2023. augusztus 1., kedd

RPDDK 09.: Abaliget vasútállomás – Árpádtető (2023.07.02.)

Az őrségi dombok után a Keleti-Mecsek magaslatai között folytattam az RPDDK-t. Az abaligeti vasútállomásról indultam, ahol különleges veszély leselkedett rám pecsételés közben. Utána az útkeresés kihívásával kellett megbirkóznom, hogy egy órával később már a második pecsétet üthessem be a füzetembe. Kitérőt tettem az uránbánya emlékművéhez, a Babás-szerkövekhez és a Zsongor-kőhöz, utána pedig gyíkokat fényképeztem a Jakab-hegyen. Az esőtől nem ijedtem meg, de azért örültem, amikor újra kisütött a nap. A Remete-rétről a Tubesen keresztül jutottam el a Büdös-kúthoz, onnan pedig egy pihentető sétával a Fehér-kúthoz. Miután az utolsó pecsét is megszáradt a füzetemben, nem volt más hátra, mint visszasétálni az autóhoz.

Egy hónap telt el az előző túra óta, nem csoda hát, hogy a bakancsaim egyre türelmetlenebbül toporogtak a cipőspolcon, nekem pedig egyre jobban viszketett a talpam. Úgy nézett ki, hogy június utolsó napján, egy pénteki napon ki tudok venni egy nap szabadságot és az időjósok sem riogattak semmivel, ezért elkezdtem tervezgetni az őrségi folytatást. Hét közben azonban kiderült, hogy mégsem jön össze a szabadság. Mivel a túrába addigra már nagyon beleéltem magamat, ezért nem akartam róla lemondani és elkezdtem az újratervezést. Az első szempont az időjárás volt. Szombatra egész napos esőt jósoltak, így kizárásos alapon maradt a vasárnap. Vasárnap viszont nem találtam elfogadható tömegközlekedést a tervezett őrségi szakaszhoz, így a Mecsek mellett tettem le a voksomat.

Ahogy közeledett a hétvége, úgy változott napról-napra az időjósok véleménye. Végül szombaton úgy gondolták, hogy az éjszakai eső után vasárnap napközben már nem fogok megázni. Hittem nekik, de azért az esőkabát ezúttal is ott lapult a hátizsákom aljában.

Az már szinte magától értetődő, hogy ha túrázni indulok, akkor reggel nincs időm lustálkodni. Ezúttal sem volt ez másként, 5 órakor már az autóban ültem és robogtam Pécs irányába. Útközben hallgattam a rádiót, benne az időjárás előrejelzést: „Ma országszerte napos idő várható, mindössze az ország déli részére kúszhat be néhány felhő és okozhat záporokat, zivatarokat. A hőmérséklet...

Dunaföldvár környékén jártam, amikor azt láttam, hogy a távolban sűrű, sötét felhők gyülekeznek az égen. Próbáltam kitalálni, hogy merről fúj a szél és gondolkoztam, hogy vajon elfújja-e a felhőket a Mecsek fölül, mire odaérek. Nem sokkal később megkaptam a választ. Azokat a felhőket bizony elfújta a szél, mégpedig északkeleti irányba és éppen ott kezdett el belőlük szakadni az eső, ahol én autóztam. Az ablaktörlő a gyors fokozaton is alig győzte törölni a szélvédőt.

Szerencsére mire Árpádtetőre értem, már valóban elvonultak a felhők, szépen sütött a reggeli nap és kezdte felszárítani az útról a hajnali eső nyomait. A kalandpark parkolójából visszasétáltam az ezen a szakaszon 2x2 sávos 66-os főúthoz és halált megvető bátorsággal, valamint nyulat megszégyenítő gyorsasággal átkeltem rajta, hogy a túloldalom lévő buszmegállóban várjam meg a Pécsre közlekedő buszt.

Pécsen több, mint fél órám volt az átszállásra, így kényelmesen átsétáltam a buszpályaudvarról a vasútállomásra, majd az egyik padon ülve megreggeliztem.

Vasárnap reggeli pécsi utcakép A pályaudvar épülete
Vasárnap reggeli pécsi utcakép A pályaudvar épülete

A vonat ezúttal pontosan indult és alig több, mint fél óra alatt elrepített az abaligeti vasútállomásig. Régi, szakállas vicc, de most is eszembe jutott, hogy „Miért van ilyen messze az állomás a falutól? Azért, mert ha közelebb lenne, akkor messze lenne a síntől.”

A vonatról leszállva az első teendőm a pecsételés volt. Az állomás épülete tele volt fecskefészkekkel. Ránézésre jónéhány fészek mesterségesen készült, azok alatt volt egy deszka is, hogy védje az alatta lévő padot. A pecsételő doboz fölé viszont a fecskék építettek maguknak fészket és deszkát már nem tudtak alá felszerelni, ezért kicsit félve, gyakran felfelé kacsintgatva nyúltam a bélyegzőért. Szerencsére megúsztam és csak egy lenyomat került a füzetembe.

Abaliget, vasútállomás Nem volt kockázatmentes az első pecsételés
Abaliget, vasútállomás Nem volt kockázatmentes az első pecsételés

Ezután megejtettem a szokásos rutinfeladatokat (telefon haza, fényképező nyakba, GPS bekapcsol) és útnak indultam. Az épület előtt gyorsan megláttam egy útjelző táblát amelyikről kiderült, hogy nekem bizony a másik irányba kell indulnom. „Ez a nap is jól kezdődik!” – gondoltam magamban.

Szerencsére a sínek túloldalán könnyen rátaláltam a jelzésre. Néhány métert sétáltam a sínek mellett, majd egy kis lépcsőn felmenve egy rét szélén kötöttem ki. Merre tovább? Derékig érő gaz, jelzés sehol, nehogy már 200 méter után elő kelljen vennem a térképet! A lépcső egy kitaposott ösvényben folytatódott, azon indultam tovább, de néhány méter után egy magányos házikó zárt kerítéséhez érkeztem. Nem volt nehéz kitalálni, hogy nem jó felé indultam el. Már épp azon gondolkoztam, hogy mégiscsak elő kellene venni a térképet, amikor megláttam a gaz közepén egy villanyoszlopot, rajta pedig a jelzést. Visszamentem a lépcsőhöz és akkor vettem észre, hogy mintha a rét szélén is le lenne egy kicsit taposva a gaz, éppen a villanyoszlop irányába.

Elindultam a sínek mellett Nehezen találtam meg az ösvényt a derékig érő gazban Itt már egy kicsit könnyebb dolgom volt
Elindultam a sínek mellett Nehezen találtam meg az ösvényt a derékig érő gazban Itt már egy kicsit könnyebb dolgom volt
A nedves fűben követtem az ösvényt, amelyik hamarosan egy erdei keréknyomban folytatódott. Először megörültem, hogy nem a tűző napon kell gyalogolnom, de néhány lépés után kitört belőlem egy félhangos „Húúúúúú...”. A hajnali eső és a meleg olyan párás levegőt varázsolt a fák közé, hogy pillanatok alatt szinte csöpögött az arcomról, a hasamról, a hátamról és mindenemről az izzadtság.

Katángkóró Orbáncfű Álcsüngőlepke
Katángkóró Orbáncfű Álcsüngőlepke
Néhány lépés megtétele után folyt rólam az izzadtság Néhány lépés megtétele után folyt rólam az izzadtság Néhány lépés megtétele után folyt rólam az izzadtság
Néhány lépés megtétele után folyt rólam az izzadtság
Egynyári seprence Valamilyen fűféle... Erős gomba
Egynyári seprence Valamilyen fűféle... Erős gomba
Körülbelül fél óra alatt értem fel az Abaliget feletti kaszálóra. Ott már jó idő volt, gyenge szél fújt, így gyorsan eltűntek az utolsó izzadtságcseppek is a homlokomról. A dombtetőn pedig egy gyönyörű körpanoráma tárult a szemem elé.

Kiértem az erdőből Felfelé az Abaliget feletti dombtetőre Lent a völgyben már látszottak Abaliget házai
Kiértem az erdőből Felfelé az Abaliget feletti dombtetőre Lent a völgyben már látszottak Abaliget házai
Majdnem teljes körpanoráma a dombtetőről
Majdnem teljes körpanoráma a dombtetőről
Villanypásztorok között futó földúton ereszkedtem le a falu határáig. A völgyben a lendület vitt volna tovább a keréknyomokat követve, de mivel nem láttam jelzést, ezért rápillantottam a térképre és megállapítottam, hogy jobbra, a kerítés mellett kell továbbmenni. Kicsit csodálkoztam, mert úgy nézett ki, mintha az út vége le lenne zárva egy kerítéssel. Közelebb érve aztán már láttam, hogy a kerítés előtt balra kellett fordulni és néhány perccel később meg is érkeztem a településre.

Villanypásztorok között, keréknyomokon GYALOGoltam lefelé... ...amikor egy GYALOGcincér keresztezte az utamat
Villanypásztorok között, keréknyomokon GYALOGoltam lefelé... ...amikor egy GYALOGcincér keresztezte az utamat
Először kételkedtem benne, hogy valóban erre kell továbbmenni,... ... de legalább nem zárta le kerítés az út végét
Először kételkedtem benne, hogy valóban erre kell továbbmenni,... ... de legalább nem zárta le kerítés az út végét
Először végigsétáltam a horgásztó partján, majd a barlang parkolóján átkelve a Csónakázó-tó mellett gyalogoltam tovább. Ez rész már ismerős volt, mert néhány évvel korábban egy családi nyaralás alkalmával jártunk errefelé.

Megérkeztem Abaligetre A szabadtéri színpad nézőtere Ez tetszett
Megérkeztem Abaligetre A szabadtéri színpad nézőtere Ez tetszett
Először a horgásztó partján sétáltam végig
Először a horgásztó partján sétáltam végig
A Csónakázó-tó már ismerős volt
A Csónakázó-tó már ismerős volt
A barlang bejáratánál pecsételtem a füzetembe, a Denevér Múzeumnál megtöltöttem a kulacsomat, majd az épület mögötti lépcsőn indultam tovább. A domboldalon futó ösvényről még jól lehetett látni a tavat, de néhány perccel később már csak az erdő fáiban és azok árnyjátékában gyönyörködhettem, miközben másztam felfelé a Jakab-hegyre.

A barlangot ezúttal nem néztem meg A tető alatt található a pecsét A vízhordó lány szobra a Denevér Múzeum előtt
A barlangot ezúttal nem néztem meg A tető alatt található a pecsét A vízhordó lány szobra a Denevér Múzeum előtt
A domboldalon futó ösvényről rá lehetett látni a Csónakázó-tóra A szeder érésére még várni kell egy kicsit
A domboldalon futó ösvényről rá lehetett látni a Csónakázó-tóra A szeder érésére még várni kell egy kicsit
Erdei utakon a Jakab-hegy felé Erdei utakon a Jakab-hegy felé Erdei utakon a Jakab-hegy felé
Erdei utakon a Jakab-hegy felé
Háromnegyed óra alatt értem fel az egykori uránbánya IV. aknája helyén felállított emlékkőhöz. A hely elég elhagyatottnak nézett ki, a kerítés már régen kidőlt és a gazat sem mostanában kaszálták le az emlékhely környékén.

Elég lehangoló látványt nyújtott az emlékhely kerítése 1164 méteres mélység tátong a betonlap alatt 36 éven keresztül működött a bánya
Elég lehangoló látványt nyújtott az emlékhely kerítése 1164 méteres mélység tátong a betonlap alatt 36 éven keresztül működött a bánya
A néhány perces kitérő után a bányához vezető aszfaltcsíkon indultam tovább. Nem sokat gyalogoltam rajta, körülbelül 600 méter megtétele után az aszfalt jobbra kanyarodott, a K jelzés pedig balra, egy köves keréknyomon folytatódott. A Pálos-kútnál rövid időre megálltam és megtöltöttem vízzel a kulacsomat.

Kilátás a bányától
Kilátás a bányától
A bányához vezető aszfaltcsíkon gyalogoltam tovább Az aszfalt után egy köves úton mentem tovább A Pálos-kút jéghideg vízével töltöttem tele a kulacsomat
A bányához vezető aszfaltcsíkon gyalogoltam tovább Az aszfalt után egy köves úton mentem tovább A Pálos-kút jéghideg vízével töltöttem tele a kulacsomat
Mintha toboz nőtt volna az ökörfarkkórón Nem siettem, de ezeknél azért gyorsabb voltam Nem siettem, de ezeknél azért gyorsabb voltam
Mintha toboz nőtt volna az ökörfarkkórón Nem siettem, de ezeknél azért gyorsabb voltam
Dél múlt néhány perccel, amikor megérkeztem a Babás-szerkövekhez vezető útelágazáshoz. Több helyen is olvastam, hogy a kilátás miatt megéri leereszkedni a meredek hegyoldalon, így nem is gondolkoztam rajta, hanem indultam tovább a K3 jelzéseket követve. Lefelé sem volt könnyű az út, néhány helyen a sziklákból kialakult hatalmas lépcsőfokokon kellett lépkedni, így nem volt időm azon gondolkozni, hogy vajon hogyan fogok itt visszajönni?

Feldobta a talpát Harangvirág
Feldobta a talpát Harangvirág
Nem tudtam kitalálni, hogy mire szolgál ez az építmény Egy kis nehezítés a Babás-szerkövekhez vezető ösvényen
Nem tudtam kitalálni, hogy mire szolgál ez az építmény Egy kis nehezítés a Babás-szerkövekhez vezető ösvényen
Óvatosan haladva, 10 perc alatt értem le a hegyoldalban található sziklaképződményekhez, ahonnan valóban gyönyörű panoráma tárult a szemem elé.

Nehezen tudtam abbahagyni a fényképezést, mert minden sziklaalakzatot más miatt találtam érdekesnek Nehezen tudtam abbahagyni a fényképezést, mert minden sziklaalakzatot más miatt találtam érdekesnek Nehezen tudtam abbahagyni a fényképezést, mert minden sziklaalakzatot más miatt találtam érdekesnek
Nehezen tudtam abbahagyni a fényképezést, mert minden sziklaalakzatot más miatt találtam érdekesnek Nehezen tudtam abbahagyni a fényképezést, mert minden sziklaalakzatot más miatt találtam érdekesnek Nehezen tudtam abbahagyni a fényképezést, mert minden sziklaalakzatot más miatt találtam érdekesnek
Nehezen tudtam abbahagyni a fényképezést, mert minden sziklaalakzatot más miatt találtam érdekesnek
Kilátás a szikláról Kővágószőlős felé
Kilátás a szikláról Kővágószőlős felé
Kilátás a szikláról Kővágószőlős felé
Miután kinézelődtem magamat, a keskeny ösvényen elsétáltam a Jubileumi kereszthez. Ott is nézelődtem és fényképeztem egy kicsit, majd elindultam visszafelé.

Elsétáltam a Jubileumi keresztig
Elsétáltam a Jubileumi keresztig
A keskeny ösvényen visszafelé is meg-megálltam, nézelődtem és fényképezgettem, majd miután magam mögött hagytam az utolsó kilátóhelyet is, megindultam felfelé. Valóban nem volt könnyű a felfelé vezető út, de ebben az irányban sem tartott tovább, mint lefelé. Így háromnegyed óra elteltével ismét ott álltam az útjelző táblánál és indultam tovább a Jakab-hegyi pecsételőhely felé.

Egy hatalmas szikla az ösvény mellett Nem tudtam betelni a látvánnyal A hegyoldalban futó keskeny ösvény
Egy hatalmas szikla az ösvény mellett Nem tudtam betelni a látvánnyal A hegyoldalban futó keskeny ösvény
Ez még csak a bemelegítés volt az utána következő szakaszra A Sasfészek sziklája Itt kellett le- és felmászni
Ez még csak a bemelegítés volt az utána következő szakaszra A Sasfészek sziklája Itt kellett le- és felmászni
Mindössze néhány métert kellett megtennem és már meg is érkeztem az OKT táblához, amelyikre a dobozka van felszerelve. Pecsételtem, néhány percre leültem a padra, majd egy újabb kitérőre indultam, ezúttal a Zsongor-kőhöz. Ez egy rövidebb kitérő volt, mint a Babás-szerkövekhez vezető és az út sem volt olyan meredek, de a kilátás innen is pazar volt. Igaz, hogy a szerkövek sziklái érdekesebbek voltak, de szerintem a Zsongor-kő hegyoldalból kilógó sziklája sokkal izgalmasabb. Azt azért nem bántam meg, hogy mindkét helyre lementem, így legalább össze tudtam azokat hasonlítani.

