Az előző börzsönyi kirándulás után nem sokat kellett várni a folytatásra. Két héttel később leesett a hó, így nem tudtam ellenállni a csábításnak és útnak indultam. Kicsit kalandosra sikerült a megérkezés Nógrádba, de így legalább volt egy kis plusz bemelegítés az emelkedők előtt. A Cseresnyés-patakig szinte száguldoztam a havas utakon, utána viszont visszavettem a tempóból. A Foltán-keresztnél pihentem egy kicsit, majd a Csóványos nyergében gyönyörködtem a havas téli tájban. A kilátónál sokan voltak, így ott nem időztem sokat. Bokáig érő hóban csúszkáltam lefelé a hegytetőről, a Szabó-köveknél pedig ismét gyönyörködtem a téli tájban. Égés-tető, Rakodó-nyereg, majd egy váratlan jobbkanyar után fel a hegyre, a Nagy-Hideg-hegyre. Onnan már csak lefelé vezetett az út, kezdetben kanyarogva, később nyíl egyenesen. A Kisinóci turistaháznál pecsételtem, majd a műúton legyalogoltam Kóspallagra, ahol reggel az autót hagytam.
„...vajon mikor indulhatok neki újra a börzsönyi sétának, ezúttal fel a
(havas?) Csóványosra?” Ezek a gondolatok kavarogtak a fejemben, miközben Nagymarosról, az
előző börzsönyi kéktúráról
autóztunk hazafelé a fiammal. Szerencsére nem kellett sokáig várni, hogy
teljesüljön a vágyam. Két héttel később leesett az első hó, a szibériai hideg
pedig egy kicsit később érkezett, mint azt a meteorológusok jósolták, így
ideális túraidő ígérkezett a Magas-Börzsöny megismeréséhez.
Hajnalban, amikor kinéztem az ablakon, mindent fehér lepel borított és szakadt
a hó. Egy pillanatig még az is megfordult a fejemben, hogy otthon maradok. De
aztán gyorsan elhessegettem a gondolatot: „Nem kirándulni készültem, hanem túrázni!”.
A sűrű hóesés és a téli útviszonyok miatt kicsit később érkeztem meg
Kóspallagra, mint azt előző este elterveztem, így már nem volt arra időm, hogy
autóval felmenjek a Kisinóci turistaházig és onnan gyalogoljak vissza a busz
indulásáig a templomhoz. Leparkoltam hát Kóspallagon a templom előtt,
átsétáltam a buszmegállóba, ahonnan néhány perccel később el is indult a busz
Verőcére. A távolságtartással most sem volt gond, rajtam kívül mindössze egy
utas volt a buszon, ő is csak néhány köztes megálló erejéig.
Verőcén, miután leszálltam a buszról, volt még időm nézelődni, így először
lesétáltam a Duna-partra, csak utána indultam el a Magyarkút-Verőce vasúti
megállóhoz. A megállóban kényelmesen megreggeliztem, mielőtt Vác felől
berobogott a piros-sárga Bzmot motorvonat.
|
Ybl Miklós "sétálgat" Verőcén, a Duna-parti támfal lépcsőjén |
A Bzmot-tól elvárható sebességgel zakatoltunk Nógrád felé. Amikor
megpillantottam az átjárót, ahol
egy évvel korábban gyalogosan kereszteztük a síneket, egészséges izgalom lett rajtam urrá. „
Mindjárt odaérünk és végre indulhatok a havas erdők, mezők és hegycsúcsok
felé!” Miközben ez járt a fejemben, néhányan készülődni kezdtek a leszálláshoz.
Ránéztem az órámra, láttam, hogy a menetrend szerint hamarosan Nógrád
állomásra kell érkeznünk, így én is felöltöztem és odamentem az ajtóhoz.
Megállt a vonat, kinyílt az ajtó, leszálltam. Nemsokára hallottam a záródó
ajtó sziszegését, felzúgott a dízelmotor és a vonat már indult is tovább.
<
|
|
A piroska jön... |
...és megy |
Körülnéztem és elcsodálkoztam. Hogy megváltozott minden az elmúlt egy évben!
Az állomás, az épület,... sőt még az állomás neve is... A táblára már nem az
van kiírva, hogy Nógrád, hanem az, hogy Berkenye...
