2023. december 28., csütörtök

KDP: Lábatlan – Tarján (2023.12.18.)

Majdnem 2 hónap kihagyás után, december közepén húztam újra túrabakancsot. Ezúttal azonban tájegységet, sőt színt is váltottam és a Zselic helyett a Gerecse dombjai között kezdtem el kék helyett piros csíkokat keresgélni. A Közép-Dunántúli Piros igazolófüzetét a végéről kezdtem olvasni, ezért Lábatlanról indultam neki a teljesítésnek. A ködös reggelen a vasútállomáson megkerestem a piros pöttyös táblácskát, közelről megnéztem az áradó Dunát, majd a kellemes városi sétát az Öreg-hegyre vezető emelkedőn fejeztem be. Pusztamaróton eszembe jutott az első 50 km-es teljesítménytúrám, a Marót-hegy lábánál pedig a Gerecse 50. Téli erdőn át érkeztem meg a Király-kúthoz, ahonnan már csak néhány lépés volt Héreg. Könnyű, levezető sétára számítottam Tarjánig, a nap sugarai viszont megnehezítették a dolgomat az utolsó 5 kilométeren.

Októberben, amikor Kaposmérőről autóztam hazafelé, azon gondolkoztam, hogy milyen jó lenne még 2023-ban egy vagy két szakaszt teljesíteni az RPDDK-ból. Ez az elképzelés akkor még megvalósíthatónak látszott, de a következő két hónap túrázás szempontjából egy kicsit másként alakult. Az iskolai őszi szünet idején a gyerekekkel tekertünk egyet a Balaton körül, utána vagy a munka, vagy az időjárás miatt nem volt lehetőségem túrázni. Mire minden összeállt volna, addigra pedig annyira lerövidültek a nappalok, hogy le kellett mondanom az RPDDK folytatásáról. Gondolkoztam hát, hogy mitévő legyek? Felmerült, hogy folytatom az OKT-t, de azt gyorsan elvetettem. Már korábban is szemeztem a Közép-Dunántúli Piros mozgalommal, mivel egyrészt részben ismerős helyeken halad, másrészt közel van a lakóhelyemhez, így rövidebb szakaszok teljesítése esetén sem érzem azt, hogy rengeteget kell utaznom néhány kilométer sétáért.

Az első nehézséget az igazolófüzet beszerzése jelentette. Végül néhány levélváltás és telefon után november végén az ÉDTTSZ-től rendeltem egyet, amelyet postán el is küldtek nekem. December elején már nagyon viszketett a talpam és mehetnékem volt, de ismét közbeszólt az időjárás: „váratlanul” leesett 20 cm hó és veszélyes lett volna az erdőben túrázni a hó súlya alatt letörő ágak miatt. Amilyen gyorsan jött a hó, olyan gyorsan el is olvadt és egy héttel később már úgy éreztem, hogy a dagonyák is elviselhető méretűre zsugorodtak, ezért elérkezett a nagy nap. Belevágtam egy újabb túramozgalom teljesítésébe...

Ezúttal a „szokásosnál” egy kicsit később csörgött az ébresztőórám, mert elég volt háromnegyed hatkor útnak indulni otthonról. Tarjánig mentem autóval, onnan busszal, egy átszállással terveztem eljutni a kiindulópontra, Lábatlanra. A tömegközlekedést ismerve mindig izgulok egy kicsit, amikor átszállással kell eljutnom A-ból B-be, nem volt ez másként ezen a reggelen sem. 8 perc lett volna az átszállásra Tokodaltárón, de a Tarjánból induló busz 6 perc késéssel érkezett a megállóba... Menet közben úgy éreztem, hogy a vezető próbálja lefaragni a késést, de nem nagyon sikerült neki. Szerencsére, több sem lett a késés Tokodaltáróig, így maradt 2 percem, hogy átérjek az egyik buszmegállóból a másikba. Ennyi idő éppen elég volt, sőt, a végén még várnom is kellett, mert a másik busz is késett 5 percet...

