2019. szeptember 6., péntek

Pilisi Kilátások: Hosszú-hegy, Oszoly, Nagy-Kevély (2019.08.18.)

Az augusztusi hosszú hétvégén egy nem túl távoli helyre szerettünk volna menni túrázni. Mivel a közeli OKT szakaszokat már végigjártuk, ezért a Pilisi kilátásokra esett a választásunk. Abban a füzetben is volt még néhány üres hely a pecséteknek…

Az időjárás előrejelzés szerint ezen a napon is kánikulára számíthattunk, ezért a korai indulás mellett döntöttünk. Az első úticélunk a Hosszú-hegyen található pecsételőhely volt, amelyet Csobánka irányából közelítettünk meg. A Csobánkai-nyeregből induló Ziribár utat már ismertük az előző évi OKT túránkról, így tudtuk, hogy nem sok látnivalót tartogat. Ezért egy részét autóval tettük meg… Időben nem sokat nyertünk ahhoz képest, mintha gyalog mentünk volna, annyira rossz minőségű volt az út, de legalább a család gyaloglásért kevésbé rajongó tagjainak így kifogtuk a szelet a vitorlájából.

A macska-völgyi elágazásnál szálltunk ki az autóból és indultunk el a K jelzésen. Néhány perc alatt elértük az elágazást, ahol a K jobbra fordul a Szent-kút felé, mi pedig egyenesen, a Z jelzésen mentünk tovább az enyhén emelkedő úton. Néhány lépéssel később letértünk a kocsiútról és a fák között folytattuk sétát. A beígért kánikulának és szikrázó napsütésnek ekkor még semmi jele nem volt, kissé borús, párás, de kellemes időnk volt. Hamarosan újra elértük a köves utat, amelyen túránk elején sétáltunk, de csak kereszteztük, nem azon kellett tovább menni.

Indulás...
Az első emelkedő
Ezután is folytatódott az emelkedő, meredekebb és kevésbé meredek szakaszok váltották egymást. Háromnegyed kilenckor értünk a Hosszú-hegyi-zsombolyhoz, ahol a Z jelzés egy éles jobbkanyarral fordult rá a célegyenesre. Kb. 100 méter megtétele után rátaláltunk egy kis tisztásra, ahonnan szép kilátás nyílt Pilisszántóra, Pilisvörösvárra, Solymárra és Pilisszentivánra. Rövid nézelődés után indultunk tovább, mert a pecsétig még várt ránk néhány perc séta. A pecsétnél tartottunk egy rövid pihenőt, majd indultunk vissza az autóhoz.

Köves, meredekebb emelkedő a Hosszú-hegyen
Kilátás a Hosszú-hegyről
A nagyobbik fiammal a Hosszú-hegyi-zsombolynál próbáltuk megkeresni a Téry emlékút pecsétjét, de csak egy fára tűzött, kopott cetlit találtunk, amely az ellenőrzőpontot jelezte. Így hát ezúttal nem tudtunk extra pecsétet gyűjteni a füzetünkbe. Mire mi befejeztük keresgélést, addigra a család többi tagja már árkon-bokron túl járt. Mi is elkezdtük szaporázni a lépéseinket és 20 perc alatt visszaértünk a kerékpárútként is jelölt köves útra. Innen már nem követtük a Z jelzést, hanem az úton mentünk tovább. Az út mellett számtalan szederbokor csábított, hogy fogyasszunk a terméséből. Nem kellett bennünket sokáig kérlelni… De gondoltunk a család többi tagjára is és amennyi elfért a kezünkben, annyit szedtünk nekik is.

Útjelző
Visszaérkezés után ettünk néhány falatot, ittunk néhány kortyot, majd beültünk az autóba és indultunk Csobánkára, a túra második részének kiindulópontjára.
A Dera közben leparkoltunk az autóval, onnan a S+ jelzésen indultunk a következő pecsét, az Oszoly-csúcs felé. A Kossuth Lajos utcán felfelé sétálva megláttuk a keresztet a hegytetőn. Kicsit ijesztő volt, hogy olyan magasra kell felmásznunk, de azért nem fordultunk vissza. Az utca végén, a pihenőnél egy kicsit elbizonytalanodtunk, hogy merre kell továbbmenni, de gyorsan megtaláltuk a következő S+ jelzést. Kb. 100 méterrel később az út élesen jobbra fordult és egy meredek, köves szakasszal folytatódott. A pihenőtől egy néhány fős csoport ment előttünk, akik a kanyarnál letértek a jelzésről és egyenesen indultak tovább, hogy ebből az irányból hódítsák meg a csúcsot. Abban az irányban valóban rövidebb az út, de mégis mi értünk fel előbb a S+, S és S3 jelzéseket követve.

Felfelé az Oszolyra
Utolsó méterek a csúcs előtt
A cél
Kilátás az Oszolyról
Megyeri-híd
A csúcson lévő kereszt tövében pihentünk egy kicsit, pecsételtünk, majd a tízórai (vagy korai ebéd) elfogyasztása után indultunk lefelé. A S-S+ jelzés találkozásáig ugyanazon az úton mentünk vissza, onnantól viszont a S jelzést követtük egészen a Kevély-nyeregig. Először felmásztunk a Csúcs-hegyre, majd leereszkedtünk a Majdán-nyeregbe. A nyereg és a Mackó barlang között helyenként nagyon meredek volt az út és eddigre már a reggeli felhők is eltűntek az égről, így mindenki nagyon megörült, amikor felértünk a barlanghoz és leülhettünk egy kicsit a bejárat előtt lévő padra. Rövid pihenő után indultunk tovább a Kis-Kevély oldalában egy keskeny, de szerencsére kevésbé meredek ösvényen.

Felfelé a Csúcs-hegy oldalában
A Mackó-barlang bejárata
Piros galambgomba
A Kevély-nyeregtől ismét egy meredekebb, köves útszakasz következett. Ekkorra már a beígért kánikula is megérkezett, így a pecsételődobozhoz vezető utolsó métereket már csak egyedül tettem meg. Ezalatt a többiek néhány méterrel korábban, az utolsó bokor árnyékában vártak rám.

Felfelé a Nagy-Kevélyre
Kilátás a Nagy-Kevélyről
Az egri vár romjai
Visszafelé a P-P+ jelzéseket követtük. Útközben találkoztunk néhány kerékpárossal, akik felfelé tekertek a kijelölt kerékpárút P jelzéssel fonódó szakaszán, szedtünk szedret, majd Csobánkára beérve az első nyomós kútnál pótoltuk az útközben jelentősen megcsappant vízkészleteinket. Kényelmes tempóban 1 óra alatt értünk vissza az autóhoz.

Erdei út Csobánka előtt
Már csak 2 pecsét hiányzik...