Miután tudatosult bennem, hogy a kelleténél egy megállóval korábban szálltam
le a vonatról, egy pillanatra elöntött a méreg. „Hogy lehettem ilyen...?” De nem gondolkodtam sokáig, megnéztem a térképet és láttam, hogy rendes
úton nagy kerülő lenne, ezért irány a vonat után a sineken. Így legalább egy
nem szokványos szemszögből is láthattam a nógrádi várat.
|
A nógrádi vár egy nem szokványos helyről fényképezve |
A kalandosra sikerült érkezés után háromnegyed 10-kor nyomtam be a nógrádi
pecsétet a füzetembe és indultam tovább a Csóványos felé. Elsétáltam a Csurgó-forrás mellett, majd egy szinte észre sem vehető emelkedőn megérkeztem a
kálvária kápolnájához.
|
|
Egy bemelegítő emelkedőcske Nógrád határában |
A kálvária kápolnája |
Miután magam mögött hagytam a Kálvária-dombot, a mezőn futó keréknyomokon
bandukoltam tovább, onnan néztem vissza a várdombra. Megállapítottam, hogy a
felkelő nap sugarainak köszönhetően a vonatsínekről nézve sokkal látványosabb
volt a vár.
|
Pazsik |
|
|
A vár a másik oldalról fényképezve |
Útszéli kereszt |
Átkeltem a befagyott patakon, majd a kerítés mellet felmentem egy kisebb domb
tetejére, ahol a keréknyomok egy lezárt sorompó mögött, az erdőben
folytatódtak.
|
|
|
Az első patakátkelés |
Felfelé a kerítés mellett |
Az első sorompó |
Egy kilométerrel később rátaláltam a sorompó párjára is. Itt egy kicsit
keresgélnem kellett a jelzést, de végül megtaláltam és jobbra fordulva követtem
a keréknyomokat.
|
|
|
Havas erdei utakon |
A második sorompó |
Egy rozoga, földre döntött magasles mellett letértem az útról és a fák között
követtem a kanyargós ösvényt, de párszáz méter után a jelzések ismét
visszavittek a keréknyomokra. Fél óra kényelmes erdei vándorlás végén érkeztem
meg a Cseresnyés-patakhoz.
|
|
|
Valaha szebb napokat látott magasles |
A kis fa nem bírta el a nagyot |
Változatok egy témára, I. |
|
|
|
Tovább a havas erdei nyomokon a Soros-erdő-oldal és a Béla-rét közelében |
A patak be volt fagyva, így könnyedén átkeltem rajta és már indultam is
felfelé a Saj-kút-bérc oldalán. A következő közel 3 kilométeres útszakaszon
látványosan visszaesett a sebességem, amin nem csodálkoztam, mivel a távolság
mellett még körülbelül 350 méter szintemelkedést is le kellett küzdenem.
|
|
|
Átkelő a Cseresnyés-patakon |
Felfelé a patakparton |
Változatok egy témára, II. |
|
|
|
Havas keréknyomok a Saj-kút-bérc oldalán |
Jól esett időnként egy kis pihentetőbb szakasz |
|
|
|
Amikor már azt hittem, hogy felértem a Foltán-kereszthez, holott még csak a Saj-kút-nyeregben voltam |
Még mindig felfelé |
A fák nem a hófúvás áldozatai |
A Foltán-kereszt-nyergében tartottam egy rövid pihenőt, mielőtt folytattam
volna a hótaposást. Újabb 600 méter séta 60 méter szintemelkedéssel nehezítve
és már meg is érkeztem a következő pihentető szakaszra, a hegygerincre.
|
A Foltán-kereszt-nyerge |
|
|
|
A Foltán-kereszt |
Egyre nagyobb lett a hó |
Téli táj |
Szavakkal (de még fényképekkel is) nehéz visszaadni az ott a szemem elé táruló
gyönyörű téli táj látványát.
|
|
|
A Három-hárs - Csóványos gerinc kapuja |
Séta a hegygerincen |
|
Az Alacsony-Börzsöny csúcsai mögött kanyarog a Duna |
|
|
Változatok egy témára, III. |
Változatok egy témára, IV. |
|
|
Egyre feljebb, egyre nagyobb hóban |
Árnyak a hópaplanon az Árva-kúti-rét előtt |
Az Árva-kúti-rétnél indult a csúcstámadás, onnan már csak körülbelül 800
métert kellett megtenni a kilátóig, de tartozott hozzá 100 méter
szintemelkedés.
|
|
Indul a csúcstámadás |
Mi támaszt mit? |
|
|
Havas faág |
A Csóványos-kapuja |
Nógrádtól a Foltán-keresztig mindössze néhány emberrel találkoztam, onnan az
Árva-kúti-rétig már „nem éreztem magam egyedül”, a Csóványos tetején pedig
szinte tömeg volt. Bele sem merek gondolni, hogy mi lehet ott egy
tavaszi-nyári-őszi napon... A többség szerencsére a padoknál pihent, így a
toronyban nem volt tömeg. Felmásztam a tetejére, gyönyörködtem egy kicsit a
tájban, majd indultam tovább a Nagy-Hideg-hegy felé.
|
|
|
A Béke-emlékmű a kilátó lábánál |
133 lépcsőfok visz fel a torony legfelső szintjére |
A kicsinosított geodéziai torony |
|
|
Fehérbe öltözött faágak |
A kilátó csúcsát is vastag jég borította |
Azt gondoltam, hogy az út nehezén már túl vagyok és lefelé könnyebb lesz
haladni. Tévedtem... Ezen az oldalon sokkal nagyobb volt a hó, az első 200
méter sokkal meredekebb volt és sokkal többen jöttek szembe, mint a hegy
túloldalán, ahol felfelé mentem.
