2022. augusztus 26., péntek

OKT 02.: Dabronc – Kisvásárhely – Sümeg (2022.07.22.)

Az utolsó túranapon ismét korán keltünk, így aztán reggel 8-ra már Kisvásárhelyen voltunk. Néhány hosszú egyenes, két fahíd, egy kis gyaloglás a kanyargós erdei ösvényen és már meg is érkeztünk a Tarányi-kápolnához. Átvágtunk a Nyírlaki-erdőn és egy frissen kaszált réten, pecsételtünk a vasútállomáson, a nap végén pedig a várfal tetejéről néztünk végig a megtett úton.

16 km maradt az utolsó napra, amiből 13,5 km kék, a többi pedig séta a ki- és beszállópontokhoz. Előző este amennyire tudtuk, rendbehoztuk a kisebbik fiam vízhólyagjait, de még így sem nézett ki túl jól a lába. Egy kicsit aggódtam, hogy hogyan lesz meg ez a 16 km. Természetesen ő egyáltalán nem érzett fájdalmat és fel sem merült benne, hogy az utolsó nap előtt feladja. Reggel, indulás előtt a feleségem alaposan bekötözte a lábát, így végül az utolsó napnak is hárman vághattunk neki.

Utolsó este a szállásunk udvaráról készítettem ezt a fényképet a sümegi várról

Sümegen közel volt a szállásunk a buszmegállóhoz. Reggel kényelmesen kisétáltunk az első buszhoz, amelyikkel átszállás nélkül eljuthattunk (volna) Dabroncra, ahol előző nap délután befejeztük a túrát. Induláskor rajtunk kívül mindössze egy utas volt a buszon, így próba szerencse alapon megkérdeztem a vezetőt, hogy leszállhatnánk-e a gógánfai elágazónál? Igaz, hogy ott nincs megálló, de nyerhetnénk vele 1 kilométert és körülbelül negyed órát. A fiam lábát elnézve úgy éreztem, hogy minden méter számít. Nagyon rendes volt a sofőr, gondolkodás nélkül mondta, hogy természetesen.

7 órakor indítottam el a GPS-t a gógánfai elágazónál és vágtunk neki az ily módon 1 km-rel rövidebb aszfaltkoptatásnak. Kevesebb, mint 10 perc alatt értük el a letérőt, ahol a K jelzés jobbra (nekünk ezúttal balra) fordulva a szántóföld szélén futó keréknyomokon visz tovább.

Újra úton a kék felé Addig még volt 15 km, de szemünk előtt már ott lebegett a cél
Közel 2 km-en keresztül gyalogoltunk egy egybefüggő kukoricatábla mellett, természetesen nyíl egyenesen. Közben láttunk néhány őzet, amint a reggeli csemegéjüket keresgélték. Az első kilométerek alatt többször is aggódva kérdeztem a fiamat, hogy hogy van a lába? Mivel mindig határozottan rávágta, hogy minden rendben, ezért idővel én is ritkábban tettem fel a kérdést.

Kocsiút a kukoricaföld szélén Az egyik őzet sikerült lencsevégre kapni
A keréknyomok a Mihályfára vezető műútba torkolltak, a távolban láttuk is a falu templomának tornyát, de még mielőtt beértünk volna a településre balra fordultunk és a Kisvásárhely felé induló (természetesen majdnem nyílegyenes) földúton folytattuk az utunkat.

Ha továbbmentünk volna az úton, Mihályfára jutottunk volna Úton Kisvásárhely felé
Korán volt még, de már szinte égetett a nap. Megegyeztünk a fiókkal, hogy nagyon jól döntöttünk előző nap, amikor kora délután, víz nélkül nem vágtunk neki a távnak, hanem az eredeti terv szerint, Dabroncról visszamentünk az autóhoz.

Olyan meleg volt, hogy már a napraforgónak sem volt kedve a nap felé fordulni Kisvásárhely előtt
8 órakor értünk be Kisvásárhelyre. Miközben a haranglábnál pecsételtünk, egy arra járó helybeli lakos megkérdezte, hogy van-e elég vizünk, mert ha nincs, akkor nála tudunk tölteni. Az utcán ugyanis nincs egyetlen kút sem volt. Megköszöntük a kedvességét és természetesen éltünk a lehetőséggel.

A kisvásárhelyi harangláb, ahol bekerült a füzetembe az utolsó, még hiányzó dunántúli pecsét Reggeli utcakép
A települést elhagyva körülbelül fél órán át gyalogoltunk a szántóföld közepén futó murvás úton. Itt sem volt árnyék, de az érezhetően fújó szél enyhítette a forróságot.

