2024. április 27., szombat

RPDDK 07.: Mesztegnyő – Kaposmérő (2024.04.13.)

Homok, homok, homok és egy kis aszfalt, közben pedig két új pecsét, rengeteg szép virág és üde zöld természet. Így lehetne röviden összefoglalni ezt a dél-dunántúli túrát. Meszetgnyőről indultam, felmásztam a Búsvári kilátóba, pihentem a Fehértói kápolnánál, pecsételtem Újvárfalván, a Somogysárd és Kaposmérő közötti homokon pedig kiszárítottam a kulacsomat. 

A rövid téli nappalok elmúltával ismét a Dél-Dunántúl felé vettem az irányt és a KDP helyett a barna túrán koptattam tovább a bakancsom talpát. (Feleségem nevezi így az RPDDK-t az igazolófüzet színe alapján.) Októberben Kaposmérőn ütöttem be az utolsó pecsétet a füzetembe, az azt követő belső-somogyi szakasz pedig ideálisnak látszott az új túrabakancs bejáratásához a következő szombati Gerecse teljesítménytúra előtt.

Szombat hajnalban meglehetősen korán szólalt meg az ébresztőóra ellentmondást nem tűrő hangja, mert 7:08-kor indult a kiszemelt busz Kaposmérőről és bizony, nem a szomszédban van ez a kis somogyi település. Ezúttal is a temetőnél parkoltam le az autóval és átsétáltam a közeli buszmegállóba. Napközbenre igazi nyári időt jósoltak a meteorológusok, de ezen a kora reggeli órán még elálltam a pulóvert és a széldzsekit is.

A buszon az éjszakai műszakból hazafelé tartó, szundikáló utasok között nehezen tudtam ébren maradni, de Mesztegnyőre érkezve elillant a szememből az álom és leszállva már frissnek és üdének éreztem magamat. A buszmegállóból átsétáltam a közeli faluházhoz, ahol elvégeztem az adminisztrációt, majd végigvettem a szokásos indulás előtti teendőket és útra keltem.

Mesztegnyő - balra a Faluház, szemben pedig a Nepomuki Szent János-templom A faluból kivezető út
Mesztegnyő - balra a Faluház, szemben pedig a Nepomuki Szent János-templom A faluból kivezető út
A falu határában a keskeny aszfaltcsík keresztezte a használaton kívüli Somogyszob – Balatonszentgyörgy vasútvonal sínpárját, majd a fák közé kalauzoltak a jelzések és a keréknyomokban gyalogoltam tovább. Nagyon élveztem a sétát az üde zöld tavaszi erdőben, a színes virágokkal szegélyezett úton.

Nem kellett attól félni, hogy jön a vonat Erdei úton Vérehulló fecskefű virágzott az út szélén
Nem kellett attól félni, hogy jön a vonat Erdei úton Vérehulló fecskefű virágzott az út szélén
Hamarosan egy újabb sínpárhoz értem, oda, ahol néhány éve még a Mesztegnyői Erdei Vasút járművei zakatoltak és szállították az utasokat. Sajnos ez is már a múlté, a síneket felverte a gaz, messziről szinte észre sem lehet venni a pályát.

Két őz szaladt át a síneken, de az első leszaladt a fényképről Évek óta nem jár erre vonat Kék jelzés
Két őz szaladt át a síneken, de az első leszaladt a fényképről Évek óta nem jár erre vonat Kék jelzés
A Búsvári-tó partján sétáltam
A Búsvári-tó partján sétáltam
Háló Vízcseppek Pitypang, virágzás után
Háló Vízcseppek Pitypang, virágzás után
Egy keskeny ösvényen végiggyalogoltam a Búsvári-tó partján, majd az egykori megállóhoz érve engedtem a padra kihelyezett laminált lap csábításának és letértem a K jelzésről, hogy elsétáljak a kilátóhoz. A látványért meg kellett küzdeni és egy kisebb mocsáron kellett átverekednem magamat, de megoldottam a feladatot.

Ez a híd nem biztos, hogy elbírná a vonatot Útjelző tábla Virágzott a medvehagyma
Ez a híd nem biztos, hogy elbírná a vonatot Útjelző tábla Virágzott a medvehagyma
Tettem egy kitérőt a kilátóhoz Vizesárok védte az építményt A Búsvári-kilátó
Tettem egy kitérőt a kilátóhoz Vizesárok védte az építményt A Búsvári-kilátó
Miután visszaértem a megállóhoz, a sínek mellett indultam tovább. Körülbelül 400 méterrel később a gyalogút eltávolodott a síntől és a fák között kanyargott tovább, majd újabb 400 méter múlva, a következő megállónál ismét a vasúti pálya mellett találtam magamat. Útközben megálltam néhány fénykép kedvéért, például egy fatuskóra nőtt gomba fölött, de annyi volt a bogár, hogy jobbnak láttam szaporázni a lépteimet. Nem kellett sokat töprengnem azon a kérdésen, hogy vajon miért Szúnyogvár volt a megálló neve... Jónéhány pad és asztal is volt a közelben, de nem volt kedvem üldögélni, inkább folytattam az utamat.

