2022. január 26., szerda

OKT 25.: Felsővadász – Gibárt (2022.01.15.)

Egy kis szünet után a Cserehátban folytattam az OKT kalandozásaimat. 7 település, kevés látnivaló, köd, mégis jobb volt, mint amire számítottam.

Majdnem 2 hónap telt el az előző túrám óta, így nem csoda, hogy már nagyon mehetnékem volt. Nézegettem, hogy hol folytassam az OKT-t, végül a Felsővadász – Gibárt szakaszra esett a választásom. Nem túl hosszú, nincs benne sok szint, pont jó lesz egy újrakezdő túrának. A logisztika nem egyszerű, de megoldható, sőt még választási lehetőség is van. Ha reggel korán felkelek és Szikszón hagyom az autót, akkor már 8 órakor útnak indulhatok. A nehézséget a délutáni visszaút jelentheti, mert délután nem nagyon van tömegközlekedés Gibárt és Encs között. A másik lehetőség, hogy reggel Gibárton hagyom az autót és 2 átszállással (Encs, Szikszó) jutok el 10 órára Felsővadászra. Ekkor a célban vár az autó, de az egynél több átszállás, viszonylag rövid átszállási időkkel kicsit kockázatos. Végül az időjárás előrejelzés segített dönteni. Mivel délelőttre ködös időt jósoltak, délutánra pedig ragyogó napsütést, ezért úgy döntöttem, hogy inkább a későbbi indulást választom.

A szokásos reggeli előkészületeket követően 5 óra után néhány perccel ültem autóba. A hőmérséklet valamivel fagypont alatt volt és sűrű köd lepte be a tájat, ezért még a megszokottnál is sötétebb volt az úton. A Megyeri hídon alig látszottak a világítótestek, de az autópályán már mintha felszállt volna egy kicsit a köd. Jó tempóban lehetett haladni egészen Gyöngyösig. Ott az autó lámpájának fényében úgy látszott, mintha valami esne. Aztán egyre fehérebb lett az út széle... Nem sokáig tartott a havas szakasz, ismét a ködé lett a főszerep. Még egy rövid havas szakasz következett, majd Miskolc környékén mintha megpillantottam volna az első napsugarakat. De az is lehet, hogy csak képzelődtem, mert utána ismét ködbe borult a táj és ez már így is maradt egészen Gibártig. Mármint amíg a túra végén vissza nem értem Gibártra...

A hajnali utazás nyomai az autón
A hajnali utazás nyomai az autón

Az első busz pontosan jött, időben odaértem vele Encsre. Ott viszont volt egy kis izgalom, mert ugyan többször is bemondta a hangosbemondó, hogy „Autóbusz indul 8 óra 40 perckor Miskolcra az 1-es kocsiállásról.”, de 8:40-kor még be sem állt a megállóba a busz. Végül kb. 5 perc késéssel indult el és ezt meg is tartotta egészen Szikszóig. Szerencsére ott is volt 10 percem az átszállásra, így elértem a harmadik buszt is.

Terv szerint, 10 óra előtt néhány perccel szálltam le a buszról Felsővadászon. Nyakamba vettem a fényképezőgépet, bekapcsoltam a GPS-t és útnak indultam.

Ködös szombat délelőtt Felsővadászon Szent József-templom
Ködös szombat délelőtt Felsővadászon Szent József-templom
Ernőnél pecsételtem, majd a Hunyadi utcán keresztül hagytam el a falut. Mindössze 3 emberrel találkoztam útközben és csak az utolsó előtti ház udvaráról szaladt ki egy kutya, hogy rám ijesszen egy kicsit. Rosszabbra számítottam...

A távolban a falu másik temploma, a görög katolikus Istenszülő születése-templom A járda jeges volt, ezért (is) inkább az úton sétáltam
A távolban a falu másik temploma, a görög katolikus Istenszülő születése-templom A járda jeges volt, ezért (is) inkább az úton sétáltam
A falu szélét elhagyva elfogytak a jelzések, de nem volt nehéz dolgom, hiszen csak a keréknyomokat kellett követni. Továbbra is köd lepte el a tájat, így csereháti dombok helyett a bokrok ágaira fagyott köd látványában gyönyörködhettem.

