Szent Márton napján Szent Márton városából indulva, a Szent Márton vándorutat érintve folytattam a dél-dunántúli vándorlásomat. Reggel felmentem a Rózsadombra és 15 perccel később 200 méter híján visszaértem a kiindulópontra. A nap folyamán négyszer állta kerítés az utamat, ebből háromszor sikerült átjutnom rajta. Végül a GYSEV segített eldönteni, hogy három, vagy négy pecsét kerüljön a füzetembe ezen a napon.
Egy hónapig szinte nem lehetett látni a napot: vagy az eső esett, vagy köd
volt. Így nagyon megörültem, amikor végre azt jósolták a meteorológusok, hogy
néhány napig ismét előbukkan a nap a felhők és a ködpaplan mögül. Még jobban
megörültem, amikor kiderült, hogy én is szabaddá tudom magamat tenni erre a
hétvégére. Innentől kezdve nem volt kérdés, hogy mi lesz a szombati programom.
Azt már mondanom sem kell, hogy ezúttal is meglehetősen korán keltem, fél
ötkor pedig már indítottam az autót és indultam Szombathely felé. Az a jó
ezekben a reggeli utazásokban, hogy nincs nagy forgalom, ezért még ilyen nagy
távolságnál is jól ki lehet számítani, hogy mennyi idő alatt lehet odaérni.
Szombathelyen ismét a vasútállomás melletti utcában parkoltam le az autót,
onnan sétáltam el a közeli buszmegállóba. A 30Y helyijárat pontosan érkezett,
majd néhány perc várakozás után 5 utassal a fedélzetén indult tovább Olad
felé. Körülbelül 20 percet kanyarogtunk a városban és fél 8 után érkeztünk meg
a buszmegállóba, ahol
egy hónappal korábban befejeztem a túrát.
Mivel a megálló nem pecsételőhely, ezért mielőtt útnak indultam volna,
készítettem egy igazoló szelfit. 500 métert sétáltam az út menti járdán,
amikor a jelzések az út túloldalán, a fák között folytatódtak. A színes
falevelekkel borított lépcsőn hamar felértem a kilátóhoz, ami a kora reggeli
órán sajnos zárva volt. Elvileg 10 órától lett volna nyitva, de nem vártam ott
2 órát, hanem egyből indultam tovább.
|
|
|
Csak néhány autóval találkoztam az oladi utcákon
|
A kilátóhoz vezető lépcsőfokokat színes levelek borították
|
A Rózsadombi-kilátót csak kívülről tudtam megnézni
|
A kerítések tövében futó keréknyomokon gyorsan visszaértem a házak közé. A
Márton Áron utcán lesétáltam a temetőig, amely mindössze 200 méterre volt a
buszmegállótól, ahonnan reggel útnak indultam. Azaz 20 perc alatt majdnem
visszaértem a kiindulópontra. Na, jó, közben tettem egy kört az oladi
Rózsadombon.
|
|
|
Hátam mögött hagytam a kilátót
|
Földút a kertek végében
|
Lefelé a Rózsadombról a Márton Áron utcán
|
A temetőnél balra fordultam és gyalogoltam néhány percet az aszfalton mielőtt
megérkeztem a Szombathelyi Parkerdőbe. Az ezt követő közel egy órában a
Parkerdő lombjukat vesztett fái között sétáltam. Mivel nem voltam távol 89-es
főúttól és ilyenkor már a fák sem tompítják a zajt, ezért az erdőben nagyon
sokáig lehetett hallani az autók zúgását. A pecsételőhelyhez közeledve egy
kisebb akadálypályán kellett átverekednem magamat, mert a frissen vágott fákat
még nem vitték el az útról, ott feküdtek keresztben.
|
|
Séta a Parkerdőben
|
|
|
Harmatcseppek
|
Akadálypálya
|
Az erdei út utolsó méterein befőttesüvegekbe helyezett mécsesek szegélyezték
az út szélét. Ekkor jutott eszembe, hogy jobban nem is választhattam volna meg
a túra időpontját: éppen Márton napon látogattam el Szent Márton városába!
|
|
|
Valószínűleg egy Márton-napi éjszakai séta előkészületeként voltak kint
a mécsesek
|
Még egy kis erdei séta
|
A Szombathelyi Parkerdő be-(ki-)járata
|
A pecsételőhelyhez érkezve már szépen sütött a nap, így a reggeli hideg miatt
magamra öltött több rétegnyi ruhából egyet elsüllyeszthettem a hátizsákomba.
