2019. május 2., csütörtök

OKT 14.: Rozália téglagyár – Hűvösvölgy (2018.03.11.)

Már nagyon hiányzott a séta, hiszen utoljára decemberben húztam túrabakancsot. Azóta időm sem nagyon volt és az időjárás sem volt éppen kirándulásbarát. Nem a hideggel volt a bajom, hanem a kilátásban szerettem volna gyönyörködni, de a ködös-felhős idő ennek nem kedvezett. Ezen a héten végig kellemes tavasz idő volt és szerencsére nem volt ez másképp a rövid hétvégén sem. (Szombat még munkanap volt…) Vasárnap reggel megkérdeztem a családot, hogy ki szeretne velem tartani egy nem túl hosszú, kb. 15 km-es túrára. A két fiam (8 és 11 évesek) kapott az alkalmon. Gyors reggeli és készülődés után autóba ültünk és elmentünk Solymárra, a temetőig. Ott rövid várakozás után felszálltunk a 820-as buszra, amely 10 perc alatt átvitt bennünket a téglagyári bejáróig.

Pecsételés után fél 10-kor indultunk el a Rozália téglagyártól Hűvösvölgy felé. Először aszfalton, később jól járható erdei úton, majd egyre sárosabb és havasabb, végül pedig teljesen hóval borított úton értünk fel a Csúcs-hegyre. Útközben láttunk néhány határkövet, amelyek Budapest egykori határát jelezték, valamint találkoztunk néhány teljesítménytúrázóval is. A pontőrtől a gyerekek még cukorkát is kaptak.

Hófoltok a Csúcs-hegyre vezető gyalogúton
Budapest határán sétáltunk
Felfelé haladva egyre több volt a hó az úton
A hegytetőre felérve készítettünk néhány fényképet a Bécsi útról és a téglagyárról, majd folytattuk az utunkat a Virágos-nyereg felé.

Visszatekintés a Csúcs-hegyről a téglagyár és Pilisborosjenő felé
Üröm és a 10-es számú főút látképe a Csúcs-hegyről
Virágos-nyereghez közeledve
Fél 11-kor értük el a pecsételőpontot. Rövid pihenő (pecsételés-gyümölcs-ivás) után indultunk tovább. Kb. 100 m megtétele után a nagyobbik fiam szólt, hogy neki bizony fáj a sarka, mert van rajta egy vízhólyag. Nem most szerezte, ott van már néhány napja, de most fáj… Nem vagyok még elég rutinos túrázó, ezért reggel elfelejtettem betenni a táskámba a vízhólyag tapaszt. Szerencsére a kisebbik fiam hátizsákjában volt egy sebtapasz, azt ragasztottuk a vízhólyagra. Csodát művelt, mivel innentől nem volt gond vele.
Továbbra is havas-sáros-száraz emelkedők és lejtők követték egymást. A hétközi meleg hatására a városban már nyomokban sem lehetett havat látni, itt viszont még helyenként 5-10 cm-es hóban kapaszkodtunk felfelé a Hármashatárhegyre. Azzal próbáltam bíztatni a fiúkat, hogy lefelé sokkal rosszabb lenne, de röviddel a „cél” (a hármashatárhegyi pecsét) előtt már ez sem segített a kisebbik fiúnak. Sírva fakadt, hogy neki ez nem tetszik. Szerencsére már csak néhány méter emelkedő és egy rövid sík szakasz volt hátra az erdei iskoláig. Ott tartottunk egy újabb pihenőt (pecsét-szendvics-gyümölcs-ivás), ami segített átlendülni a holtponton.
Természetesen nem lehetett kihagyni a Guckler Károly kilátót, ahonnan jól lehetett látni a Dunát, a budapesti hidakat és a Parlamentet is. Utána még egy rövid séta a bunkerek között, majd indultunk tovább.