Ismét a kéken Az OKT tábla oldalán lógott a pecsét Ez lenne a Remete-barlang?
Ismét a kéken Az OKT tábla oldalán lógott a pecsét Ez lenne a Remete-barlang?
Kilátás a Zsongor-kőtől
Kilátás a Zsongor-kőtől
Ide könnyebb volt leereszkedni, mint a szerkövekhez A kilátóterasz
Ide könnyebb volt leereszkedni, mint a szerkövekhez A kilátóterasz
Lépcső Álganajtúró Mintha egy hatalmas ceruza szorult volna be két szikla közé
Lépcső Álganajtúró Mintha egy hatalmas ceruza szorult volna be két szikla közé
A Zsongor-kőtől a K-re visszatérve ismét nem kellett sokat gyalogolni, hogy a következő látnivalóhoz, a pálos kolostor romjaihoz érkezzek. Körbejártam a templomot és a kolostor romjait, nézelődtem és fényképezgettem egy kicsit, majd innen is indultam tovább.

Néhány perc séta az erdőben Az újjáépített templom A kolostor romjai
Néhány perc séta az erdőben Az újjáépített templom A kolostor romjai
Rengeteg gyík napozott a romok falain, de menekültek a fényképezés elől Rengeteg gyík napozott a romok falain, de menekültek a fényképezés elől Rengeteg gyík napozott a romok falain, de menekültek a fényképezés elől
Rengeteg gyík napozott a romok falain, de menekültek a fényképezés elől
Körülbelül 700 métert tettem meg, amikor egy olyan helyre érkeztem, amelyet a térkép „Tarvágás 2015-ben” szöveggel jelöl. Az azóta eltelt 8 év alatt már nyoma sem volt a tarvágásnak, de azért így is tisztán lehetett látni a Tubest és a Misina tetején magasodó TV-tornyot. Ez volt a második alkalom ezen a napon, amikor láttam az építményt és ekkor még nem voltam benne biztos, hogy lesz-e harmadik alkalom is.

Egy keskeny ösvényen indultam tovább Jól lehetett látni a földsánc maradványait A tarvágás helyén már kezdenek megnőni a fák és a bokrok
Egy keskeny ösvényen indultam tovább Jól lehetett látni a földsánc maradványait A tarvágás helyén már kezdenek megnőni a fák és a bokrok
Ahogy ereszkedtem lefelé a Szuadó-tető felé, ismét eszembe jutott a reggeli rádiós időjárásjelentés, ugyanis bekúszott egy felhő a nap elé és mintha esőcseppek hangját hallottam volna, valamint mintha a karomra is hullott volna egy-egy csepp a magasból. A Fenyves-forrás közelében kiértem a fák alól és kiderült, hogy jól éreztem, valóban eleredt az eső. Szerencsére csak egy gyenge nyári zápor volt és mire elgondolkoztam volna rajta, hogy elővegyem-e az esőkabátomat, addigra már el is állt és már az első napsugarak is előbukkantak a felhők takarásából. Néhány perccel később pedig tovakúsztak a felhők és ismét zavartalanul sütött a nap.

Ereszkedtem lefelé a Fenyves-forrás felé A Fenyves-forrás A fák közül kiérve éreztem, hogy csepereg az eső
Ereszkedtem lefelé a Fenyves-forrás felé A Fenyves-forrás A fák közül kiérve éreztem, hogy csepereg az eső
Amikor a Láz-oldalban sétáltam, jött velem szembe egy magányosan túrázó lány. Láttam már ilyet, nem lepődtem meg rajta, de amikor szóba elegyedtünk émegtudtam, hogy a Hármashatár-hegyről jön, akkor bizony elkerekedtek a szemeim. Elmondta, hogy egyben szeretné végigjárni a Kékkört és július 29-én szeretne visszaérni a kiindulópontra. Sok erőt és kitartást kívántam neki, majd elbúcsúztunk egymástól és mindketten folytattuk az utunkat.