Búsvári-tó Kilátó v.m. Gyors fénykép és már szaladtam is tovább Találó név
Búsvári-tó Kilátó v.m. Gyors fénykép és már szaladtam is tovább Találó név
A keréknyomok ismét eltávolodtak a síntől és a fák között vittek tovább. Egy kilométerrel később egy derékszögű kanyarral balra fordultam és rátértem arra a nyílegyenes, homokos, napos földútra, amely 3 kilométeren keresztül haladt a sín mellett, egészen az egykori végállomásig, Felsőkakig.

Kissé eltávolodtam a sínektől Egyenesen Felsőkak felé... ...a homokban
Kissé eltávolodtam a sínektől Egyenesen Felsőkak felé... ...a homokban
Kutyatej araszoló araszolt a kutyatejen Mélyéger Egy újabb pitypang
Kutyatej araszoló araszolt a kutyatejen  Mélyéger Egy újabb pitypang
Felsőkak, a kisvasút végállomása A váróterem Fából faragott Noszlopy Gáspár őrzi a területet
Felsőkak, a kisvasút végállomása A váróterem Fából faragott Noszlopy Gáspár őrzi a területet
A kis tisztást elhagyva csak az irány változott (addig kelet felé haladtam, onnan pedig dél felé), az útviszonyok nem: hosszú, egyenes út, helyenként több centiméter mély homok, tűző napsütés. Valahogy így képzelem el az Alföldi Kéktúrát... Az egy órás gyaloglás alatt mindössze két említésre méltó esemény történt: egyszer kelet felé kellett fordulni egy derékszögű kanyarnál, egyszer pedig dél felé.

Homok és... ...homok Előző nyáron aszfaltban, télen hóban, most pedig homokban hagytam ott a lábnyomomat
Homok és... ...homok Előző nyáron aszfaltban, télen hóban, most pedig homokban hagytam ott a lábnyomomat
Nagy esemény: kanyar balra Aztán megint hosszú, homokos egyenes Aztán megint hosszú, homokos egyenes
Nagy esemény: kanyar balra Aztán megint hosszú, homokos egyenes
Negyed 12-kor értem el a Fehértói kápolnához vezető leágazást. Épp egy apuka tanakodott ott a 9 éves fiával, hogy vajon milyen messze lehet a kápolna. 5 perc sétányira tippeltem a távolságot, ezért ők is úgy döntöttek, hogy elgyalogolnak odáig, így együtt tettük meg ezt a távolságot.

A rajta lévő tábla tanúsága szerint néhány éve újították fel a kápolnát
A rajta lévő tábla tanúsága szerint néhány éve újították fel a kápolnát
Néhány percre leültem a kápolna előtti padra, majd elbúcsúztam alkalmi útitársaimtól és indultam tovább. Visszagyalogoltam a K jelzéshez és egy újabb fél órás eseménytelen út végén végre megérkeztem Újvárfalvára. Végigsétáltam a kis település főutcáján, majd a Noszlopy-kúria kerítésén található bélyegzővel készítettem egy lenyomatot az igazolófüzetem megfelelő mezőjébe.

Mi más lenne, mint hosszú, egyenes, homokos út Mi más lenne, mint hosszú, egyenes, homokos út
Mi más lenne, mint hosszú, egyenes, homokos út
Ez a pitypang még nem virágzott el A Noszlopy-kúria Újvárfalván
Ez a pitypang még nem virágzott el A Noszlopy-kúria Újvárfalván
Ezúttal eltalálták a meteorológusok, hogy milyen lesz az idő. Pecsételés után, a forró aszfalton gyalogolva nagy szükség volt a sapkára, csak amiatt bosszankodtam egy kicsit, hogy a naptejet nem tettem be előző este a táskámba. Próbáltam az út árnyékosabb oldalán sétálni, de hamar feladtam és inkább valamivel nagyobb sebességre kapcsoltam, hogy minél előbb beérjek a következő településre, Somogysárdra. Abban reménykedtem, hogy ott majd lesz árnyék.

A tóvá duzzasztott Koroknai-vízfolyás Újvárfalva határában
A tóvá duzzasztott Koroknai-vízfolyás Újvárfalva határában
Gyanta folyt egy fenyőfa levágott ága helyén? Hiába kerestem az árnyékot Somogysárd
Gyanta folyt egy fenyőfa levágott ága helyén? Hiába kerestem az árnyékot Somogysárd
Fogytán volt a vizem, de a faluban sehol nem találtam kutat. A focipályához közeledve láttam, hogy a gondnok éppen a sarokzászlókat tűzi le a helyükre, de mire odaértem, addigra már a pálya túloldalán sétált. Ekkor vettem észre, hogy letértem a K jelzésről és nekem is a pálya túloldalán kellene gyalogolnom. Visszamentem hát a kis térre és megkerültem az iskolát. Mire visszaértem a focipályához, a gondnok eltűnt, így nem tudtam tőle vizet kérni. Gondolkodtam, hogy mi legyen, végül úgy döntöttem, hogy kibírom a hátralévő körülbelül 10 kilométert egy kulacs vízzel.