Jelzések hiányában a keréknyomokat követtem Még egy utolsó pillantás a falura, mielőtt teljesen a ködbe vész Egy tipikus fénykép: szántóföld, keréknyom, bozót és köd
Jelzések hiányában a keréknyomokat követtem Még egy utolsó pillantás a falura, mielőtt teljesen a ködbe vész Egy tipikus fénykép: szántóföld, keréknyom, bozót és köd
Kis idő múlva egy láncfűrész egyre közelebbről fel-felzúgó hangja törte meg a csendet. Nem sokkal később meglett a hang forrása: az egyik bokor előtt megláttam egy kétkerekű kiskocsit, a bokorban pedig a hozzá tartozó embereket. Kicsit tartottam a találkozástól, de köszöntünk egymásnak („Csókolom, turista bácsi!” – hangzott egy kisgyerek válasza) és mindenki folytatta tovább, amit addig csinált.

Jégvarázs Jégvarázs
Jégvarázs
Gondolom, hogy a dombtetőről már látnom kellett volna a nyéstai templom tornyát, de a köd miatt csak akkor pillanthattam meg, amikor már a falu határában gyalogoltam.

Lefelé az első dombról A faluhoz közeledve felsejlett a nyéstai templom tornya De nem toronyiránt, hanem egy kis kerülővel érkeztem meg a településre
Lefelé az első dombról A faluhoz közeledve felsejlett a nyéstai templom tornya De nem toronyiránt, hanem egy kis kerülővel érkeztem meg a településre
Mindössze néhány száz métert sétáltam az apró településen, utána ismét a szántóföld szélén futó keréknyomat követve haladtam tovább. Megint fel egy dombtetőre, ahonnan valószínűleg megint látni lehetett volna a következő települést, én viszont csak azt éreztem, hogy a semmiből jövök és a semmibe megyek.

Megálltam néhány percre a templom előtti padoknál Nyésta, Fő utca Ismét szántóföld, keréknyom és fel a dombra
Megálltam néhány percre a templom előtti padoknál Nyésta, Fő utca Ismét szántóföld, keréknyom és fel a dombra
Át a bozóton,... ... a gaztengeren,... ...majd ismét a már megszokott környezetben
Át a bozóton,... ... a gaztengeren,... ...majd ismét a már megszokott környezetben
Fél 12-kor érkeztem Abaújszolnokra. Két békésnek látszó kölyökkutya és egy kevésbé békésnek látszó nem kölyökkutya fogadott az első háznál. Szerencsére csak a kölyökkutyák kísértek el a következő ház kerítésére függesztett pecsétig. A buszmegálló környékén újabb kutyák csatlakoztak a falkához, szerencsére mindannyian békés természetűek voltak, nem foglalkoztak velem. Egyet kivéve, amelyik egészen a temetőig kísért. Ott aztán meggondolta magát és visszafordult.

Folytatódott a jégvarázs Folytatódott a jégvarázs Folytatódott a jégvarázs
Folytatódott a jégvarázs
Út a semmibe Pecsételés után Azt is mondhatnám, hogy "kutya sem volt az utcán", de ez csak átvitt értelemben igaz
Út a semmibe Pecsételés után Azt is mondhatnám, hogy "kutya sem volt az utcán", de ez csak átvitt értelemben igaz
A szántóföld szélén felmásztam a következő dombtetőre, ahol még mindig sűrű köd lepte be a tájat. Hamarosan a bozót között folytatódott a gyalogút, ahol a zúzmara helyett különböző zuzmók lepték el az ágakat.

Egyre fehérebb lett a táj Egyre fehérebb lett a táj Egyre fehérebb lett a táj
Egyre fehérebb lett a táj
Majd egy hirtelen váltással eltűnt a zúzmara és a zuzmóké lett a főszerep Majd egy hirtelen váltással eltűnt a zúzmara és a zuzmóké lett a főszerep Majd egy hirtelen váltással eltűnt a zúzmara és a zuzmóké lett a főszerep
Majd egy hirtelen váltással eltűnt a zúzmara és a zuzmóké lett a főszerep
Aztán egyik pillanatról a másikra mintha egy másik bolygóra érkeztem volna. Eltűnt a köd, szikrázó napsütés és gyönyörű kék égbolt fogadott, a faágakról pedig hullott a jég. Olyan volt, mintha sűrű hóesésben gyalogolnék.

Újabb ugrás, ezúttal vissza a télbe Újabb ugrás, ezúttal vissza a télbe Újabb ugrás, ezúttal vissza a télbe
Újabb ugrás, ezúttal vissza a télbe
Mire a Katalin-kilátóhoz értem ismét köd lepte be a tájat. Becsületből felmásztam a fa építmény tetejére, de csak a környező fákat láttam, a Cserehát dombjai csak a képzeletemben jelentek meg előttem. Baktakékhez közeledve egyre hangosabban hallottam a szombat déli „csendélet” láncfűrész hangjával keveredő zaját. Örültem neki, hogy nem kell testközelből megtudnom, honnan jön a hang...

A Katalin-kilátó Baktakék határában Nem volt szükség szemüvegre, hogy bele lehessen nézni a napba
A Katalin-kilátó Baktakék határában Nem volt szükség szemüvegre, hogy bele lehessen nézni a napba
A barackos kerítése mellett egy saját készítésű táblát vettem észre, amelyik a Szádaváry Gyula bácsi egyedi pecsétjeihez vezető rövidebb utat mutatta. A tábla által mutatott irányba indultam tovább és kissé elhanyagolt focipályánál érkeztem meg a településre, majd a Vasonca-patak hídján átkelve lyukadtam ki a szinte teljesen kihalt Rákóczi utcán.

Szántóföld, keréknyom és ezúttal bozót helyett kerítés Különleges tábla mutatta az utat a különleges pecsétekhez Jelzetlen úton Baktakék felé
Szántóföld, keréknyom és ezúttal bozót helyett kerítés Különleges tábla mutatta az utat a különleges pecsétekhez Jelzetlen úton Baktakék felé
Pecsételés után a Béke utcánál tértem vissza a K jelzésre. A változatosság kedvéért ismét egy szántóföld szélén futó, enyhén emelkedő keréknyomot követve hagytam el a falut és néhány perc múlva ugyanaz a látvány fogadott, mint reggel óta szinte mindig: köd előttem, köd utánam...

Szinte teljesen kihalt volt az utca szombat délben Ismét a kéken Még egy pillantás a falura, mielőtt ez is teljesen a ködbe vész
Szinte teljesen kihalt volt az utca szombat délben Ismét a kéken Még egy pillantás a falura, mielőtt ez is teljesen a ködbe vész
Jelzéseket errefelé sem nagyon láttam, de csak követni kellett a keréknyomokat. Egészen addig nem is volt ezzel gond, amíg nem érkeztem el egy Y-elágazóhoz. Benéztem balra, a távolban láttam valami fehéret a fán, így elindultam arrafelé. Közelebbről már láttam, hogy nem jelzés volt, ezért igénybe vettem a telefonos segítséget. A másik úton kellett volna továbbmenni...

Az a bizonyos Y
Az a bizonyos Y
A Templom-oldalnál hagytam magam mögött a szántóföldet és tértem rá a Fancsalra vezető aszfaltútra. A Sűrű-erdőn keresztül levágtam egy kanyart, így érkeztem meg Fancsalra, a Hegymegi-szőlőhöz.

Templom-oldal, a kevés panorámaképek egyike
Templom-oldal, a kevés panorámaképek egyike
Egy kis emelkedő az aszfalton A Sűrű-erdőn keresztül levágtam a kanyart Az első présházak
Egy kis emelkedő az aszfalton A Sűrű-erdőn keresztül levágtam a kanyart Az első présházak
Rövid falusi séta és pecsételés után az evangélikus templom mellett hagytam el a települést. Hol máshol vezethetett volna az út, mint egy szántóföld szélén az enyhén emelkedő keréknyomokon.

Fedett pihenő a szőlőhegy szélénél Fancsal, evangélikus templom... ...és mellette egy szobor, amelyről nem sikerült kiderítenem, hogy mit ábrázol
Fedett pihenő a szőlőhegy szélénél Fancsal, evangélikus templom... ...és mellette egy szobor, amelyről nem sikerült kiderítenem, hogy mit ábrázol
Az Ortás-földek előtt egy kerítés állta az utamat, de szerencsére gond nélkül ki lehetett kerülni a bekerített részt. Igazából azt sem értettem, hogy miért arra ment a K jelzés, mikor vele párhuzamosan, tőle néhány méterre is volt egy kocsiút. Ráadásul nem sokkal később a K jelzés is azon folytatódott.

