2019. november 2., szombat

OKT 09.: Bakonykúti – Bodajk (2019.10.19.)

Október közepén húztunk ismét túrabakancsot a nagyobbik fiammal, hogy Bakonykúti és Bodajk között folytassuk a bakonyi barangolásunkat. Erre a napra is nyárias, meleg időt jósoltak a meteorológusok, de hajnalban, amikor otthonról indultunk, ennek még semmi jele nem látszott. Bodajkra érkezve is csupán 6°C-ot mutatott az autó hőmérője és sűrű köd borította a tájat. Bodajkról 2 busszal, isztiméri átszállással jutottunk el a túránk kiinduló pontjára, Bakonykútira.

Isztimér, Szent Anna-templom
A buszról leszállva beütöttük a füzetünkbe az aznapi második pecsétet és útnak indultunk. (Az első pecsét egy KDP pecsét volt, amely Isztiméren éppen abban a buszmegállóban várja a túrázókat, ahol át kellett szállnunk.) Végigsétáltunk az Ady Endre utcán, majd balra fordultunk és a lehullott levelekkel borított erdei kocsiúton folytattuk a sétát.

Fáradt turisták pihenője (Bakonykúti, Ady Endre utca)
Falu végi pihenő Első méterek az őszi erdőben
Mindössze 200 métert tettünk meg a fák között, utána a ködbe burkolózó mezőn haladt tovább a keréknyom.

Köd előttünk, köd utánunk... Pókháló a harmatos mezőn
A Bakonykúti-puszta melletti völgyhöz érve pillantottuk meg az első napsugarakat, amint próbáltak áttörni a sűrű ködfelhőn.

Színes őszi ruhába öltöztek a fák
Köd takarja Bakonykúti-puszta épületeit... Néhány perccel később kisütött a nap és felszállt a köd
Köd takarja Bakonykúti-puszta épületeit Néhány perccel később kisütött a nap és felszállt a köd
Békésen legelésző ló
A völgyben a keréknyomok balra kanyarodtak, nekünk viszont egyenesen kellett továbbmennünk.

Letértünk a kocsiútról Újabb pókháló
Elhaladtunk egy romos épület mellett, majd rövid bozótharc után egy széles árokban találtuk magunkat. Eddigre már felszállt a köd és napsütésbe burkolódzott előttünk az őszi erdő.

A romos épület mellett elhaladva jelzésből nem volt hiány Szikrázó napsütésben haladtunk
Néhány métert haladtunk az árokban, majd jobbra fordultunk és visszaértünk arra a kocsiútra, amelyről a völgy alján letértünk. Kezdetben fenyőfák között vezetett az út, de az erdőt elhagyva a Bogrács-hegy tetejéig többnyire mezőkön haladtunk keresztül. Bár a távolban még a felszálló köd utolsó pamacsai takarták a tájat, egyre jobban láthatóvá vált Gúttamási templomtornya, valamint Isztimér.

Ismét a kocsiúton
Szerencsére nem a nyári kánikulában jártunk erre Szerencsére nem a nyári kánikulában jártunk erre
Szerencsére nem a nyári kánikulában jártunk erre
Jelzésekből nem volt hiány, de figyelni kellett, hogy merre visz az út (jobbra a nagy fa törzsén volt a jelzés) Jelzésekből nem volt hiány, de figyelni kellett, hogy merre visz az út (jobbra a nagy fa törzsén volt a jelzés) Jelzésekből nem volt hiány, de figyelni kellett, hogy merre visz az út (jobbra a nagy fa törzsén volt a jelzés)
A felszálló köd utolsó pamacsai Gúttamási felett
Őszi bogyósok (fagyal és borbolya) Őszi bogyósok (fagyal és borbolya) Őszi bogyósok (fagyal és borbolya)
Őszi bogyósok (fagyal és borbolya)
Az egykori kőfejtőt elhagyva kb. 200 métert sétáltunk, amikor egy békésen legelésző birkanyájat pillantottunk meg. Mielőtt eltöprenghettünk volna azon, hogy merre kerüljük meg a nyájat, két harcias kutya ugrott ki a közeli bokorból és hangos ugatással indult meg felénk. Földbe gyökerezett a lábunk, de szerencsére ezzel nem voltunk egyedül. A kutyák is megálltak tőlünk kb. 1 méter távolságra és onnan ugattak bennünket. A zajra felébred az addig a bokorban szundikáló juhász. Úgy nézett ki, mint akit a legmélyebb álmából vertek fel, rövid ideig nem tudta, hogy mi folyik körülötte. Meg is jegyezte, hogy „Majdnem elaludtam...” Mi nagyon örültünk, hogy csak „majdnem”, ellenkező esetben még hosszú ideig farkasszemet nézhettünk volna az ugató kutyákkal. Elmondtuk neki, hogy arra szeretnénk továbbmenni, ahol a kutyák vannak, mire ő csak annyit felelt, hogy „Tessék csak nyugodtan...” Válaszoltam neki, hogy mennénk mi nyugodtan, csak a kutyák más véleményen vannak. Ekkor fogta a méretes botját és elmagyarázta vele a kutyáknak, hogy mit szeretnénk. Azok gyorsan meg is értették és félreálltak az utunkból. Ezután elköszöntünk egymástól és mindenki indult tovább a saját útján.

