Az őrségi túrám második napján Velemérről indultam útnak. Felmásztam a Ritási-dombra, majd leereszkedtem Magyarszombatfára, ahol beütöttem a nap első és egyben utolsó pecsétjét. Kercaszomor után volt egy kis küzdelem a természettel, de Bajánsenyére már ismét jól járható úton érkeztem meg. Az utolsó szakasznak egy földúton vágtam neki, az erdei sztrádán megtaláltam a megfelelő lehajtót és a régi vasút töltésén gyalogoltam el Őriszentpéter határáig. Onnan mehettem volna egyből a vasútállomásra is, de még hiányzott egy kis szint a nap végére, ezért Baksaszeren át gyalogoltam be a célba.
Körülbelül 25 kilométer várt rám a túra második napján. Úgy számoltam, hogy ha
7 óra körül útnak indulok Velemérről, akkor kényelmesen elérem az
Őriszentpéterről 13:06-kor induló vonatot, amelyikkel átszállás nélkül
utazhatok Székesfehérvárig.
6 órakor keltem és mire elkészült a reggeli, addigra már össze is pakoltam és
majdnem útra készen álltam. Kényelmesen megreggeliztem, készítettem magamnak
tízórait-ebédet-uzsonnát, beszélgettünk még egy kicsit a lakótársaimmal, a
házigazdákkal és mire észbe kaptam, már rég elmúlt 7 óra. Ennyit a korai
indulásról...
Végül fél 8-kor köszöntem el Gyöngyitől, a szállásadómtól és indultam útnak
Őriszentpéter felé. Korán volt, a nap alacsonyan sütött, az utcán pedig rajtam
kívül senki nem volt. Negyed órás sétával értem el a falu szélét, ahol
letértem az aszfaltozott útról és a villanypásztorok között futó keréknyomokon
gyalogoltam tovább.
|
|
A veleméri szállásom |
Csak egy fekete cicával találkoztam a faluban |
|
|
Egy ideig néztük egymást, aztán megfordult és elsétált |
Búcsú Velemértől |
A harmatos fűben sétálva 10 perc alatt megérkeztem Gödörháza határába. A kis
falut éppen csak érinti a
K jelzés, alig 500 métert kellett
megtenni és egy dombra felfelé kaptatva már búcsút is vettem tőle. Fent a
dombtetőn ismét a harmatos fűben gyalogoltam, utána pedig egy erdőn keresztül
vitt az út.
|
|
|
A reggeli harmat hálás fotótéma volt |
|
|
|
Velemér és Gödörháza között |
Megérkeztem Gödörháza határához |
Nem gólyalábakon közlekedtem, csak alacsonyan sütött a nap |
|
|
|
A gödörházi harangláb |
Lassan elhagyom a falut |
Enyhe emelkedő Gödörháza után |
|
|
|
Ezúttal nem vittem magammal ezeket az őzlábgombákat |
Még mindig a harmat... |
Gombák |
Fél kilenckor értem el a Magyarszombatfától az országhatárig vezető műutat.
Jobbra fordulva néhány perc alatt leérhettem volna a faluba, de a
K jelzés az ellenkező irányban
folytatódott és csak a Ritási-dombon keresztül vitt le a településre. A dombon
ugyan nincs pecsét, ezért akár le is vághattam volna a kanyart, de egyrészt
szerettem volna felmenni a dombtetőn álló geodéziai toronyba, másrészt pedig a
lelkiismeretem is azt diktálta, hogy balra menjek tovább.
|
|
|
Megérkeztem az aszfaltos úthoz |
Az egykori határőr őrshöz vezető út |
Úton a Ritási-domb felé |
A dombtetőn aztán csalódnom kellett, mert a torony bejáratát egy vasajtó zárta
le, így nem tudtam felmenni a tetejére. A tornyot azért megörökítettem, majd
indultam lefelé a kellemesen lejtős úton és 9 órakor érkeztem meg
Magyarszombatfára. Elgyalogoltam a Kultúrházig, ahol rövid időre elbúcsúztam a
K jelzéstől, mert a pecséthez
körülbelül 300 méteres kitérőt kellett tenni.
|
|
Betonba öntött igazság |
A toronyba nem tudtam felmenni |
|
|
Lefelé a dombról |
Megérkeztem Magyarszombatfára |
Miután begyűjtöttem a nap egyetlen pecsétjét, visszasétáltam a falu főutcájára
és a K jelzéseket követve
folytattam az utamat. Nem tartott sokáig a beton- és aszfaltkoptatás, mert
körülbelül 150 méterrel a falu széle után egy réten, a harmatos fűben
folytatódott az út.
|
|
|
Bújócskázó harangtorony |
A falut elhagyva rövid ideig az aszfalton koptattam a cipőm talpát |
Keréknyomok a harmatos fűben |
Közel 1 kilométert gyalogoltam a réten, utána pedig egy erdei földúton
sétáltam tovább. Kezdetben egész jól tudtam haladni, de hamarosan megérkeztem
egy olyan szakaszra, ahol helyenként az erdészeti gépek majdnem térdig érő
keréknyomában kellett lépkedni. Szerencsére vagy nem volt nagy sár a gödör
alján, vagy ha volt, akkor könnyen ki tudtam kerülni, így a látvány rémisztőbb
volt, mint a valóság.
|
|
|
Harmatcseppek |
|
|
|
Keréknyomok a rét szélén |
Erdei földúton |
Szerencsére nem eső után jártam erre, így csak a látvány volt ijesztő |
Az egykori Szent Vencel-templom helyén felállított ismertető tábla mellett
elhaladva, majd pedig a Kerca patak gázlóján átkelve érkeztem meg Kercaszomor
Szomoróc nevű részére. A Fő utcán jobbra fordultam és a keskeny, de tükörsima
aszfalton indultam tovább a „másik” falu, Kerca felé.
|
|
|
A Szent Vencel-templom helye |
Lefelé a Kerca-patak völgyébe |
Gázló vagy híd, kinek melyik tetszik |
|
Szomoróc határában |
20 perc pihentető séta után, a kercai református templomnál a jelzések balra
irányítottak és egy emelkedős úton hagytam el a falut.
|
|
|
Tükörsima keskeny aszfaltcsík a két falurész között |
A református templom |
Felfelé a dombra Kercaszomoron |
Fent a dombtetőn egy ideig még folytatódott az aszfalt, de később fokozatosan
romlani kezdett az út minősége. Először még csak az aszfalt fogyott el a
talpam alól, de jól kitaposott keréknyomokban folytatódott az út. Utána füves
keréknyomok következtek, majd gazzal benőtt keréknyomok, végül pedig már annak
is örültem, ha a gazban sejteni lehetett, merre visz az út. De, ezt a
feladatot is megoldottam és hamarosan ismét jól jelzett, jól járható erdei
úton gyalogoltam tovább.
|
Itt még volt aszfalt is |
|
|
|
Poros keréknyomok |
A fűben még jól látszottak a keréknyomok |
Már csak ösvény, de még jól követhető |
|
|
|
Mire ideértem, a nap már felszárította a reggeli harmatot a növényekről |
|
|
|
Itt már figyelni kellett |
Újra egy jó minőségű erdei úton |
Kis házikó és pihenőpadok az út mellett |
Az erdőből kiérve egy sóderes erdészeti út vezetett Bajánsenye Dávidháza nevű
településrészére. A falu közepén, egy játszótéren megálltam néhány percre és
tartottam egy rövid pihenőt, valamint megnéztem, hogyan állok idővel. Negyed
12-t mutatott az órám, körülbelül 8 kilométer állt még előttem, így
megnyugodtam, hogy ha továbbra is tudom tartani ezt a tempót, akkor gond
nélkül elérem a kiszemelt vonatot.
|
|
Az erdő fohásza - bárcsak mindenki meghallaná! |
Jó minőségű erdészeti úton gyalogoltam Dávidháza felé |
|
Megérkeztem a falu határába |
5 perc szusszanás után ismét hátamra kaptam a zsákomat és nekivágtam az utolsó
szakasznak. Az aszfaltot elhagyva egy földúton mentem tovább. Átmentem a
vasúti sín alatt, utána gyalogoltam még egy keveset a szántóföldön futó
keréknyomokon, végül pedig beértem az erdőbe.
|
|
|
Búcsú Bajánsenyétől |
Ezen a sínen érkezett a vonatom Szlovénia felől |
Ismét erdőben |
Helyenként kisebb-nagyobb dagonyák lassították a haladást ezen az alig több,
mint egy kilométeres erdei szakaszon, utána viszont egy erdészeti sztrádára
vezettek a jelzések. Kihasználtam a lehetőséget, a lovak közé csaptam és
szinte száguldoztam a hosszú, egyenes, árnyékos, kavicsos úton.
|
|
Néhány kisebb akadállyal kellett megküzdeni az úton |
Az erdei sztráda |
Az út végén már láttam az Őriszentpéterre vezető műutat, egyre közelebbről
hallottam az autók zaját, de tudtam, hogy nekem a vasút régi nyomvonalán kell megérkeznem a településre, tehát valamikor le kell
kanyarodnom a sztrádáról. Nem nagyon láttam jelzéseket az útszéli fákon, de
leágazások sem voltak. Ennek ellenére gyakran ránéztem a térképre, nehogy
elszaladjak egy keskeny ösvény mellett. Bíztam benne, hogy nem járok úgy, mint
előző nap
Csöde határában, ahol a térkép szerint nem is létező úton gyalogoltam, ezért
amikor a térkép alapján balra kellett kanyarodni, akkor balra kanyarodtam egy
széles földútra. Az elágazónál nem láttam jelzést, de néhány méterrel beljebb
észrevettem egyet, így megnyugodtam, hogy jó helyen járok. Hamarosan
rátaláltam az egykori vasút nyomvonalára is és azon tettem meg az utolsó
másfél kilométert. (
1980-ban szüntették meg ezt a nyomvonalat és csak 20 évvel később, 2000-ben nyitották meg a Zalalövő - Hódos szakaszt a ma ismert nyomvonalon.)
|
|
A térképet követve megtaláltam a lehajtót |
Ikrek |
|
|
Egy keskeny ösvényen közelítettem meg a vasúti töltést |
A sínek helyén |
Negyed egykor érkeztem meg Őriszentpéter határába. Ismerős volt a hely, mert
júniusban ebből az irányból érkeztem
a vasútállomás felől. Mivel akkor már pecsételtem a füzetembe, ezért most
kanyarodhattam volna a vasútállomás felé is, de mivel a vonat indulásáig még
bőven volt időm, ezért úgy döntöttem, hogy bemegyek a faluba és teletöltöm a
kulacsaimat, hogy a hazaúton legyen nálam víz. A
K jelzést követve lesétáltam a
falu központjába, az ABC előtti parkolóban a kék kútból megtöltöttem a
vizespalackjaimat, majd a
K4 jelzésen, Baksaszeren keresztül
gyalogoltam el a vasútállomásra. Lehet, hogy mégis jobb lett volna egyből a
vasútállomás felé indulni a falu széléről? Baksaszeren az egész Őrség talán
legmeredekebb emelkedőjét kellett megmásznom...
|
|
|
Lefelé Őriszentpéterre |
Valószínűleg már kirepültek a gólyák a fészekből |
Az egész Őrség legmeredekebb emelkedője? |
Fél egy után néhány perccel állítottam le a GPS-t az őriszentpéteri
vasútállomás épületénél.
|
|
Úton a vasútállomás felé |
Célba értem |
Augusztusban, amikor
Zalatárnokról mentem hazafelé, a zalaegerszegi vonat gyorsvonati részébe váltottam jegyet. Ezúttal nem
szerettem volna egy 40 °C-os kocsiban utazni, ezért úgy döntöttem, hogy
kirúgok a hámból és az IC kocsiba veszek jegyet. Bíztam benne, hogy ott
legalább lesz klíma.
Miután megvettem a jegyemet, volt még bőven időm. Az állomás épülete előtt, a
peronon volt egy pad, de annyira odatűzött a nap, hogy ott 1 percnél tovább
nem bírtam volna ki, ezért úgy döntöttem, hogy leheveredek a parkoló melletti
füves részre, úgy, hogy a testem az árnyékban, a lábam pedig a napon.
A nap folyamán sokat gyalogoltam harmatos fűben és már Magyarszombatfánál úgy
éreztem, mintha vizes lenne a zoknim, de akkor még nem foglalkoztam vele.
Később, Dávidházánál már biztos voltam benne, hogy valahol beázott a cipőm, de
akkor már úgy voltam vele, hogy vizes zokniban is kibírom az utolsó
kilométereket. Nem tett jót a lábamnak, de végül megúsztam vízhólyag nélkül.
Azért is heveredtem le a fűbe, hogy egy kicsit megszárítsam a lábamat és a
bakancsomat.
Amint ott üldögélek, egyszer csak azt éreztem, hogy mászik egy hangya a
bokámon és éppen arra készül, hogy megcsípjen. Még idejében kapcsoltam és nem
sikerült neki. Már majdnem úrrá lett rajtam a győzelmi mámor, amikor
észrevétlenül rám mászott egy másik bogár és úgy belecsípett a combomba, hogy
egyből csillagokat láttam. Azon nyomban felugrottam a fűből, mint akit ágyúból
lőttek ki. Csípett, égett, zsibbadt a lábam, de azóta sem tudom, hogy milyen
állat volt a tettes. Ennyit a pihenésről...
A csípős kalandom után nem ültem vissza a fűbe, hanem átsétáltam a peronra és
vártam, hogy jöjjön a vonat. Eltelt 5 perc, 10 perc, 15 perc, de a vonat még
sehol és a forgalmi szolgálattevő sem tudta megmondani, hogy mikor jön. Végül
29 perc késéssel érkezett meg Szlovénia felől. Úgy tudtam, hogy 30 perc késés
után vissza lehet igényelni a feláras vonatokon a pótdíjat, így szurkoltam,
hogy Székesfehérvárig szedjen még össze legalább 2 perc késést. Nem nagyon
kellett izgulnom, mert nem sokkal a zalaegerszegi indulás után lehetett látni,
hogy nem csak 2 percet fog összeszedni. Végül 50 perc késéssel érkeztünk meg
Székesfehérvárra. Este írtam egy levelet a MÁV-nak, hogy a késés miatt
szeretném visszakapni a helyjegy árát. 2 napon belül meg is kaptam a választ,
de nem egészen olyat, amilyenre számítottam. Az üzletszabályzat szerint
ugyanis ilyen esetben nem a helyjegy árát kapom vissza, hanem a teljes jegy
árának 25%-át. Így végül kényelmesebben és olcsóbban utaztam, mintha a
gyorsvonati részbe vettem volna jegyet.
Amikor júniusban jártam Őriszentpéteren, nem mentem be az állomás épületébe,
érkezés után egyből útnak indultam. Mivel általában nincsenek jó
tapasztalataim a vasútállomások várótermeivel és mosdóival kapcsolatban, így
itt sem számítottam sok jóra, ezért is mentem el a faluba és töltöttem meg ott
a kulacsomat vízzel. De kellemesen csalódtam! Az egész váróterem tiszta és
kulturált volt, még szappan és papírtörlő is volt a mosdóban! És ez nem is
egyedi eset ezen a vonalon, mert ugyanezt tapasztaltam előző nap reggel
Zalalövőn!
Itthon alaposan letakarítottam és kiszárítottam a bakancsomat, majd befújtam
impregnáló spray-vel, hátha az segít, hogy legközelebb ne ázzon be. De, jobban
szemügyre véve rá kellett jönnöm, hogy eljárt felette az idő. Több, mint 5
évig és 2000 kilométeren át volt hű társam és ez bizony meglátszik rajta:
elkopott a talpa és a felsőrésze is elkezdett megtöredezni. Fájó szívvel, de
hamarosan meg kell tőle válnom...
|
|
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján) |
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig |
Az RPDDK barangolásaimról további adatok a
Heyjoe.hu
oldalon találhatók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése