2021. október 22., péntek

OKT 01.: Sárvár – Szeleste (2021.10.09.)

Egy rövid, könnyű túrát választottunk a fiaimmal erre a hétvégére. Sárvárról, a vár parkolójából indultunk egy kis csapattal, a Gyöngyös-patak töltésén elszaladtunk Csényeújmajorra, majd az aszfalton Csényére. Félúton, Bögötön tartottunk egy kis pihenőt, majd "megmásztuk" a nap első emelkedőjét. Sétáltunk erdőben, mezőn és szántóföld szélén, a cél előtt nem sokkal pedig megmásztuk a nap második emelkedőjét, az autópálya hídját. Szelestén fejeztük be a túrát.

Ebben az évben is jelentkeztünk a fiaimmal a Kéktúrázás napjára és ismét egy nyugat-Magyarországi szakaszt szemeltük ki magunknak. Sokat gondolkoztam, hogyan oldjuk meg a logisztikát. (Alsó-)Szelestéről az egyik vonat túl korán indult, ahhoz már reggel 4 órakor el kellett volna otthonról indulni. A következő viszont csak háromnegyed 8-ra ért Sárvárra, azzal nem lehetett volna háromnegyed 8-ra a vár parkolójához érni. Buszos lehetőséget sem találtam, így maradt az a megoldás, hogy Sárváron, a vasútállomásnál hagytuk az autót és a túra végén kellett oda visszajutni.

A jelentkezők között nem volt túl népszerű a szakasz, mindössze 11-en jelentkeztünk az 50 helyre. Háromnegyed 8-kor a túravezető tartott egy névsorolvasást, röviden mesélt Sárvár történetéről, majd a csoportkép elkészítése után, pontban 8 órakor útnak indultunk.

Egy 11 fős kis csapattal indultunk útnak a vár parkolójából Másról nem is nevezhették volna el ezt az utcát, mint Nádasdy Ferencről
Egy 11 fős kis csapattal indultunk útnak a vár parkolójából Másról nem is nevezhették volna el ezt az utcát, mint Nádasdy Ferencről
Rövid városi séta után a Gyöngyös-patak töltésén gyalogoltunk tovább. Még nem túráztam az Alföldön, de a különböző leírásokból pontosan olyannak képzelem el az AK-t, mint ezt a szakaszt: harmatos fű, sík terep, jobbról-balról szántóföldek és legelők, ameddig a szem ellát.

Zsilip a Gyöngyös-patakon Séta a töltésen A terület adottságait kihasználva több szélkereket is építettek ezen a vidéken
Zsilip a Gyöngyös-patakon Séta a töltésen A terület adottságait kihasználva több szélkereket is építettek ezen a vidéken
Egyetlen emelkedő vagy dombocska sem lassította a haladásunkat, így 9 órára már meg is érkeztünk Csényeújmajorra. A kápolnánál megvártuk, amíg mindenki pecsétel, aztán indultunk tovább.

Csényeújmajor, ahol az épületek csak nevükben újak Gombák Nagy a kontraszt a major épületei és az út túloldalán álló kápolna között
Csényeújmajor, ahol az épületek csak nevükben újak Gombák Nagy a kontraszt a major épületei és az út túloldalán álló kápolna között
Hosszú, szinte a végtelenbe futó egyenes aszfaltút szélén sétáltunk, majd egy enyhe balkanyar után feltűntek Csénye első házai. Végiggyalogoltunk a falun, majd a falu végén, a kálvária kápolnájánál tartottunk egy rövid pihenőt, hogy azok is utolérjék a csapatot, akik útközben megálltak egy boltnál.

Hosszú egyenes aszfaltút Csénye felé Nepomuki Szent János-templom A csényei kálváriát elkerüli a K jelzés
Hosszú egyenes aszfaltút Csénye felé Nepomuki Szent János-templom A csényei kálváriát elkerüli a K jelzés
A települést elhagyva tovább folytatódott az aszfaltkoptatás. Nem sokkal azután, hogy elsétáltunk a pulykanevelő telep mellett, végre búcsút inthettünk az aszfaltnak és az erdő derékszögű nyiladékaiban sétáltunk tovább. Balra-jobbra-balra és már vissza is értünk ugyanarra az útra, amelyről 20 perccel korábban lekanyarodtunk.

Még néhány méter és beértünk az erdőbe Hosszú, egyenes, egymásra merőleges nyiladékok Hosszú, egyenes, egymásra merőleges nyiladékok
Még néhány méter és beértünk az erdőbe Hosszú, egyenes, egymásra merőleges nyiladékok
A porpáci vasútállomás közelében kereszteztük a síneket, majd amikor az aszfaltcsík élesen balra kanyarodott, akkor mi egyenesen mentünk tovább a földúton. Ismét egy hosszú egyenes következett a szántóföldek között, amelynek végén megérkeztünk a következő településre, Bögötre.

Levágtunk egy kanyart, de visszaértünk az aszfaltútra Erre rövidebb Bögötre az út Az élesebb szeműek már látták az út végén a falu házait
Levágtunk egy kanyart, de visszaértünk az aszfaltútra Erre rövidebb Bögötre az út Az élesebb szeműek már látták az út végén a falu házait

A pecsétért le kellett térni a K jelzésről és a többség úgy döntött, hogy a helyi vendéglátó egységben tartunk egy rövid pihenőt. A túravezető megkérdezte a buszmegállóban üldögélő, a sörösüveg fenekét nézegető, ránézésre a helyi viszonyokat jól ismerő embertől, hogy „Merre van a presszó?”. „Heee???” – kérdezett vissza a jóember. „A kocsmát keressük” – próbálta máshogy feltenni a kérdést a túravezetőnk, mire érkezett is a válasz: „Jaaa, az arra van!”.

A fiaimmal mi nem mentünk el a kocsmába, hanem a bolt mellett lévő park egyik padján ültünk le és ott ettük meg a tízórainkat. Utólag sajnálom, hogy nem tartottunk a többséggel, mert így csak elmesélésből ismerem a kocsmában elhangzott párbeszédet: „Van csapolt sör?”, „Igen, van, de nem kezdem meg!”.

Tovább egyenesen, immár a faluban Pecsételés és rövid pihenő a templommal szemközti padon
Tovább egyenesen, immár a faluban Pecsételés és rövid pihenő a templommal szemközti padon
Negyed 12 körül újra együtt volt a csapat, így nekivágtunk a túra második felének. A Váti-erdőben az erdészeti úton sétálva egyszer csak azt éreztük, mintha emelkedne az út! Na, nem a Nagy-Getére, vagy a Csór-hegyre kell itt gondolni, de Sárvár óta szinte végig sík terepen jöttünk, így feltűnt az a 10 méter szintemelkedés, amit a 88. számú főútig tartó szakaszon leküzdöttünk.

Búcsú Bögöttől Kocsiút a szántóföld mellett
Búcsú Bögöttől Kocsiút a szántóföld mellett
Felfelé az "emelkedőn" a Váti-erdőben Egyenesen neki a 88-as főútnak
Felfelé az "emelkedőn" a Váti-erdőben Egyenesen neki a 88-as főútnak
A főúton elég nagy volt a forgalom, de szerencsére széles volt az útpadka és nem is kellett rajta sokat gyalogolni, így aztán nemsokára ismét a Váti-erdőben sétáltunk tovább. Ismét egy hosszú egyenes szakasz kezdődött, amelynek az elején két oszlopmaradvány emlékeztetett arra, hogy egykor ezen a területen működött az ÁVO egyik munkatábora.

Széles padka az út szélén. Sikerült elkapni egy olyan pillanatot, amikor egyetlen autó sem volt az úton. A kapu megmaradt oszlopai
Széles padka az út szélén. Sikerült elkapni egy olyan pillanatot, amikor egyetlen autó sem volt az úton. A kapu megmaradt oszlopai
Mielőtt az út elérte volna az M86-os autópályát, élesen jobbra fordult és azzal párhuzamosan folytatódott a fák között. Körülbelül másfél kilométer után vége lett a hangulatos erdei sétának és egy kaszálón keresztül, majd a szántőföld szélén, végül pedig a vasúti sínekkel párhuzamosan vittek tovább a keréknyomok.

Újabb hosszú egyenes szakasz a Váti-erdő mellett Meg kellett keresni, hol lehet átkelni az M86-os úton Nem volt messze az autóút, de a zaját nem lehetett hallani a fák között
Újabb hosszú egyenes szakasz a Váti-erdő mellett Meg kellett keresni, hol lehet átkelni az M86-os úton Nem volt messze az autóút, de a zaját nem lehetett hallani a fák között
A K jelzés valószínűleg a kaszáló szélén haladt, de a kitaposott nyomok nem arra vittek Távolban, a fák mögött fut a vasúti sín Még egy kis gyaloglás a szántóföld szélén, mielőtt megérkeztünk Ölbő-Alsószeleste vasútállomásra
A K jelzés valószínűleg a kaszáló szélén haladt, de a kitaposott nyomok nem arra vittek Távolban, a fák mögött fut a vasúti sín Még egy kis gyaloglás a szántóföld szélén, mielőtt megérkeztünk Ölbő-Alsószeleste vasútállomásra
Ölbő-Alsószeleste vasúti megállótól még másfél kilométert kellett gyalogolni a nap utolsó pecsétjéig. De milyen másfél kilométert! Volt benne két körforgalom és 200 méter az autópálya felett átívelő hídon!

Az autóút felülről Szőrös csúszó-mászó az út széli kavicsban Vajon azért lett ilyen széles a padka, hogy ne kelljen külön felüljárót építeni a gyalogosoknak?
Az autóút felülről Szőrös csúszó-mászó az út széli kavicsban Vajon azért lett ilyen széles a padka, hogy ne kelljen külön felüljárót építeni a gyalogosoknak?
Fél egykor érkeztünk meg az Anita presszóhoz, ahol beütöttük a nap utolsó pecsétjét és elkészítettük az ilyen volt – ilyen lett fényképsorozat második darabját, amivel igazoltuk, hogy együtt teljesítettük ezt a szakaszt.

Szűz Mária neve-templom, Szeleste
Szűz Mária neve-templom, Szeleste
Másfél órát kellett volna még a vonatra várni, ezért nagyon megörültem, amikor az egyik túratárs felajánlotta, hogy van még szabad hely az autójában és 3 embert szívesen elvisz Sárvárra. A nehézséget az okozta, hogy öten voltunk a három helyre. A túravezető rendkívül készséges volt és felajánlotta, hogy visszajön értünk autóval, de végül a két fiam „hozott áldozatot a köz érdekében”. Megegyeztünk, hogy ők leülnek az arborétum előtti parkban, én pedig elmegyek a többiekkel Sárvárra az autóért. Így is lett és mire visszaértem értük, már ettek-ittak és szinte ki is pihenték a túra fáradalmait.

Sárvár - Szeleste 885.7 km, 75.9%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...