2020. szeptember 2., szerda

OKT 18.: Ősagárd – Szendehely (2020.08.20.)

A Tepke meghódítása után az augusztusi hosszú hétvége első napján egy újabb hegytetőt, a Naszályt vettük célba. Eredetileg Szendehely felől szerettünk volna felmászni, de a tömegközlekedési lehetőségek miatt végül Ősagárd felől indultunk neki.

Reggel Szendehelyen hagytuk az autót, onnan buszoztunk át a fiaimmal Ősagárdig. 8 órakor pecsételtünk az evangélikus templomnál, majd útnak indultunk a Rákóczi utcán. A Szabadság utca elején sétálva megállapítottuk, hogy itt sem kolbászból van a kerítés...

Reggeli kihalt utca Ősagárdon Itt sem kolbászból, hanem nadrágból és sílécből van a kerítés Itt sem kolbászból, hanem nadrágból és sílécből van a kerítés
Negyed óra alatt elértünk a falu szélére, ahol mindjárt le is tértünk egy kicsit a K jelzésről. Nem teljesen önszántunkból, hanem azért, mert az útelágazásnál nem vettük észre a (kopott) jelzést, így az Arany János utcán indultunk tovább. Mivel arrafelé sem láttunk egyetlen jelzést sem, ezért megnéztem a térképet... és megállapítottam, hogy bizony rossz irányba haladunk.

Az első elágazó,... ...ahol jobbra kellett (volna) menni
Visszamentünk az elágazóhoz, ahol észrevettük a tábla oszlopára festett halvány jelzést. Az aszfalt helyett ezúttal a kitaposott keréknyomokon indultunk tovább. Mindössze 150 métert sétáltunk, amikor újabb elágazóhoz érkeztünk. Jelzést itt sem láttunk, ráadásul a balra kanyarodó út vége úgy nézett ki, mintha egy kapuval lenne lezárva, ezért a megérzéseinkre hagyatkoztunk és egyenesen mentünk tovább. Megtettünk mintegy 150 métert, de jelzést továbbra sem találtunk, ezért ismét a térképet hívtuk segítségül... és ismét megállapítottuk, hogy bizony az elágazónál mégiscsak balra kellett volna fordulni.

A következő elágazó,... ...ahol balra kellett (volna) menni
Ismét visszamentünk az elágazóhoz és elindultunk a másik úton. A végén valóban ott volt egy zárt kapu, de a keréknyomok a kapu előtt jobbra fordultak, hogy aztán néhány lépéssel később ismét kétfelé ágazzanak és újabb döntés elé állítsanak bennünket. A balra kanyarodó nyomot választottuk. Ezután következett be az a pillanat, amikor azt mondtuk egymásnak, hogy ha így haladunk, akkor soha nem érünk Szendehelyre. A keréknyomok ugyanis 50 méter múlva véget értek... Pedig a térképen úgy látszott, mintha jó irányba indultunk volna... Vissza az elágazóhoz és indultunk tovább a másik keréknyomon. Ekkor már egyértelműen látszott a térképen, hogy letértünk a K jelzésről, de az is látszott, hogy az út hamarosan a K4 jelzésbe torkollik, amin visszatérhetünk a K jelzésre.
Szinte hinni sem akartunk a szemünknek, amikor az egyik fa törzsén végre megláttunk egy jelzést. Először egy K4-et, majd néhány perc múlva egy K-t. Talán még egy halk, megkönnyebbült „Na, végre!” sóhajtás is elhangzott a fiúk szájából… Kíváncsiságból elindultam visszafelé a K jelzésen, hogy megnézzem, hol rontottuk el. Kiderült, hogy a zárt kapu után nem a keréknyomon, hanem közvetlenül a kerítés mellett, a derékig (vagy talán még annál is feljebb) érő gazban kellett volna továbbmenni, majd az erdőbe érve egy kidőlt fa alatt kellett volna átbújni.

Végre megláttuk a K4 jelzést Erre kellett volna jönni
A kitérők után végre indulhattunk tovább a helyes úton. Bíztunk benne, hogy a nap hátralevő részében már csak könnyebb feladatok várnak majd ránk.
Mindössze néhány métert mentünk a fák között, utána egy rét szélén folytatódott az út. Mielőtt végleg elbúcsúztunk volna a fáktól, egy hatalmas szederbokrot vettünk észre. Nem tudtunk neki ellenállni, jót lakmároztunk az érett gyümölcsből.

Keréknyomok a mező szélén Visszatekintés az Ősagárd feletti dombról
Egy 20 perces „eseménytelen” erdei vándorlás következett egy széles, kitaposott kocsiúton a Farkas-bérc oldalában, majd egy újabb szederültetvény állta utunkat. Ennek sem tudtunk ellenállni, itt is megálltunk.

Ismét irány az erdő Az út megkerülte a Farkas-bércet Újabb szedres állta utunkat
A reggeli indulás óta még csak néhány métert mentünk felfelé, ezért a P és K jelzések találkozásánál lévő táblán látott távolságadatokból már sejtettük, hogy hamarosan vége lesz a kényelmes sétának. Nem tévedtünk... Először csak egy 6-800 méteres bemelegítő ösvény következett, majd a következő táblától indult az igazi emelkedő. (A két táblán lévő adatokból nem volt világos, hogy 600 vagy 800 méter tettünk meg. A telefonom 700 métert mutatott…)

600, 700 vagy 800 méteres ösvény a két útjelző tábla között 600, 700 vagy 800 méteres ösvény a két útjelző tábla között 600, 700 vagy 800 méteres ösvény a két útjelző tábla között
600, 700 vagy 800 méteres ösvény a két útjelző tábla között
Lassan, komótosan haladtunk felfelé az egyre kövesebbé, sziklásabbá váló úton. Körülbelül fél óra alatt értünk fel a Kopasz-tetőre, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt a Cserhát dombjaira.

Felfelé a Kopasz-tetőre Felfelé a Kopasz-tetőre Felfelé a Kopasz-tetőre
Felfelé a Kopasz-tetőre
A fák közül kiérve kitárult előttünk a világ
Rövid pihenő után indultunk tovább. A fák között észrevettük a Násznép-barlanghoz való letérést jelző táblát. Azt olvastam, hogy meredek, sziklás út vezet le a barlanghoz, de azért úgy döntöttünk, hogy megpróbálkozunk a lejutással. Nem bántuk meg... Óvatosan, kőről kőre és fától fáig haladva ereszkedtünk le a hegyoldalon és 10 perc alatt értünk el a barlanghoz.

A Násznép-barlang bejárata
Visszafelé egy kicsit kevésbé meredek, de hosszabb úton jöttünk. Visszatérve a K jelzésre indultunk tovább felfelé, mert a csúcsig még várt ránk egy körülbelül 1 kilométeres emelkedő. A fiúk jól bírták a hegymászást és végül 11 óra előtt néhány perccel pillantottuk meg a kilátó piros-fehér-pirosra festett tetejét a fák koronái között.

Újabb kilátóhely a csúcs előtt
A meredekség csökkent, de a kövek nagyobbak lettek Több, mint 300 m szintemelkedést győztünk le Megpillantottuk a célt
A betontorony tövében kerestünk három árnyékos követ, ahová leültünk és pótoltuk az elhasznált energiát. Miután a csúcscsokit is megettük, a vaslétrákon elindultunk felfelé torony tetejére. Fent gyönyörködtünk a szemünk elé táruló körpanorámában, majd lassan, óvatosan indultunk lefelé. Bizonyos szempontból nagyobb kihívás volt ide felmászni, mint a Tepke tetején a kilátóra, de a fiúk ügyesen megoldották a feladatot.

Keskeny és meredek vaslétrákon kellett fel- és lemászni A kilátó
Panoráma a kilátó tetejéről
Fél 12-kor indultunk lefelé. Néhány perc alatt leértünk a Látó-hegyre vezető útelágazáshoz, ahol ráfordultam a K3 jelzésre. Erre a fiúk finoman rám szóltak, hogy „Apa, nem arra kell menni!”. Megnyugtattam őket, hogy ez most egy tervezett letérés. A sziklaszirtről gyönyörű kilátás nyílt a Dunára, kár, hogy a váci cementgyár és a hozzá tartozó bánya egy kicsit elrontotta az összképet.