Néhány perccel negyed 9 előtt szálltam le a buszról a Piszkei lakótelepnél. Gyorsan végigvettem a szokásos indulás előtti teendőket, majd útnak indultam. Egyelőre még jelzetlen úton, mert a P jelzés csak a vasútállomásnál kezdődik, addig pedig még meg kellett tennem körülbelül 700 métert. Szedtem a lábaimat és 8 perccel később már ott álltam a piros pöttyös fémlapocska előtt. A köd miatt a Dunából semmi nem látszott, így megörökítettem a túra hivatalos kezdőpontját és folytattam a gyaloglást, immár a P jelzéseket követve.

Indulj el egy úton... A piszkei vasútállomás épületétől néhány méterre található a KDP hivatalos kezdőpontja Az látszott, hogy ez nem a szép kilátások túrája lesz
Indulj el egy úton... A piszkei vasútállomás épületétől néhány méterre található a KDP hivatalos kezdőpontja Az látszott, hogy ez nem a szép kilátások túrája lesz
A Közösségi Háznál a jelzések jobbra fordultak a József Attila utcára. Mielőtt én is követtem volna az útmutatást, tettem még egy próbát a Duna-parton, lesétáltam a kikötőhöz. Természetesen itt is köd lepte be a tájat, de mégsem volt hiábavaló a kitérő, mert így közelről láthattam a Duna magas vízállását. Miután visszatértem a P jelzésekhez, mindössze néhány lépést kellett megtennem és máris ott álltam a KDP bélyegzőt rejtő kis fehér dobozka előtt, ahol beüthettem az első igazoló pecsétet a füzetembe.

Lesétáltam a Duna-partra Az áradó Dunán kívül innen sem lehetett sok mindent látni Az első pecsétet a Cementgyári Emlékházzal szemben ütöttem be a füzetembe
Lesétáltam a Duna-partra Az áradó Dunán kívül innen sem lehetett sok mindent látni Az első pecsétet a Cementgyári Emlékházzal szemben ütöttem be a füzetembe
Pecsételés után gyalogoltam tovább a József Attila, majd pedig a Rozália utcán. A reggeli indulás óta megtett közel 2,5 km egy kellemes városi sétára hasonlított, de amint megláttam az Őrhegyi utca elejét, egyből eszembe jutott, hogy nem a Duna-parton, hanem a Gerecsében fogok túrázni. Mire felértem az Öreg-hegyre, kellemesen bemelegedtem, már nem is emlékeztem rá, hogy reggel kissé dideregtem a buszmegállóban álldogálva.

Vége a duna-parti sétának, irány az Öreg-hegy Felértem a hegytetőre Földúton a Kan-bereki-földek mellett
Vége a duna-parti sétának, irány az Öreg-hegy Felértem a hegytetőre Földúton a Kan-bereki-földek mellett
A Kan-bereki-földeket elhagyva megálltam a térképen is jelölt kilátópontnál, de a párás-ködös idő miatt továbbra sem lehetett sok mindent látni. Folytattam hát a sétát a szántóföld szélén kanyargó, enyhén hullámzó keréknyomokat követve. Jól tudtam haladni, mert a napsugarak még nem melegítették fel a talaj fagyott felszínét.

Lábatlanon és a Dunán kívül nem sok minden látszott
Lábatlanon és a Dunán kívül nem sok minden látszott
Valamilyen fűféle az út szélén A szántóföld szélén kanyargott az út Még egy emelkedő
Valamilyen fűféle az út szélén A szántóföld szélén kanyargott az út Még egy emelkedő
Az erdőbe érkezve teljesen más terepviszonyok fogadtak. Több helyen vékony jéggel fedett pocsolyák mellett kellett megkeresnem az ösvényt, máskor pedig a fagyott hóban kellett lépkednem. Nehezítésként pedig ott volt a szemből alacsonyan tűző nap. Nem gondoltam volna, hogy hasznát vehettem volna a napszemüvegnek ezen a túrán...

Jég Az első nagyobb pocsolya Egy rövid havas útszakasz, de később volt még hasonló
Jég Az első nagyobb pocsolya Egy rövid havas útszakasz, de később volt még hasonló
Téli erdő Az út szélén hófoltok, az úton pedig sárfoltok Szemből, alacsonyan sütött a nap, előrefelé nem nagyon tudtam fényképezni (és nézni)
Téli erdő Az út szélén hófoltok, az úton pedig sárfoltok Szemből, alacsonyan sütött a nap, előrefelé nem nagyon tudtam fényképezni (és nézni)
A Szágodónál megálltam nézelődni egy kicsit és ekkor pillantottam meg először a Gerecse tetején álló TV-tornyot, amely azután szinte egész nap szemem előtt maradt. Miután tovább indultam, még körülbelül fél órát gyalogoltam változatos terepviszonyok között, mire megérkeztem a túra legmagasabb pontjára, az Eménkes-nyeregbe. Onnan kezdve az út minősége nem változott lényegesen, továbbra is voltak havas, valamint avarral borított, kissé sáros szakaszok és a nap is szemből tűzött, de végre jó irányba haladtam az úton. (Minden turistaút lejt, csak időnként rossz irányba megyünk rajta...)

Kilátás a Szágodótól
Kilátás a Szágodótól
A TV-torony a Gerecse tetején Ezen átkelni már nagyobb kihívás volt, de szárazon megúsztam A keréknyom sáros volt, az út többi része pedig csúszós
A TV-torony a Gerecse tetején Ezen átkelni már nagyobb kihívás volt, de szárazon megúsztam A keréknyom sáros volt, az út többi része pedig csúszós
Hófoltok a fák között Az utolsó nagyobb emelkedő az Eménkes-nyereg előtt Ismét hóban
Hófoltok a fák között Az utolsó nagyobb emelkedő az Eménkes-nyereg előtt Ismét hóban
Más is járt errefelé az elmúlt napokban A Förtési Csontos-barlang? Nyáron az aszfalton, ősszel a porban, most pedig a hóban hagytam ott a lábnyomomat
Más is járt errefelé az elmúlt napokban A Förtési Csontos-barlang? Nyáron az aszfalton, ősszel a porban, most pedig a hóban hagytam ott a lábnyomomat
Fél 11-kor pillantottam meg az első fát, amelyik egy hat évvel korábbi novemberi szombatot juttatott eszembe: akkor teljesítettem az első 50 km-es teljesítménytúrámat, az ISZI 50-et.

Azt nem teljesen értettem, hogy ebből az irányból miért van felfestve a K jelzés Érdekes, hogy a következő pecsételőpont nincs feltüntetve a táblán A látszat csal, a fagyott úton könnyű volt haladni
Azt nem teljesen értettem, hogy ebből az irányból miért van felfestve a K jelzés Érdekes, hogy a következő pecsételőpont nincs feltüntetve a táblán A látszat csal, a fagyott úton könnyű volt haladni
A fonódó K és P jelzéseket követve 5 perc alatt elértem Pusztamarótra. Az OKT táblánál beütöttem a füzetembe a pecsétet, majd leültem néhány percre a fedett esőbeállóba. Miután ettem egy szendvicset és ittam egy kis jó meleg teát, újra a hátamra kaptam a zsákomat és indultam tovább. Az első lépések után kellemetlen meglepetésben volt részem: vastag jégpáncél borította az utat, amelyen csak a szerencsének és a reflexeimnek köszönhetően sikerült talpon maradnom. Néhány méterrel később változott a helyzet, a keréknyomokban sikerült jégmentes helyeket találnom, így ismét jól tudtam haladni.

Ismét a TV-torony Pusztamarót, történelmi emlékhely
Ismét a TV-torony Pusztamarót, történelmi emlékhely
Jég, jég, jég Itt már könnyű volt a járás
Jég, jég, jég Itt már könnyű volt a járás
Negyed órával a pusztamaróti indulás után egy újabb ismerős helyre érkeztem: a fák közül előbukkanó kitaposott ösvényen jönnek le a Gerecse 50 teljesítménytúra résztvevői a Serédi-kastély felől és indulnak tovább az enyhén emelkedő köves úton Héreg felé. Én is így tettem...

Kék és piros Az ösvény eltűnik a fák között és indul a Serédi-kastély felé Én pedig ezen az úton indultam a Király-kút felé
Kék és piros Az ösvény eltűnik a fák között és indul a Serédi-kastély felé Én pedig ezen az úton indultam a Király-kút felé
Körülbelül 20 percet gyalogoltam a jó ismert szakaszon, mire megérkeztem a P+ elágazóhoz. Alig ismertem rá a helyre... Tavasszal még hatalmas fák között vezetett tovább az út a kerítés túloldalán, most viszont csak farakások között, ugyanis az út mellett egy széles sávban kivágták a fákat... Ezúttal zárva volt a kapu, így átmásztam a létrán és ismét hófedte tájon gyalogoltam tovább. Szerencsére nem volt jeges az út, ezért kellemes téli túra hangulata volt a szakasznak, amint ropogott a bakancsom talpa alatt a hó.

A fehér pont mutatja a Gerecse 50 útvonalát Még mindig a jól ismert köves úton gyalogoltam A jelzés azért megmaradt
A fehér pont mutatja a Gerecse 50 útvonalát Még mindig a jól ismert köves úton gyalogoltam A jelzés azért megmaradt
Néhány hónappal korábban itt még erdő állt Hóban és avarban gyalogoltam Hóban és avarban gyalogoltam
Néhány hónappal korábban itt még erdő állt Hóban és avarban gyalogoltam
A Király-kúthoz közeledve eltűnt a hó és már csak az avarral borított keréknyomokon bandukoltam tovább. A Gerecse 50 túrákon mindig csak átvágok a Király-kút melletti réten, ezúttal azonban elsétáltam megnézni a hely névadójául szolgáló forrást is.

Eddig még egyszer sem néztem meg a Király-kutat Az esőbeállóra festett hatalmas P jelzés mutatja az utat az ellenkező irányból érkezőknek
Eddig még egyszer sem néztem meg a Király-kutat Az esőbeállóra festett hatalmas P jelzés mutatja az utat az ellenkező irányból érkezőknek
Még a fák között gyalogoltam, amikor meghallottam a déli harangszót valamelyik héregi templomból, 10 perccel később pedig meg is érkeztem a falu szélére. A Gerecse 50-nek itt kezdődik a (szerintem) legnehezebb szakasza, de rám ezúttal már csak egy laza levezető séta várt Tarjánig. Legalábbis a hátralévő szakasz szintmetszete alapján így gondoltam. Végigsétáltam a hosszú, egyenes Fő utcán és a református templommal szemben álló útjelző táblánál beütöttem a füzetembe a nap harmadik pecsétjét.

Közeledtem Héreg felé Most nem kellett felmásznom a Bánya-hegyre Héreg, a pecsételőhelytől fényképezve
Közeledtem Héreg felé Most nem kellett felmásznom a Bánya-hegyre Héreg, a pecsételőhelytől fényképezve
Héreget egy kis forgalmú aszfaltúton hagytam el, azon sétáltam ki a Tarjánt Bajnával összekötő útig. Habár ezen az úton közelebb lenne Tarján, de a P jelzés csak néhány métert tesz meg rajta. Egy útszéli keresztnél jobbra fordul és majd csak a szántóföldeken, valamint a Lovász-hegyen át vezető kerülő végén érkezik meg a faluba.

Eddigre már felszállt a reggeli köd, így körös-körül jól látszottak a hegyek
Eddigre már felszállt a reggeli köd, így körös-körül jól látszottak a hegyek
Eddigre már felszállt a reggeli köd, így körös-körül jól látszottak a hegyek
A műútról lekanyarodva egy keskeny, de jó minőségű aszfaltcsíkon gyalogoltam tovább. Már a célegyenesben éreztem magamat, ezért szaporázni kezdtem a lépteimet, de útközben meg-megálltam nézelődni és fényképezgetni az engem körülvevő hegyeket. Körülbelül 500 méter után aztán elfogyott a lábam alól az aszfalt. Ekkor valami azt súgta, hogy mégsem lesz olyan könnyű levezető séta ez az utolsó néhány kilométer, mint amilyennek otthon a szintmetszet alapján elképzeltem.

