Két "keleti" túra után ismét Nyugat-Magyarországon folytattam az országjárást. Fagyos reggelen indultam Egyházasrádócról, de a következő településen már kellemes túraidő fogadott. A síkvidéki gyaloglásnak Döröskén lett vége, ahol nem felejtettem el megnézni az Árpád-kori templomot. A nap folyamán még 6 kis falut érintettem, közülük kettőben pecsételtem, egyben pedig átléptem a képzeletbeli felezővonalat. A halogyi tétlen várakozás helyett még sétáltam egy kicsit és Csákánydoroszlón szálltam fel a vonatra.
Egy hónappal korábban, amikor hazafelé jöttem Apátvarasdról, úgy gondoltam,
hogy a vadászati szezon végéig már nem megyek túrázni. Aztán ahogy telt-múlt
az idő, egyre inkább mehetnékem lett és elkezdtem nézegetni, hogy vajon hol
futhatok bele legkisebb eséllyel egy váratlan lezárásba. Az RPDDK 2. szakasza
sok kis települést érint, ezért ideális választásnak látszott. Az általam
ismert oldalak nem jeleztek korlátozást az érintett területre, de azért a
biztonság kedvéért még írtam egy levelet a Vas Megyei (elnézést: Vármegyei)
Kormányhivatalnak is, hogy van-e bejelentett vadászat a területen. A választól
nem lettem okosabb: „A Vas Vármegyei Kormányhivatal Agrárügyi Főosztály Földművelésügyi Osztály
(továbbiakban: Vadászati Hatóság) nevében eljárva tájékoztatom, hogy
hatóságom ilyen jellegű információkat nem adhat ki a vadászatra jogosultak
beleegyezése nélkül.”
A túra előtti héten végre kaptunk egy kis ízelítőt a télies időjárásból:
reggelente -10°C-t mutatott a hőmérő és napközben sem kúszott sokkal 0°C fölé.
Szombatra már egy kicsit enyhébb időt ígértek, a fagyos reggel után akár
6-8°C-ig is felmehet a hőmérséklet! Ha reggel nem fagyok meg, akkor napközben
ideális túraidő várható!
Reggel, amikor Egyházasrádócon kiszálltam az autóból, nehezen tudtam
elképzelni, hogy napközben kellemes túraidőben lesz részem. Mire végére értem
a szokásos indulás előtti teendőknek (telefon haza, GPS indítása), addigra úgy
éreztem, hogy lefagynak az ujjaim. Hiába húztam kesztyűt, hiába dugtam zsebre
a kesztyűs kezemet, nem akart segíteni.
|
|
Fagyos reggel Egyházasrádócon
|
Aki tehette, inkább a jó meleg szobában töltötte a reggelt
|
Szerencsére csak rövid ideig tartott ez az állapot, mire átkeltem a 86-os
úton, már minden porcikám bemelegedett. Egy hosszú, egyenes aszfaltozott úton
hagytam el a települést, majd a szennyvízteleptől simára taposott földúton
mentem tovább.
|
|
A beszédes nevű Szecsődi úton hagytam el a települést (át kell tenni
eggyel lejjebb)
|
Hosszú egyenes a szántóföld közepén
|
Amint gyalogoltam a szántóföld közepén, komor fellegek jelentek meg az égen.
Csak reménykedni tudtam, hogy nem szúr ki velem az időjárás és nem kell
esőben, vagy vizes ruhában legyalogolni az előttem álló kilométereket.
|
|
Komor felhők gyülekeztek az égen
|
|
|
Pihenőpad és bélyegzőhely a szántóföld közepén
|
Fagyos reggelen kőkemény volt a földút is
|
Egy rövid erdei sétát követően érkeztem meg Molnaszecsőd határába, ahol már ismét ragyogóan sütött a nap. A térképen láttam, hogy az egykori radarbázis
mellett visz az út, ezért meg sem lepődtem igazán, amikor a silótárolóként
újrahasznosított egykori harckocsigarázsokat(?) vettem észre az út mellett.
|
|
|
Az erdőben folytatódott a földút
|
Jégbe fagyva
|
Közeledtem "Szecsőd" felé
|
|
|
|
A harckocsik helyett most takarmányt tárolnak a betonépítményben
|
Elvonultak a komor fellegek
|
Molnaszecsőd első házai
|
Miután átkeltem a 8-as úton egy rövid kerülővel, az 1848-as emlékpark felől
közelítettem meg a Rába partján található pecsételőhelyet. Utána a nap
folyamán másodszor is átkeltem a Rába fölött és megindultam a hosszú, egyenes,
kis forgalmú aszfaltúton Döröske felé.
|
|
|
A harangláb és az 1848-as emlékpark
|
Másodszor a Rába felett
|
Hosszú, egyenes, kátyús aszfaltút Döröske felé
|
Fél órát gyalogoltam a semmi közepén, mire megérkeztem a falu határába. Habár
útközben már láttam a hegy tetején álló árpád-kori templom sziluettjét, mégis
majdnem elfelejtettem hozzá felmenni. Amikor már egy ideje egy lejtős úton
haladtam, akkor jutott eszembe, hogy nekem felfelé kellene mennem, hiszen a
templom a hegytetőn áll! Az első ösvényen átvágtam az út menti akácoson, így
visszaértem a Fő utcára, onnan pedig már láttam a borospincék között a
templomhoz vezető Hárs utca elejét.
|
|
|
A párás levegő miatt a templomnak csak a sziluettje látszott a hegytetőn
|
Tábla figyelmeztetett, hogy innentől már lesznek emelkedők
|
Az első mindjárt a falu szélén
|
|
|
|
A templomhoz vezető aszfaltút
|
A szőlőhegyen áll az Árpád-kori templom
|
Mi hiányzik a képről? (A kerítés...)
|
A szőlőhegyről visszatérve a kék jelzésre a tóparti házak előtt mentem tovább.
A majdnem teljesen kiszáradt tavat elhagyva egy üdülőtelep házai között
sétáltam, majd szántóföld és egy keskeny erdősáv következet, utána pedig már
meg is érkeztem a következő településre, Döbörhegyre.
|
"Száraz tónak nedves partján..."
|
|
|
|
Keskeny aszfaltút a tó közelében
|
Az üdülőtelep házai között vitt az út
|
Homokos út Döbörhegy előtt
|
A vegyesbolt előtti padon tartottam egy rövid pihenőt. Ettem, ittam,
elsüllyesztettem egy réteg meleg ruhát a hátizsákom mélyére, majd körülbelül
10 perc után hátamra kaptam a zsákomat és indultam tovább.
|
|
|
Ottjártamkor zárva volt a vegyesbolt
|
Döbörhegy temploma
|
Az Iskola utcán át hagytam el a falut
|
Valamivel több, mint 20 perc alatt értem át a következő településre,
Szarvaskendre. A falu közepén található kocsmánál pecsételtem a füzetembe,
majd folytattam az aszfaltkoptatást. Döröskéig a Rába hídján való átkelés
jelentette a legnagyobb emelkedőt, onnan kezdve viszont hullámvasúton éreztem
magamat, mivel rövidebb-hosszabb emelkedők és lejtők váltották egymást. Nem
volt ez másként Szarvaskend után sem. A faluból kiérve leereszkedtem a
Szarvaskendi-patak völgyébe, de csak azért, hogy a másik oldalon felmehessek a
Hosszú-dűlő széléig.
|
|
Valahol Döbörhegy és Szarvaskend között
|
Szarvaskend
|
|
|
A szarvaskendi evangélikus templom
|
A dimbes-dombos út felkészít az őrségi tájra
|
Amikor felértem az emelkedő tetejére, a műút élesen balra fordult, de a
K
jelzések letértek róla és egyenesen indultak tovább. Ismét pincék között
gyalogoltam, majd a „keresztes pince” helyét jelölő feszületnél balra fordulva
újra egy a szántóföldön futó földúton sétáltam tovább. Sehol egy árnyékot adó
fa vagy egy erdősáv, amelyik megfogná a szelet. Ez most nem okozott gondot, de
megállapítottam magamban, hogy jól tettem, hogy nem a nyári hőségben, vagy egy
szeles téli napon jártam erre.
|
|
|
Rövid időre elbúcsúztam az aszfalttól
|
Ennek a keresztnek az eredtijéről kapta a nevét az egykor az
útkereszteződésben állt pince
|
Földút a szántóföld közepén
|
Nagymizdóra érkezve ismét aszfaltot éreztem a talpam alatt és egy így maradt a
következő 6 km-en is. Itthon vettem észre, hogy valahol a település határában
érkeztem el az országjárásom egy fontos mérföldkövéhez. Nem jelezte semmi,
ezért ott és akkor nem is tudatosult bennem, de teljesítettem az Országos
Kékkör (már megtett és jelenlegi hátralévő távolságokkal számított) felét!
|
|
Megérkeztem Nagymizdóra
|
Valahol itt mondhattam volna el magamról, hogy félig már
körbegyalogoltam az országot
|
A falu határát elhagyva hamarosan Katafára érkeztem. Ezt a települést is csak
érinti a K jelzés, így 5 perccel
később már el is búcsúztam tőle és egy hosszú egyenes végén, a 86-os út alatti
alagúton keresztülnézve már meg is pillantottam a következő települést,
Nádasdot.
|
|
Nagymizdó és Katafa között az aszfalton
|
A távolban Körmend házait lehetett látni
|
|
Nem PhotoShop, valóban élesen kanyargott az műút
|
|
|
Katafa
|
A Nádasdra vezető aszfaltcsík
|
|
|
Kis tavacska Nádasd határában
|
Nádasd szélső házai
|
Az út, amelyen beértem a faluba, ment tovább egyenesen Halogyra, de a
K jelzés a település közepétől egy
jókora kerülővel indul tovább. Ennek a kerülőnek most kifejezetten örültem,
mert végre ismét puhább talajt éreztem a lábam alatt, ahogyan a szántóföld
mellett futó földúton, majd pedig az erdőben futó köves úton gyalogoltam.
|
|
Végre nem aszfalton kellett gyalogolni!
|
|
|
Felhők
|
|
|
A Daraboshegyi-erdőn át vezetett az út
|
Halogy előtt visszaértem a települést Nádasddal összekötő műútra. Délután 2
óra volt, amikor megérkeztem a falu szélén fekvő focipályához. A pálya mellett
álló cserepadra leülve elgondolkoztam, hogy hogyan tovább. A busz indulásáig
még volt majdnem 2 órám, annyit nem szerettem volna tétlenül várakozni. Úgy
éreztem, hogy ennyi idő alatt kényelmesen el tudok gyalogolni
Csákánydoroszlóig, hogy ott szálljak fel ugyanarra a vonatra, amelyiket a
halogyi busszal érném el Körmenden.
|
|
|
Ismét az aszfalton
|
Alapos tereprendezésre lesz szükség a következő mérkőzés előtt a halogyi
futballpályán
|
Halogy
|
Így, miután Halogyon beütöttem a füzetembe a nap utolsó pecsétjét, hátamra
kaptam a zsákomat és indultam tovább. A település határától körülbelül 1 km-t
kellett sétálni és megérkeztem a Himfai-tó partjára.
|
|
Szent Őrangyalok-templom (át kell tenni eggyel lejjebb)
|
Egy földúton hagytam el a falut
|
|
|
Itt már az Őrségi Nemzeti Parkban gyalogoltam
|
Megérkeztem a Himfai-tóhoz
|
A padokból és a kiépített tűzrakó helyekből ítélve jó idő esetén nagy élet
lehet a tó körül, most azonban egyedül voltam ott. Felmentem a gát tetejére,
ott sétáltam végig.
|
A Himfai-tó
|
|
|
|
A tóparton vezető út
|
A kút nevéből arra következtetek, hogy nyáron nem lehet kellemes a
közelében tartózkodni (Szúnyogos-kút)
|
A gáton
|
A tavat elhagyva hamarosan kiértem a Felsőmarácra vezető műútra. A
K jelzés ott balra indult, én
pedig jobbra, Csákánydoroszló felé. Útközben egy, a vetésben legelésző
hattyúcsapatra lettem figyelmes, majd pedig azt vettem észre, hogy az út
szélén már virágzik a barka!
|
|
A tóhoz vezető út
|
Ismét aszfalton
|
|
|
Virágzik a barka
|
Hattyúcsapat a vetésben
|
A nap folyamán harmadszor is átkeltem a Rába fölött, majd nem sokkal később
megláttam a Csákánydoroszló kezdetét jelző táblát, lelki szemeim előtt pedig
megjelent a vasútállomás épülete. Ennek akkor és ott nagyon megörültem, mert
így a nap végére már kezdtem megunni az aszfalton való monoton gyaloglást.
A település határától már nem kellett sokat gyalogolni, az újtelepen és egy erdősávon átvágva
hamarosan célba értem. Amikor ránéztem a GPS-re, megnyugodtam, hogy azért a
nap végére sem vesztettem el teljesen a humorérzékemet. Azon kezdtem el
bosszankodni, hogy miért nem értem oda 15 másodperccel korábban? Akkor
pontosan 8 óra telt volna el az elindulás és a megérkezés között. A vonat
indulásáig még volt 25 percem, amit a meleg váróteremben töltöttem el.
|
|
|
Harmadszor a Rába fölött
|
Csákánydoroszló, Nepomuki Szent János-templom
|
Célba értem
|
Egyházasrádócon az állomásról még elsétáltam a kocsma előtti parkolóig, ahol
reggel az autót hagytam, majd háromnegyed ötkor elindultam hazafelé, hogy
útközben negyedszer is átkelhessek a Rába fölött.
|
|
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján) |
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig |
Az RPDDK barangolásaimról további adatok a
Heyjoe.hu
oldalon találhatók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése