2021. szeptember 9., csütörtök

OKT 20-21.: Galyatető – Mátraháza – Kékestető (2021.08.19.)

Amit nem láttam májusban, azt megcsodálhattam ezen a rövid mátrai túrán. Galyatetőn a kilátótól indultunk, pecsételtünk a Vércverésnél, szedret ettünk az irtáson, lemásztunk a Csór-hegyről, átkeltünk a Gyöngyös-patak fahídján, végül pedig kipihentük magunkat Mátraházán, a buszmegállóban. De még nem ért véget a nap, mert délután Kékestetőn felmásztunk a TV-toronyba, majd a sípálya, a Jávoros-forrás és a víztározó mellett elhaladva leereszkedtünk a Somor-patak völgyébe, onnan pedig Mátraházára. A túra végén megmaradt energiáinkat a közeli kőfejtőben használtuk el.

Az esős mátrai kiruccanásom után a feleségem megígérte, hogy szép időben visszamegyünk Galyatetőre és együtt felmászunk a kilátóba. Nem is kellett sokat várni a visszatérésre, mindössze a nyári szabadság utolsó napjáig.

Reggel autóval mentünk Mátraházáig, ahonnan 9 órakor indult a busz Galyatető felé. Fél 10-kor szálltunk le a Kodály Zoltán sétánynál, majd elindultunk a P jelzést követve a kilátóhoz.

Rövid séta a P jelzésen és már rá is találtunk a K jelzésre
Rövid séta után érkeztünk meg a bejárathoz, ahol mindenki bedobta a 200 Ft-ost és már indultunk is felfelé a rácsos lépcsőfokokon. Fentről valóban lélegzetelállító volt a kilátás.

Panoráma a kilátó tetejéről
TV-torony a Galyatetőn Túránk célpontja, a TV-torony a Kékes tetején
Indulás előtt még megnéztük, hova szeretnénk a túra végé eljutni, majd indultunk lefelé a lépcsőkön.

A kilátó közelebbről és távolabbról A kilátó közelebbről és távolabbról A kilátó közelebbről és távolabbról
A kilátó közelebbről és távolabbról
Amióta utoljára erre jártam, elkészült a parkoló, így most ismét a régi útvonalon vezetett a K jelzés. Hosszan sétáltunk lefelé a fák között, szinte el sem akartam hinni, hogy korábban ilyen hosszan kellett felfelé mennem.

Az elkészült parkoló, hétköznap lévén üresen Lefelé az erdei úton
Útközben többször eszembe jutottak az előző túra emlékei. Így volt ez a Nagy-Lipótnál is, ahol annak idején a nedves fenyő bódító illata és a facsemeték ágain csüngő vízcseppek lenyűgöző látványa lassította a haladásomat. Most nem voltak vízcseppek, nem volt olyan erős a fenyőillat, de a táj így is nagyon szép volt.

Fenyőerdő a Nagy-Lipótnál Valahol a nyírjési kőbánya közelében
A fák között ismét megpillantottuk a Kékestetőn álló TV-tornyot és megállítottuk, hogy sokat, sőt, egyre többet kell még ahhoz felfelé mennünk, hogy felérjünk oda. Vércverésnél kimentünk a pecsételő hely melletti kilátópontra, ahonnan Parádsasvár irányába nyílt lenyűgöző kilátás.

Kékestető Vércveréshez közeledve Károlyi-kastély, Parádsasvár
Panoráma a pecsételőhely mögötti kilátóhelyről
Az erdőből kiérve egy hatalmas szedermezőn keresztül vezetett az út, marékszámra lehetett szedni és enni a finom gyümölcsből. A nagyobbik fiam folyamatosan azt kiabálta, hogy „Apa, gyere ide, itt rengeteg van!”, én pedig csak annyit tudtam neki válaszolni, hogy „Itt is!”.

A szedermező, háttérben a Mátra hegyeivel
Lépten-nyomon beleakadtunk a szederindákba Lépten-nyomon beleakadtunk a szederindákba Lépten-nyomon beleakadtunk a szederindákba
Lépten-nyomon beleakadtunk a szederindákba
Ezután egy hullámvasutas erdei szakasz következett a Csór-hegy tetején, ahol még egy hatalmas őzlábgombát is találtunk, amelyből másnap reggel finom rántotta került az asztalra.

Kíméletes hullámvasutazás a Csór-hegy tetején Kíméletes hullámvasutazás a Csór-hegy tetején Kíméletes hullámvasutazás a Csór-hegy tetején
Kíméletes hullámvasutazás a Csór-hegy tetején
Mindössze néhány kisebb akadály és meredekebb szakasz nehezítette a haladást Mindössze néhány kisebb akadály és meredekebb szakasz nehezítette a haladást Mindössze néhány kisebb akadály és meredekebb szakasz nehezítette a haladást
Mindössze néhány kisebb akadály és meredekebb szakasz nehezítette a haladást
Ezt már valami megkóstolta Lombkorona Ezt nem szedtük le
Kilátás a fák közül Ismét a Kékes Csak a fényképezőgép zoom-ja hozta közel a TV-tornyot, a valóságban még messze volt
Amikor odaértünk a Csór-hegyről levezető meredek lejtőhöz, akkor kislányom megállt és közölte, hogy ő itt bizony le nem megy. Végül sikerült meggyőzni és óvatosan megindultunk lefelé. Útközben többször meg kellett állni, mert itt sem tudtuk ellenállni az út szélén pirosló szedernek.

