2019. október 7., hétfő

OKT 09.: Zirc – Csőszpuszta (2019.09.14.)

Szeptember közepén a Zirc – Csőszpuszta (– Jásd) szakasszal folytattam a bakonyi barangolásomat, ezúttal egyedül. Most is korán keltem, hogy a reggel negyed 8-kor Jásdról induló busszal eljuthassak a túrám kiinduló pontjára, Zircre. 8 órakor szálltam le a buszról és indultam el a Rákóczi térről a vasútállomás felé.

A pecsételés után a Köztársaság utcán keresztül hagytam el az ébredező várost és indultam neki a Nagyesztergárra vezető emelkedőnek. Jól is esett egy kis hegymenet, mert a reggeli nap sugarai még nem voltak elég erősek ahhoz, hogy felmelegítsék a levegőt a hűvös hajnal után.

Visszatekintés Zircre
Visszatekintés Zircre
A faluba érkezve egy szakaszon még együtt haladt a Z és a K jelzés, de körülbelül 1 km megtétele után búcsút intettek egymásnak és a K jobbra fordult, hogy az Erdei Ferenc utcán keresztül hagyja el a települést. Az utolsó házakat elhagyva az erdőben folytatódott az út, ahol az egyik fán egy elbújt jelzést vettem észre. Ekkor még nem sejtettem, hogy ez még csak a játék kezdete és a nap folyamán többször is lesz olyan, hogy a jelzések bújócskát játszanak velem.

Nagyesztergár A falut elhagyva erdőben folytatódik a séta
Nagyesztergár A falut elhagyva erdőben folytatódik a séta
Kezdődik a bújócska
Kezdődik a bújócska
A kitaposott kocsiút hamarosan térdig érő gazzal benőtt úttá változott. Kicsit bosszús voltam, hogy nem hoztam magammal kamáslit, mert az megvédett volna attól, hogy a harmatos gaz a sípcsontom közepéig eláztassa a nadrágomat. De mielőtt túl sokat bosszankodhattam volna, egy kaszáló szélén találtam magamat, ahol ismét nem kellett térdig érő gazban gázolni.

Itt még csak térdig ért a gaz Néhány lépés a kaszáló szélén
Itt még csak térdig ért a gaz Néhány lépés a kaszáló szélén
Mindössze néhány lépést kellett a réten megtenni, utána a K jelzés ismét a fák közé kalauzolt és egy kis hídon átkelve a Gaja-patak partján vezetett tovább. Ezen a szakaszon több helyen hatalmas pocsolyákat és dagonyákat kellett kerülgetni.

A patak hídján átkelve erre vitt az út Akadálypálya
A patak hídján átkelve erre vitt az út Akadálypálya
A pataktól kicsit eltávolodva, 9 óra után néhány perccel értem el Veimpuszta romos épületét. Onnan továbbhaladva egy rövid ereszkedés következett, majd közel 1 km séta egy irtáson keresztül, a munkagépek által kőkeményre taposott úton.

Veimpuszta Munkagépek nyomában
Veimpuszta Munkagépek nyomában
A dózerút végén értem utol egy magányos kéktúrázót, akivel szóba elegyedtünk és együtt indultunk tovább. Megbeszéltük, hogy mindketten Zircről indultunk és Csőszpusztáig tervezzük a sétát. Mintegy 300 métert tettünk meg közösen, amikor keresni kezdtük a jelzéseket. Mivel egyetlen jelet sem találtunk, ezért megnéztük a térképet. Megállapítottuk, hogy amióta együtt mentünk, azóta letértünk a K jelzésről. Az is kiderült, hogy a találkozási helyünknél egyikünk sem tudta, hogy merre kell továbbmenni, de mindketten úgy gondoltuk, hogy a másik tudja a helyes utat.

Dinnyeföld vagy vadetető?
Dinnyeföld vagy vadetető?
Azt is mondhatnám, hogy ezért a két fényképért tértünk le a kékről Azt is mondhatnám, hogy ezért a két fényképért tértünk le a kékről
Azt is mondhatnám, hogy ezért a két fényképért tértünk le a kékről
Visszatérve a K jelzésre átkeltünk a patakon, majd egy darabig még együtt haladtunk a partján. A vadetetőnél búcsúztunk el egymástól és mindketten mentünk tovább a saját tempónkban. Az erdőből kiérve ismét derékig érő gazban gázoltam, majd egy magaslesnél élesen balra fordulva egy kitaposott, gazmentes úton sétáltam tovább.

