2023. október 5., csütörtök

RPDDK 08.: Abaliget vasútállomás – Simonfa (2023.09.10.)

Kilátótúra tériszonyosoknak. Így tudnám egy mondatban összefoglalni a zselici kirándulásom első szakaszát. Az abaligeti vasútállomásról indultam, a Zselic csúcsán megnéztem a kilátót, a bakócai tanösvényen pedig a kilátó tábláját. Felsőkövesden megebédeltem, a völgyben meghallgattam a szarvasok bőgését, majd mielőtt Gálosfán pecsételtem volna, megnéztem a zselici mini cseppkőbarlangot és a kistótvárosi kilátót. Az utolsó kilométereken már valószínűleg tilosban jártam, de ezt csak Simonfán tudtam meg.

Ezúttal nem kellett sokat várni, három héttel a göcseji túra után minden együtt volt az RPDDK folytatásához: szabadnap, jó idő és elfogadható tömegközlekedés. Nézegettem, hogyan tudnám bejárni a hiányzó őrségi szakaszt, de csak olyan megoldásokat találtam, amelyekhez két napra lett volna szükségem, ezért a zselici folytatás mellett döntöttem. Az időjósok ugyan 30°C feletti hőmérsékletet ígértek erre a hétvégére, de ez nem tudott elriasztani a túrától. Egyedül a bejelentett, de még inkább a be nem jelentett vadászatoktól tartottam egy kicsit, nem szerettem volna úgy járni, mint januárban a Mecsekben. Abban bíztam, hogy ezúttal a bejelentett helyeken csak éjszakai erdőlátogatási tilalom volt, ezért, ha lesz is be nem jelentett korlátozás, az is csak reggel 8 vagy 9 előtt és délután 3 vagy 4 után lesz érvényben.

A reggeli program a szokásos volt: korai kelés, sötétben indulás és autózás a tömegközlekedésig. Ezúttal Kaposvár volt az úti célom, onnan mindkét végponthoz könnyen el lehetett jutni. Útközben a 67-es úton meghallgattam a Republic együttes A 67-es út című dalának egy részletét. Korábban már olvastam róla, hogy van zenélő útburkolati jel Magyarországon, de nem emlékeztem rá, hogy hol, ezért először nem is értettem, hogy mit jelent a „Zenélő út x km” jelzőtábla.

7 óra előtt érkeztem meg Kaposvárra. Vasárnap reggel lévén még elég kihalt volt a város, de a vasútállomás melletti kis parkolóban így sem volt sok szabad hely. Napközbenre kánikulát ígértek az időjósok, de ezen a reggeli órán ebből még semmit nem éreztem, sőt, még a széldzsekimet is fel kellett vennem, amíg átsétáltam az állomásra.

Dombóváron keresztül érkeztem meg fél 9-kor az abaligeti vasútállomásra. Már az átszálláskor éreztem, hogy igazuk lesz a meteorológusoknak, ezért még a vonaton ülve elsüllyesztettem a kabátomat a hátizsákom aljára.

A megállóban összetalálkoztam egy pécsi túrázóval, aki az ellenkező irányba indult éppen. Váltottunk pár szót, majd jó utat kívánva elköszöntünk egymástól. Mielőtt útnak indultam volna, szokás szerint hazatelefonáltam a feleségemnek, nyakamba akasztottam a fényképezőgépet és elindítottam a telefonomon a GPS-t.

Két hónap elteltével újra ott álltam az abaligeti vasútállomás épülete előtt
Két hónap elteltével újra ott álltam az abaligeti vasútállomás épülete előtt
Az abaligeti állomáshoz vezető rövid bekötőúton gyorsan kiértem a műútra, ahol balra fordultam. Mindössze 200 métert gyalogoltam az úton, amikor a jobb oldalon egy kis hídra festett K jelzés mutatta, merre kell továbbmenni.

