2020. február 28., péntek

OKT 18.: Nógrád – Szendehely (2020.02.01.)

Február elsejére sikerült megszervezni az új év első túráját. Ezúttal a két fiam is mellém szegődött, hogy együtt sétáljunk el Nógrádtól Szendehelyig. Háromnegyed hatkor indultunk otthonról, elvonatoztunk a Nyugati pályaudvarig. Onnan néhány perc várakozás után indultunk tovább Vác felé, ahonnan egy kétkocsis „piroskával” (Bzmot) zötyögtünk tovább és negyed 9 után néhány perccel értünk Nógrádra.

Mire a táska mélyéről előkerestem a fényképezőgépet, addigra a "piroska" már tovaszáguldott

A vonat ablakából kitekintve már megmutatta magát a természet két ellentétes arca. Helyenként nagy pocsolyák jelezték, hogy a tavaszias meleg, valamint az előző napok esős időjárása miatt szinte mindenütt elolvadt már a hó és a nap folyamán több helyen kell majd pocsolyákat kerülgetni és sárban dagonyázni. De a fák között kanyargó jeges patakocska azért azt is mutatta, hogy még nem temethetjük a telet és útközben számítanunk kell majd télies útviszonyokra is.

A vonatról leszállva kissé hűvös, de napsütéses idő fogadott minket. Az állomás mögötti OKT táblánál pecsételtünk, majd hátunkra kaptuk a táskáinkat és elindultunk a vár irányába. A focipálya mellett sétáltunk, amikor szembe jött egy idősebb férfi hatalmas zsákkal a hátán. Egymásra mosolyogtunk, talán mindannyian megállapítottuk magunkban, hogy „Ő is egy kéktúrázó”, köszöntünk egymásnak és mentünk tovább.

A vár a vasútállomástól nézve
Felsétáltunk a Kodály Zoltán utcán, majd balra fordultunk és a szűk Tabán utcán mentünk tovább. Hamarosan a vár alatti tisztáson találtuk magunkat, ahonnan már csak néhány métert kellett felfelé mászni először egy köves úton, majd pedig egy keskeny ösvényen keresztül.

A várba vezető köves út
Fél órát nézelődtünk, sétáltunk, fényképeztünk a várban, ahonnan a tiszta, napsütéses időnek köszönhetően gyönyörű volt a kilátás az alattunk elterülő településre, valamint a környező hegyekre.

A vár északi bástyája A várkapu
A várfal
A katolikus templom Az evangélikus templom
Kilátás Nógrádra a várfalról
9 órakor léptünk ki a várkapun és indultunk el Szendehely felé.

Honfoglalási emlékmű a várfal tövében
Visszasétáltunk a vasútállomáshoz, tanulmányoztuk a „tekerős sorompót”, majd folytattuk a sétát az enyhén emelkedő Kossuth Lajos utcán. A falu szélén átkeltünk a patak feletti kőhídon, majd balra, a Pálinkafőzde felé, egy földúton mentünk tovább.

A vasúti síneken átkelve elindultunk felfelé a Kossuth Lajos utcán Elhagytuk a település utolsó házait
Kinek a pap, kinek a papné... Mi a másik jelzést követtük...
Itt már megjelentek az első pocsolyák és velük együtt az első sárfoltok a cipőinken és a nadrágunkon.

A fiúk nem ijedtek meg az első pocsolyák láttán
Kb. 200 m-t sétáltunk egy karám kerítése mellett, majd enyhén jobbra fordulva, egy erdősáv szélén tettünk meg ugyanennyit, mielőtt a jelzések egy hatalmas trágyadomb mellett az erdei ösvényre vezettek bennünket. Elhagytuk a sorompót, majd az enyhén lejtős, kissé sáros és csúszós úton megkezdtük az ereszkedést a Morgó-patak völgyébe.

