2021. szeptember 19., vasárnap

OKT 23.: Bélapátfalva – Szarvaskő (2021.08.22.)

A nyári szabadság utolsó napján indultunk egy vasárnap délelőtti sétára a kisebbik fiammal a Bükk nyugati peremén. A Cementgyári megállónál pecsételtünk, majd az Apátságot elhagyva bevetettük magunkat az erdő fái közé. Nem tartottunk sem medvétől, sem farkastól, így gyorsan magunk mögött hagytuk a Telekessy-vendégházat, a Kis-Szoros-nyerget és a Gilitka-kápolnát. Az Akasztó-hegyről rácsodálkoztunk az Eger-patak lenyűgöző völgyére, hazautazás előtt pedig elidőztünk néhány percet a Vár-bércen.

Egy hónappal korábban Bélapátfalván fejeztem be a túrát, mert úgy gondoltam, hogy a Szarvaskőig hiányzó szakasz éppen jó lesz egy gyerekes vagy családi túrának. Nem is kellett sokat várni erre a gyerekes túrára, hiszen a nyári szabadság utolsó napján a kisebbik fiammal jártuk végig ezt a szakaszt.

Reggel Szarvaskőn hagytuk az autót, onnan vonatoztunk el a piroskával (Bzmot) Bélapátfalvára. A Cementgyári megállónál szálltunk le, ahonnan pecsételés után egyből útnak is indultunk. A Városi Emlékkerten keresztül értünk el az apátsághoz vezető útra, amely már ismerős volt számomra, mivel néhány évvel ezelőtt már jártunk az apátságnál.

A reggeli nap sugarai világítják meg a szarvaskői állomás épületét Az 1919-es emlékmű, vagy ahogy a fiam nevezte, a "Félkarú óriás" Bélapátfalván Visszatekintve az enyhén emelkedő Apátság útra
Július végén délután érkeztem meg a településre, akkor a nap éppen a Bél-kő lebányászott oldalát világította meg. Most a felkelő nap sugarai a hegy mögül világítottak, sejtelmes árnyékot vetve a lépcsős hegyoldalra.

A Bél-kő árnyékos-párás sziklái Víz csordogált az apátsághoz vezető járda mellett
Körbesétáltuk a kolostor épületét és a mellette látható romokat, majd indultunk tovább a kitaposott ösvényen. Rövid séta után egy aszfaltozott útra érkeztünk, de csak néhány métert sétáltunk rajta, mert hamarosan az út túloldalán folytatódott az ösvény.

A Ciszterci Apátság Még mindig árnyékban, de a pára már felszállt El sem lehet tévedni
Az apátságot elhagyva különböző ösvényeken gyalogoltunk Az apátságot elhagyva különböző ösvényeken gyalogoltunk Az apátságot elhagyva különböző ösvényeken gyalogoltunk
Az apátságot elhagyva különböző ösvényeken gyalogoltunk
Újabb ösvény a fák között Ha kinyílok, én is ilyen leszek Ha kinyílok, én is ilyen leszek
Újabb ösvény a fák között Ha kinyílok, én is ilyen leszek
Amikor kiértünk az erdőből egy kis tisztásra, akkor néhány méter kitérőt kellett tenni, hogy pecséttel is igazoljuk ottjártunkat. Mikor épp indultunk volna tovább, megállt mellettünk egy autó és azt kérdezte, merre kell a Bél-kőre menni? Megmutattam neki a térképen, hogy én merre mennék, majd búcsúzóul megkérdezte: „Errefelé nincsenek medvék és farkasok?” Meglepett a kérdés és csak annyit tudtam rá válaszolni, hogy „Ma még nem találkoztunk velük.”

Először azt gondoltuk, hogy ez a Telekessy-vendégház és itt kell keresni a pecsétet... ...aztán továbbmentünk a jelzéseket követve és megtaláltuk
Az Almás-hegy oldalában indultunk tovább és felkapaszkodtunk a túra legmagasabb pontjára, a Kis-Szoros-nyeregbe. Miután felértünk, tartottunk egy rövid tízóraiszünetet, átöltöztünk a nyári ruhánkba, majd indultunk lefelé.

Indulás tovább! Felfelé a Kis-Szoros-nyeregbe Széles kocsiút az Almás-hegy oldalában
A következő állomás a Gilitka-kápolna volt, majd folytattuk a sétát az árnyat adó fák között futó keréknyomokat követve. A Tardos-tetőig csak az erdő fáiban gyönyörködhettünk, ott viszont hiányzott néhány fa az út mentén és megpillanthattuk a szarvaskői Vodafone-kilátót.

Megettük a csúcs csokit, indulás tovább A Gilitka-kápolna kívülről... ...és belülről
Suhantunk lefelé a hegyről Suhantunk lefelé a hegyről Suhantunk lefelé a hegyről
Suhantunk lefelé a hegyről
De azért néha megálltunk fényképezni Még mindig semmi kilátás A "szomszéd" hegy tetején nyújtózkodik a Vodafone-kilátó
Ezután már egyre ritkább lett az erdő, egyre többször csak bokrok szegélyezték az utat, így aztán gyönyörködhettünk a dimbes-dombos bükki tájban.

"...csak bokrok szegélyezték az utat..." "...csak bokrok szegélyezték az utat..." "...gyönyörködhettünk a dimbes-dombos bükki tájban..."
Som Erdei ösvény Erdei ösvény
Som Erdei ösvény
A Veres-oldalból nyílt először kilátás az Eger-patak völgyére, ahol a Szarvaskőt Bélapátfalvával összekötő vasút és közút is fut. De itt még bokrok és fák „lógtak bele” a panorámába.

A völgyben kanyarog a 25-ös út és a vasút Mentünk még tovább, hogy jobban lehessen látni a völgyet
100 méterrel később, az Akasztó-hegyen viszont már semmi nem akadályozta, hogy teljes egészében rálássunk a völgyre.

Panoráma az Akasztó-hegyről
Az Eger-patak meseszép völgye Szarvaskő Háttérben a kőbánya
Miután kinézelődtük magunkat, indultunk lefelé a meredek hegyoldalon. Habár többször megálltunk még nézelődni az ereszkedés közben, de így is néhány perc alatt leértünk az elágazóhoz, ahonnan a KL jelzés indult fel a várhoz.

Még egy kilátópont
Lefelé az egykori vulkán oldalán Szarvaskő és háttérben a kilátó A völgy
Még tovább lefelé A zászló jelzi a várat Még egy kicsit lefelé, hogy többet lehessen felfelé menni a várhoz
A gyökerekből és deszkákból készített lépcsőn nem volt nehéz felmászni a romhoz, ahol igazából csak a zászlórúd és a rajta lengő magyar zászló jelezte, hogy valaha ott lehetett a vár.

Deszkákból és gyökerekből kialakított lépcső Kilátás a "bástyáról" Az Akasztó-hegy
A várból már csak alig több, mint 5 percet kellett sétálni és megérkeztünk Szarvaskőre. Átkeltünk a vasúti síneken, ahol reggel zakatoltunk Bélapátfalva felé, majd a Borsod utcán keresztül elsétáltunk a parkolóig, ahol reggel hagytuk az autónkat.

Még néhány perc erdei séta, mielőtt megérkeztünk Szarvaskőre Még néhány perc erdei séta, mielőtt megérkeztünk Szarvaskőre Ott jártunk fent
Még néhány perc erdei séta, mielőtt megérkeztünk Szarvaskőre Ott jártunk fent
Reggel itt zakatolt a piroska Bélapátfalva felé Szarvaskő, utcakép Az Eger-patak
Megkérdeztem a kisfiamat, hogy szeretne-e felmászni a kilátóba is, de a meleg és a reggeli korai ébresztő miatt ő inkább a hazautat választotta. Így hát beültünk az autóba és nem sokkal azután, hogy elhallgatott a déli harangszó, indultunk is hazafelé.

Bélapátfalva - Szarvaskő 834.5 km, 71.5%
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.