Piknikezőhely a Patacsi-mezőnél Álcsüngőlepke Álcsüngőlepke
Piknikezőhely a Patacsi-mezőnél Álcsüngőlepke
A fák között megbújó Cserkész Farda kereszt Elvonultak a felhők, újra ragyogó napsütésben sétáltam Itt pedig az árnyékot adó fák alatt
A fák között megbújó Cserkész Farda kereszt Elvonultak a felhők, újra ragyogó napsütésben sétáltam Itt pedig az árnyékot adó fák alatt
Fél 3-kor érkeztem meg a Remete-rétre. Átkeltem az úton és a réten, majd néhány percre megálltam a fedett esőbeálló alatt. Merre tovább? 20 km-t tettem meg a reggeli indulás óta és még 8-9 km van hátra az autóig. Ez körülbelül két órányi séta, fél 5-re visszaérhetek az autóhoz. De már otthon is nézegettem, hogy csak néhány km-rel (és 200 m szinttel) több, ha innen nem a K jelzésen megyek tovább, hanem Z+ és S jelzéseken elsétálok a Tubes tetején álló János-kilátóhoz és majd csak a Büdös-kúti kulcsosház előtt térek vissza a K jelzésre. Tudom, az RPDDK is útvonalkövető mozgalom, de egy ekkora „kispistázással” el tudok számolni a lelkiismeretemmel. Nem gondolkodtam sokáig, gyorsan döntöttem és elindultam a kilátó felé.

Remete-rét
Remete-rét
A számításomba ugyan becsúszott egy kis hiba, mert nem jó irányba indultam el a KS jelzésen, de utólag megnézve a térképen, így körülbelül 100 méterrel rövidebb volt az út, mintha az eredetileg gondolt útvonalon, a Z+ jelzésen mentem volna. De az is igaz, hogy a másik úton kikerültem volna a ZO meredek emelkedőjét. Valamit valamiért...

Eredetileg nem erre terveztem menni A szakasz legmeredekebb része
Eredetileg nem erre terveztem menni A szakasz legmeredekebb része
Amikor felértem a Remeteréti útra, elbizonytalanodtam egy pillanatra, hogy merre kell továbbmenni, de gyorsan rátaláltam a kilátóhoz vezető útra. Arra számítottam, hogy vasárnap délután lévén sokan lesznek fent az építménynél, de mindössze 3 fiatallal találkoztam.

Emlékmű a Remeteréti út parkolójánál Gyorsan megtaláltam, hogy merre kell továbbmenni
Emlékmű a Remeteréti út parkolójánál Gyorsan megtaláltam, hogy merre kell továbbmenni
Természetesen felmásztam a kilátó tetejére, gyönyörködtem a kilátásban és számolatlanul készítettem a fényképeket, hogy próbáljam megörökíteni a csodálatos panorámát.

A Rauch János-kilátó A TV-torony harmadszor
A Rauch János-kilátó A TV-torony harmadszor
Panoráma a János-kilátóból
Panoráma a János-kilátóból
Panoráma a János-kilátóból
Az épület tövében még leültem néhány percre az egyik padra, majd negyed négykor hátamra kaptam a zsákomat és indultam lefelé a hegytetőről. A Z+ és S+ jelzések elágazásánál megszólalt a lelkiismeretem, hogy mégiscsak vissza kellene menni a Remete-rétre, de végül magával ragadott a kísértő és a S+ jelzésen mentem tovább.

Lefelé a Tubesről Lefelé a Tubesről Lefelé a Tubesről
Lefelé a Tubesről

Reggel Árpádtetőnél sem volt veszélytelen átkelni a 66-os úton, de az semmi volt ahhoz képest, amikor a Remeteréti úton kellett átkelni. Éppen egy kanyar kellős közepén keresztezi az utat a S+ jelzés. Látni nem lehet semmit, mindössze hang alapján lehet eldönteni, hogy jön-e éppen valami, vagy szabad az út és át lehet kelni. Ezzel mindössze annyi volt a baj, hogy az erdőben nagyon messziről lehet már hallani az autók és motorok zúgását, így nagyon nehezen tudtam megítélni, hogy mennyire van közel a jármű. Az első próbálkozásnál rosszul mértem fel a helyzetet, de szerencsére nem lett baj, másodszor pedig mint a villám, úgy szaladtam át az úttesten. Nem tudom, hogy ki festette fel ezt a jelzést ide...

A Füleki Mihály-emlékkőnél érkeztem vissza a K jelzésre, onnan pedig már csak 200 métert kellett megtenni a pecsételőhelyig, a Büdös-kúti kulcsosházig. Mielőtt még felmentem volna a dombtetőn álló házhoz, a hely névadójánál, a Büdös-kútnál megmostam az arcomat a jó hideg forrásvízzel és teletöltöttem a kulacsaimat.

Keskeny ösvényen ereszkedtem le a Büdös-kúthoz Kis híd a forrás mellett A Büdös-kút
Keskeny ösvényen ereszkedtem le a Büdös-kúthoz Kis híd a forrás mellett A Büdös-kút
A kulcsosház Esőbeálló a kulcsosháznál Lent a völgyben csordogál a forrás
A kulcsosház Esőbeálló a kulcsosháznál Lent a völgyben csordogál a forrás
A kulcsosháztól a Melegmányi útig tartó 3 és fél km eseménytelenül telt, jól tudtam haladni az erdei földutakon és ösvényeken. A Keresztkunyhó közelében körülbelül 300 méteren keresztül az aszfaltot kellett koptatni, de után ismét erdei keréknyomokon folytattam a gyaloglást és 10 perc alatt odaértem a nap utolsó pecsételőhelyéhez, a Fehér-kúti kulcsosházhoz. A pecsételő doboz környékén ott repkedett egy darázs, ezért óvatosan nyúltam csak a doboz felé, de magányos harcosról volt szó, így megegyeztünk, hogy nem bántjuk egymást.

Úton a Fehér-kúti pecsételőhely felé Úton a Fehér-kúti pecsételőhely felé Úton a Fehér-kúti pecsételőhely felé
Úton a Fehér-kúti pecsételőhely felé
Útközben csak virágok, lepkék és gombák lassították a haladásomat Útközben csak virágok, lepkék és gombák lassították a haladásomat Útközben csak virágok, lepkék és gombák lassították a haladásomat
Útközben csak virágok, lepkék és gombák lassították a haladásomat
Úton a Fehér-kúti pecsételőhely felé Úton a Fehér-kúti pecsételőhely felé A nap utolsó pecsétje is bekerült a füzetembe
Úton a Fehér-kúti pecsételőhely felé A nap utolsó pecsétje is bekerült a füzetembe
A pecsételés után már „csak” annyi volt hátra, hogy visszasétáljak az autóig. Az útjelző tábla szerint 3,3 km-t kell addig megtennem, ami 55 percig fog tartani. A távolságot reálisnak tartottam, az időből azért szerettem volna faragni egy kicsit.

Erdei keréknyomokat követve gyalogoltam Árpádtető felé Erdei keréknyomokat követve gyalogoltam Árpádtető felé Erdei keréknyomokat követve gyalogoltam Árpádtető felé
Erdei keréknyomokat követve gyalogoltam Árpádtető felé
A Tripammer-fa tisztása előtt még egyszer keresztezni kellett a Melegmányi utat, de ezúttal szerencsére sokkal biztonságosabb körülmények között. A tisztásig többnyire széles erdei földúton gyalogoltam, onnan viszont egy domboldalban kanyargó keskeny ösvényen kellett továbbmenni.

A Trimpammer-fa A nap végére is maradt még látványos rész, nekem mindig tetszenek az ilyen domboldalban futó ösvények A nap végére is maradt még látványos rész, nekem mindig tetszenek az ilyen domboldalban futó ösvények
A Trimpammer-fa A nap végére is maradt még látványos rész, nekem mindig tetszenek az ilyen domboldalban futó ösvények
Fél hatkor érkeztem vissza a 66-os úthoz. Átszaladtam rajta, majd a túloldalon felsétáltam a lépcsőn és a kalandpark kerítése mellett elsétáltam a parkolóig, ahol reggel az autót hagytam.

Reggel abból a buszmegállóból indultam Pécs felé Az utolsó méterek az árpádtetői aszfalton Emlékmű a parkolónál
Reggel abból a buszmegállóból indultam Pécs felé Az utolsó méterek az árpádtetői aszfalton Emlékmű a parkolónál
Kicsit rendbe szedtem magamat, majd a kalandpark utolsó látogatóival együtt én is elhajtottam a parkolóból és indultam haza.

Abaliget vasútállomás - Árpádtető 223.7 km, 41.3%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)

Az RPDDK barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...