2020. január 4., szombat

OKT 08.: Városlőd – Bakonybél (2019.12.11.)

Kihasználva a korán kezdett év végi szabadságot, valamint a hideg, de napsütéses időt, bakancsot húztam, hogy végigjárjam a Városlőd és Bakonybél közötti kéktúra szakaszt. November elején terveztük teljesíteni ezt a távot a családdal, de akkor egy „last minute” módosítás miatt végül Zirc felé indultunk el Bakonybélből.

Mivel most egyedül terveztem bejárni a szakaszt, ezért a korai indulás mellett döntöttem, a kedvezőbb tömegközlekedés miatt pedig az irányt is megfordítottam. 7 óra után néhány perccel szálltam ki az autóból Zircen, hogy Veszprémen keresztül elbuszozzak Városlődre. Habár a hétköznap reggeli csúcsforgalom miatt a zirci busz késve érkezett meg a veszprémi végállomásra, de így is kényelmesen elértem a pápai buszt, amelyről 9 órakor szálltam le Városlődön, a Pápai elágazás nevű buszmegállóban.

Az első, utólag a nap legnehezebb és legveszélyesebb feladata az volt, hogy a buszmegállóból eljussak a falu központjába. Ehhez át kellett kelnem a délelőtti csúcsforgalomban a négysávos 8-as számú főúton. Zebra sehol, az aluljáróhoz 1 km-t kellett volna kerülni, így egy helyi lakost követve én is átszaladtam az úton. Nem volt veszélytelen mutatvány, de szerencsére sikerült.

A főúton való átkelés után kényelmesen besétáltam a faluba, ahol a Fenyves kocsmában beütöttem a nap első pecsétjét.

Városlőd, faluház A pontos idő: 9:09 (Városlőd, Pápai utca)
Városlőd, faluház A pontos idő: 9:09 (Városlőd, Pápai utca)
Mivel kint csípős, hideg szél fújt, ezért továbbindulás előtt még magamra öltöttem egy réteg ruhát, majd hátamra kaptam a batyumat és útnak eredtem. Átsétáltam a Torna-patak kőhídján, majd átbújtam a vasúti aluljárón, néhány perccel később pedig már el is hagytam a falu utolsó házait.

A vasúti híd Az öreg kőhíd
A vasúti híd Az öreg kőhíd
Itt könnyebb volt átjutni a főút túloldalára
Itt könnyebb volt átjutni a főút túloldalára
A Csehbányára vezető műút elhaladt a Karthauzi-záportározó mellett, utána pedig enyhén emelkedni kezdett.

A Karthauzi-záportározó Visszatekintve Városlődre és a már megtett útra
A Karthauzi-záportározó Visszatekintve Városlődre és a már megtett útra
Miután újra kereszteztem a vasutat, ezúttal egy felüljárón át, a K jelzés balra kanyarodva hagyta el az aszfaltot. Ekkor még nem követtem a jelzést, hanem tettem egy kitérőt jobbra, Hölgykő várához.

Újra keresztül a síneken, ezúttal felüljárón át
Újra keresztül a síneken, ezúttal felüljárón át
Jelzést nem sokat láttam, de olvasmányaimból emlékeztem rá, hogy a patak (Parési-ér) előtt balra kell fordulni és csak a Csiga-hegy lábánál kell átkelni a vízfolyáson. A várra mindössze egy emléktábla és egy ciszterna utalt, egyébként a hely úgy nézett ki, mint egy nagyobb domb egy meredek sziklafallal.

A Parési-ér, nem itt kellett átkelni rajta A rét szélén
A Parési-ér, nem itt kellett átkelni rajta A rét szélén
Hölgykő vára a Csiga-hegyen
Hölgykő vára a Csiga-hegyen
A romok tetején Itt keltem át a vízfolyáson, szerencsére száraz lábbal
A romok tetején Itt keltem át a vízfolyáson, szerencsére száraz lábbal
Visszatérve a K jelzésre egy rövid bozótos szakasz következett, majd megkezdődött a közel másfél kilométeres séta a villanypásztorok mellett és között. Szerencsére most már csak az oszlopok voltak kint, a villanyvezeték nem, ezért több helyen tudtam a legelőn haladni. De tavasztól őszig nem lehet könnyű a villanypásztor mellett az útra belógó szúrós szederindákat kerülgetni...

