2020. augusztus 12., szerda

OKT 04.: Keszthely – Tapolca (2020.07.26.)

Egész héten arra készültem, hogy hétvégén folytatom a Cserhát bejárását. Hasonlóan a megelőző hetekhez, most is hétközben ragyogó napsütéses idő volt, majd hétvégére menetrend szerint érkezett az eső. De vasárnapra már szép időt jósoltak a meteorológusok, ezért arra a napra terveztem a túrát. Aztán pénteken megváltozott az előrejelzés és már vasárnapra is esős időre volt kilátás. Mivel azonban az ország nyugati részére kisebb valószínűséggel jósoltak esőt, ezért a Cserhát helyett a Balaton-felvidékre, azon belül is a leírások alapján horrorisztikusnak tűnő Keszthely-Tapolca szakaszra esett a választásom.

Háromnegyed ötkor indultam otthonról és a gyér hajnali forgalomnak köszönhetően kényelmesen elértem a Tapolcáról 7:15-kor induló vonatot. A vonat végigrobogott a kihalt strandok és az ébredező nyaralók között és 7:45-kor érkezett meg Keszthelyre.

Az állomáson beütöttem az első pecsétet, majd útnak indultam. Körülbelül 20 percet sétáltam a vasúti sínnel párhuzamosan, hol a járdán, hol az út szélén, hol pedig az útszéli fák között. Bár csak néhány méterre voltam a Balatontól, a vasúti töltés, valamint a part menti fák és épületek szinte teljesen eltakarták a kilátást.

Keszthelyi séta Keszthelyi séta Keszthelyi séta
Keszthelyi séta
Keszthelyt elhagyva mindössze néhány lépést kellett megtennem és már meg is érkeztem a szomszédos településre, Gyenesdiásra. A két települést összekötő útról már lehetett látni a Varsás-hegy tetején álló Festetics-kilátót.

A távolban már feltűnt a Festetics-kilátó Gyenesdiás határából visszatekintve Keszthelyre
A távolban már feltűnt a Festetics-kilátó Gyenesdiás határából visszatekintve Keszthelyre
Gyenesdiáson egy napsütötte kerékpárúton mentem tovább. A körforgalomnál jobbra fordultam és a 71-es főút melletti járdán sétáltam tovább. De csak néhány percig, mert az első elágazónál, a Községházánál, balra kellett fordulni. Az enyhén emelkedő Hunyadi János utcán hagytam el a falut és 4,5 km, közel háromnegyed óra aszfaltkoptatás és napozás után végre a fák között folytatódott a jelzés.

Kerékpárút Gyenesdiáson Utolsó méterek a gyenesdiási aszfalton Végre! Vége a reggeli aszfalttaposásnak!
Kerékpárút Gyenesdiáson Utolsó méterek a gyenesdiási aszfalton Végre! Vége a reggeli aszfalttaposásnak!
Körülbelül 600 métert haladtam a Varsás-hegy enyhe emelkedőjén, mielőtt megérkeztem a Festetics-kilátóhoz vezető útelágazáshoz.

Felfelé a Varsás-hegyre Az egykori bányát már visszafoglalta a természet
Felfelé a Varsás-hegyre Az egykori bányát már visszafoglalta a természet
A kilátó mindössze 300 méter kitérő, a szemünk elé táruló látványért megéri felmászni a tetejére.

Köves kaptató a Festetics-kilátóhoz A kilátó A Festetics-kastély, ahogy a kilátóból látszik
Köves kaptató a Festetics-kilátóhoz A kilátó A Festetics-kastély, ahogy a kilátóból látszik
Panoráma a kilátóból
Panoráma a kilátóból
A kilátóból visszasétáltam az elágazóhoz és indultam tovább a Nagymező felé. Fentről még lehetett hallani néhány kutyasétáltató hangját, de mire leértem a rétre, már senki nem volt ott. Kicsit bolyongtam, először nem találtam, hogy merre kell továbbmenni, de hamar megtaláltam a nagy sárga nyilat, a mögötte lévő fán pedig a kék jelzést.

Tovább a Nagymező felé Nagymező
Tovább a Nagymező felé Nagymező
Pihenőhely a Nagymezőn A sárga nyíl mutatja a helyes utat
Pihenőhely a Nagymezőn A sárga nyíl mutatja a helyes utat
Egy enyhén sáros, kissé emelkedő, széles úton haladtam tovább. Miután jobbról megérkezett a sárga jelzés, egy köves útra érkeztem és azon tettem meg néhány lépést. Mielőtt az út balra kanyarodott volna, búcsút intettem a sárga jelzésnek, köszöntöttem a helyébe érkező piros jelzést és követtem a fák közé kanyarodó, gazzal benőtt keréknyomokat. Egy rövid szakaszon már csak egy keskeny gyalogösvény vezetett, de utána ismét egy széles kocsiútra érkeztem, azon értem el a Hatlábú pajtához.

Valaki járt már erre az eső után, de a másik irányba haladt Egy rövid köves útszakasz... ...utána a gazos keréknyomok következtek...
Valaki járt már erre az eső után, de a másik irányba haladt Egy rövid köves útszakasz... ...utána a gazos keréknyomok következtek...
...majd egy ösvény... ...aztán egy másik ösvény... ...végül pedig egy sáros kocsiút
...majd egy ösvény... ...aztán egy másik ösvény... ...végül pedig egy sáros kocsiút
A pajtával szemben, az út túloldalán, a gazban észrevettem a Ferenc József fa kopjafáját. Sajnos a fa már kiszáradt, ami pedig a törzséből még megmaradt, azt eltakarja a növényzet.

Az elágazóknál ilyen táblák mutatták a helyes utat A Hatlábú pajta Az esőbeállóval szemben áll a Ferenc József fa maradványa
Az elágazóknál ilyen táblák mutatták a helyes utat A Hatlábú pajta Az esőbeállóval szemben áll a Ferenc József fa maradványa
A következő fél órában egy széles, helyenként kicsit sáros, de jól járható és nagyon hangulatos erdei úton sétáltam. Minden beszámoló, amit erről a szakaszról olvastam, a sok aszfalt miatt panaszkodott. De senki nem említette, hogy a Gyenesdiás és Vállus között milyen gyönyörű helyen halad az út!

Indulás tovább a Hatlábú pajtától Frissen kidőlt fa. A levelek alapján 1-2 napja dőlhetett ki. Vaddisznó?
Indulás tovább a Hatlábú pajtától Frissen kidőlt fa. A levelek alapján 1-2 napja dőlhetett ki. Vaddisznó?
Hangulatos erdei utakon Vállus felé Hangulatos erdei utakon Vállus felé Hangulatos erdei utakon Vállus felé
Hangulatos erdei utakon Vállus felé
Az Iván-hátra felérve néhány lépést egy aszfaltozott úton kellett megtenni, utána viszont egy erdei kocsiúton indultam lefelé. Hosszú percekig mentem egyenesen, olyan érzésem volt, mintha a Kab-hegy alatti erdőben mennék Nagyvázsony felé. Később elfogyott a keréknyom és egy keskeny ösvényen sétáltam tovább.

Néhány méter a műúton az Iván-háton Lefelé az Iván-hátról Az utolsó méterek az erdőben Vállus határában
Néhány méter a műúton az Iván-háton Lefelé az Iván-hátról Az utolsó méterek az erdőben Vállus határában
Vállus előtt, mielőtt kiértem volna a napraforgóföld szélére, volt egy rövid gazos szakasz. A derékig érő gazban megbújt néhány pocsolya is, de egy kis odafigyeléssel könnyen át lehetett azokat lépni.

A gazban elbújtak a pocsolyák Napraforgómező Vállus határában
A gazban elbújtak a pocsolyák Napraforgómező Vállus határában
A faluba érkezve a lejtős utcán hamar elértem a templomhoz, majd a központban található buszmegállóhoz. Ott tudatosult bennem, hogy bizony nem vettem észre a pecsételőhelyet és eljöttem mellette. Elindultam visszafelé és minden épületet alaposan szemügyre vettem, hogy vajon nem az-e a bezárt élelmiszerbolt, ahol a pecsételő dobozt kell keresni. Végül a templom mellett megtaláltam...

A nagy fánál kezdődik a település
A nagy fánál kezdődik a település
Vállus, Kossuth Lajos utca Szent Mihály templom... ...és mögötte a Szent István szobor
Vállus, Kossuth Lajos utca Szent Mihály templom... ...és mögötte a Szent István szobor
A buszforduló, ahol rájöttem, hogy elmentem a pecsét mellett A bokor árnyékában bújt el a pecsételődoboz
A buszforduló, ahol rájöttem, hogy elmentem a pecsét mellett A bokor árnyékában bújt el a pecsételődoboz
Pecsételés után visszamentem a buszmegállóhoz, majd rövid pihenő után indultam tovább. A temető mellett először csak a térkép segítségével sikerült kitalálnom, hogy merre kell tovább menni, de később észrevettem a magányos fa törzsén a jelzést is.

Amikor már tudtam, hogy merre kell továbbmenni, akkor már a fa törzsén is észrevettem a jelzést
Amikor már tudtam, hogy merre kell továbbmenni, akkor már a fa törzsén is észrevettem a jelzést
Rövid ideig egy újabb napraforgótábla mellett vitt az út, majd ismét a fák között folytatódott. Körülbelül negyed óra gyaloglás után érkeztem meg a lesencefalui szőlőhegyre.

Pillangó és rózsabogarak Pillangó és rózsabogarak Pillangó és rózsabogarak
Pillangó és rózsabogarak
Keréknyomok Újabb hangulatos erdei út Lesencefalu határában
Keréknyomok Újabb hangulatos erdei út Lesencefalu határában
Átkeltem a műúton, majd a pincék között, egy meredek emelkedőn haladtam felfelé a Kő orrára. Innen már jól lehetett látni a Balatont, a Badacsonyt és a Szent György-hegyet.

Napraforgó Virágpor
Napraforgó Virágpor
Mélyút a pincesor kezdetén A szigligeti vár Felfelé az "igazi" kilátóponthoz
Mélyút a pincesor kezdetén A szigligeti vár Felfelé az "igazi" kilátóponthoz
A hegytetőn lévő kilátópontnál, a nagy fa árnyékában, a padon tartottam egy rövid ebédszünetet. Onnan már lehetett látni a túrám célpontját, Tapolcát is.

Panoráma
Panoráma
A távolban a túrám célpontja, Tapolca Kápolna a szőlőhegyen
A távolban a túrám célpontja, Tapolca Kápolna a szőlőhegyen
Ebéd után indultam tovább a keréknyomokon a kerítések mellett. A Kő orrán a jelzéseket követve jobbra fordultam, majd miután elmentem a romos pince mellett, még egy emelkedő várt rám. A magasles mellett értem fel a hegytetőre, onnan már szinte csak lefelé kellett menni.

Ebéd után indulás tovább A nap utolsó emelkedője
Ebéd után indulás tovább A nap utolsó emelkedője

Egy rövid, meredek szakaszon korlát segítette (volna) az előrehaladást, de szerencsére nem volt annyira sáros és csúszós az út, hogy abban kellett volna kapaszkodnom.

Kitaposott ösvény A lejtő legmeredekebb szakaszán korlát is segítette (volna) az előrehaladást A rövid meredek szakasz után a fák között
Kitaposott ösvény A lejtő legmeredekebb szakaszán korlát is segítette (volna) az előrehaladást A rövid meredek szakasz után a fák között
Az erdőből kiérve egy köves útra érkeztem, amely hamarosan aszfaltban folytatódott és ereszkedett le a szőlőültetvények között Lesenceistvándra.

Sérült szarvasbogár Érkezés Lesenceistvándra
Sérült szarvasbogár Érkezés Lesenceistvándra
Innentől már végig aszfalton gyalogoltam Máté-kút Ereszkedés a szőlőhegyről a faluba
Innentől már végig aszfalton gyalogoltam Máté-kút Ereszkedés a szőlőhegyről a faluba
Jelzés Pihenő Mosoly
Jelzés Pihenő Mosoly
A falu központjában könnyen megtaláltam a pecsétet, egy hatalmas kéktúrás tábla jelezte a helyét. Vele szemben a kék kútnál teletöltöttem a vizespalackjaimat és a legrosszabbakra készülve indultam tovább.

A lesenceistvándi pecsételőhely
A lesenceistvándi pecsételőhely
Lesenceistvándot elhagyva hamar megérkeztem a következő településre, Lesencetomajra. Szerencsére a 84-es főúton kicsi volt a forgalom, így gyorsan átjutottam a túloldalára és folytathattam az aszfaltkoptatást a falu szélén.

Viszontlátásra! Lesencetomaj Szinte hihetetlen, hogy egyetlen autó sincs a 84-es úton
Viszontlátásra! Lesencetomaj Szinte hihetetlen, hogy egyetlen autó sincs a 84-es úton
Reggel óta szinte végig ragyogó kék volt az ég, ekkor azonban mintha elkezdtek volna gyülekezni a felhők az égen. Sőt, mintha a messzi távolból egy-két szelíd dörgést is hallottam volna. Kifejezetten örültem neki, hogy nem tűző napsütésben kell megtennem az utolsó kilométereket.

Lesencetomaj, tovább a faluszélen
Lesencetomaj, tovább a faluszélen
Lesencetomajt elhagyva hamarosan megérkeztem a 77-es főúthoz. A kereszteződésnél balra fordultam és hol az aszfalt szélén, hol pedig az út menti gazban gyalogoltam Tapolca felé. Nem volt egy nagy élmény ez a másfél kilométer, de sokkal rosszabbra számítottam. Lehet, hogy az időjárás miatt, lehet, hogy a vasárnap déli időpont miatt, de nem volt túl nagy a forgalom. Ennek ellenére nagyon örültem, amikor elértem a vasúti átjáróhoz és utána már nem kellett közvetlenül az út mellett gyalogolni.

A 77-es út. A kanyar után kezdődik a hosszú egyenes. A fénykép alapján úgy látszik, mintha nem is járna erre autó
A 77-es út. A kanyar után kezdődik a hosszú egyenes. A fénykép alapján úgy látszik, mintha nem is járna erre autó
Felcsillant a remény, hogy előbb vagy utóbb vége lesz az útszéli gyaloglásnak Kerékpárút Tapolcán
Felcsillant a remény, hogy előbb vagy utóbb vége lesz az útszéli gyaloglásnak Kerékpárút Tapolcán
Sok látnivaló ezen a részen már nem volt, így csak raktam egyik lábamat a másik elé és vártam, hogy visszaérjek az autóhoz. A városba érkezve még tettem egy rövid kitérőt a Keszthelyi úton lévő benzinkúthoz, ahol a benzinkutas készségesen beütötte az igazolófüzetembe a régi kéktúrás pecsétet.

A tapolcai állomás mozdonya
A tapolcai állomás mozdonya

Amikor az autóhoz visszaérkezve megállítottam a GPS-t, 29,89 kilométert mutatott a számlálója. Ennek körülbelül felét aszfalton tettem meg, 3 kilométert pedig forgalmas út szélén gyalogolva. Ha csak ezek alapján a számok alapján kellene véleményt mondani a szakaszról, akkor én is csatlakozhatnék a „Miért erre megy a kék?” kérdést feltevők táborához. De szerencsére ez a szakasz nem csak az aszfaltról szól! Nekem a Gyenesdiás és a Máté-kút közötti erdei szakaszok kifejezetten tetszettek. Nem voltak hosszú, szuszogtató, meredek emelkedők, nem voltak bokatörő köves utak, voltak viszont széles, jól járható keréknyomok, színes, pontos útjelzőtáblák és igazi erdei hangulat. Az erdőből kiérve pedig több helyen is virágba borult napraforgótáblákban gyönyörködhettem.

Biztos vagyok benne, hogy nem ez az a szakasz, amelyet végigjárva egy kezdő vándor megkedvelné a kéktúrát. De összességében nekem kellemes csalódás volt a túra, mert a leírások alapján sokkal rosszabbra számítottam.

496.8 km, 42.5% 496.8 km, 42.5%

Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...