2020. január 25., szombat

OKT 07.: Városlőd – Nagyvázsony (2019.12.17.)

A 2019-es esztendő utolsó túráján ismét a Bakonyban barangoltam. Szokás szerint hajnalban keltem, hogy a Veszprémből 7:00-kor induló busszal eljussak a túrám kiinduló pontjára, Városlődre. Ezúttal sikerült olyan járatot találnom, amelyik bevitt a település központjába, így az Autóbusz váróterem nevű megállónál (amelyet csak egy tábla jelez, váróterem nincs a közelben) szálltam le róla.

Hideg szél fújt, ezért alaposan felöltöztem, bekapcsoltam a GPS-t és 7:45-kor útnak indultam. Egy héttel korábban, amikor a Fenyves kocsmában pecsételtem, csak a kocsmáros volt az üzletben. Azon gondolkoztam, hogy vajon miért nyit ki reggel 6-kor, ha egyetlen vendége sincs a kora reggeli órákban? Most is a kocsmában pecsételtem és megkaptam a választ a kérdésemre. A helység tele volt bevásárolni induló, vagy onnan hazafelé tartó vendégekkel, akik egy ital mellett beszélték meg az elmúlt éjszaka történéseit. Pecsételtem, majd a falu főutcáján indultam tovább.

Reggel még/már üres volt az utca Városlődön Városlőd, Szent Mihály-templom
Reggel még/már üres volt az utca Városlődön Városlőd, Szent Mihály-templom
20 perc múlva hagytam el a település utolsó házait, majd további 10 perc sétával értem el a vasútállomásra. Pecsételnem már nem kellett, de azért ellenőriztem a bélyegzőt.

Elhagytam a falu utolsó házait Vasútállomás
Elhagytam a falu utolsó házait Vasútállomás
A kalandpark előtt cipők voltak fellógatva egy fára, nem sikerült rájönnöm, hogy ki és milyen meggondolásból akart ilyen módon megszabadulni a lábbelijétől.

Vasúti aluljáró a kalandpark előtt Cipőfa Aszfaltút a Bányatelep előtt
Vasúti aluljáró a kalandpark előtt Cipőfa Aszfaltút a Bányatelep előtt
A Bányatelepet elhagyva elfogyott az aszfalt is és egy keményre taposott, széles, sóderes úton kellett továbbmenni. A Csalános-völgyben volt néhány pocsolya és sárosabb rész, de az előző hétvége esőzése után ennél rosszabbra számítottam.

Vége az aszfaltnak Csalános-völgy
Vége az aszfaltnak Csalános-völgy
A Güszi-pihenőnél lekanyarodtam a sóderes útról és egy kis tisztáson átvágva az erdőben indultam tovább. Egy kb. 1 km-es emelkedő következett, amelynek a végén egy újabb tisztásra érkeztem. Jobbra fordultam, majd az erdő szélén balra és a keréknyomokat követve sétáltam tovább a fák között.

Güszi-pihenő A sóderes utat elhagyva először egy mezőn kellett átvágni,... ...utána pedig a fák között folytatódott az út.
Güszi-pihenő A sóderes utat elhagyva először egy mezőn kellett átvágni,... ...utána pedig a fák között folytatódott az út.
Kisebb-nagyobb pocsolyák sok helyen voltak Felértem a dombtetőre a kis tisztásra
Kisebb-nagyobb pocsolyák sok helyen voltak Felértem a dombtetőre a kis tisztásra
Mindössze 10 percig tartott ez a kényelmes séta, utána véget ért az erdősáv és egy major kerítése mellett találtam magamat. Olyan volt, mintha az Északi-sarkra érkeztem volna. Süvítő szembe szél, szinte szélvihar fogadott, ami jelentősen megnehezítette és lassította az előre haladást. Ezen a 200 m-es szakaszon jobban elfáradtam, mint az addig megtett 9 km-en…

Szélárnyékban a fák között A major kerítése mellett, süvítő szembeszélben
Szélárnyékban a fák között A major kerítése mellett, süvítő szembe szélben
A majort elhagyva egy rövid séta következett a fák között, majd Úrkút szélső házai mellett.

Úrkúthoz közeledve Úrkút, Honvéd utca
Úrkúthoz közeledve Úrkút, Honvéd utca
Mindenképpen szerettem volna megnézni a Csárda-hegyi őskarsztot és úgy emlékeztem, hogy ehhez egy rövid kitérőt kell tenni a K jelzésről. Ezért aztán egy kissé meglepődtem, amikor hirtelen a tanösvény 2. számú ismertető táblája előtt találtam magamat. Ezek szerint mégsem kellett kitérőt tenni, a K közvetlenül az őskarszton keresztül vezet.

Az őskarszt "hátsó bejárata"
Az őskarszt "hátsó bejárata"
Először a falépcsőn lementem a sziklák lábához, utána pedig a tanösvény jelzéseit követve jártam körbe a hasadékot. Mielőtt továbbindultam volna, a bejáratnál található padoknál tartottam egy rövid pihenőt.

Barangolás az őskarszt sziklái között
Barangolás az őskarszt sziklái között Barangolás az őskarszt sziklái között
Barangolás az őskarszt sziklái között Barangolás az őskarszt sziklái között
Barangolás az őskarszt sziklái között
A természetvédelmi terület kapuján kilépve balra fordultam és a Gubiczahegy utcán lesétáltam a Kéktúra Vendéglőhöz, az úrkúti pecsételőhelyhez.

Ki-bejárat a természetvédelmi területre Úrkút, Gubiczahegy utca
Ki-bejárat a természetvédelmi területre Úrkút, Gubiczahegy utca
Bélyegzés után az enyhén emelkedő Rákóczi utcán indultam tovább.

Úrkút, Nagyboldogasszony-templom Úrkút, Rákóczi utca
Úrkút, Nagyboldogasszony-templom Úrkút, Rákóczi utca
Mindössze 400 métert kellett megtenni, amikor a jelzések jobbra, az Árok utcába kalauzoltak. Ebben az utcában található a település névadó kútja, az Úr-kút (vagy Urak kútja).

A falu névadó kútja, az Urak kútja A kút melletti emléktábla
A falu névadó kútja, az Urak kútja A kút melletti emléktábla
A faluból kiérve a fák között, egy széles, helyenként kissé sáros kocsiúton indultak tovább a jelzések. 5 percnyi sétával egy legelőre érkeztem, ahol egy tehéncsorda kellős közepén találtam magamat.

Indulás tovább Úrkútról Széles kocsiút az erdő szélén A tehenek
Indulás tovább Úrkútról Széles kocsiút az erdő szélén A tehenek
A távolból, a bozótos rész mögül hallottam a csordás hangját és a kutyák ugatását, de nem láttam őket, így nem tudtam nekik jelezni, hogy szeretnék továbbmenni. Megálltam és tanakodtam, hogy mitévő legyek. Első gondolatom az volt, hogy megkerülöm a bozótot. De a túloldalán is tehenek legeltek, ott sem lett volna egyszerűbb az átkelés. Miközben gondolkoztam, egyre közelebb jöttek a tehenek és egyre furcsább szemmel néztek rám. A tekintetüket látva jobbnak láttam kitérni előlük, ezért a tüskés bozóton keresztül próbáltam továbbmenni. Számtalan karcolást és tüskét sikerült begyűjtenem a karomra, de ezalatt csak néhány métert haladtam előre, így ez a tervem is kudarcot vallott. Ezért aztán úgy döntöttem, hogy várok. Néhány percig ácsorogtam a bozótban, amíg a tehenek egy kicsit továbbmentek. Így végül sikerült a hátuk mögé kerülnöm. Ezután már csak a kutyákkal kellett megküzdenem, de mivel közben a gazdájuk is észrevett, ezért a találkozás kevésbé volt veszélyes, mint ősszel Bakonykútinál.
Néhány szót váltottunk a csordással, majd indultam tovább. A keréknyomok egy kerítés mellett vezettek, a végénél pedig jobbra fordultak és felkapaszkodtak az egykori erdőgazdasági vasút megmaradt töltésére.

Mindenki ment tovább a maga útján Keréknyomok a bekerített terület mellett
Mindenki ment tovább a maga útján Keréknyomok a bekerített terület mellett
Letérés a keréknyomokról Az egykori vasút töltésén
Letérés a keréknyomokról Az egykori vasút töltésén
Néhány perccel később megérkeztem egy erdei aszfaltútra, amelyen továbbindulva a fák ágai között már feltűnt a kab-hegyi adótorony, de az irány miatt az volt az érzésem, hogy minden lépéssel egyre távolabb kerülök tőle.

Érkezés az aszfaltútra A fák mögött már látható volt az adótorony Ebben az irányban mintha minden egyes lépéssel egyre távolabb kerültem volna az adótoronytól. Pedig ez volt a helyes irány.
Érkezés az aszfaltútra A fák mögött már látható volt az adótorony Ebben az irányban mintha minden egyes lépéssel egyre távolabb kerültem volna az adótoronytól. Pedig ez volt a helyes irány.
Mielőtt elértem volna a hegytetőre vezető aszfaltutat a jelzések jobbra kanyarodtak és a 8. nyiladékon folytatódtak. Ezen a szakaszon pocsolyák, dagonyák és egy kis tó is lassította a haladást, de kisebb-nagyobb kerülőkkel nem okozott gondot a megkerülésük.

A kép közepén, jobb oldalon kezdődik a 8. nyiladék A 8. nyiladék eleje Tavacska a keréknyomban
A kép közepén, jobb oldalon kezdődik a 8. nyiladék A 8. nyiladék eleje Tavacska a keréknyomban
A nyiladék végén megérkeztem az adótoronyhoz vezető aszfaltútra. Közel 2 km hosszú, egyenes, enyhén emelkedő út állt előttem, erős szembe széllel nehezítve. Örültem, amikor a vadászház kerítésével szemben megláttam a pecsételőhelyet…

Hosszú egyenes aszfaltút vezetett a hegytetőre A pecsételőhely
Hosszú egyenes aszfaltút vezetett a hegytetőre A pecsételőhely
A bélyegzés után egy balkanyart követően ugyan még folytatódott az emelkedő, de legalább a szél már nem szemből fújt.

Hamarosan már mindkét adótornyot lehetett látni Hamarosan már mindkét adótornyot lehetett látni
Hamarosan már mindkét adótornyot lehetett látni
Vastag drótkötelek tartják a tornyot Még egy rövid emelkedő
Vastag drótkötelek tartják a tornyot Még egy rövid emelkedő
Hasonlóság... Hasonlóság...
Hasonlóság...
A hegytetőn szerettem volna megnézni a néhány éve épített Kinizsi Pál kilátót. Arra emlékeztem, hogy a kerítés mellett indul egy ösvény, azon lehet kimenni az építményhez. Elindultam hát az első ösvényen, amit megláttam. Néhány méter után tüskés ágak állták utamat, ezért kissé eltávolodtam a kerítéstől, úgy próbáltam utat törni magam előtt. Sikerült is, mert hamarosan egy széles úton kötöttem ki. Ez azonban nem volt más, mint a hegyről lefelé vezető K jelzés. Rájöttem, hogy valamit elrontottam, ezért az úton visszamentem a kiindulóponthoz. Az újabb próbálkozás előtt segítségül hívtam a térképet. Így már könnyebb dolgom volt, láttam, hogy nem a jobb, hanem kicsit feljebb a bal oldali kerítés mellett kell elindulni.

Az út végén kellett a kerítés mellett balra elmenni a kilátóhoz Kab-hegy, Kinizsi Pál kilátó
Az út végén kellett a kerítés mellett balra elmenni a kilátóhoz Kab-hegy, Kinizsi Pál kilátó
A kilátóból már látható volt a Balaton csillogó víztükre
A kilátóból már látható volt a Balaton csillogó víztükre
A kilátónál tartottam egy rövid ebédszünetet, majd indultam tovább. Hamarosan elértem az E-nyiladékon futó meredek lejtőt. Szerencsére nem volt sáros, így nem okozott gondot a leereszkedés.

Indulás lefelé a hegytetőről Lefelé az E-nyiladékon Pontosan velem szemben a Molnár Gábor kilátó a Lugos-tetőn
Indulás lefelé a hegytetőről Lefelé az E-nyiladékon Pontosan velem szemben a Molnár Gábor kilátó a Lugos-tetőn
A lejtő alján balra fordultam és kb. 400 méter megtétele után egy kerítéshez értem. A kerítésen volt egy létra, át lehetett volna mászni rajta, de az egyik fára festett K jelzés alapján azt gondoltam, hogy balra kell kanyarodni és a kerítés mellett kell továbbmenni. Miután kb. 100 métert megtettem, gyanússá vált, hogy nem látok jelzést a fákon. Ismét elővettem hát a térképet és megállapítottam, hogy bizony át kellett volna mászni a létrán. Habár a kerítés mellett továbbsétálva is elértem volna a 6. nyiladékra, de én inkább visszamentem és „ortodox” módon a K jelzést követve ereszkedtem tovább a hegyoldalban.

Kicsit sáros keréknyom a lejtő alján Háttérben a kerítés és a létra, amin át kellett mászni Napelem a villanypásztor működtetéséhez
Kicsit sáros keréknyom a lejtő alján Háttérben a kerítés és a létra, amin át kellett mászni Napelem a villanypásztor működtetéséhez
Ereszkedés a bekerített területen
Ereszkedés a bekerített területen
Mivel bemásztam a kerítésen belülre, ezért a túloldalon ki is kellett mászni onnan. A kerítés túloldalán futott a 6. nyiladék, azon mentem tovább. Majdnem 2 km-t sétáltam ezen az enyhén lejtő, nyílegyenes úton, mielőtt elértem a H-nyiladékhoz.

Ismét a kerítésen kívül Kereszteződés a 6. és az F-nyiladék találkozásánál
Ismét a kerítésen kívül Kereszteződés a 6. és az F-nyiladék találkozásánál
A kép csalóka, innen már messze vannak az adótornyok Hosszú, egyenes út a nyiladékban
A kép csalóka, innen már messze vannak az adótornyok Hosszú, egyenes út a nyiladékban
Kövek Moha A Szent Jakab zarándokút is erre halad
Kövek Moha A Szent Jakab zarándokút is erre halad
A kereszteződésnél jobbra fordultam a H-jelű nyiladékra és a kisebb-nagyobb pocsolyákat és tavacskákat kerülgetve azon gyalogoltam a következő kereszteződésig.

Tavacska a H-nyiladékban Itt is mohás kövek miatt volt zöld a táj
Tavacska a H-nyiladékban Itt is mohás kövek miatt volt zöld a táj
A kereszteződésnél balra fordultam és a korábbi számozott nyiladékkal párhuzamos, 5. nyiladékon indultam tovább. Újabb 2 km-t tettem meg a fák között, mielőtt egy hatalmas rétre érkeztem.

Hosszú idő után egy kanyar Magányos fa a rét közepén Nyáron valószínűleg kicsit nehezebben járható
Hosszú idő után egy kanyar Magányos fa a rét közepén Nyáron valószínűleg kicsit nehezebben járható
Itt sem levéltől, hanem... ...mohától voltak zöldek a fák
Itt sem levéltől, hanem... ...mohától voltak zöldek a fák
Természetes erdő
Természetes erdő
A kedvenc zuzmóm A kedvenc zuzmóm Egy kisebb akadály az úton
A kedvenc zuzmóm Egy kisebb akadály az úton
Kezdődött a pusztai vándorlás
Kezdődött a pusztai vándorlás
A táj adottságai miatt itt kevesebb volt a jelzés, de a keréknyomok mutatták az utat. Nem sokkal később feltűnt a távolban a Kinizsi vár tornya is, így onnan kezdve egyszerűen csak „toronyiránt” kellett haladni. Szerencsére már nem fújt a szél, így kényelmes, szinte pihentető volt a következő másfél kilométer. De azért nem lennék azoknak a helyében, akiknek nyáron, tűző napsütésben, vagy télen hóviharban kell megtenni ezt a szakaszt.

Vajon mire szolgálnak ezek a kőkupacok?
Búcsúpillantás a Kab-hegyre Vizesárok
Búcsúpillantás a Kab-hegyre Vizesárok
Jelzést nem láttam,... ...toronyiránt kellett menni
Jelzést nem láttam,... ...toronyiránt kellett menni
Elmentem a szennyvíztisztító telep mellett, majd következett 600 méternyi izgalom a 77-es út szélén. Nem volt túl nagy a forgalom, de azért észnél kellett lenni, amikor elszáguldott mellettem egy-egy teherautó vagy busz.

Kivételes pillanat, amikor egyetlen autó sem volt az úton
Kivételes pillanat, amikor egyetlen autó sem volt az úton
Nagyvázsonyba érkezve az első kereszteződésnél véget ért a főút széli séta és egy kis utcácskán indultam a vár felé. A pénztárnál a falra szerelt bélyegzővel pecsételtem a füzetembe, majd megpróbáltam valami egyedi váras pecsétet is kérni a pénztárostól. Nem vette jó néven, hogy megzavartam könyvolvasás közben és közölte, hogy csak az a pecsét van, ami a falra van felszerelve.

Nagyvázsonyban a kertek alatt Pihenőhely a cél előtt, a Kinizsi könnye-forrásnál
Nagyvázsonyban a kertek alatt Pihenőhely a cél előtt, a Kinizsi könnye-forrásnál
A Kinizsi vár Az evangélikus vártemplom
A Kinizsi vár Az evangélikus vártemplom
A túrám „hivatalos” része itt véget ért. Negyed háromkor indult egy gyorsjárat a Pulai elágazótól Veszprémbe, addig még volt fél órám. Nézelődtem egy kicsit és készítettem néhány fényképet a várról és a környékéről, majd kényelmesen elsétáltam a buszmegállóba.
Ezzel a túrával ért véget a 2019-es túraév és a bakonyi OKT barangolásom. Folytatás 2020-ban, a tájegységet pedig majd meglátjuk…


Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...