2020. november 21., szombat

OKT 18.: Alsópetény – Ősagárd (2020.11.13.)

Egy rövid, hiánypótló túrára indultam ezen a ködös, novemberi péntek reggelen. Hiánypótló, mert az utolsó néhány túrán nagyon sokat mentem aszfalton, így már hiányzott egy kis „dagonya”. Továbbá hiánypótló azért is, mert már csak ez a szakasz hiányzott a Cserhát közepéről.

Ezúttal nem kellett korán indulnom otthonról, mert a kiszemelt busz csak 8 órakor indult Ősagárdról Felsőpeténybe. (Az éjszakai kijárási tilalom miatt 5 óra előtt el sem indulhattam volna.) Háromnegyed 8-kor érkeztem meg Ősagárdra, leparkoltam az evangélikus templom előtt, majd átsétáltam az orvosi rendelőhöz, a buszmegállóba. Menetrend szerint megérkezett a busz, amelyen a vezetővel együtt mindössze öten voltunk, így utazás közben nem volt nehéz megtartani a „szociális távolságot”.

Negyed 9-kor szálltam le a buszról Felsőpetényben, a bányánál, ahonnan gyalog sétáltam át Alsópeténybe. (A következő busz csak 11 órakor lett volna, addigra én már majdnem visszaértem Ősagárdra.)

Felső- és Alsópetény között A völgyben feltűntek Alsópetény első házai
Felső- és Alsópetény között A völgyben feltűntek Alsópetény első házai
Bő félóra alatt tettem meg a két falu közötti utat. A Retro Man sörözőnél pecsételtem, majd sétáltam tovább a falu főutcáján. Felmentem a Szent István király-templomhoz, ahonnan a ködös és felhős idő ellenére is egész jó kilátás nyílt a falura.

Az alsópetényi templom különálló harangtornya Kilátás a harangtorony melletti teraszról Szent István király-templom
Az alsópetényi templom különálló harangtornya Kilátás a harangtorony melletti teraszról Szent István király-templom
A Prónay-kastályt csak az út széléről, a kerítésen keresztül néztem meg.

A szállodaként üzemelő Prónay-kastély kertje
A szállodaként üzemelő Prónay-kastély kertje
Néhány méterrel később, a buszmegállónál jobbra fordultam és a Fűzfa soron keresztül indultam a „másik Petény” felé.

A kastély kerítése mellett sétáltam tovább Utolsó méterek Alsópetényben
A kastély kerítése mellett sétáltam tovább Utolsó méterek Alsópetényben
Az utolsó házat is elhagyva egy köves kocsiúton mentem tovább és hamarosan elértem az akolhoz, ahol rengeteg fekete racka juh állt modellt a fényképezéshez.

Köves keréknyomok Legelésző rackajuhok Kíváncsi tekintetek
Köves keréknyomok Legelésző rackajuhok Kíváncsi tekintetek
A köves út kezdetben egy legelőn keresztül folytatódott, majd egy fenyves mellett haladt tovább. A fenyőerdő után egy lombhullató erdő következett, benne egy hosszú, Nagyvázsony környékére emlékeztető egyenessel. Itt már elfogyott a kő az útról, de a vastag avarszőnyegnek köszönhetően továbbra sem kellett dagonyázni, könnyen és tempósan lehetett haladni.

Keréknyomok a legelőn keresztül Fenyves Hosszú egyenes az akácfák között
Keréknyomok a legelőn keresztül Fenyves Hosszú egyenes az akácfák között
Az erdőből kiérve egy kerítés mellett kanyargott és hullámvasutazott tovább az út. A Homok-hegy táblánál lévő elágazónál a keréknyomokon mentem tovább. A hely nem véletlenül kapta a nevet, de szerencsére éppen annyira volt vizes a homok, hogy nem süllyedt, így errefelé is jól lehetett haladni.

Tovább az erdőszélen A homok-hegyi elágazó
Tovább az erdőszélen A homok-hegyi elágazó
De csak mintegy 200 méteren keresztül tartott ez az ideális helyzet, mert ott egy hatalmas pocsolya állta az utamat. Nem estem kétségbe, a keskeny erdősávon átvágva kimentem a bekerített legelő szélén futó keréknyomokhoz és ott sétáltam tovább. Akkor vettem észre, hogy az elágazónál, ahol egyenesen mentem tovább, a bal oldali keréknyomon kellett volna továbbmenni, mert a jelzések ott voltak felfestve.

Visszatekintve a homokos keréknyomokra
Visszatekintve a homokos keréknyomokra
Felérve a dombtetőre már megpillantottam Felsőpetényt. Sétáltam tovább a homokos keréknyomokon és 10 óra előtt néhány perccel érkeztem meg a falu szélén található mezőgazdasági telephez.

A völgyben megpillantottam Felsőpetényt Érkezés a faluba Pihenő
A völgyben megpillantottam Felsőpetényt Érkezés a faluba Pihenő
Az Almásy-kastély kapujában pecsételtem a füzetembe, majd felsétáltam a kastély épületéhez.

Szobor az Almásy-kastély parkjában A kastély épülete
Szobor az Almásy-kastély parkjában A kastély épülete
A falut a Petőfi Sándor utcán keresztül hagytam el. Körülbelül 500 métert sétáltam a legelő és a szántóföld szélén, majd megérkeztem a Galamb-hegy lábához.

A faluból kivezető földút Innen még szelíd dombocskának látszott a Galamb-hegy Megkezdődött az emelkedő
A faluból kivezető földút Innen még szelíd dombocskának látszott a Galamb-hegy Megkezdődött az emelkedő
A nevével ellentétben a hegy egyáltalán nem szelíd, két meredek emelkedőn keresztül lehet feljutni a tetejére.

Vízcseppek Vízcseppek
Vízcseppek
Az első, körülbelül 500 méter hosszú emelkedő után volt egy rövid egyenes és egy kis lejtő, ott lehetett erőt és lendületet gyűjteni a második emelkedőre. Szükség is volt rá, mert a vizes, csúszós, sáros terepen nem volt könnyű felmászni a dombtetőre. De annál nagyobb volt a sikerélmény, amikor újra sík terepen folytathattam a sárdagasztást. (Egyáltalán nem volt vészes a dagonya, de azért lényegesen többet csúszkáltam, mint az út korábbi részén.)

Felsőpetény a Galamb-hegy oldalából visszatekintve Egy kis pihenő az újabb emelkedő előtt
Felsőpetény a Galamb-hegy oldalából visszatekintve Egy kis pihenő az újabb emelkedő előtt
Jellegzetes cserháti dimbes-dombos táj
Jellegzetes cserháti dimbes-dombos táj
Felértem! Egy kis dagonya a dombtetőn
Felértem! Egy kis dagonya a dombtetőn
A fák közül kiérve egy újabb mezőn kellett átvágni. Ezen a körülbelül 500 méteres szakaszon egyetlen jelzést láttam, de a keréknyomokat követve el sem lehetett tévedni.

Tovább a cserháti dombokon
Tovább a cserháti dombokon
Körülbelül 2 kilométert sétáltam az Akácosban, mire elértem az alsó-siroki elágazóhoz, ahová Keszeg felől érkezett a K+ jelzés.

Akácos Útközben volt néhány terebélyes fa Valaha ez is nagy lehetett
Akácos Útközben volt néhány terebélyes fa Valaha ez is nagy lehetett
Felnyársalva Levelek Levelek
Felnyársalva Levelek
Jobbra fordultam és még körülbelül 200 métert sétáltam az erdőben. Az erdőből kiérve a szántóföld szélén folytatódtak a keréknyomok és ez már így is maradt egészen Ősagárdig.

Utolsó méterek az erdőben Alsó-Sirok előtt Vízcsepp
Utolsó méterek az erdőben Alsó-Sirok előtt Vízcsepp
Ősagárd előtt a szántóföld szélén. Háttérben a felhőbe burkolódzó Naszály.
Ősagárd előtt a szántóföld szélén. Háttérben a felhőbe burkolódzó Naszály.
Méhkaptárak a falu határában Ősagárd, Dózsa György út
Méhkaptárak a falu határában Ősagárd, Dózsa György út
Az evangélikus templom A Naszály
Az evangélikus templom A Naszály
A rövid, de kellemes séta végén fél 12-kor ütöttem be a harmadik pecsétet a füzetembe. Utána autóba pattantam, hogy délután 2 órakor már a „home office”-ból jelentkezhessek be egy munkahelyi megbeszélésre.

Alsópetény - Ősagárd 618.4 km, 52.9%
Erre jártam (forrás: OSM, saját GPX fájl alapján)
Ezeket a szakaszokat teljesítettem eddig
(forrás: GPX Viewer, saját GPX fájlok felhasználásával)
Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...