Keskeny, fagyott ösvény a kerítés mellett A facsoport előtt jobbra kellett fordulni A növényzet most nem takarta el a jelzést a fa törzsén
A sorompó után indulás lefelé a patakvölgybe Kicsit csúszós, sáros, de jól járható gyalogút
Az erdőből kibukkanva tapasztaltuk meg először, hogy milyen az igazi sár. Keresztülmentünk a réten, átkeltünk a patak feletti hídon, majd kereszteztük a vasúti sínt, amelyen reggel hullámvasutaztunk.

Biztos, hogy egyenesen kell továbbmenni? Az utolsó méterek a dagonyában A keréknyomban állt a víz, középen pedig cuppogott a talpunk alatt a sár
Reggel erre zötyögtünk a "piroskával"
Mindezek után megkezdtük a hegymenetet a Nagy-Kő-hegy oldalában. Itt is egymás mellett láthattuk a tavaszt és a telet: a keréknyomokban kis patakként csörgedezett a víz, de az út közepe többnyire fagyott volt és jól lehetett rajta haladni.

Indulás felfelé a Nagy-Kő-hegyre Felfelé a hegyoldalon A keréknyomban patakként csörgedezett a víz
A mohás kövek vittek egy kis színt a téli erdő szürkeségébe Kizöldült fatörzs Gombák
10 órakor értünk fel a Nagy-Kő-hegy nyergébe. Onnan egy rövid ereszkedés következett, majd ismét felfelé indultunk Lokó-pihenő felé.

Útjelző fa a nyeregben Nem számoltuk, hogy eddig hány almát ettünk meg, így nem tudjuk ellenőrizni az adatokat Egy kicsit mentünk lefelé
Az árnyékos részeken még nem olvadt el a jég Tapló
Ösvény a Lokó-pihenőhöz közeledve Ösvény a hegyoldalban
A pihenőnél ismét láttuk a reggeli hátizsákos embert, de ő már továbbindult, mielőtt mi odaértünk volna. Az esőbeállóban tízóraiztunk és tartottunk egy rövid pihenőt. Habár a távolban kissé párás volt a levegő, de így jól látható volt a visegrádi vár és a hegyek között kanyargó Duna.

Távolban a Duna és a Fellegvár
Kilátás a Lokó-pihenőtől
Fél 11-kor indultunk tovább a jeges kocsiúton. Szerencsére mindig volt kevésbé csúszós rész, ráadásul az út enyhén lejtett is, ezért szinte száguldoztunk. Nemsokára utolértük a hátizsákos vándort, akit már kétszer láttunk a nap folyamán és szóba elegyedtünk vele. Elmesélte, hogy 2019. áprilisában indult Svájcból és szeretné végigjárni az E4-es túristautat. Nem sokkal korábban tette meg a 3000. km-t, így már közeledik az út harmadához. (A vándorlását a fényképalbuma segítségével lehet követni, néhány nap késéssel.)

Ezen a széles ösvényen indultunk el a Lokó-pihenőtől... ...aztán következett ez a jeges kocsiút.
Kicsit később letértünk a kocsiútról... ...és ezen a lejtőn csúszkáltunk tovább.
Ahogy haladtunk előre, úgy tűnt el a jég az útról és úgy lett egyre sárosabb a terep. De az igazi, ragadós sarat csak a Magyarkút előtti meredek lejtőn ismertük meg. Minden egyes lépésnél több kilónyi sár tapadt a cipőnkre. Olyan volt, mintha súlyzóztunk volna a lábfejünkkel.

Kiértünk egy kis tisztásra... ...ahonnan ismét jó lehetett látni a visegrádi várat
A "vándormarasztaló" lejtő... ...ahol így néztek ki a cipőink... Így néztünk ki...
A "vándormarasztaló" lejtő... ...ahol így néztek ki a cipőink...
A Keskeny-bükki-patak völgyébe vezető utolsó métereket egy keskeny, csúszós, de már nem ragadós ösvényen tettük meg.

Az utolsó lejtő Magyarkút előtt Csúszott, de nem ragadt a sár
Híd hiányában a patakba fektetett fadarabokat használtuk átkelésre, majd a jeges úton elsétáltunk az Irma-forráshoz, a kéktúrás pecsételőhelyhez. Itt búcsút vettünk alkalmi túratársunktól és pihenés nélkül indultunk tovább.

Átkelő a Keskeny-bükki-patakon Jeges út Magyarkút előtt Irma-forrás
Indulás Szendehely felé Kisebb-nagyobb pocsolyák erre is voltak
Derékba törve Szerencsére nem kellett rajta átkelni A fák között kanyargó jeges patakocska
20 perccel később, az Aranyos-kútnál néhány lépés erejéig letértünk az útról és jéghideg forrásvízzel teletöltöttük a kulacsainkat.

Aranyos-kút
A következő 2 km meglehetősen egyhangú volt. A köves, helyenként talán aszfaltos kocsiút komótosan kanyargott a fák között, vagy a rét mellett. A keréknyomokban az árnyékos részeken volt néhány befagyott pocsolya, de a naposabb helyeken már víz lepte el a jég felszínét. A tiszta vízben próbáltuk egy kicsit letisztítani a bakancsainkat, de az eredmény(telenség) láttán hamar feladtuk.

Kavicsos-aszfaltos út kanyargott Magyarkút és Szendehely között Kavicsos-aszfaltos út kanyargott Magyarkút és Szendehely között Kavicsos-aszfaltos út kanyargott Magyarkút és Szendehely között
Kavicsos-aszfaltos út kanyargott Magyarkút és Szendehely között
Amikor már kezdtünk hozzászokni a kényelmes gyalogláshoz az úton, akkor jelek hirtelen jobbra fordultak és az utat elhagyva meredeken ereszkedtek le a Keskeny-bükki-patak völgyébe. Átkeltünk a kis fahídon, majd ismét jobbra fordultunk és egy drótkerítés mellett elindultunk felfelé az agyagos, csúszós úton. Még szerencse, hogy korábban nem törtük magunkat a cipőink tisztításával, mert itt újra fülig sárosak lettünk.

Ereszkedés a patakvölgybe Fahídon lehetett átkelni
Felfelé a patak túloldalán Még mindig felfelé, de legalább már nem csúszott
Az emelkedő végén kiértünk a Szendehely fölötti tisztásra. Ekkor már úgy gondoltuk, hogy vége a sárdagasztásnak, ezért a réten talált tiszta vízű pocsolyák és zöld fűszálak segítségével letakarítottuk a bakancsainkat. Próbáltuk olyan állapotba hozni a felszerelésünket, hogy biztosan felengedjenek bennünket a buszra.

Az utolsó méterek a fennsík előtt Szendehely látképe a település feletti mezőről
Ragyogó bakancsokkal indultunk tovább, de az örömünk nem tartott sokáig. Néhány méterrel később a jelek a Kápolna-oldalon futó földútra vezettek. Szerencsére elég vastagon borította avar az utat, így anélkül értük el a kápolnát, hogy újra bokáig sáros lett volna a lábbelink.

Kocsiút a Kápolna-oldalon Szentháromság-kápolna
Szendehelyre érkezve a játszótéren újra letakarítottuk a cipőinket, a gyerekek pedig egy kicsit levakarták a sarat a nadrágjukról. Miután rendbe szedtük a felszerelésünket, a Vörösmarty, Mező és Petőfi utcákon keresztül elsétáltunk a buszmegállóig. Eredetileg azt terveztem, hogy Katalinpusztánál fejezzük be a túrát. De mivel a gyerekeken már látszottak a fáradtság jelei (reggel korán kellett felkelni…) és Katalinpusztáról egy órával később értünk volna csak haza, ezért végül Szendehelyen, a fogadónál ütöttük be a nap utolsó pecsétjét.

Szendehely, Vörösmarty utca A Kisboldogasszony-templom a falu központjában
Leültünk a templom előtt a buszmegálló padjára és meguzsonnáztunk. Húsz perc múlva érkezett a busz, amellyel 40 perc alatt Budapestre értünk. Újpest-Városkapunál vonatra szálltunk és negyed négykor már otthon meséltük az élményeinket a család többi tagjának.

432.34 km, 37% 432.34 km, 37%

Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.