Az egykori kőfejtő Gúttamási, mögötte pedig Isztimér
...mindenki indult tovább a saját útján... Bogrács-hegy
A Bogrács-hegy tetejét elhagyva ismét beértünk az erdőbe. Az egykori laktanyához vezető műútnál balra fordultunk és haladtunk tovább az erdei kocsiúton. 5 perccel később értük el a Kincsesbányáról Isztimérre vezető műutat. Jobbra fordultunk, hogy 100 méter megtétele után az út túloldalán, ismét a fák között folytathassuk a túrát.

A Bogrács-hegy után újra az erdőben Az egykori laktanya mellett vitt az út
A Kincsesbányát és Isztimért összekötő műút A műútról letérve, újra egy erdei kocsiúton
A sorompót elhagyva hamarosan egy hosszú egyeneshez érkeztünk, amelynek körülbelül a felénél a P jelzés is csatlakozott a K jelzéshez. 200 méter megtétele után balra fordultak a jelzések és haladtak tovább a fehérvárcsurgói KDP pecsétet őrző fáig.

Gombák
Hosszú egyenes, együtt a P jelzéssel A magányosan álló fa jelezte a balkanyart A KDP pecséthez közeledve
A pecsételőpont után búcsút intett egymásnak a két jelzés. Mi jobbra fordultunk és a Vontató-hegyet megmászva érkeztünk Kincsesbányára. A faluban a régi temetőnél található kék kútnál megtöltöttük a kulacsainkat, majd a Kurucz János és a Rákóczi utcán sétáltunk tovább. Jó tempóban haladtunk, ezen a szakaszon nem kellett annyira figyelni a jelzéseket, „megérzésből” is lehetett tudni, hogy merre visz az út. Habár így utólag lehet, hogy jobb lett volna itt is jobban odafigyelni a jelzésekre...

Felfelé a Vontató-hegyre Ereszkedés a Vontató-hegyről
Kincsesbányához közeledve Kincsesbánya, Rákhegy
A Rákóczi út végén a K jelzést követve jobbra fordultunk, elhaladtunk az építkezés mellett, majd a focipálya után balra letértünk a műútról és a learatott kukoricaföldön mentünk tovább.

A fehérvárcsurgói víztározó épülő gátja Az építkezés miatt erre terelték a K jelzést
Induláskor úgy terveztük, hogy a fehérvárcsurgói pecsételés után tartunk egy rövid pihenőt a víztározó partján. A kukoricaföldön sétálva kezdtem gyanakodni, hogy valamit elrontottunk, mert az út csak nem akart a vízparthoz közeledni. Ezért elővettem a térképet... és megállapítottam, hogy 1 km-rel túljöttünk a pecsételőhelyen. Rövid kupaktanács után úgy döntöttünk, hogy nem fordulunk vissza, hanem majd Bodajkról autóval visszajövünk pótolni az elmaradt pecsétet. A tavat viszont szerettünk volna közelebbről is megnézni, ezért a frissen learatott kukoricaföldön átvágva kimentünk a gátra, ahol az elterelés előtt a K jelzés haladt.

Panoráma a gátról, háttérben a Vontató-hegy
A gáton folytattuk az utunkat és hamarosan újra visszaértünk a jelenlegi K jelzésre. 5 perccel később értük el a Fehérvárcsurgót és Bakonykútit összekötő műutat. Az úton átkelve egy 20 perces séta következett az öreghegyi dűlőben, a présházak közötti kocsiúton, mielőtt elértük volna a Gaja-völgyi tájcentrum bejáratát.

Miután a gátat elhagytuk, séta a szántóföld mellett
A víztározó
Pincék az öreghegyi dűlőben A repülőgépek is K jelzést festenek? Őrszem
A bejárattól kb. 600 méterre, mielőtt leereszkedtünk volna a Gaja-patak völgyébe, tettünk egy rövid kitérőt halomsírokhoz.

A Gaja-völgyi tájcentrum bejárata Az első méterek a tájcentrum területén Cserszömörce(?)
Halomsírok
Panoráma a hegytetőről, mielőtt leereszkedtünk a Gaja-patakhoz
A patak partján festői táj fogadott bennünket. A földre hullott falevelek színes szőnyegként takarták az utat, a lengedező szellő pedig úgy fújta az éppen hulló faleveleket, mintha azok hópelyhek lennének. Mindehhez pedig a patak csörgedezése szolgáltatta a zenei aláfestést.

Pillanatképek a Gaja-völgyből Pillanatképek a Gaja-völgyből
Pillanatképek a Gaja-völgyből
Körülbelül 20 percet sétáltunk a patak partján, mire elértük az Ádám-Éva fát, majd onnan továbbindulva ugyanennyit gyalogoltunk a Rigó-lyukig. Szerettünk volna felmászni a Sobri Jóska barlanghoz is, de vagy mi próbálkoztunk rossz helyen, vagy valóban csak egy meredek sziklafalat megmászva lehetett volna oda feljutni, ezért úgy döntöttünk, hogy inkább kihagyjuk.

Ádám fa Ádám-Éva fa emlékoszlopa
Mesébe illő őszi táj a Gaja-völgyben Mesébe illő őszi táj a Gaja-völgyben Mesébe illő őszi táj a Gaja-völgyben
Mesébe illő őszi táj a Gaja-völgyben
A sziklákba kapaszkodva Rigó-lyuk
A tájcentrumból kilépve néhány méteres aszfaltos szakasz következett, majd a K jelzés jobbra fordult és megindult meredeken felfelé a hegyre.

Indulás felfelé 3 lépcsőfok után a köveken folytatódott az út
A rövid, de szuszogtató mászás végén gyönyörű kilátás tárult a szemünk elé, a lábunk előtt hevert az őszi színekben pompázó Gaja-völgy.

Kilátás kelet felé a Gaja-völgyre... ...nyugat felé pedig Balinkára
Mielőtt túránk végpontja, Bodajk felé vettük volna az útirányt, tettünk egy rövid kitérőt a Károlyi-kilátóhoz. A jó idő rengeteg embert kicsalogatott a természetbe, szinte sorba kellett állni, hogy felmehessünk a vasból készült építményre. Onnan vethettünk még egy pillantást a fehérvárcsurgói víztározóra, valamint a Gaja-patak völgyére, a kirándulásunk két emlékezetes szakaszára.

Károlyi-kilátó A víztározó, mögötte a Vontató-hegy
A kilátót elhagyva negyed óra alatt értük el a tájcentrum sípálya feletti kijáratát.

Utolsó méterek a tájcentrumban
Az egykori sípálya tetején a tiszta időnek köszönhetően szemünk elé tárult a Vértes csodálatos panorámája, közepén a csókakői várral.

A Vértes a sípálya tetejéről nézve
Csókakő vára
A kijárattól 10 perces sétával értük el az egykori sípálya egykori melegedőjét.

Ereszkedés a sípálya mellett Az egykori melegedő, most pecsételőhely
Pecsételés után egy negyed órás, kényelmes sétával értünk vissza az autóhoz.

Bodajk, Vásártér utca Egy kuka a Dózsa György utcán
De ekkor még nem volt vége a túrának, hiszen vissza kellett menni a kihagyott pecsétért. Beírtam a címet a GPS-be (Fehérvárcsurgó, Rákóczi út), majd útnak indultunk. Néhány perc alatt meg is érkeztünk a célhoz. Gyanús volt, hogy messze vagyunk a tótól, de gondoltam, hogy hosszú az utca. De tévedtem... Miután nem találtuk a pecsételőhelyet, ismét elővettem a térképet. Ekkor „esett le a tantusz”, hogy a víztározó DK-i partja nem Fehérvárcsurgóhoz tartozik, hanem Kincsesbányához, így nekünk sem a fehérvárcsurgói Rákóczi utat kell keresnünk, hanem a kincsesbányait.

Nem volt egyszerű, de megtaláltuk!
Ismét egy csodálatos szakaszt sikerült gyönyörű időben teljesíteni. Az útvonal nagyon jól jelzett, de végig figyelni kellett a jelzéseket, mert csupán a „józan észre” hagyatkozva nem mindenhol lehetett megtalálni a helyes utat. Ezúttal bőven volt részünk kalandokban is, amelyeket még napokig lehetett mesélni a család itthon maradt tagjainak és az iskolatársaknak.

Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.