2021. május 7., péntek

OKT 06.: Káptalantóti – Badacsonytördemic (2021.04.24.)

Ezúttal egy rövid szakaszt jártunk végig a kisebbik fiammal, de közben megmásztunk három tanuhegyet és gyönyörködtünk a Balaton és környékének természeti csodáiban. Reggel Tapolcán hagytuk az autót, onnan busszal mentünk Káptalantótiig. Bemelegítésnek felmásztunk a Tóti-hegy kopár csúcsára, ahonnan igazi körpanoráma tárult a szemünk elé. A második tanuhegyen, a Gulácson a kilátás helyett az üde zöld aljnövényzetben gyönyörködtünk. A harmadik tanuhegyre, a Badacsonyra a Kőkapu szikláin keresztül másztunk fel, majd a Kisfaludy-kilátóból, az Egry József-kilátóból, a Ranolder-kereszt tövéből és a Tördemici-kilátóhelyről csodáltuk meg a Balaton csillogó víztükrét, a tanuhegyeket, a Káli-medencét, sőt még a Kab-hegyet is. A túra befejezéseként leereszkedtünk a bujdosókról elnevezett meredek bazaltlépcsőn és a tördemici vasútállomás várótermében beütöttük a füzetünkbe a szakasz teljesítését igazoló bélyegzőt.

Szombat reggel korán csörgött az ébresztőóra, mert Tapolcán szerettük volna elérni a 7:54-kor induló buszt. Amint véget ért a kijárási tilalom, kisebbik fiammal beültünk az autóba és útnak indultunk.

Tapolcán a temető mellett parkoltunk le, hogy akár vonattal, akár busszal jövünk vissza, ne kelljen sokat gyalogolni az autóig. Korábban még nem jártam a buszmegállóban, de a térkép alapján tudtam, hogy valahol belvárosban, a főút mellett kell lennie. Sétáltunk és nézelődtünk, de sehol nem láttunk buszokat. Amikor kezdtünk elbizonytalanodni, akkor láttuk meg egy lezárt és feltúrt terület közepén a buszmegálló épületét. Szerencsére még volt időnk, így ráértünk megkeresni, hogy az építkezés miatt hova költöztették el a megállót. Nem kellett sokáig keresgélnünk, gyorsan megtaláltuk az Ady Endre utcát és a 13-as kocsiállást.

Negyed 9-kor szálltunk le Káptalantótiban a buszról és egyből útnak is indultunk. Mielőtt megkezdhettük volna a sétát a Tóti-hegy felé, rövid időre meg kellett állnunk, hogy a Horváth kert büfé ablakában található pecséttel igazoljuk a túra kezdetét.

A Tekeres-patak hídjáig a K jelzést követve sétáltunk az út szélén, ott viszont egy időre búcsút vettünk tőle és a K3 jelzésen indultunk tovább, hogy reggeli bemelegítésként felmásszunk a Tóti-hegy tetejére.

A falu utolsó házait elhagyva szőlőültetvények, békésen kérődző szürkemarhák és kevésbé békésen reggeliző mangalicák mellett vezetett az út. Visszatekintve jól lehetett látni a Csobáncot, tetején a várral, jobb oldalon pedig a fák ágai között hamarosan feltűnt a Tóti-hegy sziklás oldala.

Békésen kérődző szürkemarhák Első célpontunk, a Tóti-hegy Kocsiút a szőlőültetvények végében
Hátunk mögött magasodott a Csobánc, tetején a várral
Egy éles jobbkanyar után kissé meredekebb emelkedő következett és elvirágzott cseresznyefák között vezetett tovább az út. Nemsokára egy útelágazáshoz érkeztünk, ahol érzésből jobbra kellett volna továbbmenni, hiszen abból az irányból látszott a hegy, de a bokorban megbújó tábla egyértelműen jelezte, hogy nekünk bizony a hegytől távolodó, bal oldali keréknyomokat kell választanunk. Nem kellett sokáig a „rossz” irányba menni, mert 100 méterrel később szemből megérkezett a Z jelzés és azzal együtt mi is jobbra fordultunk.

Az útelágazás... ...és az útjelző tábla
Újabb 250 métert megtéve megláttuk az első Z3 jelzést, amelyet követve felmásztunk a Balaton-felvidék talán leglátványosabb kilátópontjára. Helyenként meredek, sziklás út vezetett a csúcsra, de megérte a küzdelmet.

A csúcsra vezető ösvény kezdete Sziklás, helyenként meredek út vezetett felfelé
A csúcs előtti sziklás szakasz növény- és állatvilága A csúcs előtti sziklás szakasz növény- és állatvilága A csúcs előtti sziklás szakasz növény- és állatvilága
A csúcs előtti sziklás szakasz növény- és állatvilága
Közel a célhoz Csúcskő
A kopár csúcson semmi sem akadályozza a kilátást, így igazi körpanoráma tárult a szemünk elé. A Gulács, a Badacsony, mögöttük a Balaton csillogó víztükre, a másik irányban a Szent György-hegy, ahol tavaly ősszel jártunk, a Csobánc, tetején a várral, Tapolca, Káptalantóti, sőt, a tiszta időnek köszönhetően még a Kab-hegy tetején magasodó adótornyokat is jól lehetett látni.

A kép bal oldalán a látható az előttünk álló út, középen a Szent György-hegy, jobb oldalon pedig Káptalantóti és a Csobánc
A Szent György-hegy A Csobánc és Káptalantóti
A kab-hegyi adótornyok A Badacsony
Sokáig elnézelődtünk volna, de még előttünk volt az út nagy része, így fájó szívvel, de indulnunk kellett tovább. Leereszkedtünk a meredek hegyoldalon, majd a Z jelzésen jobbra fordulva folytattuk az utunkat egészen a Tóti útig, ahol visszatértünk a K jelzésre.

Sok szürke túra után jó volt látni a színes természetet Sok szürke túra után jó volt látni a színes természetet
Sok szürke túra után jó volt látni a színes természetet
Mélyút a hegy oldalában Tessék?
Újabb legelő mellett vitt az út, a háttérben már látszott a Gulács Két generáció Két generáció
Mindössze 200 métert kellett megtenni a műút szélén és a jelzések máris búcsút intettek az aszfaltnak és a fák között megindultak felfelé a Gulácsra. A fákon még nem voltak levelek, így a tavaszi napsütés akadálytalanul sütött le az üde zöld aljnövényzetre. A sok szürke túra után élvezet volt a helyenként térdig érő zöld növények között sétálni.

Indulás felfelé a Gulácsra Üde zöld aljnövényzet Üde zöld aljnövényzet
Indulás felfelé a Gulácsra Üde zöld aljnövényzet
A K jelzés nem megy föl a hegycsúcsra és mivel onnan még kilátás sincs, ezért mi is úgy döntöttünk, hogy ezúttal nem teszünk kitérőt. Az erdőből kiérve szőlőültetvények közé érkeztünk, ahonnan már lehetett látni a következő úti célunkat, a Badacsonyt és a tetején a Kisfaludy-kilátót.

A bal oldali csúcson kiemelkedik a fák közül a kilátó Egy kis aszfaltkoptatás a szőlőhegyen
A keskeny aszfaltozott úton leereszkedtünk a Badacsonytomajba vezető műútra. Itt először nem vettük észre az út túloldalán a lépcsőt, amelyen tovább kellett volna mennünk, de azt is mondhatnám, hogy szerettük volna innen is megnézni a Balatont, azért tettünk egy rövid kitérőt a K-ről.

A szigligeti vár Újra a Szent György-hegy A lépcső, amelyet ebből az irányból nem kellett volna megnézni
Felmentünk a 14 lépcsőfokon, majd a szőlőültetvények között sétáltunk tovább. Az időjárásjelző kőnél megtudtuk, hogy napos idő van, a távolban pedig felfedeztük a Szent György-hegy oldalában található Lengyel-kápolnát.

A Lengyel-kápolna Még mindig a Szent György-hegy Ha valaki nem tudná, hogy milyen idő van
Körülbelül fél órát sétáltunk az ültetvények és a présházak között, mire megérkeztünk a köbölkúti pihenőhelyhez, ahonnan már csak 10 percnyire volt a Badacsony legszebb bazalt oszlopsora, a Kőkapu.

Gyalogút a Badacsony oldalán Kicsit meredekebb... ... és kövesebb szakasz következett
Valóban látványos 200 méter hosszú szakasz következett. Az ösvényt balról az égbe nyúló oszlopok, jobbról pedig egy támfal szegélyezte, amelyen több helyen „átfolyott a megszilárdult láva”.

A megszilárdult láva A Badacsony bazaltoszlopai Közelről is szemügyre lehetett venni az oszlopokat
A sziklás ösvény végéhez érkezve egyenesen kellett volna továbbmennünk, de egy tábla az ellenkező irányba mutatva egy kilátóhelyet jelzett. Mindössze 150 métert kellett megtenni, hogy a szemünk elé táruljon a Balaton-felvidék csodás panorámája. Szinte az egész addig megtett utunkat láttuk magunk előtt!