Fancsali képpel vettem tudomásul, hogy ezt a falut is köd takarja A kerítés
Fancsali képpel vettem tudomásul, hogy ezt a falut is köd takarja A kerítés
Az Abaújdevecserig hátralévő másfél kilométert egy hatalmas legelőt átszelő keréknyomokat követve tettem meg.

Ízelítő a Cserehát dimbes-dombos látványából
Ízelítő a Cserehát dimbes-dombos látványából
A végtelenbe futó keréknyomok Útjelző tábla a "semmi" közepén Abaújdevecser első házai
A végtelenbe futó keréknyomok Útjelző tábla a "semmi" közepén Abaújdevecser első házai
Végül egy hosszú aszfaltos szakasz következett. Végigsétáltam a településen, átmentem az autópálya alatt, majd pedig Encsen folytattam a gyaloglást. Miután elhagytam a városhatárt jelző táblát, az autóúttal párhuzamosan futó bicikliúton fél óra alatt átsétáltam Gibártra, ahol az erőmű kapujára függesztett bélyegzővel beütöttem a füzetembe a nap utolsó pecsétjét.

Innen már végig aszfalton gyalogoltam A település központja, a Csoma-kastély A település fennállásának 740. évfordulójára, 2013-ban emelt emlékoszlop
Innen már végig aszfalton gyalogoltam A település központja, a Csoma-kastély A település fennállásának 740. évfordulójára, 2013-ban emelt emlékoszlop
Gyalogos és kerékpárátjáró az M30-as autópálya alatt Encs, Szent József-templom Szinte egy kerékpár sebességével suhantam Gibárt felé
Gyalogos és kerékpárátjáró az M30-as autópálya alatt Encs, Szent József-templom Szinte egy kerékpár sebességével suhantam Gibárt felé
Híd a Hernád felett 2 évvel korábban még működés közben is láttuk Az erőmű épülete
Híd a Hernád felett 3 évvel korábban még működés közben is láttuk Az erőmű épülete

Hazafelé az autóban nagyon sok gondolat kavargott a fejemben. Kicsit bosszantott, hogy ilyen ködös időt fogtam ki, főleg akkor, amikor Gyöngyös után mintha elvágták volna, egyik pillanatról a másikra eltűnt a köd. Sajnáltam, hogy nem láthattam a dimbes-dombos Cserehátot. De utólag azt gondolom, hogy mégiscsak nagy szerencsém volt az időjárással. Egyrészt azért, mert az út nagy részét szántóföldön, traktornyomokban kellett megtenni, de mivel egész nap fagypont körül volt a hőmérséklet, ezért nem kellett dagonyáznom. Nagyon fárasztó lett volna ennyit bokáig érő, „vendégmarasztaló” csereháti ragadós sárban megtenni. Másrészt egész úton szinte csak a Katalin-kilátó környékén sétáltam fák között, az út többi részét vagy aszfalton, vagy teljesen nyílt terepen kellett megtenni. Egy napsütéses kánikulai napon talán végig sem tudtam volna menni.

Hosszú volt az út hazáig, ezért azt is volt időm átgondolni, hogy mire számítottam és mit láttam a nap folyamán. Mint mindig, most is elolvastam sok beszámolót erről a szakaszról. Készültem a romos, elhanyagolt házak látványára, a kéregető gyerekekre, a vicsorgó kóborkutyákra és ehhez hasonló dolgokra, amelyek sok embernek eszébe jutnak, amikor meghallja azt a szót, hogy "Borsod". A zsebem mélyén nekem is ott lapult a kutyariasztó, a fényképezőgépemet többnyire a kabátom alatt vittem és egészen vad gondolatok futottak át az agyamon, amikor megláttam a láncfűrészes favágókat. De a nap végére rá kellett jönnöm, hogy ezek sztereotípiák és nem csak ezekkel lehet találkozni ezen a vidéken sem. Valóban sok volt a romos ház, de minden településen voltak takaros porták is. A kerítések mögül sokszor megugattak a kutyák, de közülük csak egy szaladt ki utánam az utcára. Amikor nagy ritkán találkoztam valakivel és előre köszöntem neki, akkor visszaköszönt. Lehet, hogy szerencsém volt, de mindenképpen kellemesen csalódtam. Sokkal rosszabbra számítottam...

Felsővadász - Gibárt 945.5 km, 81.0%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...