2019. június 23., vasárnap

OKT 27.: Füzér – Kishuta (2019.04.20.)

A kirándulás harmadik, utolsó napján a 27. szakasz hiányzó részét, a Füzér és Kishuta közötti utat jártuk végig. Korán reggel, még mielőtt a család felébredt volna, sétáltam egyet Kishután. A házból kilépve csípős, hideg idő fogadott. A főutca kihalt volt, csak a felkelő nap első sugarai voltak az útitársaim.

Kishuta, Szűz Mária Neve Rk. templom
Kishuta, Kossuth Lajos utca
Kishuta, Vegyesbolt buszmegálló
Fél nyolcra értem vissza a szállásra, ahol addigra már többé-kevésbé mindenkinek sikerült kiűznie az álmot a szeméből. A délelőtti program vonatozás volt a Pálházi Erdei Vasúttal, amelyre Kishuta megállóban szálltunk fel. A falut elhagyva a Kemence-patak partján haladtunk végig, Kőkapunál átmentünk az alagúton, majd néhány perccel később megérkeztünk a végállomásra. Onnan egy rövid pihenő után indultunk vissza és egészen a másik végállomásig, Pálházáig utaztunk.

Érkezik a kisvonat Pálháza felől
Vasúti alagút Kőkapunál
A Kemence-patak partján kanyarog a sín
Rostalló, végállomás
Pálházán a vasútállomástól néhány percnyi sétával érhető el a Pálháza, autóbusz váróterem nevű megálló, ahonnan Füzér felé indult a buszunk. A nevével ellentétben ez a megálló nem egy váróterem, hanem egy egyszerű járdasziget. De legalább nem kellett sokat várni, mert az előző napok tapasztalataival ellentétben pontosan érkezett a busz.
12 óra után néhány perccel érkeztünk meg Füzérre, az első napról már ismert buszmegállóba. A pecsételőhelynél megebédeltünk, közben néhány szót váltottunk egy fiatal párral, akik estig Sátoraljaújhelyig szerettek volna eljutni. Ebéd után mi is pecsételtünk, majd útnak indultunk. Az Alvégen keresztül, a kerékpárúton hagytuk el a települést.

Füzér, Szent István Rk. templom
Alvég
Pitypang
Kezdetben a fák között vezetett az út, de kb. 500 m után kiértünk a mezőre és ott gyalogoltunk egészen Füzérkomlósig. Ezen a szakaszon sehol nem volt árnyék, így végig tűző napsütésben, szinte nyári forróságban sétáltunk. Cserébe viszont végig zavartalan kilátás nyílt az egyre távolodó Várhegyre, tetején a füzéri várral. Füzérkomlósig csak két helyen tértünk le az aszfaltról: először akkor, amikor elkészítettük az igazolófüzet elején is látható fotó családunkra szabott változatát, utána pedig a jelzéseket követve levágtunk egy nagyobb kanyart.

Kerékpárút a fák között
A Várhegy és a füzéri vár
Füzér és Füzérkomlós között félúton, visszatekintés Füzérre
Füzér és Füzérkomlós között félúton, tovább Füzérkomlós felé
A kép csalóka, ekkor már 2 km-re voltunk Füzértől
Füzérkomlósra beérve átkeltünk a Hollóházára vezető úton, majd egy kiváló minőségű kerékpárúton értük el a Hegyközi Kisvasút emlékére kiállított mozdonyt. Tovább haladva egy bölény vonta el a figyelmünket, majdnem el is felejtettünk jobbra kanyarodni. Elhagyva az aszfaltot, a kisvasút hajdani nyomvonalán folytattuk utunkat. Kezdetben egy jól járható, széles, köves úton haladtunk. A Bózsva-patak hídján átkelve viszont megkezdődött a bozótharc. A tavaszi időpontnak köszönhetően a növényzet még nem nőtte be teljesen az utat, de így is gyakran kellett ágakat kerülgetni, alattuk átbújni vagy felettük átlépni. A dzsungelből kiérve egy frissen ültetett krumpliföld szélén találtuk magunkat. Valószínű, hogy akkor már hetek óta nem esett eső azon a helyen, mert néhol szinte bokáig érő porban haladnunk az ültetvény szélén.

Kétsávos kerékpársztráda Füzérkomlóson
A Hegyközi Kisvasút emlékére kiállított mozdony
A bölény
Kezdetben jól járható volt az út...
...de később időnként bozótharcot kellett vívni a továbbjutásért
Miután átküzdöttük magunkat a sivataghoz hasonlító szántóföldön, megálltunk, hogy a gyerekek kiönthessék a cipőjükből az útközben összegyűjtött port. Ekkor ért bennünket utol a fiatal pár, akik előttünk indultak Füzérről. Kiderült, hogy Füzérkomlóson, a bölénynél elfelejtettek elkanyarodni és mentek tovább a műúton.
Az ezután következő 2 km sok izgalmat nem tartogatott, szerencsére végig árnyékban lehetett haladni. Fél 3 körül értük el Kisbózsva határát. Onnantól elmaradtak az árnyat adó fák és ismét a tűző napon gyalogoltunk tovább. Bózsva felé közeledve egy kisebb dombra kellett felmenni, amelynek a tetejéről ismét szemünk elé tárult a füzéri Várhegy és a vár lenyűgöző látványa. A faluba beérve néhány száz métert sétáltunk a főút mellett, egy kék kútnál megtöltöttük a kulacsainkat, majd a Polgármesteri Hivatal udvarán tartottunk egy uzsonnaszünetet. Itt találkoztunk harmadszor a Füzéren megismert túrázókkal.

A nyíri országúton átkelve ismét jól járható volt az út
Még egy búcsúpillantás a füzéri várra, Kisbózsva és Bózsva között
Bózsva, Krisztus Király templom
Negyed óra pihenő után indultunk tovább. Elsétáltunk a horgásztó, majd a Bózsvai-szikla mellett, utána pedig hamarosan a fák között folytattuk az utat. A település utolsó házait elhagyva, kb. 500 m erdei séta végén értünk a vadregényes Szuha-völgy bejáratához. Onnan már nem volt messze a cél, mindössze 20 percet kellett gyalogolni az autóig.

Bózsvai-szikla
Túristaút a bózsvai kertek végében
Fél órával korábban azon az úton sétáltunk át Kisbózsváról Bózsvára
Szuha-völgy 1.
Szuha-völgy 2.
Szuha-völgy 3.
Fél 4 körül kissé fáradtan, de élményekkel gazdagodva ültünk be az autóba és indultunk haza. Indulás előtt még egyszer találkoztunk a „füzéri ismerőseinkkel”. Csak remélni tudom, hogy végül gond nélkül eljutottak egy biztonságos kiszállási pontig. A felszerelésük és felkészültségük alapján csodálkoznék, ha aznap egészen Sátoraljaújhelyig mentek volna…
Ezzel a könnyű, 12 km-es szakasszal zártuk a 3 napos kirándulást. A gyerekek extra jutalmat is kaptak utána, mert a kéktúra ellenőrök rugalmasságának köszönhetően másfél héttel később már a cserehát-zempléni szakaszjelvényt is átvehettem az MTSZ irodában.