Tovább haladva sokáig sétáltam a hétvégi telkek végében futó keréknyomokon. Az
utolsó kerítést is elhagyva egy szántóföld mellett mentem tovább, majd egy
kerítés melletti szűk ösvény következett.
|
|
|
Kukulló telkeinek a végében futó keréknyomokon hagytam magam mögött
Szombathelyt
|
Retró tárgyak gyűjteménye az egyik kertben
|
Elég szűkös volt a hely a kerítés és a bozót között
|
Hamarosan egy újabb erdőbe érkeztem, ahol alig-alig lehetett felfedezni az
ösvényt, amelyiken tovább kellene menni. De olyan sűrűn voltak felfestve a
jelzések a fákra, hogy teljesen egyértelmű volt, merre kell haladni.
|
|
|
Az ösvény nem nagyon látszott, de a jelzések kellően sűrűn voltak
felfestve
|
Itt már jelzés nélkül is tudtam (volna), hogy merre kell menni
|
Erdei ösvény
|
Nárai határában értem ki az erdőből és a műút túloldalán, a szántóföld közepén
futó egyenes keréknyomokon mentem tovább. A komposztáló telep után egy erdei
úton értem el a Csupor-villát. Az épület előtt balra fordultam és az egyenes
bekötőúton lépkedve gyorsan megérkeztem a Szombathelyt Jákkal összekötő,
meglepően forgalmas műútra. A
K szerencsére nem ezen az úton
megy Jákra, hanem körülbelül 500 lépés után egy erdei nyiladékon keresztül
szeli át a Jáki-erdőt.
|
|
|
Egy rövid aszfaltcsík a vetések között
|
Az aszfalt elfogyott, de az egyenes út maradt
|
Először nem tudtam, hogy ez egy komposztálótelep
|
|
|
|
Erdei házikó (Csupor-villa)
|
A villához vezető köves bekötőút
|
Jákig többször sikerült látványos felhőalakzatokat fényképeznem
|
|
|
|
A reggeli harmatcseppek még nem száradtak fel a levelekről
|
|
|
|
Aszfalt helyett a Szent Márton-erdő földútján sétáltam Ják felé
|
Miután átkeltem a Bolygó-patak új fahídján egy újabb hosszú egyenes kezdődött,
ezúttal a szántóföldek mellett. A távolban hamarosan megláttam a jáki templom
tornyait, de akkor még közel fél órányi távolságra voltam az épülettől. Az út
másik oldalán a Kőszegi-hegység csúcsait lehetett látni, ahonnan egy hónappal
korábban belevágtam a dunántúli kalandba.
|
|
|
Mintha néhány eleme még hiányzott volna a hídnak
|
Kezdődik a Jákra vezető hosszú egyenes
|
Még fél óra gyaloglás a templomig
|
|
|
|
Felhők
|
Távolban a Kőszegi-hegység
|
Amint ballagtam a füves keréknyomokon, egyszer csak azt láttam, hogy a
távolban mintha valami elzárná az utat. Jelzések nem nagyon voltak, de
elágazás sem, így nem nagyon tudtam volna másfelé menni, de azért a biztonság
kedvéért elővettem a telefonomat és megnéztem, hogy biztos jó úton haladok-e.
A térkép alapján is erre vezetett az út, így lesz, ami lesz alapon mentem
tovább. Közelebb érve láttam, hogy valóban egy kerítés zárja le az utat.
Mielőtt ismét elővettem volna a térképet, a kerítés túloldalán észrevettem az
egyik fa törzsére festett
K jelzést. Ezért aztán nem
keresgéltem tovább a kitaposott ösvényeket a kerítés tövében, hanem átmentem a
kapun és a kerítés túloldalán gyalogoltam tovább Ják felé.
|
|
|
Merre tovább?
|
Bodzabogyó
|
Sövényből faragott "várfal" Jákon
|
Fél 12-kor érkeztem meg a templomhoz. Sajnos a felújítás miatt az épület
környéke kordonnal volt elzárva és egy tábla szerint a „látogatási szezon befejeződött októbar 31-én”, ezért csak kívülről tudtam néhány fényképet készíteni.
