2024. április 6., szombat

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Száron szálltam vonatra és Oroszlányban kezdtem meg a gyaloglást. Majkon sétáltam egyet a remeteség parkjában és a horgásztó partján, majd meg sem álltam Vértessomlóig. Pecsételés után felmásztam a Somlyó-hegy tetején álló kilátóba, nosztalgiáztam egy kicsit a Vörös-lyuknál, a Macska-bükktől pedig kipihentem az addigi fáradalmaimat. A Körtvélyes tetején hallgattam a józan eszemre, Szár határában felnéztem a Zuppa-tetőre, a nap lezárásaként pedig pecsételtem az áthelyezett bélyegzővel és elsétáltam a vasútállomásig.

A márciusi hosszú hétvége utolsó napján húztam ismét túrabakancsot és tapostam tovább a Közép-Dunántúl piros sávval jelölt ösvényeit. Egy hónappal korábban Szárra érkeztem meg, ezúttal is ezt a vasútállomást választottam célpontnak. Az autót leállítottam az állomás parkolójában és fél nyolckor felszálltam a vonatra, amelyik alig több, mint harminc perc alatt elrepített Oroszlányig. Fiatalabb koromban, amikor még Pápáig közlekedett a vonat Tatabányáról, jártam erre néhány alkalommal és útközben fel-felsejlettek a sok évvel ezelőtti emlékeim. De, még mielőtt túlzottan nosztalgikus hangulatba kerülhettem volna, megérkeztünk Oroszlányba.

Az állomás épülete előtt végigvettem a szokásos indulás előtti teendőket, majd útra keltem. Az első kereszteződésig simán ment minden, ott azonban elbizonytalanodtam. Lehet, hogy még korán volt, vagy valamit nem vettem észre, de a jelzésekből számomra nem derült ki, hogy merre kell tovább menni. Megnézhettem volna a térképet is, de az túl egyszerű lett volna, ezért a megérzéseimre hagyatkozva balra fordultam és a Bánki Donát utcán, az emeletes házak tövében indultam el. A következő kereszteződésnél jobbra fordultam és 2 perccel később már meg is pillantottam a következő P jelzést. Csak annyi volt a dolog szépséghibája, hogy az első alkalommal egyenesen kellett volna tovább menni... De, lényeg az, hogy újból rátaláltam a helyes útra.

Telefon haza, GPS bekapcsol és indulás! Alternatív útvonalon Oroszlányban Újra a piroson
Telefon haza, GPS bekapcsol és indulás! Alternatív útvonalon Oroszlányban Újra a piroson
A körforgalomnál ismét jobbra fordultam, majd amikor elhaladtam az orvosi rendelő előtt, akkor eszembe jutott, hogy valahol pecsételni is kellene. Még jó, hogy indulás előtt megnéztem, hol vannak a bélyegzőhelyek! Az étterem nevére ugyan nem emlékeztem, de rémlett, hogy valamilyen furcsa neve volt. Pont olyan, mint amilyen az út túloldalán volt olvasható az egyik épület homlokzatán! Lehet, hogy éppen ez az? Igen, az volt...

Bányász emlékművek Bányász emlékművek
Bányász emlékművek
A házak között sétálva kellemes volt a reggel, de az étterem nyitott teraszán szinte süvített a szél. Nagy nehezen sikerült úgy fordulnom, hogy ne fújja össze-vissza az igazolófüzetem lapjait és be tudjam ütni a megfelelő üres mezőbe a pecsétet. Miután ezt megtettem, a zord időjárás miatt sietve indultam is tovább. Hamarosan kiértem a városból és egy hosszú, egyenes aszfaltozott úton gyalogoltam Majk felé.

Az oroszlányi evangélikus templom Úton Majk felé
Az oroszlányi evangélikus templom Úton Majk felé
A szürkeárnyalatos téli túrák után itt végre nem csak a szürke különböző árnyalatait nézegethettem, hanem gyönyörködhettem a színpompás tavaszi virágokban is!

Itt a tavasz! Itt a tavasz! Itt a tavasz!
Itt a tavasz!
A remeteség még nem volt nyitva, ezért csak a nyitott kijárati kapun mentem be a kertbe néhány fénykép erejéig. Utána visszagyalogoltam a tópartra, ahol a korábban kelő horgászok már elfoglalták a helyüket és várták a csodát kapást.

A Remeteség épületétől különálló kápolna A Remeteség szépen felújított épülete Most csak kívülről fényképezgettem
A Remeteség épületétől különálló kápolna A Remeteség szépen felújított épülete Most csak kívülről fényképezgettem 
A tóparton
A tóparton
A látogatóközponthoz már érkeztek az első vendégek, amikor elsétáltam előtte, de mivel a felújított épületegyüttest már megnéztük néhány évvel ezelőtt a családdal, most nem terveztem bemenni. A parkolót elhagyva körülbelül 50 métert gyalogoltam az út szélén, majd a Majki-erdőben, egy széles földúton mentem tovább.

Errefelé is virágzó fák szegélyezték az utat Földút a Majki-erdőben Földút a Majki-erdőben
Errefelé is virágzó fák szegélyezték az utat Földút a Majki-erdőben
A 20 perces erdei séta végén egy hatalmas mező szélén találtam magamat, a távolban pedig megláttam a következő két úti célomat: Vértessomlót és a Somló-hegyi kilátót. (A térképen Nagy-Somlyó szerepel, de a kilátón és a település nevében Somló van írva...) Az erdőben bandukolva a szélnek csak a hangját hallottam, de kiérve a nyílt terepre ismét össze kellett húznom a széldzsekim cippzárját és fejembe kellett húznom a sapkámat. Azzal vígasztaltam magamat, hogy nyáron, tűző napsütésben sokkal rosszabb lenne ott gyalogolni.

Kiértem a Majki-erdőből, a távolban megláttam Vértessomlót és a Nagy-Somlót, tetején a kilátóval
Kiértem a Majki-erdőből, a távolban megláttam Vértessomlót és a Nagy-Somlót, tetején a kilátóval
Egy keskeny erdei ösvényen ereszkedtem le a faluba. A P jelzés tesz egy jó nagy, szerintem felesleges kerülőt a faluban, de én becsületesen követtem a jelzéseket, nem rövidítettem a Szabadság téren keresztül. A temető végénél, a Vértes Natúrpark tábláján a bélyegző rendben volt, itt még a széllel sem kellett megküzdenem pecsételés közben.

Kis házikó Vértessomló határában Ezen a keskeny ösvényen érkeztem meg a faluba
Kis házikó Vértessomló határában Ezen a keskeny ösvényen érkeztem meg a faluba
A vértessomlói harangláb Közeledtem a pecsételőhelyhez
A vértessomlói harangláb Közeledtem a pecsételőhelyhez
A falu szélén egy rövid időre búcsút vettem a P jelzéstől és a P3 felfestéseket követve elindultam a Nagy-Somló csúcsán álló kilátó irányába. Kezdetben csak alig észrevehetően emelkedett az út, már kezdtem azt hinni, hogy rossz irányba megyek, de az utolsó 500 méteren azért megmutatta a természet, hogy a szép kilátásért meg kell küzdeni.

Kitérő a kilátóhoz Kitérő a kilátóhoz Felértem...
Kitérő a kilátóhoz Felértem...
Égig érő fák Égig érő fák Virágba borult a salátaboglárka
Égig érő fák Virágba borult a salátaboglárka
A gyönyörű, tiszta időnek köszönhetően remek volt a kilátás az építmény tetejéről. Még jó ideig elnézelődtem volna, de a szél jelezte, hogy ideje tovább indulnom. 10 perc alatt visszaértem a falu határába, ahonnan ismét a P jelzésen folytattam az utamat.

Panoráma a kilátó tetejéről
Panoráma a kilátó tetejéről
Oroszlány és a Majki Remeteség Felhagyott bauxit(?)bánya (Nagyegyháza?) Jól látszott az út, amelyiken gyalogoltam Majk és Vértessomló között
Oroszlány és a Majki Remeteség Felhagyott bauxit(?)bánya (Nagyegyháza?) Jól látszott az út, amelyiken gyalogoltam Majk és Vértessomló között 
Panoráma a kilátó tetejéről
Panoráma a kilátó tetejéről
A Vörös-lyukig tartó közel egy órás séta eseménytelenül telt, mindössze néhány virágba borult fa, szorgos rovar, békapete-telep, hangyaboly és látványos mélyút fényképezése miatt álltam meg rövid időre.

Erdei földút Vértessomló után Erdei földút Vértessomló után A természet csodája
Erdei földút Vértessomló után A természet csodája
Szorgos rovar Hangyaboly Békapete-telep
Szorgos rovar Hangyaboly Békapete-telep
Árnyékok játéka a mélyúton Árnyékok játéka a mélyúton Árnyékok játéka a mélyúton
Árnyékok játéka a mélyúton
A K jelzéseket megpillantva eszembe jutott, amikor erre jártam. De, csak néhány lépés erejéig tapostam a már bejárt utat, utána ismét a piros sávokat követve indultam tovább. Látványos volt a domboldalon futó, enyhén emelkedő út, amelynek a végén leereszkedtem egy névtelen mezőre. Itt értem vissza annak a gázvezetéknek nyomvonalára, amelyet a Vörös-lyuknál egyszer már érintettem.

5 évvel korábban kicsit nagyobb volt a gaz Színre színt Felfelé a domboldalon
5 évvel korábban kicsit nagyobb volt a gaz Színre színt Felfelé a domboldalon
A Szép Ilonka-forráshoz vezető úton egy erdei akadálypályán kellett átverekednem magamat. A forrásnál egy magányos OKT tábla volt nekitámasztva a kő építménynek, nem sikerült rájönnöm, hogyan került oda. Nem sokat időztem a helyen, mert tudtam, hogy vár rám a nap legnagyobb emelkedője. Számítottam rá, hogy meredek lesz, de mégis meglepődtem, amikor ott álltam az elején. Elszoktam az ilyen emelkedőktől...

Megérkeztem a nevenincs rétre
Megérkeztem a nevenincs rétre
Békapete-telep Nem követtem a jelzés útmutatását
Békapete-telep Nem követtem a jelzés útmutatását
Megint virágzó salátaboglárka Akadálypálya
Megint virágzó salátaboglárka Akadálypálya
Mit keres itt ez az OKT tábla? Esőbeálló a Szép Ilonka-forrásnál
Mit keres itt ez az OKT tábla? Esőbeálló a Szép Ilonka-forrásnál
Egy rövid egyenes szakasz az emelkedő előtt Oda kell felmenni?
Egy rövid egyenes szakasz az emelkedő előtt Oda kell felmenni?
A Macska-bükktől ismét egy könnyed, pihentető szakasz következett. Valamivel több, mint egy órát sétáltam a hegy tetején futó földúton, mindössze a Körtvélyes csúcsán álló geodéziai torony miatt tértem le rövid időre a P jelzésről. A torony vasajtaja nyitva volt, ránézésre a létrák sem voltak rossz állapotban, de rövid gondolkodás után mégis úgy döntöttem, hogy megfogadom a betonra festett utasítást és nem másztam fel a tetejére.

Fent volt a Hold Erdei utakon Erdei utakon
Fent volt a Hold Erdei utakon
Geodéziai torony a Körtvélyes csúcsán Fák Fák
Geodéziai torony a Körtvélyes csúcsán Fák
A hegyről leereszkedve egy erdészeti úton gyalogoltam tovább. Mielőtt még megunhattam volna az aszfaltkoptatást, a jelzések jobbra kanyarodtak és egy erdei földúton folytatódtak. Továbbra is eseménytelenül teltek a percek és fogytak a méterek. Szárhoz közeledve ismerős látványra lettem figyelmes: a távolban ott magasodott a Zuppa-tető, amelyet egy hónappal korábban másztam meg.

Megkezdtem az ereszkedést a Kis-Szállás-hegy oldalában Repülő Erdei tavaszi kankalin
Megkezdtem az ereszkedést a Kis-Szállás-hegy oldalában Erdei tavaszi kankalin
Ibolya Egy hónappal korábban annak a hegynek a tetejéről nézelődtem
Ibolya Repülő Egy hónappal korábban annak a hegynek a tetejéről nézelődtem
A pecsétet néhány héttel korábban áthelyezték a Vértes Natúrpark táblájára, így nem kellett elgyalogolnom a vendéglőig, ahol korábban kellett bélyegezni. Miután bekerült a nap utolsó lenyomata a füzetembe, várt még rám egy másfél kilométeres levezető gyaloglás a vasútállomásig, ahol reggel az autót hagytam.

A pecsét már megvolt, de az autó még messze volt Még egy pillantás a Zuppára
A pecsét már megvolt, de az autó még messze volt Még egy pillantás a Zuppára
Ibolyabokor az árokparton Virágba borult fa
Ibolyabokor az árokparton Virágba borult fa

Oroszlány - Szár 78,3 km, 28.2%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)

Az KDP barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

RPDDK 07.: Mesztegnyő – Kaposmérő (2024.04.13.)

Homok, homok, homok és egy kis aszfalt, közben pedig két új pecsét, rengeteg szép virág és üde zöld természet. Így lehetne röviden ös...