Lefelé a hegytetőről Békalencsés tavacska Árpád-kori földvár a Látó-hegyen
Panoráma a Látó-hegyről a kanyargó Dunával
Miután visszatértünk a K jelzésre, hamarosan egy meseszép erdőbe értünk. (Kisebbik fiam mondta rá, hogy olyan, mint egy mesebeli erdő.) Hatalmas fák, visszhang… és persze szeder.

Mesebeli erdő Mesebeli erdő Mosolyogj!
Mesebeli erdő Mosolyogj!
Ezután körülbelül 2 kilométert haladtunk a hegyoldalban egy keskeny ösvényen. Jobbról meredek hegyoldal, balról meredek völgy, közötte pedig a keskeny, helyenként köves, de szerencsére nem csúszós ösvény. Aztán egy rövid meredek lejtő, majd egy fordított ösvény: balról hegy, jobbról völgy, közötte pedig az ösvény. Télen, vagy eső után biztos nem egyszerű itt haladni, de nekünk szerencsénk volt.

Ösvény a hegyoldalon Ösvény a hegyoldalon
Ösvény a hegyoldalon
A "fordított" ösvény Leértünk a hegyről
A reggeli indulásunk óta mindössze 5 emberrel találkoztunk, ők éppen a Naszály tetején pihentek, amikor mi felértünk. A Bik-kúthoz közeledve viszont egyre több erdőlátogatóval találkoztunk és sajnos ezzel együtt egyre nagyobb lett a hangzavar is. Már messziről lehetett tudni, hogy ki honnan indult, ki találta ki, hogy menjenek fel a kilátóhoz, ki miatt nem tudnak mégsem felmenni és így tovább... A (kiszáradt) Bik-kútnál tartottunk néhány perc pihenőt, majd indultunk tovább.

A Bik-kút, amely "a vízben szegény naszályi mészkőrög legbővizűbb forrása" (a QR-kód szerint)
A függőhídnál szerencsére nem voltak sokan, akik át szerettek volna kelni rajta, de azért így is kellett várnunk, mire sorra kerültünk (és amíg a később érkezők soron kívül átmentek rajta).

A függőhíd A függőhíd
A függőhíd
Az átkelés után még körülbelül 20 percet sétáltunk, mire elértünk a Katalinpusztai Kirándulóközponthoz.

A Gyadai-tanösvénnyel együtt halad a K jelzés A tanösvény egyik állomása Közeledtünk a Kirándulóközponthoz
Javításra szoruló csapda Lesben állva Gyík
Mielőtt megkerestük volna a bélyegzőt, még tettünk egy kitérőt Rockenbauer Pál kopjafájához.

Rockenbauer Pál kopjafája és az ismertető tábla Rockenbauer Pál kopjafája és az ismertető tábla
Rockenbauer Pál kopjafája és az ismertető tábla
A Kirándulóközpont bélyegzőjével nem sikerült szép lenyomatot készíteni, ezért inkább úgy döntöttünk, hogy majd Szendehelyen próbálkozunk. Mielőtt azonban továbbindultunk volna, a büfénél beálltunk a sorba, hogy a kisebbik fiam Kajla füzetébe kérjünk egy kajlás pecsétet.

A Katalinpusztai Kirándulóközpont tavacskája
Szendehelyen a Dankó Pista utca végén hagytuk az autót, addig már kevesebb, mint 1 kilométer volt csak hátra. Nem is gyalogoltunk sokáig, alig negyed óra alatt célba értünk.

Szendehely felé Egy rövid kerékpárút a falu szélén
Hátra volt még a pecsételés. Mivel reggel gyalog sétáltunk fel a buszmegállóig, ezért nyugodt szívvel ültünk be az autóba és mentünk el az iskolával szemben lévő pecsételőhelyig. Ott kiszálltam az autóból és lepecsételtem a 3 füzetet. Lehet, hogy rólam is született egy bejegyzés valamelyik közösségi oldalon, hogy „Autóval jött és lepecsételt 3 füzetet”...

521.0 km, 44.6%
A térkép a GPX Viewer oldalon készült, saját GPX fájlokból
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.