Lefelé a Csór-hegyről. Ebből az irányból sem volt sokkal könnyebb. Leértünk a Mátra-nyeregbe Úton a következő pecsét felé
Gombák és virágok Gombák és virágok Gombák és virágok
Gombák és virágok
Pecsételtünk a Vörösmarty fogadónál, majd visszamentünk az erdőbe és lesétáltunk a Nagy-Hidas-völgybe. Átkeltünk a fahídon, majd nekiveselkedtünk az emelkedőnek, amelyik Mátraházán, a buszmegállónál ér véget. A gyerekeken már jelentkeztek a fáradtság első jelei, mert egyre többször hangzott el a „Sokat kell még felfelé menni?” kérdés. Pedig ekkor még előttünk volt a Kékes!

Kisbéka az egyik pocsolyában Lefelé a Gyöngyös-patak völgyébe Fahíd
Nem sok eső volt az utóbbi hetekben, de a patakban csörgedezett a víz Mohával benőtt "kavics" Célegyenes
Gombák Gombák Gombák
Gombák

Életmentőnek bizonyultak a buszmegálló padjai. Leültünk egy kicsit és megebédeltünk. Az volt az eredeti terv, hogy egy kis pihenő után indulunk tovább, de végül a családi kupaktanács úgy döntött, hogy megvárjuk a következő buszt, amelyik felvisz a hegytetőre és lefelé sétáljuk végig a szakaszt.

Busszal valóban gyorsabb volt felérni, mint gyalog. A szanatóriumtól a P jelzést követve másztunk fel a csúcsra, ahol természetesen elkészítettük a családi csúcsfotót. Utána következett a TV-torony megmászása. Szó szerint megmászása, mivel 160 lépcsőfokot leküzdve másztunk fel a kilátóteraszig.

Bemelegítés a lépcsőzéshez TV-torony TV-torony
Bemelegítés a lépcsőzéshez TV-torony
Panoráma a TV-toronyból
Reggel onnan indultunk A régi kilátó Magyarország legmagasabb pontja
A toronyból leereszkedve nézelődtünk még egy kicsit az északi sípálya tetején, majd a csúcskő és az emlékhelyek mellett elhaladva indultunk lefelé a K jelzésen.

Rákóczi-emlékfa Kiss Péter és Erőss Zsolt hegymászók emlékpadja Motorosok emlékköve
A déli sípálya tetejéről készítettem még néhány fényképet, majd az üres parkolón átvágva, a sziklákon keresztül bevetettem magamat az erdő fái közé.

A parkolóba vezető út A déli sípálya, régen valahol itt ment a K jelzés Néhány lépés a köveken
Nem tudom, hogy milyen volt a régi út, amikor még a sípálya közelében haladt, de a jelenleginek a Tölgyes-bérc aljáig vezető erdei szakasza nekem nagyon tetszett. Szinte végig hatalmas fák között kanyargó köves ösvényen ereszkedtünk lefelé.

Lefelé az erdei gyalogúton Jávoros-forrás Víztározó
Mindig csak lefelé a kitaposott ösvényen... Mindig csak lefelé a kitaposott ösvényen... Mindig csak lefelé a kitaposott ösvényen...
Mindig csak lefelé a kitaposott ösvényen...
Munka közben Mezei virág Bogáncs
Az erdőből kiérve egy széles kocsiúton sétáltunk a Somor-patak völgyéig. Ez a rész kevésbé volt látványos, de jól lehetett rajta haladni. A P és K jelzések találkozásától már csak 350 métert kellett megtenni és beértünk Mátraházára. Elsétáltunk az edzőtábor épülete mellett, néhány lépéssel később pedig már meg is pillantottuk a parkolóban ránk várakozó autónkat.

Innen már végig köves kocsiúton sétáltunk Innen már végig köves kocsiúton sétáltunk Innen már végig köves kocsiúton sétáltunk
Innen már végig köves kocsiúton sétáltunk
Somor-patak Mátraházához közeledve Jelzésdömping
Mivel a Kékestető – Mátraháza szakaszt a könnyebb irányból teljesítettük, ezért a gyerekeknek maradt még egy kis energiájuk, amit a nap zárásaként a közeli kőbányában létesített kalandparkban vezettek le.

Függőhíd a kalandparkban Az egykori kőfejtő újrahasznosítása

Galyatető - Mátraháza - Kékestető 823.5 km, 70.6%
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.