Noszlopy Gáspár szobra a róla elnevezett iskola udvarán Mikor kerül a következő évszám az emlékműre? Ismét a helyes úton
Noszlopy Gáspár szobra a róla elnevezett iskola udvarán Mikor kerül a következő évszám az emlékműre? Ismét a helyes úton
A falu utolsó házait elhagyva úgy éreztem, hogy ugyanott folytatom a gyaloglást, mint ahol Újvárfalva előtt abbahagytam. Hosszú, egyenes, homokos földutak, helyenként szántóföld szélén futó keréknyomok és általában tűző nap.

Az eseménytelen 2 óra néhány képbe összesűrítve Az eseménytelen 2 óra néhány képbe összesűrítve Az eseménytelen 2 óra néhány képbe összesűrítve
Az eseménytelen 2 óra néhány képbe összesűrítve Az eseménytelen 2 óra néhány képbe összesűrítve
Az eseménytelen 2 óra néhány képbe összesűrítve Az eseménytelen 2 óra néhány képbe összesűrítve Az eseménytelen 2 óra néhány képbe összesűrítve
Az eseménytelen 2 óra néhány képbe összesűrítve
Nagyon megörültem, amikor körülbelül 2 óra elteltével a távolban megláttam a kaposfői templom tornyát. Onnan ugyan még messze volt a vége, de legalább felcsillanni látszott a remény, hogy előbb, vagy utóbb célba érek.

Felcsillant a remény!
Felcsillant a remény!
Útközben többször éreztem úgy, hogy ez a szakasz fejben sokkal fárasztóbb, mint fizikailag. De, amikor ezen gondolkoztam, akkor mindig történt valami apróság, ami kizökkentett ebből az állapotból: egy virágzó bodza, néhány színes virág az út szélén, a földből éppen kibújó napraforgó palánták vagy egy virágzó repcetábla. Ezeket meglátva pedig mindig azt érzem, hogy van értelme a fáradozásnak és a küzdelemnek!

A csodálatos természet látványa képes túllendíteni a holtponton A csodálatos természet látványa képes túllendíteni a holtponton
A csodálatos természet látványa képes túllendíteni a holtponton A csodálatos természet látványa képes túllendíteni a holtponton
A csodálatos természet látványa képes túllendíteni a holtponton
Reggel egy vasútvonalat keresztezve vágtam bele az erdei sétába, délután pedig egy másik vasútvonalat keresztezve vettem búcsút a homokos földutaktól és érkeztem meg Kaposmérőre. Itt a sorompót már benőtte a gaz, de a fényes sínek arra utaltak, hogy erre még mindig jár a vonat. Nem sokkal később, a faluból visszanézve láttam is egyet.

Kedves Túrázó! Eszedbe ne jusson erre továbbmenni! Nem mostanában emelték fel utoljára ezt a sorompót Itt még jár vonat
Kedves Túrázó! Eszedbe ne jusson erre továbbmenni! Nem mostanában emelték fel utoljára ezt a sorompót Itt még jár vonat
A temetőig, ahol reggel az autót hagytam, még körülbelül 2 kilométert kellett megtennem. Közben át kellett kelni a 61-es út forgalmas körforgalmán, majd körülbelül 300 méteren keresztül kellett sétálni az útpadkán. Örültem, amikor Kaposmérőre beérve végre elkezdődött a járda...

Keskeny aszfaltcsík Kaposfő határában Ritka pillanat, amikor éppen nem jött erre autó Kaposmérő határában az útpadkán
Keskeny aszfaltcsík Kaposfő határában Ritka pillanat, amikor éppen nem jött erre autó Kaposmérő határában az útpadkán
Ismét Kaposmérőn Gyönyörű lila akácot láttam az egyik kertben
Ismét Kaposmérőn Gyönyörű lila akácot láttam az egyik kertben
Az útviszonyokat és az időjárást is figyelembe véve egész jó időt futottam, mert 7 és fél órával a reggeli indulás után megérkeztem az autóhoz. Azzal a lendülettel, ahogy odaértem, mentem is tovább, hogy a temető csapjánál teleengedjem a kiszáradt kulacsomat. Útközben nem volt gond, elég volt a víz, de azért legközelebb inkább teszek még egy kört a faluban, mielőtt egy kulacsnyi vízzel nekiindulok egy 10 kilométeres szakasznak. A bakancsomat is sikerült bejáratni, már néhány lépés megtétele után éreztem, hogy egymásra találtak a lábammal és szerencsére ez az egymásra találás megmaradt az egész úton. Így már bátran indultam neki egy héttel később a Gerecse 50 teljesítménytúrának.

Mesztegnyő - Kaposmérő 417.7 km, 77.1%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)

Az RPDDK barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Gerecse 50 – Egy „elsőbálozó” nagy feltámadása (2024.04.20.)

2018-ban, amikor először neveztem a Gerecse 50 teljesítménytúrára , az a cél lebegett a szemem előtt, hogy érjek be szintidőn belül a c...