2022. június 4., szombat

OKT 01.: Tömörd – Kőszeg (2022.05.22.)

Ezúttal rendhagyó módon, a vasárnapi ebéd után indultam útnak, hogy végigjárjam a OKT újabb szakaszát. Kora délután Tömördön már kész is voltam a szakasz igazolásával, de azért még kellett egy kicsit sétálni, mire újra autóba ülhettem és indulhattam hazafelé. Közben megnéztem a Szent Ilona-szobrot, fényképeztem virágokat, nyulakat, őzet és siklótátléptem egy különleges vonalat és adtam magamnak egy kis házi feladatot. Azért, hogy legyen valamennyi kaland is a túrában, tettem egy kitérőt a Belovich-kápolnához, de még így is sikerült sötétedés előtt lencsevégre kapnom az 500 éves platánfát.

Ez már megszállottság!” – ez volt a feleségem első reakciója, amikor elmondtam neki, hogy milyen programot tervezek vasárnap délutánra. „De hiszen többet fogsz autózni, mint gyalogolni!” – tette hozzá. Ez utóbbi kijelentésre még mondhattam volna, hogy majd gyorsabban megyek az autópályán, utána pedig lassabban sétálok, de a megállapítás első felével egyet kellett értenem. 2016-ban, amikor rátaláltam Hörpölin kéktúrás honlapjára, valami elindult bennem és azóta minden lépéssel egyre jobban a hatalmába kerít. Nem tagadom, valóban a kéktúra megszállottja lettem az elmúlt 5 évben. Szerencsére a család is elfogadja ezt a hóbortomat, ezért a feleségem megjegyzésében sem volt semmi bántó szándék. Egyszerűen csak kimondta, hogy mi a helyzet.

Ezúttal tehát nem kellett korán kelnem, hanem miután befejeztem a vasárnapi ebédet, csomagoltam egy kis uzsonnára valót és innivalót, majd beültem az autóba és elindultam Kőszegre. 3 óra után néhány perccel érkeztem meg a városba. Vasárnap lévén a belvárosban is ingyen lehetett parkolni, így a Fő tértől nem messze állítottam le az autót. A busz indulásáig még volt negyed órám, ezért megelőlegeztem magamnak az esti célba érkezést és elsétáltam a Fő térre, hogy beüssem a füzetembe az igazoló pecsétet.

4 óra előtt szálltam le a buszról Csepregen. Volt 10 percem a tömördi busz indulásáig, ezért sétáltam egy kicsit a Promenád környékén.

A Csepregi Petőfi Sándor Művelődési, Sportház és Könyvtár épülete a buszmegálló mellett Szent Miklós-templom A tömördi buszon vettem észre, hogy a busz rendszáma is rajta van a jegyen: MYR658 és 657
A Csepregi Petőfi Sándor Művelődési, Sportház és Könyvtár épülete a buszmegálló mellett Szent Miklós-templom A tömördi buszon vettem észre, hogy a busz rendszáma is rajta van a jegyen: MYR658 és 657
16:24-kor indítottam el a GPS-t Tömördön. Először felsétáltam a templomhoz, hogy pecséttel igazoljam az ottjártamat. Ezzel tulajdonképpen kész is volt a szakasz igazolása, indulhattam haza. Ehhez mindössze az autóig kellett valahogy visszajutnom. Várhattam volna a buszra is, de én mégis úgy döntöttem, hogy inkább gyalog megyek. A buszjáratot már kipróbáltam...

Február óta elkészült a templom felújítása Nem tudom milyen növény, de vicces volt a színátmenetes levele és virága Így köszöntik a településre érkezőket
Február óta elkészült a templom felújítása Nem tudom milyen növény, de vicces volt a színátmenetes levele és virága Így köszöntik a településre érkezőket
Késő délután volt már, de még mindig melegen sütött a nap, így miután elsétáltam a játszótér mellett, elő kellett keresnem a hátizsákomból a kalapomat. De csak azért, hogy néhány száz méterrel később, amikor beértem az erdőbe, legyen valami a nadrágom zsebében is.

Kifelé a faluból Hamarosan beértem az erdőbe és az árnyékot adó fák között sétáltam tovább
Kifelé a faluból Hamarosan beértem az erdőbe és az árnyékot adó fák között sétáltam tovább
Tettem egy rövid kitérőt a Szent Ilona-szoborhoz, majd folytattam a sétát az árnyas keréknyomokon.

Tábla mutatta a kitérőt A szoborhoz vezető út A Szent Ilona-szobor
Tábla mutatta a kitérőt A szoborhoz vezető út A Szent Ilona-szobor
Ebben az évben ez volt az első kéktúrám, amióta felébredt a természet, így nagyon nehezen tudtam határt szabni a másik szenvedélyemnek, a fényképezésnek. De hamarosan be kellett látnom, hogy ha így haladok, akkor nem, hogy sötétedés előtt nem érek vissza Kőszegre, de még napfelkelte előtt sem.

Bódító baraboly(?) Vérehulló fecskefű
Bódító baraboly(?) Vérehulló fecskefű
A szobor után nem sokkal elhagytam a keréknyomokat és egy keskeny ösvényen gyalogoltam tovább. A Grádics-forrásnál megtöltöttem a kulacsomat, majd az Ablánc-patak völgyében futó gyalogúton sétáltam tovább. A körülbelül egy kilométeres kerülő végén azután visszaértem ugyanarra az útra, amelyiken útnak indultam Tömördről.

A Grádics-forrás Az út menti mocsár az Ablánc-patak völgyében Kapaszkodtam felfelé a patakvölgyből
A Grádics-forrás Az út menti mocsár az Ablánc-patak völgyében Kapaszkodtam felfelé a patakvölgyből
Tettem néhány lépést a keréknyomokon, majd megálltam. Látszólag nem volt ott semmi különös, nem volt útakadály, nem voltak virágok, amelyeket le lehetett volna fényképezni. De volt ott valami más, ami miatt mégis megálltam néhány percre. Az út szélén kerestem egy botot, lehajoltam, húztam egy vonalat a földre és rajzoltam alá 4 számjegyet: egy-nulla-nulla-nulla. Majd átléptem... 2017 augusztusában tettem meg az első lépéseket a kéken, három évvel később a Tepke kilátója felé gyalogolva értem el 500. kilométert, most, másfél évvel később pedig már az 1000. kilométert jelző vonalat léptem át!

1000
1000
Otthon szokás szerint készítettem magamnak egy térképvázlatot és bejelöltem rajta a látnivalókat, amelyeket szeretnék útba ejteni. Ezen a térképvázlaton semmi jelölés nem volt a következő 2 kilométerre, mégis ez volt az a szakasz, ahol a legtöbb fényképet készítettem. Gyönyörű virágzó akácok, pitypang és a szivárvány minden színében pompázó tavaszi virágok szegélyezték az utat. Ráadásként pedig egy nyúl, amelyik békésen üldögélt a keréknyomban, mintha modell akart volna nekem állni (ülni).

Ha csak ezt láttam volna, akkor azt is mondhattam volna, hogy unalmas és egyhangú szakasz Ha csak ezt láttam volna, akkor azt is mondhattam volna, hogy unalmas és egyhangú szakasz Ha csak ezt láttam volna, akkor azt is mondhattam volna, hogy unalmas és egyhangú szakasz
Ha csak ezt láttam volna, akkor azt is mondhattam volna, hogy unalmas és egyhangú szakasz
De a növények és az állatok látványossá tették De a növények és az állatok látványossá tették De a növények és az állatok látványossá tették
De a növények és az állatok látványossá tették De a növények és az állatok látványossá tették De a növények és az állatok látványossá tették
De a növények és az állatok látványossá tették
Egy útkereszteződésnél a lendület vitt volna tovább egyenesen, de szerencsére észrevettem a bokor mögött a fatörzsre festett jelzést, ezért az utat lezáró sorompót megkerülve folytattam tovább a sétát. 2 kilométert mentem nyíl egyenesen, majd egy bal-jobb-bal-jobb kanyarkombinációval egy másik, még ennél is hosszabb, egyenes, kavicsos út elején találtam magamat.

Csak a járműforgalom elől volt lezárva az út, gyalogosan arra kellett továbbmenni Bújócska Hol a vége az egyenesnek?
Csak a járműforgalom elől volt lezárva az út, gyalogosan arra kellett továbbmenni Bújócska Hol a vége az egyenesnek?
Egy beteg fenyőerdő
Egy beteg fenyőerdő
Számomra meglepő volt a sok tuja az út szélén Kis házikó az út mentén Az első balkanyar
Számomra meglepő volt a sok tuja az út szélén Kis házikó az út mentén Az első balkanyar
Az út itt is unalmas és eseménytelen lett volna, ha nem veszek észre egy siklót a lábam előtt, vagy nem veszem észre az árokparton nyíló virágokat.

Képes kereszt az útkereszteződésben Itt sincs sok kanyar Tovább Kőszeg felé
Képes kereszt az útkereszteződésben Itt sincs sok kanyar Tovább Kőszeg felé
Kamilla A sikló Először azt hittem, hogy elpusztult, de közelebbről megnézve látszott, hogy él. Sajnos azt a pillanatot nem tudtam elkapni, amikor kinyújtotta a nyelvét.
Kamilla A sikló. Először azt hittem, hogy elpusztult, de közelebbről megnézve látszott, hogy él. Sajnos azt a pillanatot nem tudtam elkapni, amikor kinyújtotta a nyelvét.
Az egyik fa törzsén egy A4-es lapon egy kiírásra lettem figyelmes, miszerint 150 m-rel beljebb található Auguszt Imre emlékoszlopa. Fogalmam sem volt róla, hogy ki volt ő, ezért elsétáltam megnézni az emlékhelyet. Ott sem lettem sokkal okosabb, de itthon utánanéztem, hogy mit kell róla tudni. Ezt találtam: Répcevidék, Kőszeg és vidéke. A rövid kitérő elején egy újabb nyúl ült nekem modellt.

A nyúl vigyázott az emlékoszlopra Auguszt Imre emlékoszlopa
A nyúl vigyázott az emlékoszlopra Auguszt Imre emlékoszlopa
Miután visszatértem a széles, kavicsos útra, indultam tovább Kőszeg felé. Kereszteztem a műutat, ahol néhány órával korábban a busszal utaztam Csepreg felé, majd gyalogoltam tovább a kavicsos úton. 5 perccel később egy elágazóhoz érkeztem. A K jelzés egyenesen vitt volna tovább, de a szemből érkező Mária-út jobbra folytatódott az Őz-kút, majd pedig a Belovich-kápolna felé. Legalábbis itthon úgy láttam a térképen. Mivel még csak háromnegyed hét volt, úgy döntöttem, hogy teszek egy kitérőt és a kápolnát, valamint Ólmod szélső házait érintve közelítem meg az országhatárt. Akkor még nem tudtam, hogy nem ez volt életem legjobb döntése.

Hát ez az ember mit keres itt vasárnap este? Átkelés a műúton Tovább a köves úton
Hát ez az ember mit keres itt vasárnap este? Átkelés a műúton Tovább a köves úton
Az Őz-kútig vezető néhány száz méteres szakasszal nem volt semmi gond. Sűrű erdőben, egy lejtős úton érkeztem meg a forráshoz. Egy pillanatra elgondolkodtam, hogy merre induljak tovább, de aztán úgy döntöttem, hogy az eredeti terv szerint folytatom az utat, a Mária-út jelzéseit követve a kápolnáig.

Lefelé az Őz-kúthoz, itt még minden rendben volt A forrás vize sajnos nem iható
Lefelé az Őz-kúthoz, itt még minden rendben volt A forrás vize sajnos nem iható
Lehet, hogy én néztem el valamit, de egy idő után eltűntek a fákról a jelzések, véget ért az ösvény és amerre néztem, mindenütt csak gaz és bozót volt előttem. Elővettem hát a GPS-t és a rajta látható utat követve gázoltam át a gazon, csalánon, bokrokon és minden máson, ami az utamba került. Szerencsére hamarosan kiértem egy betonozott útra és ott újra megpillantottam a Mária-út jelzéseit.

Egy kis dzsungelharc, már elszoktam tőle Egyre nehezebb terepen Ösvény és jelzés hiányában toronyiránt fel a domboldalon
Egy kis dzsungelharc, már elszoktam tőle Egyre nehezebb terepen Ösvény és jelzés hiányában toronyiránt fel a domboldalon
A kápolnához vezető utolsó métereket egy villanypásztor mellett kellett megtenni, de a dombtetőn hamarosan megpillantottam a szépen felújított kápolnát. „Ez lenne az? Ezért másztam árkon-bokron át a hegyre?” – tettem fel magamban a kérdést. Bevallom, kicsit csalódtam és nem biztos, hogy másnak is jó szívvel tudnám ajánlani a kitérőt. Hacsak nem vágyik egy kis bozótharcra és kalandra...

Ismét úton Szűk ösvény a kerítés és a fák között A Belovich-kápolna
Ismét úton Szűk ösvény a kerítés és a fák között A Belovich-kápolna
A kápolnát elhagyva a keréknyomokat követve leereszkedtem Ólmodra, ahonnan a Z jelzést követve mentem tovább.

A kápolnától távolodó keréknyomok Tovább lefelé a fák között Ólmod szélén
A kápolnától távolodó keréknyomok Tovább lefelé a fák között Ólmod szélén
Egy rövid aszfaltos szakasz Elhagytam a települést Felfelé a szokatlanul hosszú emelkedőn
Egy rövid aszfaltos szakasz Elhagytam a települést Felfelé a szokatlanul hosszú emelkedőn
A (szakasz korábbi részéhez viszonyítva) hosszú emelkedő végén szemből megérkezett a K jelzés, majd (nekem) jobbra fordulva együtt folytatták az utat az országhatár mellett. Fel sem tűnt, hogy ennyire közel van Ausztria, csak akkor, amikor a K és Z jelzések ismét különváltak. Akkor vettem észre az úttól nem messze látható határköveket.

Újra a kéken Sárga táblák hiányában a Mária-út táblái (és a jelzések) mutatták az utat Egy a sok határkő közül
Újra a kéken Sárga táblák hiányában a Mária-út táblái (és a jelzések) mutatták az utat Egy a sok határkő közül
Hamarosan kiértem az erdőből és a völgyben megpillantottam a túrám végpontját, Kőszeget. Leereszkedtem a város határához, majd átkeltem a 87-es főúton.

Kiértem az erdőből Érkezés Kőszegre Kereszteződés a 87-es útnál
Kiértem az erdőből Érkezés Kőszegre Kereszteződés a 87-es útnál
A lemenő nap fényénél még fényképeztem néhány virágot A lemenő nap fényénél még fényképeztem néhány virágot A lemenő nap fényénél még fényképeztem néhány virágot
A lemenő nap fényénél még fényképeztem néhány virágot
A rövid városi séta során átgyalogoltam a Gyöngyös-patak hídján, a kerítésen kívülről megnéztem a református templomot, a piac mögötti parkban pedig körbejártam a híres, 500 éves platánt.

Széchenyi István-emlékoszlop A Gyöngyös-patak partján A református templom
Széchenyi István-emlékoszlop A Gyöngyös-patak partján A református templom
Az 500 éves platánfa a piac épülete mögötti parkban A piac Pecsételni már nem mentem, de a Fő tér szélén álló szökőkutat még lefényképeztem, mielőtt elsétáltam az autóhoz
Az 500 éves platánfa a piac épülete mögötti parkban A piac Pecsételni már nem mentem, de a Fő tér szélén álló szökőkutat még lefényképeztem, mielőtt elsétáltam az autóhoz
Mivel a pecsételést már induláskor megejtettem, ezért a kis parkból egyenest az autóhoz mentem és indultam haza.

Tömörd - Kőszeg 1013.2 km, 86.9%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...