2021. június 19., szombat

OKT 06.: Káptalantóti – Szentbékkálla (2021.06.05.)

Az OKT 6. szakaszának hiányzó nyúlfarknyi darabját teljesítettük két részletben ezen a napon. Reggel Szentbékkállán elsétáltunk a velétei palotaromhoz, majd buszra szálltunk és átgurultunk Káptalantótira. Onnan indulva meghódítottuk Csobánc várát, tettünk egy rövid kitérőt a Rossztemplomhoz, majd erdőn-mezőn-dzsungelen keresztülvágva, köves, poros és gazos keréknyomokat követve érkeztünk meg a Kőtengerhez. Megmozgattuk az ingókövet, sétáltunk egy kicsit a "tengeri kavicsok" között, majd amikor elfáradtunk, visszagyalogoltunk az autóhoz.

Ez a rövid, 13 kilométeres szakasz hiányzott még a Balaton-felvidékről ahhoz, hogy folyamatos legyen a „vonal” Keszthely és Mátraháza között. Reggel szokás szerint korán csörgött az óra, gyorsan bepakoltuk a hátizsákba az előző este elkészített enni-innivalót és már indultunk is a fiammal Szentbékkállára.

A tömegközlekedés miatt ezúttal egy hosszabb és egy rövidebb szakaszra bontottuk ezt az amúgy sem túl nagy távolságot. Reggel Szentbékkállán, a Jókai utca végén parkoltunk le az autóval, onnan kis kerülővel, a K jelzést követve sétáltunk el a buszmegállóba. Útközben elballagtunk a kálvária stációi előtt, majd a Rákóczi utcán keresztül elhagytuk egy rövid időre a települést és bevetettük magunkat az erdő árnyat adó fái közé.

A kálvária stációi Szentbékkállán Ösvény az árnyat adó fák alatt Ösvény az árnyat adó fák alatt
A kálvária stációi Szentbékkállán Ösvény az árnyat adó fák alatt
A Velétei palotarom után már csak néhány lépést kellett megtenni, hogy a temető mellett visszaérjünk a faluba. Az OKT táblánál beütöttük a füzetekbe a nap első pecsétjeit, majd komótosan leballagtunk a buszmegállóba. Ezzel véget is ért a nap első túrája.

A valóban romos Velétei palotarom Vissza a faluba Kora reggel még kihalt volt az utca

A busz pontosan érkezett és alig több, mint 10 perc alatt elrepített Káptalantótiba. Leszállás után a Tóti-hegy felé indultunk, mert a pecsét a megállótól néhány méterre található büfé ablakrácsára van felrögzítve. Még 9 óra sem volt és már megvolt a nap második pecsétje!

Miután a füzeteket elsüllyesztettük a táska mélyére, befordultunk a helyes irányba és útnak indultunk. A települést egy hosszú, egyenes aszfaltúton hagytuk el, amelyik úgy nézett ki, mintha egyenesen a Csobáncnak szaladna neki. A neve is az volt, hogy Csobánc utca. Szerencsére körülbelül 700 méter után jobb belátásra tért és úgy döntött, hogy a hegyet jobbról megkerülve, egy ránézésre kevésbé meredek útvonalon visz fel a tetőre.

A Szent Márton püspök-templom Káptalantótiban Irány a Csobánc! A hegytetőn már látszottak a várfalak maradványai

A hosszú egyenes végén jobbra fordultunk és 200 métert sétáltunk a kis forgalmú, Gyulakeszi és Kékkút közötti autóút szélén. Kényelmesen ballagtunk egymás mögött az útpadkán, amikor tőlünk alig egy méterre elszáguldott mellettünk egy német rendszámú (RO) autó, amelyiknek éppen akkor és éppen ott kellett megelőznie egy lassabban haladó autót. Még az a szerencse, hogy sem a fiam, sem én nem ijedtünk meg és nem estünk az autó elé. Inkább nem minősítem az ilyen vezetőket...

Miután letértünk a műútról, a szőlőültetvények mellett futó keréknyomokon indultunk tovább. Visszatekintve már távolinak tűnt a káptalantóti templom, a mögötte magasodó Tóti-hegy láttán pedig felidéztünk az áprilisi közös túránkat.

Középen a káptalantóti templom, mögötte a Tóti-hegy Poros kocsiúton a Csobánc felé Enyhén emelkedett az út, ez volt a bemelegítés a hegymászáshoz
Enyhén, de kitartóan emelkedett az út, ezért aztán hamarosan szép kilátás nyílt a Gulácsra, a Badacsonyra, sőt, még a Szigligeti várat is lehetett látni.

A "szürkeárnyalatos" mátrai túra után élvezet volt a szivárvány összes színében pompázó virágokat látni
A Tóti-hegy, a Gulács és takarásban a Badacsony
Még mindig a homokos keréknyomokon napoztunk A szigligeti vár Árnyékban, de cserébe köves és meredekebb úton
A Vár-kútból megpróbáltunk vizet fakasztani, de hiába nyomkodtuk a zöld gombot, a kifolyó száraz maradt. Szerencsére induláskor feltankoltunk vízzel, így csak az elmaradt élmény miatt sajnáltuk, hogy nem jártunk sikerrel.

A Vár-kút, amelyből nem sikerült vizet fakasztanunk
A kúttól egy meredekebb, köves-sziklás út vezetett fel a hegytetőre. Fentről több helyről is nagyon jó volt a kilátás. Természetesen látni lehetett a Tóti-hegyet, a Gulácsot, a Badacsonyt, a Balaton csillogó víztükrét, de a másik irányba elnézve jól látszott Tapolca, a felhagyott Hajagos Bazaltbánya, sőt még a Kab-hegy tetején ágaskodó két torony is.

Felfelé a sziklás hegyoldalon Felfelé a sziklás hegyoldalon Felfelé a sziklás hegyoldalon
Felfelé a sziklás hegyoldalon
Panoráma az hegytetőről dél felé
Panoráma az hegytetőről észak-kelet felé
Végignéztük az előző Balaton-felvidéki túránk útvonalát Kab-hegy A bánya okozta tájseb a Hajagos-hegyen
Olyan jó volt nézelődni, hogy nagyon nehezen tudtuk rávenni magunkat az indulásra. Végül mégis sikerült és a szépen lekaszált ösvényt követve besétáltunk a várba.

Lekaszált ösvényen keresztül hódítottuk meg a várat Diszel A vár
Miután bevettük a várat, egy fa árnyékában pihentük ki a hódítás fáradalmait, hogy utána újult erővel sétálhassunk a romok között és gyönyörködhessünk a szemünk elé táruló káprázatos látványban.

Tapolca Gyulakeszi A vár legnagyobb "ép" darabja
Szent György-hegy Szigligeti vár Haláp
Panoráma a várból dél-nyugat felé
Ettünk, ittunk, pecsételtünk és nézelődtünk, majd fél 11-kor útnak indultunk lefelé. Nem sok jelzést láttunk, de a hegyoldalon egyértelmű volt, hogy merre kell menni. Az első elágazónál „érzésből” balra fordultunk és néhány métert megtéve egy rom előtt találtuk magunkat. Rájöttem, hogy a Rossztemplomhoz érkeztünk, amit terveztem, hogy útba ejtünk, de ez azt is jelentette, hogy valahol letértünk a K jelzésről.

Lefelé a várból Mintha egyenesen a Balatonba vinne az út Rossztemplom
Igénybe vettem a térképes segítséget, visszasétáltunk 30 métert és ott balra indultunk tovább. Hamarosan egy „Fel a kezekkel!” ösvényhez érkeztünk: akkora volt a csalán, hogy a fiamnak a feje fölé kellett emelnie a kezét, hogy ne csípje meg. Hamarosan ismét szőlőültetvények között vitt az út, ahonnan jól látszott a Csobánc sziklás oldala.

Egy kis dzsungelharc Szőlőültetvények között a hegy lábánál A Csobánc sziklás oldala

Sétáltunk a köves kocsiúton, amikor jött velünk szembe egy magányos túrázó, akivel fent a várban is találkoztunk. Köszöntünk egymásnak és mentünk tovább. A fiammal azt próbáltuk kitalálni, vajon merre jöhetett le a várból, hogy már szembe jött velünk, amikor azt súgta valami, hogy nézzek rá a térképre. (Jelzéseket nem láttunk a fákon.) Kiderült, hogy 150 méterrel korábban elfelejtettünk elkanyarodni. Valószínűleg az emberünk is így járt, mert a nap folyamán még többször találkoztunk vele. Ezért aztán kicsit furcsának találtam, hogy nem kérdezte meg, vajon mi is a K jelzést keressük-e?

Visszasétáltunk hát az utolsó elágazóig, ahol most már észrevettük a jelzést. Egy ösvényen, majd egy kocsiúton át kiértünk egy műútra. Mindössze néhány lépést kellett az út szélén sétálni, majd balra fordultunk és egy kaszáló és egy szőlőültetvény között futó keréknyomokon mentünk tovább.

Annyira tetszettek a virágok, hogy elfelejtettünk elkanyarodni Újra a helyes úton Varjak
A fák közé érkezve egy újabb emelkedő kezdődött. Amikor úgy éreztük, hogy felértünk a tetőre, akkor tartottunk egy rövid pihenőt, ettünk egy kis otthonról hozott süteményt, majd nagy lendülettel indultunk tovább. Hamarosan csalódnunk kellett, mert nem lefelé indult az ösvény, hanem felfelé. Szerencsére a fák lombkoronája árnyékba borította az utat, így nehézség nélkül leküzdöttük ezt a szakaszt is.

Egy újabb emelkedő Azt hittük, hogy felértünk a tetőre... ...de nem.
Egy rét szélén bandukolva érkeztünk meg egy homokos kocsiúthoz. Körülbelül másfél kilométert gyalogoltunk a keréknyomokon, ahol enyhén fújdogáló szellő próbálta elviselhetővé tenni a forró napsütést.

Színes mezei virágok Színes mezei virágok Színes mezei virágok
Színes mezei virágok
A Gyertyános szélén ereszkedtünk lefelé Újabb homokos kocsiút "Köztisztasági munkások"
Amikor már kezdtünk hozzászokni a körülményekhez, akkor a jelzések váratlanul letértek az útról és balra kanyarodva egy mezőn vittek tovább. 500 métert kellett még a tűző napon megtenni, mire ismét beértünk a fák árnyékába.

A keréknyomokat és a jópofa útjelző oszlopokat kellett követni A keréknyomokat és a jópofa útjelző oszlopokat kellett követni A keréknyomokat és a jópofa útjelző oszlopokat kellett követni
A keréknyomokat és a jópofa útjelző oszlopokat kellett követni
A Kőtengerhez érkezve „rossz útra térítettek” bennünket a hatalmas sziklák. Letértünk a K jelzésről és a kövek között kanyargó ösvényen mentünk tovább. Természetesen felmásztunk az ingókő tetejére, sétáltunk egy kicsit a „kavicsok” között, majd amikor úgy éreztük, hogy kinézelődtük magunkat, elindultunk az autó felé. Itthon láttam a térképen, hogy a letéréssel valószínűleg kihagytuk a leglátványosabb részt, így a bakancslistára felkerült egy újabb hely, ahova szeretnék még egyszer ellátogatni.

Néhány "kavics" a Kőtengerből Néhány "kavics" a Kőtengerből Az ingókő
Néhány "kavics" a Kőtengerből Az ingókő
A túra előtt, amikor megkérdeztem otthon, hogy ki szeretne velem jönni, a kisebbik fiam visszakérdezett, hogy „Milyen hosszú lesz a túra?” és „Nekem mennyi hiányzik még a 300 km-hez?” Természetesen úgy választottam, hogy ezzel a szakasszal neki is meglegyen a 300 km és megkaphassa a Gyermekkéktúra jelvényét. (A nagyobbik fiam már korábban átlépte az álomhatárt.) Hazaérkezés után vettem észre, hogy ez nekem is egy 300 km-es mérföldkő volt. A különbség mindössze annyi, hogy nekem nem a megtett, hanem a hátralévő szakasz hossza kezdődik most már hármassal.

Káptalantóti - Szentbékkálla 774.8 km, 66.4%
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Néhány e-mail és telefon után, egy héttel később már meg is kapták a fiúk a Gyermekkéktúra kitűzőjüket.