2022. július 31., vasárnap

OKT 02.: Sárvár – Gérce (2022.07.19.)

Miután júniusban Aggteleken lepecsételtem az igazolófüzetemet, már csak két szakasz hiányzott a kéktúrából. Az egyiket ezek közül egy családi nyaralás során jártuk végig a fiaimmal. Az első túranapon késő délután indultunk Sárvárról, napoztunk a kerékpárúton, elzarándokoltunk Sitkére, belesüllyedtünk a kavicságyba, de még így is sötétedés előtt beértünk Gércére.

A fiaimnak is megtetszett a „70 km 70 óra alatt az Országos Kéktúra mentén” ötlete, engem pedig nem kellett sokáig kérlelniük. Alig egy hónappal a csereháti teljesítés után (Felsővadász - Aggtelek: 1. nap, 2. nap, 3. nap) újból belevágtam, ezúttal az ország másik végén.

Azért, hogy egyik nap se kelljen túl sokat menni, 4 napra osztottam fel a távot. Kedd reggel indultunk otthonról, útközben megálltunk Herenden, majd Sümegen megnéztük a felújított Püspöki Palotát és csak késő délután mentünk el autóval Gércére, ahonnan busszal jutottunk el a kiindulópontra, Sárvárra.

Az év talán legforróbb napjait fogtuk ki, így délután 5 órakor, amikor Sárváron leszálltunk a buszról, még mindig szinte égetett a nap. Átvágtunk az Alkotmány úti lakótelep házai között, majd a csónakázó tó mellett rátaláltunk a K jelzésre. Amióta legutoljára erre jártam, a pecsétet áthelyezték a tó partjára, így nem kellett elmennünk a vár melletti parkolónál található nyilvános WC-ig.

Sárvár, rátaláltunk a K jelzésre Miközben Gércén vártunk a buszra, behúzódtunk a fa alá az árnyékba. Ilyen tobozok lógtak róla.
A csónakázó tó
Miután magunk mögött hagytuk a park árnyékos sétányát, elsétáltunk a gyógyfürdő tömött parkolója mellett, átkeltünk a Rába feletti hídon, majd pedig a városból kivezető kerékpárúton elgyalogoltunk Hegyközség széléig. Ezen a szakaszon ízelítőt kaptunk abból, hogy mi vár majd ránk a következő 3 napban.

Átkeltünk a Rába felett Kerékpárúton hagytuk el a várost
Hegyközségnél emlékezetből átkeltünk az útkereszteződésen és elindultunk felfelé az út szélén. Néhány méter megtétele után ránéztem a térképre, hogy vajon hol kell letérni az útról? Ekkor láttam, hogy bizony már itt is megváltozott az útvonal az előző túrám óta. Visszamentünk hát a kereszteződésig, ahol rátaláltunk a jelzésre, amelyik a házak között, egy kis utcán vezetett tovább bennünket.

A hegyközségi Kálvária-kápolna A házak között vezet az új nyomvonal Hazafias kapu
A házakat elhagyva sétáltunk egy kicsit az erdő szélén, majd a kertek végén, mígnem megérkeztünk a 84-es főúthoz. A főúton átkelve igénybe kellett vennünk a térképes segítséget, mert az egyetlen jelzést, amelyik látótávolságon belül volt, eltakarta a fa lombja és a gaz. Miközben a helyes utat próbáltuk megtalálni, arra is nagyon oda kellett figyelni, nehogy „aknára” lépjünk.

A házakat elhagyva egy rét szélén gyalogoltunk Keréknyomok a kertek végében Az út mindkét oldalán egy rövid aszfaltos szakasz csatlakozik a 84-es főúthoz
Miután beálltunk a helyes irányba, átvágtunk a réten és az erdőben folytattuk utunkat. Egy körülbelül 500 méter hosszú, teljesen átlagos erdei szakasz után érkeztünk meg ahhoz az útkereszteződéshez, ahol néhány hónappal korábban elterelték a kéket. Itt kerestünk egy szimpatikus farönköt és azon üldögélve megettük a magunkkal hozott gyümölcsöt.

Közelebb érve láttuk, hogy a kép közepén látható fa törzsére van festve a jelzés Derékig érő gazban, de kitaposott ösvényen vezetett az út Erdészeti kocsiút
Miután az utolsó falat dinnye és utolsó műzliszelet-morzsa is elfogyott, hátunkra kaptuk a zsákunkat és indultunk tovább. A következő másfél kilométeren ízelítőt kaptunk abból, hogy mi vár ránk a következő három napban: hosszú egyenes szakaszok, időnként derékszögű útkereszteződések, ahol vagy el kell fordulni, vagy nem.

Erre már jártam, ez már a "régi" útvonal Pillangó Rózsabogarak
Sárga útjelző táblát egyet sem láttunk, ezért amikor az egyik kereszteződésben megláttuk a Mária-út távolságot is jelző betonoszlopát, akkor az azon mutatott irányba mentünk tovább. Csak akkor jöttünk rá, hogy nem kellett volna, amikor kiértünk a Sitkére vezető műúthoz. De nagy baj nem történt, hiszen ezen az úton továbbindulva körülbelül 500 méterrel később ismét elértük a K jelzést.

Erre korábban nem jártam, de ennek nem az útvonalvátozás az oka Itt már tudtuk, hogy korábban rossz irányba fordultunk, de hamarosan visszaértünk a K jelzésre
Sitkénél átvágtunk a dombon, majd a Kálvária kápolna előtt elsétálva felmásztunk a szőlőskertek végében futó kocsiúthoz. Ezen kezdetben nagyon jól haladtunk, de az alginit bányát elhagyva egy kicsit lelassultunk.

A fiam azt mondta, hogy olyan, mintha a földből nőttek volna ki a tornyok De nem a földből nőttek ki, hanem a sitkei Kálvária-kápolna falaiból Kocsiút a sitkei szőlőhegyen
Néhány centiméter vastag kavicsréteget borította az utat. Olyan volt rajta, vagy inkább benne sétálni, mintha hóban járnánk. Minden lépésnél egy kicsit belesüllyedtünk és egy kicsit megcsúszott a talpunk alatt. Csak nem volt olyan hideg...

Apró kavicsokkal vastagon felszórt kocsiút a szőlőhegyen A négy túranapunkat szinte végigkísérte a tanúhegyek látványa: a Ság-hegy (balra) és a Somló (jobbra) A négy túranapunkat szinte végigkísérte a tanúhegyek látványa: a Ság-hegy (balra) és a Somló (jobbra)
De leküzdöttük ezt az akadályt is. Kevéssel 8 óra előtt megérkeztünk Gércére, a polgármesteri hivatal előtt pecsételtünk, megtöltöttük a kulacsainkat hideg vízzel, végül pedig elsétáltunk a könyvtárhoz, ahol kora délután az autóval leparkoltunk.

Gércéhez közeledve, még mindig a kavicsos úton Gérce, Kossuth Lajos utca Napraforgó
Nekem a terelés előtti útvonal jobban tetszett, a hosszú erdei egyenes jobban illett a szakaszra jellemző útvonalak közé, de bemelegítésnek ez sem volt rossz.

Sárvár - Gérce 1083.4 km, 92.9%
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.