Néhány lépés a bozótosban A legelő szélén, a villanypásztor mellett (helyén)
Néhány lépés a bozótosban A legelő szélén, a villanypásztor mellett (helyén)
A létrák még megvoltak Két oldalról villanypásztor
A létrák még megvoltak Két oldalról villanypásztor
Körülbelül negyed órája gyalogoltam a legelő szélén, amikor az út balra kanyarodott és a fák között egy rövid, de az eddiginél meredekebb emelkedő várt rám. A dombtetőre felérve egy frissen vágott fatörzsekkel nehezített út kezdődött, azon ereszkedtem le a Tarna-patak völgyébe.

Ereszkedés a Tarna-patak völgyébe A természet csodája
Ereszkedés a Tarna-patak völgyébe A természet csodája
Pillanatképek a patakvölgyből Pillanatképek a patakvölgyből
Pillanatképek a patakvölgyből Pillanatképek a patakvölgyből
Pillanatképek a patakvölgyből
Körülbelül 500 métert haladtam a hangulatos patakvölgyben mielőtt felkapaszkodtam az egykori keskeny nyomtávú vasút töltésére.

Felfelé az egykori vasút töltésére Gombák
Felfelé az egykori vasút töltésére Gombák
A töltés közel 3 kilométeren keresztül kanyargott a Vámos-patak mellett, majd kibukkant egy kis erdei tisztáson, ahol tartottam egy rövid pihenőt.

Festői környezetben kanyargott az út Festői környezetben kanyargott az út
Festői környezetben kanyargott az út
Festői környezetben kanyargott az út
Továbbindulva néhány métert haladtam egy köves úton, amikor a jelzések enyhén balra kanyarodva egy kitaposott keréknyomban folytatódtak. De ez a jól járható út csak egy „beetetés” volt, a K jelzés néhány méterrel később jobbra fordult és a bozótban folytatódott. Először nem vettem észre a letérést, így kb. 250 méternyit továbbmentem a K+ jelzésen, onnan kellett visszafordulnom. Valószínűleg nem sokan jártak előttem a bozótban, mert egyáltalán nem volt kitaposva az út és a behajló ágak miatt hol laposkúszásban, hol pedig magasugrással kellett haladni. 100 méter után meg is untam a bozótharcot és visszamentem a köves útra.

Itt kellett (volna) jobbra kanyarodni Meguntam a bozótharcot, ezen az úton indultam tovább
Itt kellett (volna) jobbra kanyarodni Meguntam a bozótharcot, ezen az úton indultam tovább
Habár az úton is mehettem volna tovább, hiszen később annak a folytatásán gyalogoltam be Németbányára, de 300 méterrel később már úgy látszott, hogy a K is járható, ezért elhagytam az utat és visszamentem a kis patak völgyébe. Vadregényes szakasz következett, többször kellett átkelni a patakocskán. Szerencsére a hideg miatt nem volt nagy sár és a patak vize sem árasztotta el a völgyet, így sehol nem jelentett akadályt a vízen való átkelés.

Egy patakátkelő a sok közül
Egy patakátkelő a sok közül
Körülbelül 700 méterrel később egy köves erdészeti útba torkollott a gyalogút. Jelzést nem láttam, de úgy éreztem, hogy az út jobb oldali ága jó irányba halad, ezért azon indultam tovább. Tévedtem... 50 méterrel később észrevettem, hogy ismét eltávolodtam a K jelzéstől, így az első adódó alkalommal leereszkedtem patak partjára és ott folytattam az utamat. Hamarosan elértem a vadászházhoz, majd egy rétre, onnan pedig a korábban már rövid ideig koptatott köves úton indultam tovább Németbánya felé. A pecsétig még mintegy negyed órányi séta várt rám.

Az erdészeti út, nem ezen kellett volna továbbmenni Az erdészház Keréknyomok
Az erdészeti út, nem ezen kellett volna továbbmenni Az erdészház Keréknyomok
A rét, ahol kiértem a fák közül Németbányához közeledve Rövid kitérő a pecséthez
A rét, ahol kiértem a fák közül Németbányához közeledve Rövid kitérő a pecséthez
A pecsételés után indultam vissza a K jelzésre, ahol egy rövid, de az aznapi viszonyokhoz képest meredek emelkedő várt rám. A tetőn egy erdei kocsiútra érkeztem, azon folytattam a hullámvasutazást a következő negyed órában a Pap-kúti-völgyig.

Németbánya után, felfelé a dombtetőre Németbánya után, felfelé a dombtetőre
Németbánya után, felfelé a dombtetőre
Aztán kezdődött a hullámvasutazás a széles földúton Aztán kezdődött a hullámvasutazás a széles földúton
Aztán kezdődött a hullámvasutazás a széles földúton
Pap-kúti-völgyből egy széles, köves úton indultam tovább. Néhány száz méterrel később még rövid ideig elhagytam ezt az utat, hogy egy sáros keréknyomot követve levágjak egy kanyart és rátérjek a Pápavárt megkerülő másik kocsiútra. Itt csatlakozott be balról a P jelzés, hogy a következő 400 métert együtt tegye meg a K jelzéssel.

Zöld kövek Érkezés a köves útra Rövid "edzőpálya" a hátralévő kilométerekre
Zöld kövek Érkezés a köves útra Rövid "edzőpálya" a hátralévő kilométerekre
Az utolsó sáros szakasz Balról érkezik a P a köves úton Bakonybélig végig ilyen út vezetett
Az utolsó sáros szakasz Balról érkezik a P a köves úton Bakonybélig végig ilyen út vezetett
Az elágazónál, ahol a két jelzés búcsút intett egymásnak, beütöttem a füzetembe a KDP bélyegzőjét, majd az „erdei sztrádán” indultam tovább Bakonybél felé. A következő fél óra monotonitását csak egy-egy erdészeti terepjáró és faszállító teherautó törte meg, amelyek miatt le kellett húzódnom az útról. Ettől eltekintve semmi izgalmas nem történt, kényelmes tempóval száguldottam Bakonybél felé. A Gát-hegy oldalában, a sorompónál a kopasz fák ágai között megpillantottam a Kőris-hegy tetején álló radarállomást, amelyet egy hónappal korábban közelről is megnézhettünk.

Az út elég egyhangú, de a környezet még télen is lenyűgöző Az út elég egyhangú, de a környezet még télen is lenyűgöző
Az út elég egyhangú,...
Az út elég egyhangú, de a környezet még télen is lenyűgöző Az út elég egyhangú, de a környezet még télen is lenyűgöző Az út elég egyhangú, de a környezet még télen is lenyűgöző
...de a környezet még télen is lenyűgöző
A K-P+ elágazó után kimentem a mészégető melletti kis tisztásra, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt a túrám célpontja, Bakonybél felé.

Tisztás a mészégetőnél
Tisztás a mészégetőnél
Bakonybél A falu 2018-ban volt 1000 éves
Bakonybél A falu 2018-ban volt 1000 éves
A tisztást elhagyva már 10 percet sem kellett gyalogolni, hogy elérjem a település első házait. Hosszan gyalogoltam a turistaszálló kerítése mellett, mielőtt a Gerence-patak hídján átkelve megérkeztem a Tökgurító rétre. A réten átkelve rátértem a Fürdő utcára, majd a Vadszőlő Étteremnél beütöttem a nap utolsó pecsétjét.

A mészégető Zöld szikla az út mellett
A mészégető Zöld szikla az út mellett
Az "erdei autópálya" végéhez közeledve Híd a Gerence-patak felett
Az "erdei autópálya" végéhez közeledve Híd a Gerence-patak felett
Mivel a zirci busz indulásáig még volt majdnem háromnegyed órám, ezért még elsétáltam a Szent Maurícius Monostorhoz és ott fejeztem be a túrát.

Bakonybél főutcája Szent Maurícius Monostor
Bakonybél főutcája Szent Maurícius Monostor
A busz pontosan érkezett, fél óra alatt visszavitt Zirce, ahol autóba pattantam és 5 óra előtt néhány perccel már otthon is voltam. Már csak 24 km és újabb tájegység neve mellé kerülhet pipa a képzeletbeli listán...


Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...