A kép jobb oldalán látszik az eddig megtett utunk, a háttérben pedig még mindig a Szent György-hegy
Újabb 300 métert megtéve a Kisfaludy-kilátó lábához érkeztünk. Tartottam tőle, hogy a jó idő sokakat kicsalogat a természetbe és a tömeg lesz a kilátónál, de szerencsére nem lett igazam. Természetesen felmásztunk a kilátó tetejébe, de egy kicsit csalódtam a látványban. Igaz, hogy a fák koronája fölé emelkedik az építmény, de a vázszerkezet miatt fentről nem lehet igazi panorámaképet készíteni.

A Kisfaludy-kilátó Innen is lehetett látni a Kab-hegy tetején álló adótornyokat Egy képen az eddig megtett út
Felidéztük az őszi túránkat Felidéztük az őszi túránkat A távolban a Tihanyi-félsziget nyúlik be a vízbe
Felidéztük az őszi túránkat A távolban a Tihanyi-félsziget nyúlik be a vízbe
A kilátótól a következő megállóig mindössze 10 percet kellett sétálni. A Páholykő-kilátónál valóban úgy érezhettük magunkat, mintha a Balaton felett, egy hatalmas páholyban ülnénk és onnan gyönyörködnénk a tó nyugati medencéjében.

Egy rövid séta a hegytetőn Kis házikó Lefelé
Kilátás a páholyból
Ahogyan egy jó színházi előadás végén is nehezen indul hazafelé az ember, ugyanúgy innen is nehezünkre esett továbbindulni. Egy bazalt lépcsősoron indultunk el felfelé és 10 perccel később újabb kilátóponthoz érkeztünk. Az Egry Józsefről elnevezett építmény tetejéről ismét megcsodálhattuk a Balatont, a hegy lábánál fekvő Badacsonyt, valamint a tó túlpartján magasodó fonyódi Várhegyi és Sipos-hegyi kilátót.

A lépcső Egry József-kilátó Badacsony, a túlparton pedig a fonyódi hegyek
De még mindig nem volt vége a kilátóhelyeknek, hiszen újabb 250 métert megtéve érkeztünk el a Ranolder-kereszthez. Onnan Badacsonytördemicre és Szigligetre nyílt gyönyörű panoráma.

A Ranolder-kereszthez érkeztünk Szigliget
És még mindig nem volt vége a látványosságok sorának, de a következő és egyben a nap utolsó kilátóhelyéhez egy kicsit többet kellett gyalogolni. Körülbelül 600 métert megtéve érkeztünk el a Tördemici-kilátóhelyhez, ahonnan a Szigligeti várra és a Szent György-hegyre lehetett rálátni.

A Bujdosók lépcsőjének legfölső pihenője, a Czinka Panna-pihenő A Szent György-hegy, ezúttal a Tördemici-kilátóból A szigligeti vár
Miután ott is kigyönyörködtük magunkat, nem volt más hátra, mint leereszkedni a meredek Bujdosók lépcsőjén. A pihenőknél elengedtük a felfelé haladókat, megkerültük a Rodostó-turistaházat, végül pedig az Újhegy utcán megérkeztünk Badacsonytördemicre.

A lépcső meredeken ereszkedett le a hegyoldalon Ezen az oldalon is vannak bazaltoszlopok... ... és kőfolyam
A lépcső meredeken ereszkedett le a hegyoldalon  Ezen az oldalon is vannak bazaltoszlopok... ... és kőfolyam
Vissza-visszafordultunk, hogy innen is megnézzük a bazaltoszlopokat Vissza-visszafordultunk, hogy innen is megnézzük a bazaltoszlopokat Vissza-visszafordultunk, hogy innen is megnézzük a bazaltoszlopokat
Vissza-visszafordultunk, hogy innen is megnézzük a bazaltoszlopokat
A terv szerint a 14:00 órakor induló vonattal mentünk volna vissza Tapolcára, de mivel 13 óra előtt néhány perccel érkeztünk meg a településre, ezért úgy döntöttünk, hogy szaporázzuk egy kicsit a lépteinket, hátha sikerül még elcsípni a 13:20-kor induló buszt.

Még mindig (már megint) a Szent György-hegy Ezt a parkot már ismertük az őszi túránkról A kéktúra emléktáblája a vasútállomás épületének a falán
Sikerült... Miután pecsételtünk a vasútállomás várótermében, kisétáltunk az épület elé és már jött is a busz, amivel 20 perc alatt átértünk Tapolcára.

Káptalantóti - Badacsonytördemic 735.6 km, 63.1%
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.