2021. július 28., szerda

OKT 03.: Keszthely – Zalaszántó (2021.07.03.)

Az utolsó Balaton-felvidéki kéktúra szakaszomon Keszthelyről indultam. Kóvályogtam egy kicsit a városban, majd a hosszú egyenes bicikliúton átgyalogoltam Hévízre. Ott ismét következett egy kis keresgélés, utána pedig egy újabb hosszú aszfaltkoptatás. A zsidó temetőig volt még erdő, gaztenger és rét, utána pedig 1 km oda és vissza gyaloglás. Reziben megebédeltem, felsétáltam a várba, majd leereszkedtem a Nagy-séd-patak völgyébe. Befejezésként átkeltem a vadonat új híd mellett a kiszáradt patakmedren, átestem egy reuma megelőző kezelésen és Zalaszántón beütöttem a nap utolsó pecsétjét.

Megijedtem... Szerettem volna kihasználni a lehetőséget, hogy a nyári időszakban hétvégenként „kéktúrás buszjárat” közlekedik Miskolc és Bánkút között, de a meteorológusok esőt jósoltak erre a szombatra Kelet-Magyarországra, így a Bükk helyett a Balaton-felvidéken folytattam az OKT bejárást. (Utólag kiderült, hogy a Bükkben sem esett az eső...)

A nap a megszokott módon indult: korai ébresztő, autóval a célállomásra, onnan tömegközlekedéssel a kiinduló pontra. 9 óra előtt néhány perccel indítottam el a GPS-t a keszthelyi vasútállomáson. A Helikon parkig már ismerős volt az út, hiszen tavaly nyáron is erre sétáltam, de most nem a sínekkel párhuzamosan mentem tovább, hanem balra fordultam és a park fái között vezető széles sétányon koptattam tovább az aszfaltot.

A Helikon-emlékmű A Helikon park aszfaltozott sétánya A Helikon park ősfája
A Helikon-emlékmű A Helikon park aszfaltozott sétánya A Helikon park ősfája
Egy kis városi tekergés után a Főtérre érkeztem, ahol szem elől tévesztettem a jelzéseket. Végül találtam egy táblát, amelyik a Festetics-kastély felé vezető utat mutatta. Nekem is arra kellett mennem, így elindultam a nyilat követve. Végigsétáltam a kihalt sétálóutcán, néhány perccel később pedig megérkeztem a park nagy vaskapujához.

A Magyarok Nagyasszonya-plébániatemplom a város főterén Kihalt (ébredező) sétálóutca A kastélypark bejárata
A Magyarok Nagyasszonya-plébániatemplom a város főterén Kihalt (ébredező) sétálóutca A kastélypark bejárata
A K jelzés megkerüli a kertet, én azonban levágtam a kanyart és a parkon keresztül mentem tovább. Igaz, hogy korán volt még, de akkor is meglepett, hogy a parkban rajtam kívül csak egy babakocsis gyereket tologató párral találkoztam.

Festetics-kastély
Festetics-kastély
A kastély kapuján kilépve a Sport, majd a Hévízi út járdáján gyalogoltam tovább. Amikor megláttam, hogy az út túloldalán kezdődik egy bicikliút, akkor nagyon megörültem és gyorsan átszaladtam az autók között. Néhány méter után az út elkanyarodott jobbra. Ekkor jöttem rá, hogy ez még nem az a hosszú egyenes bicikliút, amelyiken Hévízre kell gyalogolni. Így nem maradt más hátra, mint ismét megvártam, amíg két autó között maradt akkora távolság, hogy át tudjak szaladni az út túloldalára, ahol a kerítés mellett, a bokrok alatt gyalogoltam tovább.

Autó autó hátán a Hévízi úton Árnyékban a bokrok alatt
Autó autó hátán a Hévízi úton Árnyékban a bokrok alatt
Körülbelül 250 méterrel később, amikor kibújtam a bokrok közül, jobbról megérkezett a bicikliút és azon gyalogolhattam tovább a gabonaföld és az erdő között.

Aratásra várva Kerékpárúton Mezei virág az út mentén
Aratásra várva Kerékpárúton Mezei virág az út mentén
Miután átkeltem a 71-es főúton az aszfaltcsík a fák között folytatódott. Ott kezdődött az a körülbelül 2 kilométer hosszú egyenes kerékpárút, amelyik egészen a Hévízi-tó kerítéséig vezetett. Nem volt egy túl izgalmas és látványos szakasz, a változatosságot mindössze az a néhány biciklis és hátizsákos túrázó jelentette, akikkel a 20 perces séta során találkoztam.

Hosszú egyenes aszfaltcsík vezetett a Hévízi-tóig A tófürdő közismert épülete
Hosszú egyenes aszfaltcsík vezetett a Hévízi-tóig A tófürdő közismert épülete
A tóhoz megérkezve jobbra fordultam és a kerítés mentén megkerültem a fürdőt. A régi buszmegálló helyén most is építkeztek, a pecsétet rejtő tábla mellett pedig egy autó parkolt, így megállás nélkül elmentem mellette. A kórház bejáratától fordultam vissza és árgus szemekkel figyeltem, vajon melyik tábla oldalán függ a dobozka.

A kerítés mentén megkerültem a fürdőt A kerítés mentén megkerültem a fürdőt Színes virágágyások Hévízen, a Deák téren. Ekkor már túljöttem a pecsételőhelyen.
A kerítés mentén megkerültem a fürdőt Színes virágágyások Hévízen, a Deák téren. Ekkor már túljöttem a pecsételőhelyen.

Ismét szem elől tévesztettem a jelzéseket, ezért aztán pecsételés után nem a sétálóutcán, hanem a vele párhuzamos Petőfi Sándor utcán gyalogoltam el a Széchenyi utcáig. Ott ismét megláttam a jelzést és azt követve indultam el felfelé a járdán.

A dombtetőn bementem a jellegzetes hévízi Szentlélek templomba, majd hosszan sétáltam a Zrínyi Miklós utca járdáján. Az egregyi Jézus Szíve-templomnál, amely elé a fotósok kedvéért külön villanyoszlopot állítottak, balra fordultam. 100 méterrel később egy kis emelkedőn felmásztam az Egregyi szőlőhegyre és végigsétáltam a többnyire zárva tartó éttermek között.

A Hévízi Szentlélek-templom A Jézus Szíve-templom és a villanyoszlop Üres utca az egregyi szőlőhegyen
A Hévízi Szentlélek-templom A Jézus Szíve-templom és a villanyoszlop Üres utca az egregyi szőlőhegyen
Körülbelül két órával korábban indultam Keszthelyről, azóta csak az aszfaltot koptattam és a nap is egyre melegebben tűzött, ezért nagyon megörültem, amikor végre kiértem a településről.

Vége az aszfaltnak! Egy kis séta az erdei köves kocsiúton Vesztes csata után
Vége az aszfaltnak! Egy kis séta az erdei köves kocsiúton Vesztes csata után
20 percet sétáltam a többnyire fák között futó keréknyomokon, majd egy vállig érő gaztengeren kellett átvágni. Amikor az ösvény egy rá merőlegesen futó keréknyomba torkollott, akkor ismét meggyűlt a bajom a jelzésekkel. Az út jobb oldalán volt egy fa, törzsén egy jelzéssel, így jobbra indultam tovább. Aztán nemsokára visszafordultam...

Itt még kellemes séta a fák között... ...de nemsokára következett a gaztenger. A helyes irány
Itt még kellemes séta a fák között... ...de nemsokára következett a gaztenger. A helyes irány
A zsidó temetőig a mező szélén gyalogoltam a tűző napsütésben. A temetőtől a műútig a nemrég elkészült sóderrel borított széles úton sétáltam, majd az aszfalton visszagyalogoltam körülbelül 1 kilométert a Gyöngyösi csárdáig.

