2025. november 16., vasárnap

KDP: Hárskút – Gerence-völgy (2025.11.02.)

Napsütéses őszi vasárnapon folytattam a Közép-Dunántúli Piros túrát. Hárskútról ezúttal DNy felé indultam, majd néhány nem tervezett kitérő után az Augusztin-tanyánál ütöttem be a nap első pecsétjét. Utána átvágtam a Hajagon, száraz lábbal átkeltem a Fekete-séden és meg sem álltam a Pápavár aljáig. A Napköveknél nem napoztam, viszont a kisvasút helyén egészen Móricházáig zakatoltam. Sírok helyett csak halmokat láttam, de ez a kitérő éppen elég volt ahhoz, hogy a Gerence-völgyben ne kelljen a buszra várnom.

Ahogy fogytak a KDP kilométerek, úgy lettem egyre türelmetlenebb a folytatás és a befejezés miatt. Az őszi iskolai szünet nagy részében viszont a ház körüli teendőkkel voltam elfoglalva, ezért a túrabakancs helyett „csak” a munkásbakancsomat koptattam. A szünet utolsó napján aztán félretettem a munkát és útnak indultam a Bakonyba, hogy folytassam a KDP teljesítését. Vasárnap lévén adta magát a logisztika: parkolás Veszprémben, a buszpályaudvar mellett, onnan busszal Hárskútra, este pedig Zircen keresztül vissza Veszprémbe.

A hárskúti buszon ezúttal sem volt tömeg, pedig pontosan kétszer annyi utas utazott rajta, mint legutóbb, amikor arra jártam. A másik utas is egy túrázó volt, de ő az ellenkező irányba, Papod felé indult a faluból.

Ezúttal is a templomnál szálltam le a buszról. A megállóban elsüllyesztettem a széldzsekimet a hátizsákom mélyére, majd végigvettem a szokásos indulás előtti teendőket és nekivágtam az útnak.

Indulás előtt elsétáltam a pecsételőhelyhez egy fénykép kedvéért Három hét elteltével újra itt
Indulás előtt elsétáltam a pecsételőhelyhez egy fénykép kedvéért Három hét elteltével újra itt
Hol az útpadkán, hol pedig az út menti árok túloldalán gyalogolva néhány perc alatt elértem a falu szélét, ahol jobbra fordultam és az újtelep felé folytattam az utamat. Több, mint 2 kilométert gyalogoltam a nyílegyenes úton, amikor egy útelágazáshoz érkeztem. Tudtam, hogy valahol majd balra kell fordulnom, ezért annyira megörültem neki, hogy le is tértem balra. Szerencsére néhány lépés után ismét kettéágaztak a keréknyomok és egyik irányban sem láttam jelzést, ezért elővettem a térképet… és megállapítottam, hogy nekem továbbra is egyenesen kellett volna mennem. (Itthon láttam a térképen, hogy korábban arra haladt a P jelzés, amerre letértem az útról…)

Itt éppen az út szélén gyalogoltam Kezdődött a hosszú egyenes
Itt éppen az út szélén gyalogoltam Kezdődött a hosszú egyenes
Az aszfalt elfogyott a lábam alól, de még mindig csak egyenesen kellett mennem Itt nem kellett volna elkanyarodnom
Az aszfalt elfogyott a lábam alól, de még mindig csak egyenesen kellett mennem Itt nem kellett volna elkanyarodnom
Újabb 10 percet gyalogoltam többé-kevésbé egyenes úton, amikor megláttam magam előtt egy épületet. Azt hittem, hogy megérkeztem az Augusztin-tanyához. Mivel nem láttam pecsét jelzést, ezért rápillantottam a térképre és megállapítottam, hogy ez még csak a Német-tanya...

Újra a helyes úton Valahol a nádason túl folyik az Öreg-folyó Ez még nem az Augusztin-tanya
Újra a helyes úton Valahol a nádason túl folyik az Öreg-folyó Ez még nem az Augusztin-tanya
Mentem tovább és 5 perccel később egy villanypásztor zárta le előttem az utat. Se jobbra, se balra nem volt kitaposott ösvény és a térkép alapján is egyenesen kellett tovább menni, ezért átbújtam alatta és folytattam az utamat a keréknyomokon.

A távolban ismét feltűnt a kőris-hegyi radar fehér gömbje Sorompó
A távolban ismét feltűnt a kőris-hegyi radar fehér gömbje Sorompó
Lehet, hogy én kényelmesedtem el, vagy egyszerűen csak figyelmetlen voltam, de úgy éreztem, hogy Hárskúttól ebbe az irányba haladva hagyott maga után kívánnivalót az út jelzettsége. Így meg sem lepődtem, amikor a Ráktanya közelében, ahol a S jelzés is becsatlakozott jobbról, elnéztem egy letérést, így egyenesen mentem tovább és ezt csak mintegy 150 méter után vettem észre. Szerencsére a szabályos sorokban telepített fák között könnyedén visszataláltam a helyes útra.

Átbújtam a villanypásztor alatt Sietve átmentem a vezetékre dőlt fa alatt és csak utána vettem észre, hogy már rég letértem a jelzett útról Visszataláltam a helyes útra
Átbújtam a villanypásztor alatt Sietve átmentem a vezetékre dőlt fa alatt és csak utána vettem észre, hogy már rég letértem a jelzett útról Visszataláltam a helyes útra
10 perccel később megérkeztem az Augusztin-tanyához. Ahhoz is hozzászoktam, hogy amennyiben a pecsét nem közvetlenül az út mellett van, jelzés mutatja, hogy merre kell keresni. Itt is kerestem a pecsétes jeleket a fán, de nem találtam, ezért mentem tovább a piroson. Amikor már kezdett gyanús lenni, hogy túlmentem az igazolóponton, akkor ismét elővettem a telefonomat, amelyik mutatta, hogy jó volt a megérzésem. Visszagyalogoltam hát, hogy lebélyegezzem a füzetemet…

Őszi erdő Őszi erdő Innen kevésbé takarták a fák a radarállomást
Őszi erdő Innen kevésbé takarták a fák a radarállomást
Ezek már nem értek meg Itt van az ősz Ekkor még nem tudtam, hogy a ház mögött van a pecsételőhely
Ezek már nem értek meg Itt van az ősz Ekkor még nem tudtam, hogy a ház mögött van a pecsételőhely
A pecsételés után hosszú kilométereken keresztül gyalogoltam a varázslatos őszi erdőben. Lábam alatt zörgött az avar, a fák ritka koronája között besütött a nap és gyönyörű színekbe öltöztette az erdőt.

Természetes útakadály Valahol a Hajag tetején Avar
Természetes útakadály Valahol a Hajag tetején Avar
A Középső-Hajagnál elsétáltam az úttól néhány lépésnyire található emlékműhöz, amelyik az 1973-ban, a Vértes ’73 hadgyakorlat során lezuhant 3 szovjet pilótának állít emléket.

Vastag avar takarta az utat A pilóták emlékműve az erdő közepén A kétlábú fa
Vastag avar takarta az utat A pilóták emlékműve az erdő közepén A kétlábú fa
A folytatásban elmentem egy hatalmas bükkfa mellett, amelyikre még a neve is rá volt festve: ősbükk. Újabb tanya, a Kövecses-tanya következett, majd egy mező szélén ereszkedtem le a Gella-patak völgyébe. Onnan ismét felfelé vitt az út, utána pedig, csak azért, hogy teljes legyen a hullámvasút-érzés, ismét leereszkedett, ezúttal a Fekete-séd völgyébe.

A kitérő után ismét a piroson Az emlékmű közelében láttam először ilyen jelzést, aztán egyszer csak eltűntek a fákról Az ősbükk
A kitérő után ismét a piroson Az emlékmű közelében láttam először ilyen jelzést, aztán egyszer csak eltűntek a fákról Az ősbükk
Jelzések A természet csodája Kövecses-tanya
Jelzések A természet csodája Kövecses-tanya
Lefelé a Gella-patak völgyébe Őszi kikericsek rejtőzködtek a nagy gazban Lent a patakvölgyben
Lefelé a Gella-patak völgyébe Őszi kikericsek rejtőzködtek a nagy gazban Lent a patakvölgyben
Egy nagy rét szélén vezetett az út
Egy nagy rét szélén vezetett az út
Öreghálás Az ösvényt avar takarta, de itt könnyű volt követni a jelzéseket A Fekete-sédben sem volt sok víz
Öreghálás Az ösvényt avar takarta, de itt könnyű volt követni a jelzéseket A Fekete-sédben sem volt sok víz
Ezután egy időre vége szakadt az erdei gyaloglásnak. Rátértem arra az enyhén emelkedő, erdészeti köves útra, amelyik egészen a következő pecsételőhelyig, a Pápavár aljáig vitt.

Kis híd a séd felett Úton a Pápavár felé Úton a Pápavár felé
Kis híd a séd felett Úton a Pápavár felé
2019-ben jártam erre az OKT bejárásom során, emlékeztem arra, hogy egy szakaszon együtt halad a K és a P jelzés. Nem tartott sokáig ez a fonódás, körülbelül 400 méter múlva a K balra, a P pedig jobbra folytatódott. Az elágazónál hat, látszólag szabályosan elhelyezkedő nagy követ vettem észre. Elsétáltam a közelükben található ismertető táblához, ahonnan megtudtam, hogy a 2021-ben felállított Napkövek mellett állok. Habár szépen sütött a nap és a tábla is arra biztatott, hogy üljek, vagy feküdjek le a körön belül, én inkább mentem tovább, mert jó néhány kilométer állt még előttem.

Újabb pecsét került a füzetembe Az OKT és a KDP közös szakaszán Napkövek
Újabb pecsét került a füzetembe Az OKT és a KDP közös szakaszán Napkövek
Hosszan gyalogoltam a széles erdei úton, majd valahol a Kis-Pápavár közelében egy keskeny, kissé benőtt ösvényen folytatódott az út. Itt tértem rá a hajdani Franciavágási kisvasút nyomvonalára, amelyet a túra hátralévő részében szinte már el sem hagytam.

Erdei úton Ez csak a kezdet, ennél csak könnyebb lett a terep Őszi csendélet
Erdei úton Ez csak a kezdet, ennél csak könnyebb lett a terep Őszi csendélet
Hol a sziklák között, hol egy magas töltés tetején kanyargott az út, de közben szinte észrevétlenül folyamatosan lefelé haladt. A Királykapunál, az egykori fűtőház romjai mellett elhaladva néhány méter erejéig a P elhagyta a töltést, de hamarosan ismét visszatért oda és tovább követte a kisvasút nyomvonalát. Az Öreg-Kecskekői-ároknál megint le kellett menni a töltésről, mert a kisvasút hídjának már csak a pillérei vannak meg, de utána ismét a töltésen folytatódott az út.

Szerencsére a talpfákat már felszedték, így könnyű volt gyalogolni A kanyargó töltés tetején vitt az út Máskor pedig a sziklába vájt nyiladékon keresztül
Szerencsére a talpfákat már felszedték, így könnyű volt gyalogolni A kanyargó töltés tetején vitt az út Máskor pedig a sziklába vájt nyiladékon keresztül
Gombák Tintagomba Gombák
Gombák Gombák Gombák
Gombák
A fűtőház romjai a Királykapunál A hídnak már csak a pillérei állnak Móricháza közelében
A fűtőház romjai a Királykapunál A hídnak már csak a pillérei állnak Móricháza közelében
A móricházai elágazónál ránéztem az órámra. Még több, mint egy órám volt a busz indulásáig, ezért úgy döntöttem, hogy elsétálok megnézni a közeli halomsírokat. Felgyalogoltam az emelkedőn, láttam egy-két dombot, de tájékoztató tábla híján csak gondolom, hogy azok voltak a halomsírok.

Ezek lennének a halomsírok?
Ezek lennének a halomsírok?
Visszatérve a P jelzésre, folytattam az utamat a kisvasút nyomvonalán. A Vörös János-séd völgyében már kevésbé volt nyilvánvaló, hogy egykor ott zakatoltak a vonatok, a buja aljnövényzet miatt inkább a Burok-völgy végére emlékeztetett a hely. Amikor balról megérkezett a K+ jelzés, akkor végleg letértem a vasút nyomvonaláról. Még vetettem egy pillantást az egykori híd még álló pillérjeire, majd búcsút vettem az erdőtől és a műút szélén elindultam a buszmegálló felé.

Itt már kevésbé látszott a vasút nyoma Itt már kevésbé látszott a vasút nyoma A vasút balra kanyarodott, én pedig jobbra
Itt már kevésbé látszott a vasút nyoma A vasút balra kanyarodott, én pedig jobbra
Ez is tintagomba A célhoz közeledve
Ez is tintagomba A célhoz közeledve
Ennél jobban ki sem számíthattam volna az érkezést. Igaz, hogy a pecsételést ezúttal kihagytam, de éppen akkor láttam meg a megálló tábláját, amikor a közeli kanyarban feltűnt a busz. Szaporázni kezdtem a lépteimet, így ugyanakkor értem oda a megállóba, mint amikor a busz. Miután felszálltam és kerestem magamnak egy üres helyet, hirtelen visszaugrottak a gondolataim a 90-es évek elejére: középiskolás, később pedig egyetemista koromban vasárnap esténként ezzel a busszal utaztam vissza Budapestre. Ezúttal viszont csak Zircig mentem, ahol rövid várakozás után felszálltam a következő járatra, amelyik elvitt Veszprémbe, ahol reggel az autót hagytam.

Hárskút - Gerence-völgy 245.6 km, 88.4%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)

Az KDP barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Hárskút – Gerence-völgy (2025.11.02.)

Napsütéses őszi vasárnapon folytattam a Közép-Dunántúli Piros túrát. Hárskútról ezúttal DNy felé indultam, majd néhány nem tervezett ...