|
|
|
Már a tereprendezésnél tartott a templomfelújítás
|
A Szent Jakab-kápolna is el volt zárva a kerítéssel
|
A templom bejárata még fel volt állványozva
|
Pecsételés után leültem az információs tábla melletti padra és megettem egyet
az otthonról hozott szendvicsek közül, közben pedig a túra hátralévő részén
gondolkoztam. Előző este két tervet készítettem. Az egyik szerint „csak”
Egyházasrádócig mentem volna, a másik szerint pedig Molnaszecsődig. Úgy
gondoltam, hogy majd Egyházasrádócon meglátom, hogy mikor érek oda és mennyire
leszek fáradt, aztán majd eldöntöm, hogy hogyan tovább. Mivel még dél sem
volt, ezért reálisnak látszott, hogy elmegyek egészen Molnaszecsődig, de
tömegközlekedéssel onnan csak 13:11-kor, vagy 17:11-kor lehet visszajutni
Szombathelyre. Végül úgy döntöttem, hogy egyelőre nem döntöttem el, meddig
megyek.
Miután ettem, ittam és pihentem egy kicsit, hátamra kaptam a zsákomat és
indultam tovább. A faluból kiérve megtettem néhány métert a műút mellett, majd
letértem balra és egy jól kitaposott földúton indultam tovább. Itt is kerítés
állta az utamat, de ezúttal már fel sem merült bennem, hogy rossz helyen
vagyok. A Kelemenmajornál jobbra fordultam és közel 2 kilométeren keresztül
nyíl egyenesen ballagtam a szántóföldek között. Az út végén egy újabb kapu
állta az utamat, de eddigre már rutinosan nyitottam-csuktam azt.
|
|
|
A Himusz sorait lehetett olvasni a fákra szögelt táblákon
|
Keréknyomok a Kelemenmajor előtt
|
Három őz legelészett a vetésben
|
|
|
|
Hosszú (majdnem) egyenes út a szántóföldek között
|
Egy virág, amelyik nem vett tudomást a naptárról
|
Magam mögött hagytam a harmadik kaput is
|
Átkeltem a Hideg-kúti-patak hídján, a keréknyomokat követve felkapaszkodtam a
patak melletti dombocskára, majd egy rövid erdei séta után kiértem az
Egyházasrádóc előtti szántóföld szélére. Ekkor még 2,5 kilométerre voltam a
településtől, de már jól lehetett látni falu szélén magasodó víztornyot.
Mielőtt beértem volna a faluba, megálltam pecsételni a település fennállásának
800. évfordulójára készített pihenőhelynél.
|
|
|
Átkeltem a Hideg-kúti-patak hídján,...
|
...majd felmentem a domboldalra,...
|
...ahol ismét az avaron sétáltam tovább
|
|
|
Keréknyomok
|
Vége az erdei sétának, innen már a szántóföldön keresztül gyalogoltam be
Egyházasrádócra
|
|
|
|
Színes levélszőnyeg
|
Egy hatalmas madár állt széttárt szárnyakkal a fejem felett
|
Sárga
|
|
|
A távolban már feltűnt az egyházasrádóci víztorony
|
Mintha a földből nőtt volna ki a templomtorony
|
A sörözőben beütöttem a hivatalos pecsétet az igazolófüzetembe, majd kényelmes
tempóban elindultam a vasútállomás felé. Ekkor még mindig nem döntöttem el,
hogy mi lesz a folytatás. Azt számolgattam, hogy ha pihennék is egy fél órát a
vasútállomásnál, utána pedig kényelmesen átsétálnék Molnaszecsődig, akkor is 4
óra körül odaérnék, azaz több, mint egy órát kellene várnom a buszra és csak
késő este érnék haza. Ha viszont itt befejezném a túrát, akkor 3 órára
visszaérnék Szombathelyre és fél 6 körül már otthon is lehetnék.
|
|
|
Még egy búcsúpillantás a Kőszegi-hegységre
|
Gyönyörűen felújított Barkas B1000, alufelnikkel
|
Úton a vasútállomás felé
|
A döntést végül a GYSEV segített meghozni. Otthon a 14:36-os vonatot néztem ki
a menetrendből, de amikor odaértem az állomásra, láttam, hogy még a 13:36-os
sem ment el Szombathely felé. Így hát nem gondolkoztam tovább, megállítottam a
GPS-t és 2 perccel később már fent ültem a vonaton.
 |
 |
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján) |
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig (forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával) |
Az RPDDK barangolásaimról további adatok a
Heyjoe.hu
oldalon találhatók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése