2023. január 29., vasárnap

RPDDK 10.: Mórágy – Apátvarasd (2023.01.07.)

A téli szabadságom utolsó előtti napján Mórágyról folytattam a dél-dunántúli barangolásomat. Kissé dideregve indultam útnak, de mire felértem a Cserfa-domb tetejére, már kellemesnek éreztem az időt. Bátaapátiban pecsételtem, megtanultam nyolcig számolni, megküzdöttem egy nagy dagonyával, de a célegyenesbe fodulva nem tudtam továbbmenni, így Apátvarasdon fejeztem be a napot. 

Néhány nappal a gerecsei kirándulás után ismét túrabakancsot húztam és egy „szabadság búcsúztató” túrára indultam a Dél-Dunántúlra. Erre a napra igazi kirándulóidőt, napsütést és 8-10°C-t jósoltak a meteorológusok. Péntek este mégegyszer leellenőriztem az általam ismert oldalakon, hogy nincs-e véletlen vadászat miatt lezárás a területen, de mivel nem találtam semmit, megnyugodtam, hogy mehetek.

Reggel 7 órakor állítottam le az autót Szekszárdon, a vasútállomás előtti parkolóban. A hőmérőre pillantva egy kicsit megijedtem, mert hittem a meteorológusoknak és meleg(ebb) időre készültem. Ezzel szemben a hőmérő -1°C-t mutatott. Kicsit dideregtem, amikor kiszálltam az autóból, de éppen akkor érkezett be az állomásra a „piroska”, így nem kellett a peronon fagyoskodnom, azonnal felszállhattam a vonatra. Amit megúsztam Szekszárdon, azt bepótoltam Bátaszéken. Érzésből semmivel sem volt melegebb, mikor leszálltam a vonatról és a megállóban dideregve közel 10 percet kellett várni a buszra.

Háromnegyed 8-kor szálltam le a kellemesen meleg buszról Mórágyon. Nem sokat vacakoltam a megállóban, magamra öltöttem az összes magammal hozott ruhámat, gyorsan hazatelefonáltam, hogy megérkeztem, elindítottam a telefonomon a GPS-t és útra keltem. Jót tett a mozgás, néhány perccel később már sokkal jobban éreztem magamat.

Megérkeztem Mórágyra Kis kápolna a faluban Az egykori malom épülete, ma helytörténeti múzeum és kéktúrás pecsételőhely
Megérkeztem Mórágyra Kis kápolna a faluban Az egykori malom épülete, ma helytörténeti múzeum és kéktúrás pecsételőhely
Miután közelről is megnéztem a Mórágyi-rögöt, hamarosan érezni kezdtem, hogy egyre közelebb kerülök a Naphoz. Amint sétáltam felfelé a dombra, már egyáltalán nem dideregtem, sőt... Nem sokáig tartott a bemelegítés, 10 perccel később már a domb túloldalán ereszkedtem lefelé.

Az egykori gránitbányára emlékeztet ez a gránit tömb, a Mórágyi-rög Egyre közelebb kerültem a Naphoz Azt hittem, hogy innen már lefelé kell menni, de még nem...
Az egykori gránitbányára emlékeztet ez a gránit tömb, a Mórágyi-rög Egyre közelebb kerültem a Naphoz Azt hittem, hogy innen már lefelé kell menni, de még nem...
Itt már közel volt a Cserfa-domb teteje Lefelé a dombtetőről Leértem a dombról
Itt már közel volt a Cserfa-domb teteje Lefelé a dombtetőről Leértem a dombról
A Tölgyfa-domb aljától egy kis patak partján sétáltam, majd miután búcsút intettem a vízfolyásnak, egy újabb dombra kellett felmásznom. De, csak azért, hogy 10 perccel később rátérjek arra a köves útra, amelyiken egészen Bátaapátiig ereszkedhettem le.

Gyalogoltam egy kicsit a patakparton Gyalogoltam egy kicsit a patakparton Henrik-forrás
Gyalogoltam egy kicsit a patakparton Henrik-forrás
Ismét felfelé A dombtetőn szépen sütött a nap Köves kocsiúton Bátaapáti felé
Ismét felfelé A dombtetőn szépen sütött a nap Köves kocsiúton Bátaapáti felé
Számomra kissé furcsa módon, a bátaapáti bélyegző 500 méterre a K jelzéstől, a falu közepén található. Miért nem lehetett egyet a sok OKT tábla közül a falu szélén felállítani és arra felszerelni a pecsétet rejtő dobozt?

A pecsételőhelytől néhány méterre látható az evangélikus templom Hideg volt, a házak kéményéből felszálló füst megült a völgyben
A pecsételőhelytől néhány méterre látható az evangélikus templom Hideg volt, a házak kéményéből felszálló füst megült a völgyben
Az Apponyi-kúria felújított épülete Kápolna Bátaapátiban
Az Apponyi-kúria felújított épülete Kápolna Bátaapátiban

Pecsételés után leültem reggelizni a közeli padra, szembe a vegyesbolt bejáratával. Jöttek-mentek a helyi emberek, közülük néhányan aggódtak az egészségemért és nagyon kedvesen figyelmeztettek, hogy nehogy felfázzak a hideg padon ülve. Próbáltam őket megnyugtatni, hogy meleg ülőkét tettem magam alá, de látszott rajtuk, hogy ez nem nyugtatta meg őket. Jól esett az aggódásuk.

Ettem-ittam, majd fél 10-kor szedtem a sátorfámat, hátamra kaptam a zsákomat és indultam tovább. Egy homokos mélyúton hagytam magam mögött a települést. Jól haladtam, mindössze egy rövid szakaszon kellett egy nagyobb dagonyát kikerülni.

Keményre taposott homokos kocsiúton hagytam el a települést Löszfalak között vezetett az út Egy kis kerülőre kényszerültem
Keményre taposott homokos kocsiúton hagytam el a települést Löszfalak között vezetett az út Egy kis kerülőre kényszerültem
Panoráma a Bátaapáti feletti dombról
Panoráma a Bátaapáti feletti dombról
A Harsányi-kereszthez közeledve, mintha lövéseket hallottam volna a távolból. Próbáltam magamat nyugtatni, hogy este utánanéztem és nem találtam lezárásra vonatkozó információt, amikor jött velem szembe két vadász. Gondoltam, hogy ők csak tudják, hogy mi a helyzet, ezért rákérdeztem, hogy ugye nincs vadászat a területen? Megnyugtattak, hogy mehetek tovább, csak a favágók dolgoznak az erdőben. Nem sokkal később megláttam a fákon is a plakátokat, hogy csak két nappal később, hétfőn lesz erdőlátogatási tilalom a területen.

Erdei úton Le és fel a Geresdi-dombságban
Erdei úton Le és fel a Geresdi-dombságban
Esőbeálló... ...amelyik valószínűleg csak akkor használható, ha nincsenek kint a méhkaptárak
Esőbeálló... ...amelyik valószínűleg csak akkor használható, ha nincsenek kint a méhkaptárak
A Harsányi-keresztnél rátértem egy keskeny aszfaltozott útra, azon tettem meg másfél km-t. A Héthársnál búcsúztam el az aszfalttól, onnan egy széles, jól járható erdei kocsiúton mentem tovább.

Harsányi János szerencsés kimenetelű vadászbalesetének emléket állító kereszt "Nézz, nézz az ég felé!" ...és a lábad elé is!
Harsányi János szerencsés kimenetelű vadászbalesetének emléket állító kereszt "Nézz, nézz az ég felé!" ...és a lábad elé is!
Keskeny erdei aszfaltút a Harsányi-kereszt után Még megvan mind a hét hárs Az aszfalt után ismét keréknyomokon sétáltam tovább
Keskeny erdei aszfaltút a Harsányi-kereszt után Még megvan mind a hét hárs Az aszfalt után ismét keréknyomokon sétáltam tovább
10 perccel később egy újabb útjelző táblához értem, amelyik a Nyolchársnál mutatta az utat. Feltettem magamban a kérdést, hogy vajon mi lesz a következő táblára írva?

Héthárs,... ...Nyolchárs,... Vajon mi lesz a következő?
Héthárs,... ...Nyolchárs,... Vajon mi lesz a következő?
Nem találtam el a helyes választ, mert 10 perccel később Amtet von Anton Hesz története volt felírva egy más jellegű táblára.

Nyolchárs és a Hesz-kereszt között az erdőben Nyolchárs és a Hesz-kereszt között az erdőben Hesz Antal erdész emlékére állított kereszt
Nyolchárs és a Hesz-kereszt között az erdőben Hesz Antal erdész emlékére állított kereszt
A kereszt után az egész nap legsárosabb szakasza következett. Egy teherautó éppen akkor hordta ki az erdőből a tűzifát, így alaposan feladta a leckét, hogyan tudnám elkerülni, hogy este ne a mosógépben kössek ki az összes ruhadarabommal együtt.

A teherautónak nem okozott gondot átgázolni a sáron Nekem viszont feladta a leckét, hogy merre tudom kikerülni? Gomba és falevél
A teherautónak nem okozott gondot átgázolni a sáron Nekem viszont feladta a leckét, hogy merre tudom kikerülni? Gomba és falevél
Miután ezzel a feladattal is megbirkóztam, körülbelül 20 percet sétáltam az erdőben és hallgattam a néma erdőt. Néha-néha mintha lövések zaja törte volna meg a csendet, de a vadászok is azt mondták, hogy mehetek és a plakátokon is csak két nappal későbbi időpont szerepelt, így nem aggódtam.

Séta az erdőben Apátvarasd közelében Séta az erdőben Apátvarasd közelében
Séta az erdőben Apátvarasd közelében
Az apátvarasdi igazolópont előtti célegyenesre fordulva már éppen azon gondolkoztam, hogy hol tartsak ebédszünetet, amikor a távolban megláttam két alakot. Először azt hittem, hogy ők is túrázók. Nem sokkal később a fák közül megszólított egy vadász, hogy mit keresek ott és kérte, hogy azonnal forduljak vissza és a falun keresztül hagyjam el a területet, mert vadászat folyik ott.

Célegyenesben A Maksz-kereszt már nem a kéktúra útvonala mellett áll
Célegyenesben A Maksz-kereszt már nem a kéktúra útvonala mellett áll
Megkérdeztem, hogy ki volt-e írva valahol, mert én nem láttam erre vonatkozó plakátot, de erre csak annyit mondott, hogy be lett jelentve és sürgősen menjek ki a területről. Nem láttam értelmét tovább társalogni, így hátra arcot csináltam és elindultam a falu felé. Hamarosan találkoztam még két vadásszal, ők kedvesen útba igazítottak, hogy merre menjek tovább.

Szép volt a kilátás az Apátvarasd feletti dombról, de jobban örültem volna, ha nem látom...
Szép volt a kilátás az Apátvarasd feletti dombról, de jobban örültem volna, ha nem látom...
Bosszús voltam, mert úgy éreztem, hogy minden tőlem telhetőt megtettem, utánanéztem, ahol tudtam és mégis beleszaladtam a vadászatba. Az is bosszantott egy kicsit, hogy miért nem próbáltam egyezkedni, hogy a K jelzésen továbbmehessek, hiszen az láthatóan a vadászterület mellett (mögött) ment tovább. Így, hogy nem tudtam végigmenni Mecseknádasdig, nehezebb lesz a folytatás is, gondoltam magamban. (Azóta már megnéztem a térképen is és megoldható úgy a közlekedés, hogy csak néhány km-rel legyen hosszabb a következő túra.)

A völgyben feltűntek Apátvarasd házai
A völgyben feltűntek Apátvarasd házai
Apátvarasdon 3 órát kellett volna várni a buszra, így fogtam magamat és kigyalogoltam a 6-os útig. Útközben hallottam, amint a vadászok kiabálással próbálják kiugrasztani a vadakat a rejtekhelyükről, utána pedig lövések zaja dördült. A 6-os útnál sem volt szerencsém, mert 8 perccel korábban ment el a busz, a következőre pedig még 50 percet kellett várni. De annyi idő alatt legalább kényelmesen meg tudtam ebédelni...

Nem vártam meg a buszt a faluban, hanem gyalog indultam tovább a 6-os útig
Nem vártam meg a buszt a faluban, hanem gyalog indultam tovább a 6-os útig
Annyi haszna volt a korábbi befejezésnek, hogy Szekszárdon még világosban meg tudtam keresni a buszállomáson Rockenbauer Pál kopjafáját, amit decemberben elfelejtettem megnézni.

Rockenbauer Pál kopjafája Szekszárdon Rockenbauer Pál kopjafája Szekszárdon
Rockenbauer Pál kopjafája Szekszárdon

Mórágy - Apátvarasd 100.1 km, 18.5%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az RPDDK barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...