Az Újpesti vasúti híd
Párába burkolózó dunai hidak
Óbuda
Budai hegyek
A Fenyőgyöngyéig enyhén lejtős, de annál havasabb úton sétáltunk. Szerencsére a fiúk arcán itt már nyoma sem volt a korábbi elkeseredettségnek. Fenyőgyöngye után következett még egy rövid emelkedő, majd nem sokkal később elértünk az Árpád kilátóhoz. A leírásokból emlékeztem rá, hogy itt van egy „hurok” az útban és oda kell figyelni, nehogy kihagyja az ember a kilátót. A hurok két szára valóban közel haladt egymáshoz, de azért könnyedén el lehetett igazodni. A kilátóból ismét gyönyörködtünk egy kicsit a budapesti panorámában, pótoltuk az elhasznált energia egy részét (szendvics-gyümölcs-műzli szelet) és indultunk tovább Hűvösvölgy felé.

Fenyőgyöngye felé
A Parlament az Árpád-kilátóból
Az út innen a repülőtérig viszonylag jól járható volt, néhány kisebb dagonyán kellett csak átgázolni. Az Oroszlán sziklánál természetesen elkészültek a „kötelező” fényképek, majd folytattuk az utunkat az utolsó pecsét felé. Mátyás király vadaskertjének emlékművétől kezdve újra egy nehezebb szakasz következett. Habár az út továbbra is enyhén lejtett, de végig a hó-sár-víz hármassal kellett küzdeni. Szerencsére a fiúk ezt a küzdelmet inkább kihívásként, nem pedig szenvedésként élték meg, így nem volt semmi gond a hátralévő kb. 3 km-es távon. A repülőtérnél láttunk siklóernyősöket gyakorolni.

Glück Frigyes út
Oroszlán-szikla
Mátyás király vadasparkja emlékmű
Vitorlázórepülőtér
Siklóernyősök
A hó már elolvadt, volt helyette sár...
Hűvösvölgyhöz közeledve megpróbáltuk még egy kicsit szaporázni a lépteinket, hogy elérjük azt a buszt, amelyik közvetlenül a Solymáron hagyott autónkig visz bennünket. Le a kalappal a fiúk előtt, majdnem 15 km gyaloglás után még képesek voltak erre. Átkeltünk a Hűvösvölgyi úton, majd felszaladtunk a lépcsőn. A fiúkat leültettem a büfé teraszán, én pedig elrohantam pecsételni. Néhány perc múlva már ismét a fiúknál voltam és szaladtunk le a buszmegállóba. A lépcső közepén jártunk, amikor megláttuk, hogy a vezető beszáll a buszba. Egy utolsó nagy rohamra indultunk, amelynek eredményeként a busszal egyidőben értünk a megállóba. Akkor vettem észre, hogy csak 2 db BKV jegy van nálam. Arra már nem volt idő, hogy még elmenjek jegyet venni, de végül megoldottuk, mindhárman felszálltunk a 13:36-kor induló buszra. Kb. fél óra múlva pedig fáradtan, de élményekkel gazdagon gurultunk hazafelé a saját autónkkal.
Mindent figyelembe véve egy kellemes, jó hangulatú „fiús túrát” tudhatunk magunk mögött és 4 szép pecséttel gyarapodott a gyűjteményünk. A jelzések végig jól követhetőek voltak. Szerencsére kevés volt az aszfalt és több helyről is szép kilátás nyílott a környékre, de elsősorban Budapestre. Ami viszont nekem nem tetszett, az a rengeteg ember. Tudom, hogy közel van a város és a jó idő sok embert kicsalogatott a természetbe. Ez így természetes. Én azonban sokkal jobban szeretem azokat a szakaszokat, ahol el lehet mélyedni a természet csendjében, élvezni lehet a madarak énekét és emberek helyett legfeljebb az útra belógó ágakat kell kerülgetni.
Ennek ellenére jó szívvel ajánlom a szakaszt kezdő túrázóknak. Hóolvadás után szerintem nagyon könnyen teljesíthető még gyerekekkel is.