2024. március 3., vasárnap

KDP: Óbarok – Szár (2024.02.18.)

Egy rövid, pecsételés nélküli túrával búcsúztam a Gerecse dombjaitól. Vasárnap az ebédlőasztal helyett az autó kormánya mellé ültem le, hogy Szár és Bicske érintésével eljussak Óbarokra. Bemelegítésként felmásztam az Öreg-Kőszikla-tetőre, utána tettem egy kitérőt a Lófingató-hegyre, végül pedig gyönyörködtem a majdnem körpanorámában a Zuppa-tetőn.

Vasárnap reggel összekészítettem a túrafelszerelésemet és a bakancsommal együtt vigyázzba állítottam a bejárati ajtó mellett, hogy amikor hazaérünk a templomból, csak bele kelljen bújni a cipőmbe és már indulhassak is Szárra. Az elképzelés jó volt, csak hát élt a XX. század elején egy amerikai repülőmérnök, aki megmondta, hogy „Ami elromolhat, az el is romlik.” Természetesen most vasárnap szólítottak meg olyan emberek, akikkel már hónapok óta nem beszéltem...

Kicsit később értünk haza, mint ahogy azt indulás előtt gondoltam. Volt ugyan B-tervem is arra az esetre, ha valamilyen okból kifolyólag nem érném el Száron a vonatot, de mivel a navigációs alkalmazás azt jósolta, hogy 10 perccel a vonat indulása előtt még így is odaérek, ezért maradtam az A-tervnél. Majd helyenként egy kicsit jobban rálépek a gázpedálra! – gondoltam magamban. De az élet megint máshogy alakult, jónéhány hétvégi vezetővel találkoztam útközben, akik segítettek abban, hogy még véletlenül se tudjam túllépni a megengedett sebességhatárokat.

Valószínűleg a navigáció is számolt ezekkel az autósokkal, mert pontosan az induláskor megjósolt időpontban állítottam le az autót a szári vasútállomás parkolójában. A vonat pontosan érkezett, pedig ezúttal több időm volt az átszállásra Bicskén, mint januárban. A buszon válogathattam a szabad helyek között, mert a vezetővel együtt összesen hárman utaztunk rajta.

Háromnegyed egykor szálltam le Óbarokon. Végigvettem a szokásos indulás előtti teendőket, majd elindultam a P jelzéseket követve ugyanabba az irányba, mint másfél hónappal korábban. Január elején ugyanis nem másztam fel az Öreg-Kőszikla-tetőre, azt erre a túraszakaszra tartogattam. A P3 jelzésen gyorsan odaértem a régi kőfejtőhöz. A jelzések azonban ott nem értek véget, hanem a békeoszlop mellett meredeken megindultak felfelé, a szikla tetejének irányába. Bemelegítésnek nem volt rossz...

A Fehér-szikla a faluból nézve Felértem a kőfejtőhöz A békeoszlop az egykori kőfejtőben
A Fehér-szikla a faluból nézve Felértem a kőfejtőhöz A békeoszlop az egykori kőfejtőben
A kőfejtőben egy pillanatra elgondolkoztam, hogy kövessem-e a jelzéseket a szikla tetejére, de amikor felértem, a szemem elé táruló látvány megerősített abban, hogy jól döntöttem.

Látkép a Fehér-szikla tetejéről, szinte a túra teljes útvonala látható volt
Látkép a Fehér-szikla tetejéről, szinte a túra teljes útvonala látható volt
Néhány percnyi nézelődés után egy jelzetlen ösvényen indultam el lefelé a hegytetőről. Jelzéseket lejjebb sem találtam, ezért csak követtem a kitaposott utat. Egy idő után kezdett gyanús lenni, hogy mintha nekem a másik irányba kellene mennem, ezért ránéztem a térképre és megállapítottam, hogy az érzéseim ezúttal sem csaltak. Visszamentem hát az út legmélyebb pontjára és ott a térkép segítségével megkerestem az ösvényt, amelyiken régen a P jelzés is haladt.

Lefelé a jelzetlen ösvényen Könnyű volt haladni a szintező gyalogúton, csak éppen az irány nem volt tökéletes Leértem a hegyről, kerestem a helyes utat
Lefelé a jelzetlen ösvényen Könnyű volt haladni a szintező gyalogúton, csak éppen az irány nem volt tökéletes Leértem a hegyről, kerestem a helyes utat
A kis kitérő után a faluban rátértem az „igazi” P útra. Mintegy 400 métert gyalogoltam még a házak között, majd a keréknyomokat követve átvágtam egy kaszálón és megérkeztem az erdőbe. Kicsit sajnáltam, hogy nem ősszel járok erre, mert a Váli-víz partján futó kocsiút gyönyörű lehet, amikor vastag, színes avar borítja, de nekem most volt szükségem egy kis kikapcsolódásra és sorban szeretném megcsinálni a KDP-t. Majd visszajövök ősszel is... Egy-egy, a szürke levelek alól előbújó zöld növény már jelezte, hogy közeledünk a tél végéhez, de a természet igazi ébredésére még várni kell egy kicsit.

Ennél a keresztnél tértem vissza a „rendes” útra Egy másik fehér szikla Óbarok határában Ezen az úton hagytam el a falut
Ennél a keresztnél tértem vissza a „rendes” útra Egy másik fehér szikla Óbarok határában Ezen az úton hagytam el a falut
Sziklacsúcs Erdei keréknyomok a Váli-víz völgyében A keréknyomok a patakban folytatódtak, de a gyalogút felmászott a partoldalra
Sziklacsúcs Erdei keréknyomok a Váli-víz völgyében A keréknyomok a patakban folytatódtak, de a gyalogút felmászott a partoldalra
Gomba? Talán hamarosan kizöldül a természet Talán hamarosan kizöldül a természet
Gomba? Talán hamarosan kizöldül a természet
Szerencsére nem volt sok víz a patakban, így száraz lábbal érkeztem meg a Lófingató-hegyre vezető útelágazáshoz. Kíváncsi voltam a hegy tetején található egykori szovjet katonai bunkerre, ezért újabb kitérőre indultam a Mária-út jelzéseit követve. Elég hamar megértettem, honnan kapta a nevét a hegy...

A bakancsom éppen elfért a szikla és a víz között Az újabb kitérő kezdete Nem véletlenül kapta a hegy a nevét
A bakancsom éppen elfért a szikla és a víz között Az újabb kitérő kezdete Nem véletlenül kapta a hegy a nevét
Körülbelül 600 méteren keresztül kaptattam felfelé a keréknyomokon, majd a Mária-út letért azokról és egy éles balkanyarral elindult visszafelé. A térképemen nem volt rajta a Mária-út, de bíztam a jelzésfestőkben. Ezúttal is jól döntöttem, mert kevesebb, mint 200 méter múlva ott álltam a Veronika-tisztás szélén, ahonnan ismét lenyűgöző panoráma tárult a szemem elé.

Kilátás a Veronika-tisztásról: elöl Nagyegyháza, a távolban pedig a Zuppa
Kilátás a Veronika-tisztásról: elöl Nagyegyháza, a távolban pedig a Zuppa
Néhány perc nézelődés után indultam tovább az immár megszelídült, szinte szintező úton. A geodéziai mérőtornyot csak távolról néztem meg, mert láthatóan be volt zárva a bejárati vasajtó. Amikor odaértem az első bunkerhez, inamba szállt a bátorság. Volt ugyan nálam fejlámpa, de a bejáratnál tapasztalt állapotok miatt úgy döntöttem, hogy inkább nem megyek be. Nem kellett nagy képzelőerő ahhoz, hogy magam elé képzeljem, milyen akadályok és „aknák” fogadnának a betonfalak között.

Innen már csak alig észrevehetően emelkedett az út A mérőtoronyhoz nem mentem közel Inkább nem mentem be a bunkerba
Innen már csak alig észrevehetően emelkedett az út A mérőtoronyhoz nem mentem közel Inkább nem mentem be a bunkerba
A kitérő után ismét visszaértem a P jelzésre. Az elágazástól a Mária-út egyenesen indul tovább Nagyegyháza felé, a P viszont tesz egy jó nagy kerülőt, mielőtt a faluba érne.

Lefelé a Lófingató-hegyről Ismét a piroson A Mária-út balra megy, a piros pedig jobbra
Lefelé a Lófingató-hegyről Ismét a piroson A Mária-út balra megy, a piros pedig jobbra
Faág 11 magyar honvéd emlékhelye a Kis-Pap-cseren Folytattam a sétát Nagyegyháza felé
Faág 11 magyar honvéd emlékhelye a Kis-Pap-cseren Folytattam a sétát Nagyegyháza felé
Már kétszer jártam Nagyegyházán az Iszi50 teljesítménytúra alkalmával, de nem emlékeztem rá, hogy ilyen sokat kell gyalogolni a faluban. Azt hittem, hogy már soha nem érek oda a kis parkhoz. Három óra körül járt az idő, amikor végre megérkeztem. Tartottam egy rövid uzsonnaszünetet, egy csoki-banán páros elfogyasztásával feltöltöttem az energiakészleteimet, majd nekiindultam a nap harmadik és egyben utolsó emelkedőjének.

Végeláthatatlan aszfaltút Nagyegyházán Fonódó jelzések Bányász emlékmű
Végeláthatatlan aszfaltút Nagyegyházán Fonódó jelzések Bányász emlékmű
Átsétáltam az autópálya alatt, majd a folyamatosan emelkedő úton haladtam felfelé a Zuppa oldalában. Az autópályától távolodva az autók zaja is egyre halkult és nemsokára már csak azt vettem észre, hogy ismét csak az erdő hangjait hallom. Az elágazónál elbúcsúztam a K és a Mária jelzésektől, a három út onnan három különböző irányba folytatódott.

Gyalogos átjáró az autópálya alatt Felfelé a Zuppa oldalában
Gyalogos átjáró az autópálya alatt Felfelé a Zuppa oldalában
A Zuppa-tetőre a K3 jelzés vezet, de tudtam, hogy kettő is van belőle ezen a szakaszon és nekem csak a másodikon kell letérnem a P jelzésről. Az első, amelyik az utamba került nem a hegytetőre vezet, hanem „csak” nyugatról kerüli meg azt. Mindössze 10 percet kellett gyalogolnom, hogy megtaláljam a „helyes” K3 jelzést.

Erdei utakon a Zuppán Erdei utakon a Zuppán Erdei utakon a Zuppán
Erdei utakon a Zuppán
A sziklás ösvényen 10 perc alatt felértem a hegytetőn felállított kereszt tövéhez, ahol szavakkal nehezen leírható látvány fogadott. A lábam előtt hevert Szárliget, kicsit távolabb úti célom, Szár, sőt, a másik irányban még a Pilis dombjai is láthatóak voltak. Csak azért nem volt teljes a körpanoráma, mert ÉK-i irányban a fák csupasz ágai zavarták a kilátást.

A sziklára festett jelzés mutatja az utat a hegytetőre Közeledtem a csúcshoz A kereszt és a kissé megviselt zászló a Zuppa-tetőn
A sziklára festett jelzés mutatja az utat a hegytetőre Közeledtem a csúcshoz A kereszt és a kissé megviselt zászló a Zuppa-tetőn
Panoráma D-i irányba a Zuppa-tetőről
Panoráma D-i irányba a Zuppa-tetőről
Panoráma É-i irányba a Zuppa-tetőről, távolban a Pilis
Panoráma É-i irányba a Zuppa-tetőről, távolban a Pilis
Szár katolikus temploma A völgyben Szárliget, a távolban pedig Tatabánya épületei láthatók
Szár katolikus temploma A völgyben Szárliget, a távolban pedig Tatabánya épületei láthatók
Az etyeki Korda Filmstúdió épületei Elindultam lefelé
Az etyeki Korda Filmstúdió épületei Elindultam lefelé
Miután kigyönyörködtem magamat, elindultam lefelé, hogy a P jelzésen folytassam a sétát Szár felé. 4 óra már elmúlt, a lemenő nap helyenként már elbújt a dombok mögé, de ahol sugarai bevilágítottak a fák közé, ott gyönyörű színekben pompázott az erdő. Könnyen átkeltem a gyér forgalmú 1-es főúton, utána pedig már csak néhány lépést kellett megtennem, hogy meglássam a vasúti sínek alatt átvezető alagutat, annak túloldalán pedig a parkolót, ahol délben az autót hagytam.

Séta az erdőben Séta az erdőben Séta az erdőben
Séta az erdőben
A lemenő nap sugarai beragyogták az erdőt Átkelő az 1-es főúton Alagút a vasút alatt Szárnál
A lemenő nap sugarai beragyogták az erdőt Átkelő az 1-es főúton Alagút a vasút alatt Szárnál
A rövid túra során egyetlen pecsételőhelyet sem érintettem. Óbarokon már az előző alkalommal igazoltam az ottjártamat, Száron pedig még közel másfél kilométert kellett volna gyalogolni a bélyegzőig. De ezt most kihagytam, legközelebb úgyis a vasútállomástól folytatom...

Óbarok - Szár 57,9 km, 20.9%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)

Az KDP barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...