Hosszú séta a kaszáló mellett a keréknyomokban
Hosszú séta a kaszáló mellett a keréknyomokban
Vajon mit építenek? Itt már elkészült a sóderrel leszórt (kerékpár?) út
Vajon mit építenek? Itt már elkészült a sóderrel leszórt (kerékpár?) út
Oda ... ... és vissza
Oda ... ... és vissza
Nem lehetne itt átvágni? Egy híd a Gyöngyös-patakon talán segítene. A csárda épülete
Nem lehetne itt átvágni? Egy híd a Gyöngyös-patakon talán segítene. A csárda épülete
Ha lett volna a közelben egy templomtorony, akkor hallottam volna, hogy delet üt benne a harang, így viszont csak a korgó gyomrom jelezte, hogy hamarosan ebédszünetet kell tartanom. A betyársírokat rejtő fűzfa alatti padot néztem ki pihenőhelynek, de végül aztán úgy döntöttem, hogy bekapok egy kis édességet és majd Rezin tartok egy hosszabb pihenőt.

Betyársírok... ...és egy nagy hordó a szomorúfűz alatt
Betyársírok... ...és egy nagy hordó a szomorúfűz alatt
Pecsételés után a szőlőhegybe vezető aszfaltúton indultam tovább. Körülbelül 350 métert tettem meg, amikor a faágak takarásában megbújó táblát vettem észre. Gyanakvással fogadtam a letérést, de néhány méterrel később megláttam a következő jelzést, így „telefonos segítség” nélkül is bátran gyalogoltam tovább az emelkedő ösvényen.

A szőlőhegy sztrádája Egy kicsit elbújt a tábla a falevelek mögé Keskeny ösvény az erdőben
A szőlőhegy sztrádája Egy kicsit elbújt a tábla a falevelek mögé Keskeny ösvény az erdőben
Miután átvágtam az erdősávon egy újabb, az előzőnél rosszabb állapotú aszfaltútra érkeztem. Bandukoltam egy kicsit a szőlőültetvények között, majd a falu határában megpillantottam egy árnyékos pihenőhelyet, a mellette levő diófa alatt pedig egy hideg vizet adó csapot. Ideális hely az ebédhez!

Panoráma a szőlőhegyről Rezi határában
Panoráma a szőlőhegyről Rezi határában
Miután elfogyasztottam az otthonról hozott szendvicseket és jéghideg vízzel feltöltöttem a kulacsaimat, indultam tovább. A „faluközpontban”, a kocsma-dohánybolt épületével szemben található OKK táblánál pecsételtem, majd a Petőfi Sándor utcán folytattam az aszfaltkoptatást.

Visszatekintve "faluközpontra" Szent Lukács-templom Egy ősrégi tűzoltókocsi a tűzoltószertár előtt
Visszatekintve "faluközpontra" Szent Lukács-templom Egy ősrégi tűzoltókocsi a tűzoltószertár előtt
A falu szélén egyszer csak elfogyott az aszfalt és homokos keréknyomok formájában folytatódott az út.

Turistajelzés művészi környezetben Az aszfaltcsík balra kanyarodott, a K ment tovább egyenesen
Turistajelzés művészi környezetben Az aszfaltcsík balra kanyarodott, a K ment tovább egyenesen 
Kezdetben még volt egy-egy fa az út mentén, de a derékszögű balkanyar után egy hosszú, egyenes, árnyékmentes szakasz következett a napraforgóföld szélén. Szerencsére fújt egy kis szél, így el lehetett viselni a hőséget.

Itt még volt egy-két fa... ... de itt már csak a fátyolfelhők takar(hat)ták (volna) a napot.
Itt még volt egy-két fa... ... de itt már csak a fátyolfelhők takar(hat)ták (volna) a napot.
Negyedóra napozás után megkönyörült rajtam a természet (és a jelzésfestők) és a fák között kanyargott tovább az út.

Be a fák közé Mezei virág az út mentén
Be a fák közé Mezei virág az út mentén

A Rezi várba vezető meredek úton utolért egy cserfes kislány. Megijedtem, hogy én lassultam le nagyon és azért tudott utolérni, de kiderült, hogy triatlonversenyző, így nem csoda, hogy sokkal jobb kondícióban volt, mint én.

A várban egy középkorú pár férfi tagja fényképezte a hölgyet, aki az északi várfal különböző pontjain különböző testhelyzetekben pózolt. Nem is lett volna ezzel semmi baj, ha néhány fénykép után leszállnak a várfalról, de nem így tettek. A hölgyet minden egyes kővel minimum 3 testhelyzetben le kellett fényképezni, a fényképésznek pedig minden egyes kattintás előtt legalább ötször végig kellett sétálni a várfalon, hogy megtalálja a helyet, ahonnan a legjobb képet készítheti a modelljéről. Nem volt türelmem kivárni, hogy készíthessek egy olyan panorámaképet, amelyikbe nem mászik bele kettőjük közül valaki. Ez már csak egy ilyen nap volt...

A tájékozódást segítő tábla a várban A várfal egy megmaradt darabja
A tájékozódást segítő tábla a várban A várfal egy megmaradt darabja
Panoráma a várból
Panoráma a várból
Sümegi vár A fehér pont a fák között a zalaszántói sztúpa
Sümegi vár A fehér pont a fák között a zalaszántói sztúpa
A várból lefelé vezető út már eseménytelen volt. A meredek ösvényen leereszkedtem a Nagy-séd-patak völgyébe, ahol ezúttal egy csepp víz sem volt a patakmederben, így a nemrég épített fahíd használata nélkül is száraz lábbal kelhettem át a túlpartra.

Változatos utakon a vár és Zalaszántó között Változatos utakon a vár és Zalaszántó között Változatos utakon a vár és Zalaszántó között
Változatos utakon a vár és Zalaszántó között
A Nagy-séd-patak völgyében A Nagy-séd-patak völgyében Talán még senki nem használta a hidat, annyira újnak nézett ki
A Nagy-séd-patak völgyében Talán még senki nem használta a hidat, annyira újnak nézett ki

Az erdőből kiérve ismét szem elől tévesztettem a jelzéseket, így a könnyebb utat választva a lekaszált réten indultam el jobbra a villanyvezeték alatt. Körülbelül 50 méterrel később még mindig nem láttam jelzést, így elővettem a térképet ... és rájöttem, hogy a fák közül kilépve nem erre kellett volna indulni.

Visszagyalogoltam és bebújtam a fák közé. Az erdősáv utáni szakaszt rövidnadrágban csak reumásoknak ajánlom, a többiek inkább öltözzenek fel. Nem vagyok alacsony, de nekem is mellkasig ért a csalán, így nagyon megörültem amikor véget ért az ösvény és a kaszáló szélén lehetett továbbmenni.

Szemben, azon a kis ösvényen kellett továbbmenni Reuma megelőző kezelés Kaszáló Zalaszántó határában
Szemben, azon a kis ösvényen kellett továbbmenni Reuma megelőző kezelés Kaszáló Zalaszántó határában
Az igazi megkönnyebbülést viszont az jelentette, amikor kiértem a Zalaszántóra vezető műútra. Onnan már csak 700 métert kellett gyalogolni az autóig, amit reggel éppen a pecsételőhellyel szemben lévő parkolóban állítottam le.

Zalaszántó, Szent Kozma és Damján-templom
Zalaszántó, Szent Kozma és Damján-templom
Hazafelé az autóban azon gondolkoztam, hogy vajon miért nem élveztem a túrát? Vajon én voltam fáradt és figyelmetlen, azért tévedtem el többször is? Vajon én jártam csukott szemmel, hogy nem vettem észre a szakasz szépségét és érdekességeit? Az eddigi túráim után néhány nappal mindig megszépültek az élmények, ebben bíztam most is. De sajnos nem így történt. Két hét telt el a túra óta, azóta egyetlen pozitív gondolat fogalmazódott meg bennem vele kapcsolatban: immár Sümeg és Mátraháza között folyamatos a „kék vonal” a térképen.

Keszthely - Zalaszántó 798.6 km, 68.4%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...