A „végtelenbe” vezető keskeny aszfaltcsík Még egy utolsó pillantás a TV-toronyra
A „végtelenbe” vezető keskeny aszfaltcsík Még egy utolsó pillantás a TV-toronyra
Ennyi maradt a kukoricából Elfogyott az aszfalt a talpam alól
Ennyi maradt a kukoricából Elfogyott az aszfalt a talpam alól
Kora délután volt már és bár egész nap alacsonyan járt a nap az égen, de a föld felszínét mégis sikerült felmelegítenie. Ennek az lett az eredménye, hogy a talaj felső vékony rétege megolvadt és ahol az út egy ici-picit is lejtett valamelyik irányba, ott biztos, hogy csúszkálni kezdtem. Ahol pedig nem lejtett, ott összegyűlt az úton a víz, ezért az útszéli lejtőn keresztül kellett kerülnöm. Próbálkoztam haladni az út közepén a fűben (ahol volt), az út mentén a fűben, a keréknyomokon, a szántóföld szélén, de sehol nem volt jobb. A Lovász-hegyre vezető enyhe emelkedő pedig csak hab volt a tortán. De nem panaszkodom, hiszen éppen az ilyen kihívások tesznek emlékezetessé egy-egy túraszakaszt. Nem volt ez másként most sem...

...és még mindig a hegyek...
...és még mindig a hegyek...
A látszat itt is csal, a csúszós, sáros úton nem volt egyszerű talpon maradni Azzal vígasztaltam magamat, hogy nyáron, tűző napon sokkal rosszabb lett volna A távolban már feltűntek Tarján házai
A látszat itt is csal, a csúszós, sáros úton nem volt egyszerű talpon maradni Azzal vígasztaltam magamat, hogy nyáron, tűző napon sokkal rosszabb lett volna A távolban már feltűntek Tarján házai
Fél óra alatt sikerült átverekednem magamat a szántóföldön. De még nem ünnepelhettem, mert messziről úgy látszott, mintha az utolsó métereken egy komoly tavon kellene átkelnem, vagy pedig a bizonytalan talajú szántóföldön kellene azt megkerülnöm. Egyből eszembe jutott a szennai kalandom. Közelebb érve aztán láttam, hogy nem kell úsznom vagy mocsarat járnom, mert a „tavat” megkerülve vezet tovább az út.

A keréknyomok megkerülték a „tavat” A bokrok árnyékában nem olvadt fel a talaj Naggyá tett az alacsonyan sütő nap
A keréknyomok megkerülték a „tavat” A bokrok árnyékában nem olvadt fel a talaj Naggyá tett az alacsonyan sütő nap
Hamarosan ismét aszfalt került a talpam alá és a hosszú, egyenes Jókai Mór utcán sétáltam el a katolikus templomig, ahol reggel leparkoltam az autóval. Nem feledkeztem meg a bélyegzésről sem, így az első túranapom végén 4 pecsét díszíti az igazolófüzetem utolsó oldalát.

Tarján határából visszatekintettem a megtett út egy részére (és természetesen a környező hegyekre)
Tarján határából visszatekintettem a megtett út egy részére (és természetesen a környező hegyekre)
Itt már valóban a célegyenesben voltam Tarján, katolikus templom Nem mostanában került ide ez a tábla
Itt már valóban a célegyenesben voltam Tarján, katolikus templom Nem mostanában került ide ez a tábla
Egy gyors tisztálkodás után autóba pattantam, végighajtottam a Gerecse motorosok által kedvelt szerpentinjén és három óra előtt már otthon is voltam. Egész szokatlan volt ilyen korán hazaérni a túranap végén...

Lábatlan . Tarján 22.2 km, 8.0%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)

Az KDP barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

RPDDK 07.: Mesztegnyő – Kaposmérő (2024.04.13.)

Homok, homok, homok és egy kis aszfalt, közben pedig két új pecsét, rengeteg szép virág és üde zöld természet. Így lehetne röviden ös...