2020. október 17., szombat

OKT 06.: Szentbékkálla – Nagyvázsony (2020.10.02.)

Október elején a Balaton-felvidéken folytattam az OKT vándorlásaimat. Kora reggel Nagyvázsonyból Zánkán keresztül elbuszoztam Szentbékkállára. Mire pecsételés után útnak indultam a faluból, már csak néhány ködfolt és felhő akadályozta a kilátást. A település határában megnéztem a töttöskáli templomromot, majd sétáltam a leszüretelt szőlőültetvények között. Az ölelő fától már csak néhány lépés volt az Eötvös Károly-kilátó, amelynek tetejéről a Káli-medence mögött csak a bújócskázó tanúhegyeket láthattam. A hegyi tavak mellett elsétáltam a Vaskapu-árokig, majd egy újabb szőlőültetvényen átvágva megérkeztem Balatonhenyére. A pecsételés után felmásztam egy fennsíkra, hogy néhány kilométerrel később leereszkedhessek a Csicsói-erdőben futó aszfaltos útra. Az aszfalt után a Hátsó-völgyben gyönyörködhettem az erdőben. A Tálodi kolostor, a Szent Ilona templom és a nagyvázsonyi pálos kolostor romjainál megpróbáltam magam elé képzelni az egykori épületeket, majd elgondolkoztam rajta, hogy vajon csak felújítják vagy pedig átépítik a Kinizsi várat. A nap utolsó pecsétjét a Kinizsi sörözőben ütöttem be az igazolófüzetembe.

Március közepe óta „home office”-ban voltam (és vagyok még most is, amikor ezeket a sorokat írom). Amíg mindenki otthon volt a családból, addig ez egy nagyon jó dolog volt, hiszen hétközben is sokkal több időt tudtunk együtt tölteni, mint korábban. Sőt, még a hétvégi túrázásra is könnyebb volt időt szakítani. Szeptemberben viszont elkezdődött az iskola, emiatt napközben nagyrészt egyedül maradtam. Valószínűleg ez is volt az oka, hogy október elején elegem lett a bezártságból és már nagyon mehetnékem volt…

A Cserhát bejárását szerettem volna folytatni, az időjárás azonban ismét közbeszólt: a Dunától keletre eső országrészre továbbra is esőt jósoltak a meteorológusok, ezért a nyugati országrész felé vettem az irányt.

3:45-kor csörgött az ébresztőóra. Gyorsan összekaptam magamat, majd autóba pattantam és indultam Nagyvázsonyba. A hajnali időpont ellenére útközben viszonylag nagy volt a kamionforgalom, de Nagyvázsonyban így is kényelmesen elértem a 6:40-kor Zánkára induló buszt. Az átszállásra volt majdnem 40 percem, azalatt kényelmesen megreggeliztem.

Negyed 9-kor érkeztem meg Szentbékkállára. Mielőtt útnak indultam volna Nagyvázsony felé, mintegy 300 métert kellett sétálnom az ellenkező irányba, hogy beüthessem a nap első pecsétjét.

Szentbékkálla Szentbékkálla Szentbékkálla
Szentbékkálla
A falut elhagyva tettem egy rövid kitérőt a töttöskáli templomromhoz, majd körülbelül 2 kilométeren keresztül sétáltam a leszüretelt szőlőültetvények mellett, miközben egyre feljebb araszoltam a Fekete-hegy oldalában.

Feszület a település határában A fák és hegyek közé beszorult egy felhő A töttöskáli templomrom
Feszület a település határában A fák és hegyek közé beszorult egy felhő A töttöskáli templomrom
Szőlőhegyi panoráma
Szőlőhegyi panoráma
Séta a szőlőültetvények között Újabb feszület Az Öreg-hegyi kút
Séta a szőlőültetvények között Újabb feszület Az Öreg-hegyi kút
Miután elhagytam az utolsó présházat és szőlőültetvényt, az erdőbe érkezve kerestem a térképen is jelzett ölelő fát. Azt gondoltam, hogy két egymást „átölelő” fát fogok látni... Csalódnom kellett, de tetszett az ötlet.

Ölelő fa
Ölelő fa
A buddhista épületnél balra fordultam és egy rövid, de meredek ösvényen elindultam felfelé az Eötvös Károly-kilátóhoz.

Felfelé a kilátóhoz Felfelé a kilátóhoz Az Eötvös Károly-kilátó a Fekete-hegy tetején
Felfelé a kilátóhoz Az Eötvös Károly-kilátó a Fekete-hegy tetején
Sajnos a reggeli köd és pára még nem oszlott fel teljesen a Káli-medencében, ezért a völgyben fekvő Szentbékkála mögött csak a Csobánc és a Köves-hegy tetejét lehetett látni a kilátóból.

A Káli-medence, mögötte a felhő mögé bújt hegyek
A Káli-medence, mögötte a felhő mögé bújt hegyek
A Badacsony és a Gulács A Köves-hegy és a Csobánc
A Badacsony és a Gulács A Köves-hegy és a Csobánc
A kilátóból tovább indulva hamarosan elértem a Fekete-hegy nyergébe, ahonnan a hegyi tavak mellett és a fennsíkon folytatódott az út.

A Fekete-hegy nyerge Gyalogút a hegyi tavak közelében Jelzésdömping
A Fekete-hegy nyerge Gyalogút a hegyi tavak közelében Jelzésdömping
Séta a fennsíkon
Séta a fennsíkon
A tisztás végén egy árkon kellett átkelni, ami után a S3 és kék T jelzések mentek tovább egyenesen, a K és a piros T jelzések pedig jobbra kanyarodtak és az egész szakasz talán legszebb részében, a Vaskapu-árokban folytatódtak.

Vaskapu-árok Vaskapu-árok Vaskapu-árok
Vaskapu-árok
A Vaskapu-árok végén az erdőből kiérve ismét a szőlőültetvény szélén futó keréknyomokon kellett továbbmenni. Ekkorra már a mélyebben fekvő területekről is felszállt a köd, így innen már jól lehetett látni nemcsak a közeli Monoszlót, hanem Zánkát és a Balaton víztükrét is.

Felszállt a köd, innen már látszott a Balaton víztükre
Felszállt a köd, innen már látszott a Balaton víztükre
Nem sokkal később a völgyben megpillantottam túrám következő állomását, Balatonhenyét. Miután magam mögött hagytam a szőlőültetvényt, átvágtam egy keskeny erdősávon, azon keresztül érkeztem meg a településre. A faluban pecsételtem az igazolófüzetembe, egy kék kútnál megtöltöttem a kulacsomat, majd indultam tovább.

Balatonhenye Erdei kocsiút a falu határában Katolikus templom
Balatonhenye Erdei kocsiút a falu határában Katolikus templom
A balatonhenyei pecsételőhely Református templom Balatonhenye, Autóbusz váróterem
A balatonhenyei pecsételőhely Református templom Balatonhenye, Autóbusz váróterem
A településről kivezető aszfaltos utat először egy enyhén emelkedő köves keréknyom, majd egy keskeny ösvény követte. A tetőre felérve két éles jobbkanyar, majd egy éles balkanyar következett, utána pedig másfél kilométer séta a fennsíkon.

Felfelé az emelkedőn Egyedi jelzés A Balaton csillogó víztükre
Felfelé az emelkedőn Egyedi jelzés A Balaton csillogó víztükre
A keréknyomokat kellett követni
A keréknyomokat kellett követni
Színes természet Színes természet Színes természet
Színes természet
A keréknyomok a fák között folytatódtak és körülbelül egy kilométer után érték el azt az aszfaltozott utat, amely elvitt a Csicsói erdészházhoz, a következő pecsételőhelyhez. Az esőbeállónál bélyegeztem, majd tartottam egy rövid ebédszünetet.

Kocsiút a Pirkanci erdőben "Nézz, nézz az ég felé!" Kocsiút a Pirkanci erdőben
Kocsiút a Pirkanci erdőben "Nézz, nézz az ég felé!" Kocsiút a Pirkanci erdőben
Aszfaltos út a Csicsói erdőben Aszfaltos út a Csicsói erdőben Gombák
Aszfaltos út a Csicsói erdőben Gombák
Az erdei iskolát elhagyva körülbelül egy kilométert sétáltam az aszfalton, majd egy balkanyar után egy szinte végeláthatatlan egyenes útszakasz tárult a szemem elé. Csak mentem és mentem, de a vége mindig ugyanolyan távolinak tűnt, mint az út elején. Mindössze annyi változást láttam, hogy hátrafordulva már az út eleje is szinte a végtelenbe veszett. A látszólagos egyhelyben topogás ellenére jól lehetett haladni, így negyed óra alatt elértem a Nagyvázsonyt Vigántpetenddel összekötő műutat.

Erdei Iskola Esőbeálló és pecsételőhely
Erdei Iskola Esőbeálló és pecsételőhely
Se eleje,... ...se vége
Se eleje,... ...se vége
Körülbelül 350 métert gyalogoltam az út szélén, mikor a jelzések ismét a fák közé, a Hátsó-völgyben futó keréknyomra kanyarodtak. Másfél kilométert kellett sétálni a Tálodi kolostorig és a mellette található Kinizsi-forrásig, de ez a szakasz a nap másik meghatározó élménye volt számomra. Hatalmas faóriások között kanyargó út, hulló falevelek... Szavakkal nehéz visszaadni azt a hangulatot és érzést.

Széles kocsiút kanyargott a Hátsó-völgyben Széles kocsiút kanyargott a Hátsó-völgyben Széles kocsiút kanyargott a Hátsó-völgyben
Széles kocsiút kanyargott a Hátsó-völgyben
A Tálodi kolostor romja A Kinizsi-forrás Forrásvíz
A Tálodi kolostor romja A Kinizsi-forrás Forrásvíz
A romokat és a forrást elhagyva néhány lépés után kiértem a Tálodi rétre, ahol olyan érzésem támadt, mintha egy mesebeli virágos rétre érkeztem volna. Az éppen nyíló őszi kikericsek hatalmas virágai lilává varázsolták az egész területet.

Őszi kikerics a Tálodi réten Őszi kikerics a Tálodi réten Őszi kikerics a Tálodi réten
Őszi kikerics a Tálodi réten
Tovább haladva a réten hamarosan megpillantottam a Kab-hegy tetején álló adótornyokat. Gondolatban újra végigjártam a tavaly decemberi útszakaszt, amikor abból az irányból érkeztem Nagyvázsonyba.

Az adótornyok a Kab-hegy tetején
Az adótornyok a Kab-hegy tetején
A keréknyomok hosszan kanyarogtak a réten. Jelzést nem nagyon láttam, de a keréknyomokat követve nem is lehetett rossz irányba menni. Néhány lépés kitérővel megnéztem a Szent Ilona templom romjait, majd tovább sétáltam a réten.

Tovább a keréknyomokon A Szent Ilona templom maradványa
Tovább a keréknyomokon A Szent Ilona templom maradványa
Hamarosan ismét a fák között, a Vázsonyi-séd partján kanyargó ösvényen folytatódott a jelzés, hogy aztán 10 perccel később ismét előbukkanjon a fák közül és a réten haladjon tovább. Jelzéseket itt sem nagyon láttam, ezért továbbra is a keréknyomokat követtem.

Ösvény a Vázsonyi-séd partján A kanyargó Vázsonyi-séd Újra a réten, még mindig a keréknyomokon
Ösvény a Vázsonyi-séd partján A kanyargó Vázsonyi-séd Újra a réten, még mindig a keréknyomokon
Egy ösvényen felmásztam a Szent Mihály dombra, ahonnan újra a fák között bandukoltam tovább. Mindössze 5 percet gyalogoltam és megérkeztem a nagyvázsonyi pálos kolostor maradványaihoz.

Ösvény a Szent Mihály domb oldalán Erdei ösvény a dombtetőn
Ösvény a Szent Mihály domb oldalán Erdei ösvény a dombtetőn
A pálos kolostor maradványai A pálos kolostor maradványai
A pálos kolostor maradványai
Miután körbejártam a romokat, indultam tovább és néhány perccel később már meg is érkeztem a faluba. A várat éppen felújítják (vagy átépítik?), ezért a pecsétet ott nem is kerestem, hanem mentem tovább a buszmegállóhoz. Egyrészt azért, mert ott van a másik pecsét, másrészt azért, mert reggel ott parkoltam le az autóval.

Érkezés Nagyvázsonyba A vár felújítás (átépítés?) miatt zárva Nagyvázsony, református templom
Érkezés Nagyvázsonyba A vár felújítás (átépítés?) miatt zárva Nagyvázsony, református templom

Szentbékkála - Nagyvázsony 568.6 km, 48.6%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...