|
|
|
Behavazva |
Bokáig érő hóban ereszkedtem lefelé |
|
|
|
Vilma-pihenő |
Itt már megenyhült a lejtő |
Gyönyörű volt a téli erdő |
A Szabó-köveknél egy kis tisztásra érkeztem, ahonnan jól lehetett látni a
hegytetőn álló kilátó tetejét is.
|
|
A hólepellel borított Szabó-kövek |
A fák fölött jól látszott a kilátó csúcsa |
Meredek és kevésbé meredek lejtőkön csúszkáltam és ereszkedtem lefelé. A
Rakodó-nyereg valóban úgy nézett ki, mint egy rakodóhely, kivágott,
valószínűleg rakodásra és elszállításra váró fák voltak ott halomba rakva.
|
|
|
Égés-tető, közel 100 méterrel alacsonyabban, mint a Csóványos |
Egy újabb meredek lejtő végén érkeztem meg a Rakodó-nyeregbe |
Szent István emlékére állított kereszt a nyeregben |
A nyerget elhagyva még 250 méter kényelmes séta várt rám, majd a jelzések
hirtelen jobbra fordultak és elindultak felfelé a hegyoldalon. Nem kellett
sokat felfelé menni, mindössze 300 méter volt a hegytetőig, de volt benne egy
kis nehezítés. Körülbelül 40 méter szintemelkedés, valamint szánkóval és
popsi-tepsivel lefelé száguldozó gyerek-felnőttek. Nagyon megörültem, amikor
lábam alatt éreztem a széles, szinte vízszintes, kitaposott utat.
|
|
|
Egy rövid, kényelmes séta után... |
...egy éles jobbkanyar és irány a hegytető |
Felértem! |
A Csóványoshoz hasonlóan itt is sokan voltak: fényképeztek, nézelődtek, forró
italt kortyoltak a büfé teraszán, szánkóztak vagy egyszerűen csak élvezték a
kellemes téli időjárást.
|
Nagy-hideg-hegyi panoráma, előtérben a Börzsöny csúcsai, mögöttük pedig a Duna kanyarog |
|
|
A csúcskő a Nagy-Hideg-hegyen |
A turistaház |
Pecsételés után a turistaház havas szervizútján indultam lefelé. A kirándulók
többsége (majdnem mindenki) a szervizúton ment lefelé, így amikor a K jelzés a
használaton kívüli sífelvonó aljánál balra letért az útról, szinte egyedül
maradtam.
|
|
|
Lefelé a szervizúton |
A turistaúton ismét egyedül voltam |
Vigyázni kellett a hó alatt megbújó kisebb-nagyobb fagyott göröngyökre és gödrökre |
A hó alatt helyenként kisebb-nagyobb gödrök és kitaposott keréknyomok bújtak
meg, de ezek ellenére is jól tudtam haladni ezen a szakaszon. A turistaháztól
körülbelül fél óra alatt értem le az Inóci-vágás tetejére.
|
|
|
Még egy búcsúpillantás a kilátóra |
A Luczenbacher-úton kanyarogtam lefelé |
Újabb körülbelül fél órát sétáltam a hosszú, egyenes, a hó alatt
kisebb-nagyobb köveket rejtő lejtős úton, mielőtt megérkeztem a
Pokol-völgyi-patakhoz. Sajnos, miután elindultam a Nagy-Hideg-hegyről, a napot
eltakarta egy nagy felhő, így ezen a szakaszon már kevesebb fényképet tudtam
készíteni.
|
|
|
Az Inóci-vágás nem kanyargott, de meredekebb és göröngyösebb volt |
Barna Ferenc emlékkő az út mellett |
Vigyázni kellett, nehogy belecsússzak a mély vízmosásba |
A patakon való átkelés itt sem okozott gondot, utána pedig már csak néhány
métert kellett megtenni, hogy a Kisinóci turistaház teraszán beüthessem a
füzetembe a szakaszzáró pecsétet.
|
A nap utolsó gázlója, a Pokol-völgyi pataknál |
Ha reggel időben ideértem volna, akkor a túrám itt véget is ért volna, így
viszont még előttem volt másfél kilométer aszfaltkoptatás Kóspallagig.
Mire visszaértem az autóhoz, sokkal fáradtabbnak éreztem magamat, mint
két héttel korábban, a másik börzsönyi szakaszon, pedig a túra csak néhány
kilométerrel volt hosszabb. Igaz, végig hóban gyalogoltam és sokkal több volt
a szint is. (Legalábbis bízom benne, hogy ez volt a fáradtság oka, nem pedig
az, hogy a 10 hónapja tartó „home office” alatt elkényelmesedtem és már nem
bírom a „strapát”.) De a téli túra élménye és a havas táj látványa megérte a
fáradtságot! Gyönyörű volt, nagyon élveztem!
|
|
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján) |
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig (forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával) |
Az OKT barangolásaimról további adatok a
Heyjoe.hu
oldalon találhatók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése