2020. szeptember 18., péntek

OKT 19.: Cserhátsurány – Felsőtold (2020.09.05.)

Beköszöntött az ősz... Az időjáráson ez egyelőre nem látszott, napközben még 30°C közelébe kúszott a hőmérő higanyszála, de reggel már sötétben kellett otthonról elindulni...

Szombat reggel negyed 5-kor csörgött az ébresztőóra. Gyorsan kimostam az álmot a szememből, összeszedtem az előző este összekészített felszerelésemet és már indultam is Felsőtold felé. Mogyoród környékén autóztam, amikor kivilágosodott. Negyed 7-kor értem Felsőtoldra, az autóval leparkoltam a Szent Imre-kápolna mellett, majd átsétáltam a buszmegállóba.

Amikor aggódni kezdtem volna, hogy rosszul néztem meg a menetrendet és mégsem közlekedik az a napi egyetlen járat, amivel átszállás nélkül juthatok el Cserhátsurányba, akkor végre megérkezett a busz. Sok cserháti buszjárathoz hasonlóan ez is megfordult a faluban és indult vissza Alsótold felé, hogy fél óra zötykölődés árán eljuttasson túrám kiindulópontjára.

7 órakor szálltam le a buszról Cserhátsurány központjában, elindítottam a GPS-t és útnak indultam. Ezúttal a Petőfi utcában, az OKT táblánál pecsételtem, majd sétáltam tovább az enyhén emelkedő aszfaltos úton. 

Az első lépések: Cserhátsurány, Petőfi út Banánliget A falu szélső házai mellett
Az első lépések: Cserhátsurány, Petőfi út Banánliget A falu szélső házai mellett
A falu utolsó házait elhagyva három békésen legelésző őzet pillantottam meg a szántóföl szélén.

Békésen legelésző őzek
Békésen legelésző őzek
A feszület előtt balra kanyarodtam, majd néhány méterrel később jobbra indultam a szántóföld és az erdő határán futó keréknyomokon. A dombtetőre felérve a fák között folytatódott az út.

Útelágazás A völgyben Cserhátsurány, a háttérben a Cserhát dombjai
Útelágazás A völgyben Cserhátsurány, a háttérben a Cserhát dombjai
Felmásztam a Hegyes-hegyre, majd közel egy órás erdei séta után érezhetően közeledtem Nógrádsipekhez. Az erdőből kiérve ugyanis olyan erős cefreszag csapta meg az orromat, mintha egy szeszfőzdéhez érkeztem volna. Kiderült, hogy nem sokkal korábban egy cefrét szállító traktor járt arra és végigfolyatta az „illatos levet” az úton.

Szilvágy Mélyút Felfelé a Hegyes-hegyre
Szilvágy Mélyút Felfelé a Hegyes-hegyre
A Hegyes-hegy nyergében
A Hegyes-hegy nyergében
Panoráma
Panoráma
Lefelé a Hegyes-hegyről Frissen egyengetett dózerút Még mindig lefelé
Lefelé a Hegyes-hegyről Frissen egyengetett dózerút Még mindig lefelé
Mobil útjelző Vajon mikor festették? Ennél egy kicsit gyorsabban haladtam
Mobil útjelző Vajon mikor festették? Ennél egy kicsit gyorsabban haladtam
Nógrádsipek felé közeledve A kanyar után már feltűntek a falu szélső épületei
Nógrádsipek felé közeledve A kanyar után már feltűntek a falu szélső épületei
Nógrádsipekre érkezve egy apró termetű, barátságtalannak tűnő, hangosan ugató kutya fogadott. Egész közel jött hozzám, de végül jobb belátásra tért és mindketten mentünk tovább a magunk útján.

Komló Megérkeztem Nógrádsipekre
Komló Megérkeztem Nógrádsipekre
Az élelmiszerboltban pecsételtem, majd az igazolófüzet után a fényképezőgépemen is megörökítettem a bolt mögött található Balás-kúria épületét.

Balás-kúria
Balás-kúria

Lefelé ballagtam a Dózsa György utcán, amikor egy hajlott hátú idős néni jött velem szembe. Köszöntem neki, mire ő nemcsak visszaköszönt, hanem még jó utat is kívánt. Később is találkoztam még néhány biciklissel és gyalogossal a faluban, mindenkin azt éreztem, hogy nem idegenként tekint a magamfajta túrázókra, hanem kifejezetten örül nekünk. Nagyon jó érzés volt...

A települést elhagyva továbbra is egy széles kocsiúton gyalogolhattam. Megkerültem a Csóka-hegyet, majd körülbelül egy órás séta végén értem fel a Remete-hegyi-nyeregbe.

Egyedi helységnévtábla Továbbra is széles kocsiúton vitt a jelzés Szerencsére ez volt a legnagyobb dagonya ezen a napon
Egyedi helységnévtábla Továbbra is széles kocsiúton vitt a jelzés Szerencsére ez volt a legnagyobb dagonya ezen a napon
Kocsiút a Csóka-hegy és a Remete-hegy között Kocsiút a Csóka-hegy és a Remete-hegy között Újabb mobil útjelző
Kocsiút a Csóka-hegy és a Remete-hegy között Újabb mobil útjelző
Onnan tettem egy rövid kitérőt a Dobogó-tetőn álló geodéziai toronyhoz. Ez egy ugyanolyan torony, mint a Naszály tetején található, csak erre nem szabad felmenni. Így, habár a térkép kilátópontnak jelöli a helyet, innen semmit nem lehetett látni.

A Dobogó-hegy és a "kilátó" A Dobogó-hegy és a "kilátó" A Dobogó-hegy és a "kilátó"
A Dobogó-hegy és a "kilátó"
Kicsit csalódottam visszaballagtam a nyeregbe és megkezdtem az ereszkedést Hollókő felé. A Sósi-erdőben több fa is rádőlt az útra, volt, amelyiken át lehetett mászni, de volt olyan is, amelyiket csak kikerülni lehetett. Legalább volt egy kis változatosság...

Útakadályok a Sósi-erdőben Útakadályok a Sósi-erdőben
Útakadályok a Sósi-erdőben Útakadályok a Sósi-erdőben
Útakadályok a Sósi-erdőben

Egy helyen a fák levelei között egy pillanatra feltűnt a hollókői vár. Valaki még egy követ is tett az út szélére, hogy arra felállva jobban lehessen látni. De nem volt igazi a kilátás, nem voltam elég magas ahhoz, hogy átlássak a fák koronája felett. Ezért sajnos a fénykép sem sikerült...

Amikor azon kezdtem gondolkozni, hogy ma vajon egész végig keréknyomokon visz-e az út, akkor egy ösvény váltotta a kocsiutat.

Ösvény váltotta a kocsiutat Szederültetvény Gomba az út közepén
Ösvény váltotta a kocsiutat Szederültetvény Gomba az út közepén
Hollókő határába érkezve egy legelésző tehéncsorda mellett kellett felkaptatni az újabb emelkedőn, hogy aztán az erdei játszótér kerítése mellett megérkezzek a vár lábánál csordogáló Hollókői-patakhoz.

Látkép a dombtetőről
Látkép a dombtetőről
Felfelé a Gyertyánoshoz Lefelé a kerítés mellett A Hollókői-patak hídja
Felfelé a Gyertyánoshoz Lefelé a kerítés mellett A Hollókői-patak hídja
Itt egy újabb rövid hegymászás várt rám, hogy a túloldalon leereszkedhessek a faluba.

Újabb emelkedő, fel a várdombra A vár Még néhány lépés az erdőben, mielőtt beértem a faluba
Újabb emelkedő, fel a várdombra A vár Még néhány lépés az erdőben, mielőtt beértem a faluba
A szombat déli időpont ellenére csak néhány ember sétálgatott az utcákon. Pecsételtem a Látogatóközpont kerítésénél, majd felkaptattam a szomszédos étterem melletti lépcsőn és indultam tovább.

Hollókői utcakép szombat délben, vírusjárvány idején Hollókői utcakép szombat délben, vírusjárvány idején Hollókői utcakép szombat délben, vírusjárvány idején
Hollókői utcakép szombat délben, vírusjárvány idején
A parkolótól a várhoz vezető köves úton kicsit több emberrel találkoztam, mint a falu utcáin, de tömeg ott sem volt. Mivel néhány évvel ezelőtt a családdal együtt már voltunk a várban, így azt most kihagytam, de azért felmásztam a mellette lévő dombtetőre, ahonnan szép kilátás nyílt a cserháti dombokra.

A parkolótól a várhoz vezető út A vár, ezúttal a keleti oldalról fényképezve
A parkolótól a várhoz vezető út A vár, ezúttal a keleti oldalról fényképezve
Panoráma a vár melletti dombtetőről
Panoráma a vár melletti dombtetőről
Visszamentem a murvás útra, majd a keréknyomokon elindultam felfelé a Szár-hegyre a néhány hónappal korábban kijelölt új útvonalon.

El sem lehetett tévedni
El sem lehetett tévedni
Egyre feljebb emelkedve a keréknyomokat egy keskeny ösvény váltotta fel.

Felfelé a Szár-hegyre Felfelé a Szár-hegyre Felfelé a Szár-hegyre
Felfelé a Szár-hegyre
A hegy tetejéhez közeledve néhány helyen le lehetett látni a Szekerce-patak völgyébe, ahol korábban a K jelzés is futott.

A Szekerce-patak völgye Ösvény a Szár-hegyen A távolban Alsópetény és a hegyek, amelyeket néhány héttel korábban másztunk meg
A Szekerce-patak völgye Ösvény a Szár-hegyen A távolban Alsópetény és a hegyek, amelyeket néhány héttel korábban másztunk meg
A Szár-hegy alján egy bekerített területet kellett megkerülni, majd körülbelül 300 méteren át az árnyékos erdei kocsiúton folytatódott az enyhe lejtő.

Ösvény a kerítés mellett Kényelmes kocsiút a Szár-hegyről lefelé
Ösvény a kerítés mellett Kényelmes kocsiút a Szár-hegyről lefelé
Az erdőből kiérve meredekebb és sziklásabb lett az út, de a völgyben már megpillantottam Felsőtold házait.

Alsótold Még egy rövid meredek lejtő a cél előtt Utolsó méterek
Alsótold Még egy rövid meredek lejtő a cél előtt Utolsó méterek
Az egy hónappal korábbi túrához hasonlóan ezúttal is Zsunyi-patak táblájánál készítettem el az igazolófényképet. Onnan már csak 200 métert kellett megtenni a K4 jelzésen, hogy visszaérjek a Szent Imre-kápolnához, ahol reggel az autót hagytam.

Cserhátsurány - Felsőtold 546.2 km, 46.7%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...