A vasútállomás bekötőútja Vége az aszfaltkoptatásnak
A vasútállomás bekötőútja Vége az aszfaltkoptatásnak
Az állomáson a pécsi túrázó kicsit rám ijesztett, hogy jó nagy emelkedő vár rám az elején, így kellemes meglepetés ért, amikor a hídon átkelve megláttam az előttem magasodó akadályt. Amikor valaki nagy emelkedőt említ, akkor nekem a Nagy-Gete és a Csór-hegy jut eszembe, de szerencsére itt sokkal turistabarátabb terepviszonyok fogadtak. Fent egy kis tisztásra érkeztem, utána pedig az erdőszélen folytatódtak a keréknyomok.

Felfelé az emelkedőn Felértem a tisztásra Az erdőszélen ballagva még hallottam a szarvasok bőgését
Felfelé az emelkedőn Felértem a tisztásra Az erdőszélen ballagva még hallottam a szarvasok bőgését
Egyik kedvenc fényképtémám, a katángkóró Keserűgyökér Közönséges aszat, más néven bogáncs
Egyik kedvenc fényképtémám, a katángkóró Keserűgyökér Közönséges aszat, más néven bogáncs

Hamarosan ismét a fák között találtam magamat és rátértem egy jól járható, széles, sima dózerútra. Akkor még nem tudtam, de a túra nagy részét ilyen jó minőségű úton kellett megtenni, ami nagyon megkönnyítette a dolgomat. Jól lehetett haladni, nem kellett pocsolyákat kerülgetni, nem kellett a teherautók által ásott mély keréknyomokban egyensúlyozni és nem kellett attól félni, hogy ha egy pillanatra nem nézek a lában elé, akkor biztos rosszul lépek és kificamodik a bokám. Ehelyett volt idő nézelődni, fényképezgetni és a gondolataimba mélyedni.

Az erdőből kiérve továbbra is a dózerúton gyalogoltam tovább. Korán volt még, de már forrón tűzött a nap. Szerencsére éppen az út keleti oldalán volt egy erdősáv, ezért ahol lehetett, az árnyékban próbáltam haladni.

Majdnem egész nap ilyen jó minőségű úton gyalogoltam Kerestem az árnyékot Itt nem találtam...
Majdnem egész nap ilyen jó minőségű úton gyalogoltam  Kerestem az árnyékot Itt nem találtam...
Dimbes-dombos zselici táj, a távolban Szentkatalin házai látszanak
Dimbes-dombos zselici táj, a távolban Szentkatalin házai látszanak
Bogáncs Bogáncs Pillangó állt modellt az út forró porában
Bogáncs Pillangó állt modellt az út forró porában
A Hódosi-keresztnél észak-nyugat felé fordult az út és egy napraforgótábla mellett vitt tovább. Utána sokáig gyalogoltam még rétek és kaszálók mellett, mire ismét árnyat adó fákat kaptam a fejem fölé. Az erdőben is folytatódott a jó út és még a nap sem tűzött; ennél jobbat nem is kívánhattam volna.

Kilátás a Hódosi-keresztnél
Kilátás a Hódosi-keresztnél
Ez bizony már nem forog a nap felé Időnként néhány fa megkönyörült a szegény túrázókon és árnyékot vetett az útra, de többnyire a tűző napon gyalogoltam Időnként néhány fa megkönyörült a szegény túrázókon és árnyékot vetett az útra, de többnyire a tűző napon gyalogoltam
Ez bizony már nem forog a nap felé Időnként néhány fa megkönyörült a szegény túrázókon és árnyékot vetett az útra, de többnyire a tűző napon gyalogoltam
Nem tudom, hogy milyen növény, de tetszett Egy újabb katáng ...és hogy ne csak a színes virágokat fényképezzem
Nem tudom, hogy milyen növény, de tetszett Egy újabb katáng ...és hogy ne csak a színes virágokat fényképezzem
A látvánnyal nem tudtam betelni
A látvánnyal nem tudtam betelni
Valami gond lehetett a pótkocsival, mert nagyon gondterhelten nézte a vezető Ezúttal nem az aszfalton, hanem az út porában hagytam ott a lábnyomomat Ezt nem tudtam mire vélni
Valami gond lehetett a pótkocsival, mert nagyon gondterhelten nézte a vezető Ezúttal nem az aszfalton, hanem az út porában hagytam ott a lábnyomomat Ezt nem tudtam mire vélni
Továbbra is jó minőségű úton gyalogoltam Továbbra is jó minőségű úton gyalogoltam Továbbra is jó minőségű úton gyalogoltam
Továbbra is jó minőségű úton gyalogoltam
Útelágazás a Hollófészek közelében; jobbról jöttem, balra mentem tovább
Útelágazás a Hollófészek közelében; jobbról jöttem, balra mentem tovább
Két órával az abaliget indulás után, háromnegyed 11-kor érkeztem meg a Hollófészek-kilátóhoz vezető elágazáshoz. Oda-vissza kevesebb, mint 500 méter kitérő a Zselic legmagasabb pontja, ezért szerencsét próbáltam, hátha már fel lehet menni az új kilátóba. Közelebb érve szomorúan láttam, hogy addig még eltelik egy kis idő, mire a fa építmény tetejéről lehet megcsodálni a Zselic dombjait...

Sztrádává szélesedett az erdei út Még nem lehetett felmenni a kilátóba Pontosan 358 méterrel volt a tengerszint felett a tábla
Sztrádává szélesedett az erdei út Még nem lehetett felmenni a kilátóba Pontosan 358 méterrel volt a tengerszint felett a tábla
Visszatérve a K jelzésre a poros dózerúton gyalogoltam tovább, azon értem el 10 perc alatt a nagymátéi elágazáshoz. Látszólag semmi különlegessége nincs a helynek, számtalan ilyen erdei útelágazással találkoztam már, de ez mégis más volt egy kicsit, mint az eddigiek. Itt léptem át az RPDDK képzeletbeli felezővonalát.

Újra a kéken Őszi kikerics virított a nyári időben az út szélén Az a bizonyos útelágazás
Újra a kéken Őszi kikerics virított a nyári időben az út szélén Az a bizonyos útelágazás
Az elágazónál a K jelzés jobbra fordult és a Fekete István emlékösvénnyel fonódva haladt tovább. Újabb 10 perc elteltével érkeztem meg a Bakócai tanösvény kilátójához vezető elágazóhoz. Azt olvastam, hogy nem sok mindent lehet látni a kilátóból, mert a körülötte lévő fák már túlnőtték az építményt, de azért kíváncsi voltam rá. Ezért aztán csalódott voltam, amikor megláttam a „Magánterület, idegeneknek belépni tilos!” feliratot a kilátó irányát mutató tábla alatt. Így hát ennek sem másztam fel a tetejére, helyette ballagtam tovább a hol napos, hol árnyékos, hol sima, hol pedig mélybe vájt dózerúton.

A Fekete István emlékösvényen Ennek a tetejéről sem néztem meg a zselici tájat PORoszkáltam tovább
A Fekete István emlékösvényen Ennek a tetejéről sem néztem meg a zselici tájat PORoszkáltam tovább

Útközben meg-megálltam a Fekete István idézeteket tartalmazó tábláknál és beleolvasgattam az azokon található szövegekbe. A 14. számú táblán találtam egy olyan idézetet, amelyik nagyon megtetszett és azóta is többször eszembe jutott: „gyermekeim, egyet ne felejtsetek el: kérni és kérdezni nem szégyen: de lopni és butának maradni, az szégyen!

A bakócai letérő után magas löszfalak között folytatódott az út, amely 10 perccel később egy keskeny aszfalcsíkba torkollott. A jelzések viszont nem az aszfalton, hanem az út túloldalán, egy keskeny övényen folytatódtak és csak 350 méterrel később, az alsókövesdi vendégház közelében tértek rá az aszfaltozott útra.

A Fekete István tanösvény 14. táblája, rajta a kedvenc idézetem Már itt is magas volt az út menti löszfal, vagy azt is mondhatom, hogy mélyen volt az út
A Fekete István tanösvény 14. táblája, rajta a kedvenc idézetem Már itt is magas volt az út menti löszfal, vagy azt is mondhatom, hogy mélyen volt az út
A K jelzés az út túloldalán folytatódott a fák között és csak Alsókövesdnél tért rá az aszfaltra A K jelzés az út túloldalán folytatódott a fák között és csak Alsókövesdnél tért rá az aszfaltra A K jelzés az út túloldalán folytatódott a fák között és csak Alsókövesdnél tért rá az aszfaltra
A K jelzés az út túloldalán folytatódott a fák között és csak Alsókövesdnél tért rá az aszfaltra
Alsókövesd egyetlen épületét elhagyva gyorsan rájöttem, hogy nem véletlenül nevezik ezt a településrészt Alsókövesdnek, a következőt pedig Felsőkövesdnek. Az út ugyanis kezdetben enyhén, később egyre jobban emelkedni kezdett és hozzá még a nap is beerősített.

Alsókövesd Felfelé Felsőkövesdre
Alsókövesd Felfelé Felsőkövesdre
Délben érkeztem meg Felsőkövesdre. Mindössze néhány métert kellett gyalogolni a faluban, hogy rátaláljak a pecsétre. Mögötte egy árnyékos park, pihenőpad, az út túloldalán pedig falikút. Ideális hely az ebédszünetre.

A felsőkövesdi harangláb, mögötte a park és a pihenőpad Az önkormányzat épületének oldalán volt a falikút
A felsőkövesdi harangláb, mögötte a park és a pihenőpad Az önkormányzat épületének oldalán volt a falikút
Negyed órát üldögéltem a padon, mialatt elfogyasztottam az otthonról hozott szendvicsemet. Utána feltöltöttem a vízkészletemet, majd hátamra kaptam a zsákomat és indultam tovább. Végiggyalogoltam a település főutcáján (amely egyben az egyetlen utcája is), majd a buszfordulónál balra fordultam.

Kerekesszék
Kerekesszék
Már korábban is gyalogoltam löszfalak között futó mélyúton, de ez a körülbelül 500 méteres szakasz elképesztő, sőt, szinte félelmetes volt. Hatalmas, ránézésre 3-4 méter magas löszfal emelkedett az út mindkét oldalán, úgy éreztem magamat, mintha az óriások ösvényén ereszkednék lefelé. Hiába a meleg és a szárazság, ide nem sütött be a nap, ezért még most is sáros volt az út.

Igazi mélyút
Igazi mélyút
Miután leértem a völgybe, visszaált a világ rendje és napsütésben, poros földúton sétáltam tovább. De csak néhány méternyit, mert utána az út jobbra fordult és ismét a fák árnyékában folytatódott. Az eddigiektől eltérően itt nagyon kellett figyelni, hogy hova lépek, mert helyenként pocsolyák, máshol pedig kőkeménnyé szárad göröngyök nehezítették a haladást. Mindehez pedig a szarvasok bőgése adta a zenei aláfestést.

Leértem a völgybe Itt egy kicsit rosszabb minőségű volt az út Itt egy kicsit rosszabb minőségű volt az út
Leértem a völgybe Itt egy kicsit rosszabb minőségű volt az út
Háromnegyed egykor érkeztem meg Szabásra. Szomorú és lehangoló volt látni az elhanyagolt temetőt és mellette az elhagyott házat. Vajon senki nem őrzi és ápolja az itt nyugvó emberek emlékét? Körülbelül 200 méterrel később néhány szépen felújított épület jelezte, hogy a nehéz körülmények ellenére van még élet a településen.

A szabási temető Ház a temető mellett A "faluközpont" felé vezető út
A szabási temető Ház a temető mellett A "faluközpont" felé vezető út
Szabási porta A falu egyetlen utcája Faragott, díszes falutábla
Szabási porta A falu egyetlen utcája Faragott, díszes falutábla
A települést elhagyva egy fakitermelés mellett gyalogoltam. Kint volt egy laminált tábla, hogy a munkálatok miatt a rét szélére terelték az utat, de mivel vasárnap volt és egy lelket sem láttam dolgozni a területen, ezért úgy döntöttem, hogy nem megyek ki napozni, hanem a fák árnyékában folytatom az utamat.

Változatos útviszonyok Változatos útviszonyok Változatos útviszonyok
Változatos útviszonyok
Szürke bogáncs és aranyló sárga varádics az út szélén Szürke bogáncs és aranyló sárga varádics az út szélén Szürke bogáncs és aranyló sárga varádics az út szélén
Szürke bogáncs és aranyló sárga varádics az út szélén
Fél kettőkor értem el a Csepegő-kői letérőt. Kíváncsi voltam a sziklára, ezért egy időre búcsút intettem a K jelzésnek és a KO jeleket követve indultam tovább. Először még arra gondoltam, hogy a kitérő végén visszajövök ugyanide, hogy valóban végigjárjam a RPDDK-t, de a tűző napon, a villanypásztor mellett sétálva úgy döntöttem, hogy nem hiányzik nekem, hogy újra megtegyem ezt a közel 1 kilométert.

A távolban jól látszott a Mecsek
A távolban jól látszott a Mecsek
Villanypásztor mellett a tűző napon; ebből egy alkalom is elég volt Pillangó
Villanypásztor mellett a tűző napon; ebből egy alkalom is elég volt Pillangó
Mielőtt a KO jelzések balra, a fák közé kanyarodtak volna, találtam egy táblát, amelyik azt mutatta, hogy a Z4 jelzésen 300 méternyit továbbhaladva szép kilátás nyílik a Mecsekre. Hittem neki, ezért továbbmentem, de vagy nem sétáltam eleget, vagy csak párás volt a levegő, de én onnan sem láttam jobban a Mecsek csúcsait, mint néhányszáz méterrel korábbról. Mindegy, így jártam...

A Mecsek csúcsai a kilátópontról fényképezve
A Mecsek csúcsai a kilátópontról fényképezve
Visszamentem a táblához, onnan pedig ismét a KO jelzésen folytattam az utamat. Egy meredek falépcsőn ereszkedtem le a Csepegő-kő völgyébe. Ott véget értek a jelzések, pontosabban folytatódtak tovább, de nem a sziklához, hanem vissza a K jelzéshez. Nézelődtem, keresgéltem, de magamtól nem sikerült rájönnöm, hogy mit és hol kell keresnem, ezért telefonos segítséget vettem igénybe és a térkép alapján jutottam el az úti célomhoz. Vajon erre a 100 méterre miért nem festettek jeleket?

A meredek falépcsőn ereszkedtem le a völgybe Ez az ösvény vezetett el a sziklához
A meredek falépcsőn ereszkedtem le a völgybe Ez az ösvény vezetett el a sziklához
A Zselic mini cseppkőbarlangja A Zselic mini cseppkőbarlangja
A Zselic mini cseppkőbarlangja
Miután megtaláltam a mini cseppkőbarlangot, indultam tovább a KO jelzésen. Átkeltem egy vizenyős területen, majd egy hosszú, meredek emelkedőn felmászva visszaértem a K jelzésre. Talán nem volt olyan meredek, mint lefelé a lépcső, cserébe viszont sokkal hosszabb volt. Nem tudom, hogy melyik volt rosszabb...

Lent a völgyben a vizenyős területen Felfelé nem volt olyan meredek az emelkedő, de hosszabb volt Felfelé nem volt olyan meredek az emelkedő, de hosszabb volt
Lent a völgyben a vizenyős területen Felfelé nem volt olyan meredek az emelkedő, de hosszabb volt
Negyed háromra értem vissza a K jelzésre és indultam el rajta a következő pecsételőhely, Gálosfa felé. Útközben még megnéztem a nap harmadik tériszonyos-barát kilátóját, a kistótvárosi, kerítéssel elzárt magánkilátót. Természetesen ezt is csak messziről...

Kilátás a Tótvárosi-hegyről
Kilátás a Tótvárosi-hegyről
Újra a kéken, úton Gálosfa felé Újabb kikerics A nap harmadik kilátója
Újra a kéken, úton Gálosfa felé Újabb kikerics A nap harmadik kilátója
A Szamár-dombról egy meredek lejtőn ereszkedtem le Gálosfa határába. Itt egy kicsit küzdenem kellett a természettel, mert derékig érő gazban kellett megtalálni a helyes utat, de sikeresen teljesítettem a feladatot és háromnegyed háromkor már a Gálosfára vezető műút koptatta a bakancsom talpát.

Erdei út a Szamár-domb tetején Lefelé a dombtetőről Ezt a táblát nem tudtam értelmezni
Erdei út a Szamár-domb tetején Lefelé a dombtetőről Ezt a táblát nem tudtam értelmezni
Gálosfa határából visszatekintve a Szamár-dombra
Gálosfa határából visszatekintve a Szamár-dombra
Természetesen nagy izgalmat okoztam a falu kutyáinak, amint a járdán sétáltam és egymást riadóztatva kezdtek el ugatni, amikor a közelükbe értem. Az egyik háznál a kutya gazdája is kint volt éppen és ez volt a szerencsém. Figyelmeztetett ugyanis, hogy vigyázzak a karommal, mert a kutya ki tud nyúlni a kerítésen. Megköszöntem a figyelmességét és kihúzódtam a járda kerítéstől távolabbi szélére.

Megláttam Gálosfa házait Itt még nem ugattak a kutyák
Megláttam Gálosfa házait Itt még nem ugattak a kutyák
A pecsétet ezúttal is könnyen megtaláltam az OKT táblán. Igazoltam, hogy ott jártam, majd indultam is tovább. Felsőkövesd óta már alaposan megcsappant a vízkészletem, de hiába nézelődtem, sehol nem láttam kék kutat. Ezért is örültem meg, amikor a templommal szemben megláttam egy csapot, amelyik működött. Alaposan megmosakodtam, teletöltöttem a kulacsaimat és indultam tovább az utolsó közel 7 kilométerre.

Gálosfa, Faluház A falu katolikus temploma
Gálosfa, Faluház A falu katolikus temploma
Ismét löszfalak között, de ezúttal betonozott úton hagytam el a települést. Közel háromnegyed órát gyalogoltam az erdőben, majd egy rövid aszfaltozott szakasz következett, amelynek a végén egy éles jobbkanyarral indultam tovább Simonfapuszta felé a köves úton.

Betonozott úton hagytam el a települést Löszfal Útszéli kereszt, amelyik azt jelezte, hogy felértem az emelkedő tetejére
Betonozott úton hagytam el a települést Löszfal Útszéli kereszt, amelyik azt jelezte, hogy felértem az emelkedő tetejére
Úton Simonfa felé Úton Simonfa felé Úton Simonfa felé
Úton Simonfa felé Úton Simonfa felé Úton Simonfa felé
Úton Simonfa felé
A lovarda épületeit elhagyva ismét földúton és ismét magas löszfalak között ballagtam tovább. De ekkor már a célegyenesben voltam és 10 perccel később meg is érkeztem Simonfára. Az első villanyoszlopon megláttam egy papírt, amely szerint délután 3 óra után nem szabad az erdőben tartózkodni. Negyed ötöt mutatott az órám...

Megérkeztem Simonfapusztára Útszéli kereszt a lovardánál Lovak
Megérkeztem Simonfapusztára Útszéli kereszt a lovardánál Lovak
Még egy utolsó mélyút a nap végére Lehet, hogy már nem gyalogolhattam volna erre? Megérkeztem Simonfára
Még egy utolsó mélyút a nap végére Lehet, hogy már nem gyalogolhattam volna erre? Megérkeztem Simonfára
A Meteor kulcsosháznál beütöttem a nap utolsó pecsétjét a füzetembe. Ezután már nem volt más hátra, mint elsétálni a 67-es út mellett lévő buszmegállóig. A busz indulásáig volt még 20 percem, annyi idő alatt kényelmesen megtettem a kevesebb, mint 1 kilométert. Ennél sokkal jobban ki sem számíthattam volna a célba érkezést.

A kulcsosház épülete A simonfai katolikus templom Buszmegálló a 67-es út mellett; nem kellett sokat várnom a buszra, amelyik elrepített Kaposvárra
A kulcsosház épülete A simonfai katolikus templom Buszmegálló a 67-es út mellett; nem kellett sokat várnom a buszra, amelyik elrepített Kaposvárra

Abaliget vasútállomás - Simonfa 293.5 km, 54.2%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)

Az RPDDK barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...