1899 óta áll ez az útszéli kereszt Csak tovább, egyenesen, ameddig a szem ellát Csak tovább, egyenesen, ameddig a szem ellát
1899 óta áll ez az útszéli kereszt Csak tovább, egyenesen, ameddig a szem ellát
Amikor már nem is reménykedtünk benne, akkor az út dél felé fordult és egy árnyékot adó erdősáv mellett folytatódott. Miután átkeltünk egy kis fahídon, egy frissen szántott föld szélén gyalogoltunk tovább. Most nem volt ezzel gond, hiszen a hetek óta tartó szárazság miatt legfeljebb porosak lettünk, de egy esős őszi-tavaszi időszakban egy kicsit küzdelmesebb lehet ez a rövid szakasz.

Árnyék! Az első fahíd Frissen fellazított szántóföld
Egy magaslesnél jobbra fordultunk és egy ingatagnak látszó fahídhoz érkeztünk. A fiúk meg is kérdezték, hogy „Apa, ez nem fog leszakadni?”. Csak annyit tudtam nekik mondani, hogy „Remélem, nem.” Bíztam benne, hogy valóban kibír bennünket, mert ahhoz túl széles volt az alatta elterülő mocsaras-nádas terület, hogy átugorjunk felette. Ahhoz pedig még túl messze volt a vége, hogy addig kelljen vizes cipőben gyalogolni. Szépen sorban, egyesével átmentünk az építményen és utólag megállapítottuk, hogy kár volt aggódni. A látszattal ellentétben egy stabil építményről van szó, nem kell aggódni amiatt, hogy leszakad.

A fiúk óvatosan mertek csak rálépni Egyértelmű jelzés a híd első deszkáján Nem lett volna jó beleesni, de szerencsére nem állt fenn ez a veszély
500 méterrel később egy kerítés állta utunkat. Legalábbis messziről úgy nézett ki, de közelebb érve kiderült, hogy a jelzés balra visz és a bekerített terület mellett folytatódik. Az elmúlt 3 nap alatt teljesen elszoktunk a kanyargós erdei ösvényektől, itt viszont miután eltávolodtunk a kerítéstől, újra ilyen úton gyalogolhattunk.

Merre tovább? Nem volt túl hatékony a kerítés Kanyargós erdei ösvény
Már több, mint 10 kilométert megtettünk és a fiam még mindig nem panaszkodott arra, hogy fájna a lába a vízhólyagok miatt. Időnként még rákérdeztem, hogy még bírja-e és mindig határozott „Hát persze!” volt a válasz. Így aztán még az is belefért, hogy tegyünk egy rövid kitérőt a Tarányi-kápolnához. Sajnos elég gazos a környéke, csak egy keskeny kitaposott ösvényen tudtuk megközelíteni.

A Tarányi-kápolna Emléktábla a bejárat felett
Miután visszamentünk a kékre, még sétáltunk egy kicsit az erdőben. Utána, mintegy átmenetként, az erdőszélen futó keréknyomokon mentünk tovább, mígnem kiértünk a nap fénypontjához, a kaszálóhoz. Még szerencse, hogy két nappal korábban, Hosszúpereszteg határában már végigmentünk az edzőpályán! Itt annyival volt jobb a helyzet, hogy már szinte kézzel fogható volt a cél közelsége, hiszen végig ott láttuk a szemünk előtt a sümegi várat! És ez nem délibáb volt!

Kiértünk a Nyírlaki-erdő szélére Itt már tényleg nem volt messze a cél De itt legalább nem bokáig érő porban kellett gyalogolni!
Minden lépéssel egyre közelebb a célhoz
10 órakor értük el Sümegre vezető műutat. Átkeltünk a vasúti átjárón, majd a sínekkel párhuzamosan futó úton elsétáltunk az állomásig, ahol beütöttük az igazolófüzetek „Cél állomás” mezőjébe a sümegi pecsétet. Bőven szintidőn belül, 65 óra alatt teljesítettük a távot. Le a kalappal a fiúk előtt!

Megérkeztünk Sümegre A vasútállomás, ahol az igazolólapra rákerült az utolsó pecsét
Már nem volt más hátra, mint visszasétálni a szállásra, ahol a feleségem és a lányok vártak ránk. Kicsit lemostuk magunkról az út porát és az izzadtság egy részét, majd mivel el kellett hagynunk a szállást, beültünk az autóba és elmentünk a Püspöki Palotáig, hogy gyalogosan onnan hódítsuk meg a várat.

Mint a győztes hadvezérek a csata után, a nap végén mi is kiálltunk a vár falára és végignéztünk a tájon, ahonnan érkeztünk (a Nyírlaki-erdő és a kaszáló)
Számomra nem ez volt az OKT legszebb, leglátványosabb és legizgalmasabb szakasza. Kevés látnivaló, sok hosszú egyenes, monoton gyaloglás. De, mivel nagyon kevés volt benne a szint, ezért könnyen és gyorsan lehetett haladni és emiatt volt ideális terep ahhoz, hogy a fiúk is elmondhassák magukról, hogy 70 órán belül végigjártak több, mint 70 kilométert az Országos Kéktúra vonalán.

Dabronc - Kisvásárhely - Sümeg 1131.9 km, 96.9%
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.