Gázló a Gaja-patakon Keskeny ösvény a patak mellett
Gázló a Gaja-patakon Keskeny ösvény a patak mellett
Gombák
Gombák
Vadetető Messziről látszott a jelzés a magaslesen
Vadetető Messziről látszott a jelzés a magaslesen
Virágzó aranyvessző Rövid ideig ismét jól járható volt az út
Virágzó aranyvessző Rövid ideig ismét jól járható volt az út
Sajnos csak néhány percig élvezhettem ezt a helyzetet, utána valódi dzsungelharc kezdődött. A derékig érő, sőt néhol még annál is magasabb gaz teljesen benőtte az utat, jelzést pedig egyáltalán nem láttam. Itt már a kamásli sem segített volna...

Ez a szakasz igazi kalandtúra volt Gilisztaűző varádics
Ez a szakasz igazi kalandtúra volt Gilisztaűző varádics
A dzsungelből kiérve hamarosan elértem a Bakonynánára vezető műutat, ahol ragyogó napsütésben, ismét a megszokott tempóval szedhettem a lábaimat. Mire a település határához értem, addigra a bozótharcban elázott nadrágom is megszáradt. Pecsételés után megtöltöttem a kulacsomat és indultam is tovább.

A dzsungel után ismét kocsiúton Erdészeti műút Bakonynána előtt ...és az út vége Bakonynánán
A dzsungel után ismét kocsiúton Erdészeti műút Bakonynána előtt... ...és az út vége Bakonynánán
A Prém-malom vendégház kerítését elhagyva hamarosan újra a Gaja partján találtam magamat. Közelebb mentem a patakhoz, hogy készítsek néhány fényképet. Aztán még néhány lépés a parton és még néhány fénykép. Mire észbe kaptam, már nem volt értelme visszafordulni, a meredek sziklafalon pedig nem tudtam visszamászni a kékre. Emiatt aztán a nagy gyökerű fáig a patak partján, helyenként pedig a patakban mentem tovább. Nem bántam meg…

Prém-malom vendégház Gombák
Prém-malom vendégház Gombák
Letértem a K jelzésről...
Letértem a K jelzésről...
...és a Gaja-patak partján, valamint a patakban sétáltam tovább ...és a Gaja-patak partján, valamint a patakban sétáltam tovább
...és a Gaja-patak partján, valamint a patakban sétáltam tovább ...és a Gaja-patak partján, valamint a patakban sétáltam tovább
...és a Gaja-patak partján, valamint a patakban sétáltam tovább
Visszatérve a K jelzésre ismét összetalálkoztam korábbi túratársammal. Váltottunk néhány szót, majd indultam tovább és 5 perc sétával elértem a Római-fürdőnél található pihenőhelyet.

Földbe gyökerezve
Földbe gyökerezve
A KΩ jelzésen elsétáltam a szurdokig. A látványra, amely ott fogadott, akkor sem és azóta sem találok szavakat. Próbáltam fényképeken megörökíteni a látottakat, de a természet ezen csodáját egyik fénykép sem adja vissza igazán. Ez az a hely, amelyet látni kell! Szerettem volna felmászni a Savanyú Jóska barlanghoz is, de az utolsó métereket már túl veszélyesnek tartottam, ezért inkább visszafordultam és gyönyörködtem még egy kicsit a szurdokban.

Pillanatképek a Római-fürdőből Pillanatképek a Római-fürdőből Pillanatképek a Római-fürdőből
Pillanatképek a Római-fürdőből
Pillanatképek a Római-fürdőből Pillanatképek a Római-fürdőből
Pillanatképek a Római-fürdőből
Visszamentem a pihenőhelyhez, onnan pedig visszakapaszkodtam a domboldalon futó K jelzéshez. Átvágtam az irtáson, majd a kerítést elhagyva jobbra fordultam. Rövid ideig még a fák árnyékában sétáltam, de hamarosan egy hatalmas rét széléhez érkeztem. Itt három kéktúrázó hölgy jött szembe és elmondták, hogy hol kell átkelni a patakon, mert a jelzést nehezen lehet észrevenni.

Újra a K jelzésen Az irtásfolt és a karítés
Újra a K jelzésen Az irtásfolt és a kerítés
Árnyékban... ...majd napon
Árnyékban... ...majd napon
Újabb átkelés a Gaja-patakon Újabb átkelés a Gaja-patakon
Újabb átkelés a Gaja-patakon
Az átkelés után egy majdnem másfél kilométeres pusztai vándorlás következett a tűző napon, amelynek végén a jásdi Szentkúthoz érkeztem. Itt tartottam rövid pihenőt, majd 12 óra előtt néhány perccel ismét útnak eredtem. 100 m megtétele után vettem észre, hogy a K jelzés nem a sóderes kocsiúton, hanem attól néhány méterrel jobbra, a fák között halad. A kaszálón átvágva ráleltem a jelzésre, így ismét szigorúan útvonalkövető módon tettem meg a faluba vezető utolsó métereket.

Jásd határában
Jásd határában
Jásd, Szentkút
Jásd, Szentkút
Utolsó méterek a falu előtt
Utolsó méterek a falu előtt
Először úgy terveztem, hogy megállás és pecsételés nélkül megyek tovább Tés felé és majd csak onnan visszatérve ütöm be a bélyegzőt. De mivel csak néhány lépés kitérőt jelentett az egyik jásdi pecsételőhely, így végül elgyalogoltam oda.

Újabb átkelő a Gaja-patakon
Újabb átkelő a Gaja-patakon
A településről kiérve egy 2,5 km hosszú emelkedő várt rám, amelynek során le kellett küzdeni 240 m szintkülönbséget is. Szerencsére nagyrészt fák között, jól jelzett úton lehetett haladni, így 40 perccel a jásdi pecsételés után elértem Tés főutcáját, a Bakony utcát. Mivel szerettem volna időben hazaérni, ezért a szélmalomhoz nem sétáltam el, hanem egyből a barlangkutató állomás felé indultam.

Úton Tés felé Úton Tés felé
Úton Tés felé
Felfelé...
Felfelé...
Szélkerék Téshez közeledve, de még mindig felfelé
Szélkerék Téshez közeledve, de még mindig felfelé
Tés, Bakony utca
Tés, Bakony utca
Pontosan 1 órakor értem oda a házhoz, ahol a padon ülve épp ebédelt egy úriember. Elmondta, hogy a ház saját pecsétje javítás miatt éppen egy satuba fogva pihen, de szívesen kiveszi nekem onnan, hogy pecsételhessek vele. Megköszöntem a kedvességét, de mivel augusztusban már sikerült lenyomatot készíteni vele, ezért most nem éltem a lehetőséggel. Váltottunk még néhány szót, majd búcsúzóul azt tanácsolta, hogy ne menjek el a műúton a kereszteződésig, hanem a kerítés mellett vágjak át. Megfogadtam a tanácsát. Az első néhány méteren még nem volt gond, de utána áthatolhatatlan bozót állta az utamat. Tanakodtam, hogy mitévő legyek. Visszafordulni nem akartam, nehogy puhánynak tartson, előre nem tudtam menni, mert utamat állta a bozót. Így hát egy köztes megoldást választottam. A kerítéstől kissé eltávolodva, árkon-bokron átlépve-átbújva értem el a műutat. Valóban rövidebb volt, mintha végig a műúton mentem volna, de gyorsabb nem…

Barlangkutató Állomás, pecsételőhely
Barlangkutató Állomás, pecsételőhely
Felfelé végig a K jelzést követtem, lefelé viszont a kerékpárúton indultam el. Egy lassabb kerékpáros tempójában haladva negyed óra alatt értem el a Széchenyi Zsigmond kilátóhoz. Onnan rövid nézelődés után indultam tovább.

Indulás lefelé a kerékpárúton Széchenyi Zsigmond kilátó
Indulás lefelé a kerékpárúton Széchenyi Zsigmond kilátó
Panoráma a kilátóból
Panoráma a kilátóból
Mintegy 500 métert mentem a kerékpárúton, utána visszatértem a kékre és az egyszer már megtett úton sétáltam vissza Jásdra, ahol reggel az autót hagytam.

Ezen az úton indultam tovább a kilátóból A Siska-kúthoz közeledve
Ezen az úton indultam tovább a kilátóból A Siska-kúthoz közeledve
Nagyapó
Nagyapó
Változatos, helyenként küzdelmes, de nagyon szép és látványos szakasz bejárása után, rengeteg élménnyel és 3 új pecséttel gazdagodva, 4 óra előtt néhány perccel értem haza.


Az OKT barangolásaimról további adatok a Heyjoe.hu oldalon találhatók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

KDP: Oroszlány – Szár (2024.03.17.)

Március közepén az első vértesi KDP túrámon tettem meg az utolsó métereket a KDP Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Reggel Szár...